4020

Александър Константинов: Общината се вкара в капан с екологичния завод в Шишманци

Вижте мнението на бившия заместник кмет на община Пловдив Александър Константинов

Историята на екологичния завод в Шишманци започва още в началото на 21-ви век. През мандата на кмета Иван Чомаков се създаде едно от многото публично-частни партньорства, които по-късно се оказаха пълен провал за Община Пловдив. През 2002 г. се роди смесеното общинско-частно дружество "Екологичен завод", което трябваше да изгради първия в страната завод за преработка на битовите отпадъци.

Сагата на създаването сама по себе си е цял криминален роман, но в общи линии - частните фирми предоставят терен и постройки в бившия Стоманолеярен завод в Шишманци за 30 години (запомнете този срок, защото изтича през 2032 г.), а Общината се ангажира да финансира цялото изграждане и експлоатация за уговорения срок. Избраната технология е авангардна, защото след преработката  трябва да се получат над 50% рециклируеми вторични суровини (пластмаси, стъкло, хартия и метали), около 40% компост, произведен от битовите отпадъци, и около 10% други нереализируеми отпадъци, които ще се депонират в проектираните 4-ри площадки (клетки) на терена. Технологията е водеща по това време и е създадена от френски фирми.

Капацитетът на завода е 250 000 тона годишно, но се изгражда само едната линия за сортиране на отпадъка за 125 000 тона поради липса на достатъчно финансиране. За втората линия има изградени фундаменти и транспортни връзки, като липсва само френското оборудване. След финансиране, основно от държавата и частично от общината, в края на 2009 година лично премиерът Бойко Борисов откри завода на пищна церемония. Тогава той беше първият в страната завод за преработка на битови отпадъци, който трябваше да преработва почти 90% от целия отпадък. След сепарирането и отделянето на 50% рециклируеми суровини битовият отпадък влиза в специални камери, където престоява при определена температура и среда от бактерии 30 дни и се превръща в компост, който по проект трябваше да се пакетира и продава на селското стопанство. 

Метанът, който се отделя като страничен продукт, се събира в метан танкове и се ползва като енергия. Изобщо завод мечта за еколозите и министрите. Преработката на битовите отпадъци трябваше да струва по 30 лв./тон, като собствениците, в т.ч. и Общината, щяха да си разделят поравно печалбата.

Днес, 15 години по-късно, реалността е съвсем друга. От предвидените четири клетки за нерециклируеми  отпадъци са запълнени 2 и се запълва трета. Това показва, че  от проекта за почти 90% рециклиране на отпадъците почти нищо не се е сбъднало.

Фактът, че клетките се запълват толкова бързо, показва, че от проекта нищо не е спазено. Няма точни данни колко процента от битовия отпадък се рециклира, колко се превръща в компост и колко от него е реализиран. Втората линия за сепариране не е доставена и това ограничава капацитета на завода до 125 000 тона, което е крайно недостатъчно дори само за Пловдив, а там си депонират отпадъците и редица други общини. Няма данни за своето съществуване заводът да е реализирал печалба и да е върнал част от инвестициите на Общината. Градската управа, освен първоначалните инвестиции, е финансирала и изграждането на първите 3 клетки, с което общата инвестиция надхвърля 100 млн. лв., но не е получила нищо срещу тях. От началото на тази година преработката на един тон битови отпадъци е вече 50 лв., които Общината стриктно си плаща. Освен това си плаща и такса на РИОСВ за депонирането в клетките съгласно Закона за управление на отпадъците. В клетките, изградени с финансиране от Общината, се депонират и отпадъците от Пречиствателната станция, за което  заводът получава съответните суми, но Общината - не. 

Изобщо, има изградена стройна система на разпределение на паричните потоци: за Общината - всички разходи, а за частните фирми - всички приходи. Време е Община Пловдив да си зададе и въпроса: А какво ще правим след 2032 г.., когато по силата на договора цялата площадка, заедно със съоръженията, се връща като собственост на частните фирми. В цялата история няма виновни, има една община, която плаща и на частни фирми, които си пазят интересите. Не можем да се сърдим на частните фирми, че си защитават интересите, за Общината обаче трябва да се сърдим на себе си, защото ние сме избрали тези, които ни управляват.

Оцени новината

Оцени новината
3.9/5 от 8 оценки
3.9/5 от 8 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
7 коментара
публично-частно партньорство

публично-частно партньорство

24.06.2024 | 07:01

"Общините" в България, по точно техните администрации, са изцяло партийни структури, в които, партиите уреждат некадърните си калинки. Вместо да се занимават с проблемите на населението, те се интересуват основно от корупционни практики, които пълнят джобовете и нечии чекмеджета! Този завод е само брънка във веригата на "наши бизнесмени", които източват парите от данъците на пловдивчани!

Отговори
3 0
Сештингс?

Сештингс?

23.06.2024 | 21:29

През октомври престои да се прави конкурс за боклуците! Вече започва кампанията за смянара на полковник Търи с генерал Таки! И Александър К. Матрософ вече е на амбразурата! Мека Топлина, бият самара и подготвя почвата! А Александър почва атаката! Еми стига са папали Търенко и Жорко! Ми те станаха по богати и от Топлината! Времее за смяна на караула!

Отговори
2 0
комунист

комунист

22.06.2024 | 19:58

При капитализма винаги е така-приходите за часника а разходита за държавата или общината.Нищо ново.

Отговори
3 2
Апашко!

Апашко!

22.06.2024 | 13:21

Този Сашко е много наясно и със схемите по които взеха линиите на Батаклиев от неговата фирма и ги дадоха на Хебрус бус!За това този познавач получи боноси и рекламна чанта!После заедно с Гергов,Чомаков,Славов и Тодор Петков,принудиха Батаклиев да си даде парите в предварително фалиралия и ограбен от тях Градски Транспорт!Той си даде парите ,възстанови дейноста,докара нови автобуси и възстанови тролейбусния транспорт!Това притесни менторите на този ,който се прави на вода ненапита но дебело намаза филията и сега се прави на голям разбирач!После накараха Тотев да прекрати договорите на Градски Транспорт и като му взеха линиите ги дадоха на Дошков,Чокаков и Петко Ангелов!Разделиха едни пари от субсидиите и компенсациите и от 3 милиона ги направиха сега на 30милиона!Сега обаче те искат да делят само на едно и като му вземат линиите ще фалират и Дошков,после Чолаков и най-накрая града ще стане заложник само на един корпулентен превозвач от Първомайско,който ще ги държи за топките всички и ще казва кой да е кмета на Пловдив!Това е истината Шашко , другото е ала,бала и тинтири ,минтири!Много знаеш но казваш само това ,което са ти разрешили менторите!Айде като си казал А кажи и Я ,че то господ бави но не забравя!

Отговори
3 0
Дартанян

Дартанян

21.06.2024 | 09:37

"Не е луд,който яде зелника,луд е ,който му го дава"

Отговори
3 0
Тоя

Тоя

20.06.2024 | 10:47

Дърт фрол няма ли да мре вече? Докога ще са живи служителите на Марица ?!???? Докога? Да си заравят децата по-бързо . Амин!

Отговори
2 12
Минка

Минка

20.06.2024 | 10:44

А какво става с новата такса за битови отпадъци и има ли връзка с този обект?

Отговори
7 0

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?