Следвайте ни

Наследството на Тотев: Бюджет 2020 - амбициозен и единствено възможен

viber icon

Преди време "Марица" прогнозира, че след Иван Тотев Пловдив ще си търси доброволец за кмет, а не кандидат. Причините - провалени проекти, скъпи и некачествени ремонти, неизпълнени обещания и откровени лъжи, управление на тъмно без дебат с гражданите и експертите, демотивирана администрация. Резултатите се виждат днес, когато новият екип влезе в общината и започна да се сблъсква с проблемите. На кмета Здравко Димитров се пада тежката задача да вади кестените от огъня с непопулярни мерки от първите дни на мандата си - спиране на вече обявени обществени поръчки, търсене на пожар на средства за реализация на вече стартирали обекти, наваксване с подготовката на изостаналите, които са изключително важни за града. 

 

Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Община Пловдив:

Общинският съвет на Пловдив трябва да приеме утре предложения от администрацията годишен бюджет за 2020-а. Може ли по време на дебата в местния парламент да се направят съществени промени в проекта на управляващия екип? Според мен - не.

Бюджетът е онзи инструмент, с който кметът на един град реализира своята управленска политика. В налагането на идеите си обаче градоначалникът никога не е независим. Първо - когато е в началото на мандата си, той винаги зависи от наследството, което получава от своя предшественик. И второ - зависи от политиката на правителството и парламента, които залагат общата рамка, философията в управлението на публичните средства и основните наредби, които определят методиката за изчисляване на местните приходи под формата на данъци и такси. 

Нека се спрем на първия проблем - какво завари екипът на новия кмет Здравко Димитров от предшествениците си. Ще посоча основните фактори, които дефинират трудната ситуация на сегашната администрация.

Предишната година приключи с неизпълнение на планирания бюджет. Отчетът за 2019-а е за 315 млн. лв. при планирани 360 млн. лв. Или неизпълнението е с 45 млн. лв. Зле е ситуацията и с друг важен компонент, какъвто е преходният остатък. В началото на 2020-а той е 24 млн. лв., но 15 милиона са в държавните дейности, а в местните остатъкът е едва 9 млн. лв. Това е най-ниското ниво, което възможно, а на всичко отгоре средствата са по сметките на над 100 второстепенни разпоредители на бюджетни средства. Практически

новият екип има нулеви финансови резерви.

В същото време има неразплатени суми по различни инфраструктурни обекти за над 10 млн. лв. Проектите са реализирани в предишните години, но ще трябва да се плащат през тази. По многото вече одобрени проекти по различни европейски програми и предвидено съфинансиране от общината в размер на 17 млн. лв. Само по Водния проект са необходими 10 млн. лв. за 2020 г. През тази година ще са необходими и 11 млн. лв. за изплащане на стари кредити и лизинги, пари, които трябва да се вземат от собствените приходи на общината. Отчетът за тях за 2019 година обаче също не е никак оптимистичен. При планирани 158 млн. са събрани едва 136 милиона - или с 22 млн. лв. по-малко.

Новият бюджет, който ще се разглежда утре в ОбС, е в размер на 345 млн. лв. Възможно ли е да се реализира увеличение от 30 млн. лв. през 2020-а, ще разберем в края на годината.

Сега е време за прогнози и аз ще започна анализа от разходите, защото предполагам, че така са направили и финансистите на общината.

В предишния мандат персоналът на общината се е увеличил с 450 души и е достигнал 10 313 души.

Новият кмет едва ли ще се заеме веднага със сложната задача да редуцира този персонал, защото това никак не е популярно действие. Така разходите за заплати и осигуровки са планирани на 198 млн. лв.  а за издръжка - на 95 млн. лв., което прави общо 293 млн. лв. Тези пари трябва да се осигурят задължително, за да може да функционира общината. Тук трябва да прибавим и разходите за субсидии, стипендии, лихви и други текущи, с които сумата нараства до 314 млн. лв. Обърнете внимание, че тя съвпада с отчета за 2019 година. Това е реалността - с наличните приходи се осигурява животът на общината, но няма пари за инвестиции. Новата администрация се е постарала да промени това и е заложила в капиталовата програма 31 млн. лв. от собствени приходи. От тях 2,5 млн. лв. са държавни трансфери, 3,5 млн. лв. преходен остатък и 25 млн. лв. от увеличението на приходите през 2020 г. Управляващият екип е разбрал, че за да има капиталова програма, трябва да увеличи собствените приходи. Скок от 25 млн. лв. без рязко вдигане на данъци и такси обаче трудно би се осъществил. Не е станало нито веднъж през последните 7-8 години, защото

предишният кмет Иван Тотев нямаше смелост за реформи.

Останалите проекти в капиталовата програма са финансирани от европейски програми и те са на стойност от 51 млн. лв. За съжаление в нея се и обектите, които са реализирани през 2019 година, но ще се изплащат през тази - многоетажният паркинг в район "Западен" /3,34 млн. лв./, площад "Централен" /2,4 млн. лв./, бул. "Северен" /6,5 млн. лв./ и други. Така с ресурса, с който ще разполага, новата администрация е предвидила старта на само два ключови обекта със собствени приходи през 2020 - транспортния възел "Модър - Царевец" /1 млн. лв./ и ул. "Даме Груев" /1 млн. лв./. В капиталовата програма липсват ключови обекти като Плувния басейн "Младост", разширенията на бул. "Васил Априлов" и Голямо Конарско шосе, реконструкция на Рогошко шосе и Кукленско шосе, бул. "Хаджи Димитър" и много други, за които бившият кмет Иван Тотев говореше още от началото на първия си мандат. Явно за реализирането на тези обекти ще се търсят свежи пари от други източници. И понеже общината няма много други опции, това могат да са или целева държавна помощ или кредитна линия. 

В анализа не трябва да пропускаме една много важна част на проекта - прогнозата на общината за местните приходи и разходи през следващите 3 години. В приходите няма нищо ново и те се развиват така: 2020 г. - 163 млн. лв; 2021 г. - 162 млн. лв. и 2022 г. 161 млн.лв. Какво ни казва общината с тези данни. Добрата новина за гражданите и бизнеса е, че

не се предвиждат значителни увеличения на данъците и таксите през следващите 3 години. 

Разходите в местните дейности също не се променят съществено, като се увеличават малко.

По-интересна е прогнозата за нови кредити. През 2020 г. общината смята да привлече 10 млн. лв., през 2021 г. - 30 млн., през 2022 г. - 40 млн. Това вероятно са средствата от кредитната линия, за която зам.-кметът Илия Кирчев има проучвателен мандат. Самите проекти, които ще се изграждат в привлечените средства, вероятно ще видим в Програмата за управление на кмета, която трябва да се приеме през този месец.

Ако трябва да определим проекта на бюджета с една дума, той е амбициозен. В ситуацията на почти празни сметки на общината, големи задължения за неразплатени от предишния кмет обекти и нерешени проблеми в почти всички сектори на общината екипът залага на сериозен ръст в собствените приходи. Това всъщност е единственият път за излизане от трудната ситуация, но и много труден за реализиране, ако кметът Здравко Димитров няма силна подкрепа в Общинския съвет и сред гражданите.

През последните години няма прецедент за скок в приходите с 25 млн. лв. Обикновено те се увеличават с 6-7 милиона годишно. В това е и големият риск да се реализира проектът за Бюджет 2020. Ако успее, екипът на новия кмет ще продължи с летящ старт в мандата и ще докаже, че промяната на върха в Общината си е струвала.  

Още от категорията

Виж всички

Коментари (3)

усмихнат

10.02.2020 | 20:09

Да и понеже общината няма пари, затова увеличи бройката на зам-кметовете, щото мисли за нас, как да ни спести пари, с които да ни направи живота по-удобен... :)

Отговори
4 2

бате Бойко

10.02.2020 | 19:38

Кой ще търси отговорност от Тотев? Защо още е председател на ГЕРБ в града?

Отговори
5 1

Хана

10.02.2020 | 18:59

Да почва със съкращения в общината, не ни трябват толкова мързеливи хрантутници!

Отговори
6 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?