49

Часовникът цъка за 5 важни проекта в Пловдив

За 18 месеца в града ще се извърши огромно строителство, което ще превърне в ад трафика, ако Общината не управлява умело процесите 

Автор Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив

 

За гражданите на Пловдив и администрацията предстои една много сложна година. По думите на зам.-кмета по строителството Пламен Райчев, в града от европейски, държавни и общински фондове ще се инвестират над 375 млн.лв. през следващите 2 години. Всичко това предвещава неспирен транспортен хаос и е голямо предизвикателство пред екипа на кмета Здравко Димитров, който трябва да кооординира действията на десетки изпълнители с най-малко трима различни възложители - Общината, ВиК-Пловдив и Националната компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/. 

До струпването на важни проекти, които трябва да се реализират едновременно и все в кратки срокове, се стигна заради огромната забава в подготовката, проектирането и съгласуването. Възложителите сякаш чак сега разбраха за правилото  (+ 3) години, което определя последния срок, в който могат да се усвояват пари по програмния период 2014 -2020 г. Европейската комисия разрешава да се финансират проекти, започнати през програмният период, като последните плащания са до три години след неговия край. Това означава, че последните срокове изтичат в края на 2023 г., а строителството на съответните обекти трябва да е приключило поне 6 месеца по-рано, защото периодът за отчитане и проверка на документите е дълъг. За строителите по всички проекти реално остават не повече от 18-20 месеца. През този период градът ще се превърне в огромна строителна площадка с всичките последствия.

1. Водният цикъл 

Самата Община Пловдив със сериозна забава стартирала проекти на стойност над 150 млн. лева, финансирани по различни програми. Най-големият е Водният проект на стойност 115 млн. лв. По него всеки момент трябва да бъдат разкопани два възлови булеварда в район Северен - бул. Дунав от светофарите на бул. В. Априлов до кръговото на бул. Цар Борис Трети и бул. Брезовско шосе от това кръгово кръстовище до края на града в посока село Войводиново. 

2. Пътните ремонти в "Източен"

С пари по ОП "Региони в растеж" Общината изгражда транспортна и социална инфраструктура в район "Източен" за над 40 млн. лева. Първите задръствания вече са факт, но предстоят още дълги месеци на разкопаване на улици и тапи. 

3. Пробивът под Централна гара 

В района на Централна гара пък НКЖИ започна реализацията на проекта за големия подлез, свързващ бул. "Македония" с с бул. "В. Априлов" на стойност около 90 млн.лв. Последователно ще се разкопаят бул. "Хр. Ботев", бул. "В. Априлов" и бул. "Руски". Свързано с този проект е и разширението на ул. "Даме Груев", финансирано от Общината. Предстои и разширението на ул. "Кукуш" в частта и до надлеза "Родопи". Съдбата на Бетонния мост продължава да е неясна.

4. Южният обходен колектор

Държавната фирма „ВиК” ЕООД с огромно закъснение ще трябва да стартира проекта Южен обходен колектор на стойност около 90 млн.лв. Огромната тръба ще започне от бул. "Свобода", ще мине под улиците "Царевец" и "Модър", ще пресече Коматевско шосе и ще продължи по бул. "Ал. Стамболийски", като накрая ще стигне до Пречиствателна станция близо до с. Ягодово. Ще се разкопаят и други улици в район Южен за прекарване на нови водопроводи. Всичко това трябва да се завърши пак до средата на 2023 година. Това са огромни строителни обеми, свързани с транспорт на земни маси и строителни материали през най натоварените улици на район "Южен".

5. Обектите, финансирани с 40-милионния заем

Към тези обекти трябва да се добави и строителната програма на Общината, която включва обектите, финансирани с 40-милионния заем от Фонда за развитие на градовете. Най-големи проблеми ще има при реализацията на подлеза под бул. "Цар Борис III Обединител" до Водната палата. 

Всичките тези обекти ще се случат, защото са обвързани с край срокове, ако не искаме да загубим стотици милиони от Европа. И в този процес ролята на Общината е ключова. Следващите 2 години са голям тест за уменията на администрацията, която е длъжна да координира и управлява умело процесите, за да намали проблемите за хората. С всички строители трябва да се подпишат линейни графици, които трябва да се спазват много точно. Когато се блокира един булевард трябва да се освободят максимално другите улици, които ще поемат трафика. Полицията и Общината трябва да се преборят с колите с включените аварийни светлини, които блокират трафика. Необходимо е да се информират гражданите максимално за това кога и къде ще има проблеми в транспортните потоци. Положително е, че в Пловдив ще се инвестират толкова много пари, но нека това не направи живота на хората невъзможен.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Ще има ли ротация на кабинета или отиваме на избори?