Дай 5 (хиляди лева) на ДАИ. Епизод 3

Поредната показна акция с белезници и сирени разчовърка за малко системата на ДАИ. Този път действието се разви в Благоевград, а пред очите на гражданите бяха арестувани 10 служители на автомобилната инспекция. Били ОПГ, защото взимали такса "спокойствие" от превозвачите по тарифа - от 300 до 600 евро. Горките. Толкова рискове за има-няма една заплата. А помните ли колко по-високо в житейските си цели бе стигнал преди време скандалният началник на същата служба Цветелин Цветанов. Онзи с успелия тъст, в чийто гардероб намериха 500 000 лева в брой. Да знаете случайно какво се случи с въпросния висш държавен служител? Нищо, естествено. Както няма да се случи нищо и с дребните риби.  

Единственото, което ни остана от историята с Цветелин, е, че ние, гражданите, вече не се чудим как родният чиновник с 1000 лева заплата кара кола за 100 бона, живее в мезонет в центъра на София, почива на Карибите и успява да изучи децата в Кеймбридж.

Тук за произхода на парите винаги си има обяснения - един е случил на тъща, друг - на родители, трети - на служба. И номерът явно винаги минава, защото досега не сме чули действащата вече 3 петилетки специална комисия за отнемане на имущество, придобито от незаконна дейност, да е взела нещо от някой висш чиновник или политик. Не вярваме да го направи и новият голям антикорупционен орган.

В ДАИ, както и в други държавни ведомства отдавна мирише лошо, но разследващите у нас явно имат проблеми с обонянието. И не надушват нерегламентираните парични потоци, които се движат години наред по едни и същи канали.

Ако искат жокер, ще им го дадем, като публикуваме още веднъж част от текст, писан през юни 2015 г., когато служител на ДАИ беше заснет как си иска рушвет от турски тираджия на пътя:   

Държавната автомобилна инспекция е една от многото служби на родния административен небосклон, които светят с отразената светлина на политиците.  Там обаче не е като в дузината министерства или агенциите, които разпределят големите пари.  

В ДАИ на служба се нареждат по-далечни роднини и съпартийците с по-малък стаж.  Смята се, че белите, които върши въпросната инспекция, не са големи. А парсата не си струва и затова кадруването се извършва в по-забутаните коридори на властта. 

Така е, но не съвсем. Преди време за ДАИ станаха известни интересни неща, които рязко издигнаха имиджа на професията в скалата по интереси на партийните службогонци. Тираджия от Измир засне спец от автомобилната инспекция, който в прав текст си поиска 100 евро за „добър ден“.   

На урожая в сурвакито могат да завидят дори известните със своята предприемчивост родни митничари. Да не говорим за обикновените рушветчии от КАТ, общинската или държавната администрация. Рекетът на пътя обаче е най-малката далавера в ДАИ. 

От зората на демокрацията е известно, че въпросната инспекция, а не КАТ, върти бизнеса с шофьорските курсове. В резултат по пътищата на родината с мръсна газ си дават среща всички луди от Баткун до Карлуково. А убитите в катастрофи у нас всяка година надхвърлят броя на жертвите от най-тежките военни конфликти на Близкия изток.

Отдавна се чудя как братята роми, които едва сричат читанката за първи клас, успяват да научат правилника за движение по пътищата и усвояват правилото "дясностоящият е с предимство"! 

В ДАИ обаче явно работят истински факири. Те правят за ограмотяването на нацията онова, което цяла плеяда просветни министри не успяха. Успехът на изпитите в шофьорския курс си има цена. Офертата често включва цял пакет услуги, в който влиза и осигуряването на задължителната диплома за основно образование за най-закъсалите. Дай пет (стотин лева) на ДАИ и си трай. Книжката ти е вързана в кърпа. 

За хубавите схеми във въпросната инспекция обаче се знаят и по-дебели работи. За тях телевизиите все още не говорят. Преди 5 години известен бизнесмен от Първомай достави милиони кубици инертен материал за строителството на високоскоростната жп линия от Пловдив до Димитровград.

Журналистическо разследване доказа, че трошлякът е добит от незаконна кариера. Доставките бяха заведени в счетоводните книги на изпълнителя „Терна“, но никой не си направи труда да провери качеството и произхода на въпросните материали.

В резултат надлезите и мостовете се пропукаха броени месеци след пуска на съоръженията, а от Брюксел вече питат как са похарчени милионите на европейските данъкоплатци.   

От родната прокуратура обаче не се интересуват от въпроса. Ако попитат, ще разберат - в ДАИ знаят всичко за тази история. Защото грамадата с камъни не се е пренесла с вълшебно килимче от въпросната незаконна кариера до трасето на жп линията.

Станало е с хиляди курсове на претоварените камиони. Нито един от тях обаче не е спрян за проверка, което показва, че някой е дал предварително пет (или няколко по пет хиляди лева) на ДАИ.  

Месеци след публикуването на въпросното разследване шефът на ДАИ в Пловдив, който вероятно е бил наясно как действа схемата в Първомай, бе издигнат до зам.-директор на инспекцията в столичната централа. 

Неведоми са пътищата на кадруването по български и издигането на звездите по родния властови небосклон. Във времената, в които живеем, свикнахме да поверяваме съдбините си на най-кресливите и гъвкави свои сънародници. А после се чудим защо успехът често каца на рамото на най-празноглавите сред нас. 

Ако сте млад човек с амбиция за работа в държавната администрация, не подминавайте с пренебрежение възможностите в ДАИ. Четете обявите за работа и не забравяйте: паролата за успеха е „дай пет (хиляди лева) на шефа на ДАИ“!

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?