2374

А защо естакадата не се финансира с пари от Плана за възстановяване?

От Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив

Според неофициална информация при посещението си в "Тракия икономическа зона" преди две седмици министърът на транспорта в много тесен кръг е заявил, че такъв мащабен проект като  естакада за повдигане на жп линията от Филипово до Централна гара в участъка по бул. "Копривщица" не може да се случи в къси срокове. Всички  проекти, финансирани по Плана за възстановяване, в който е включена и т.нар. Градска железница на Пловдив, трябва да приключат до края на юни 2026 г. А това е много малко време за такъв мащабен проект.

Ако от НКЖИ не намерят друго финансиране, линията Централна гара-Филипово ще си остане на същото ниво, само ще се ремонтира и ще се добави автоматизация. Предвижда се една спирка в района на стадион "Пловдив" и модерни бариери по трите прелеза. Новите мотриси се очакват в края на 2024 г. и през 2025-а.

Всичко това го знае областният управител Йордан Иванов, а може би и кметът Здравко Димитров. Сега е въпрос на време кой ще съобщи "благата вест" на пловдивчани, които трябва да платят социалната цена, но няма да получат най-важното - бързи транспортни връзки от "Северен" и "Централен" с район "Западен". Напротив, без естакада и при сгъстяване на графика за движение на влакове от Филипово до Централна гара, на прелезите на "Пещерско шосе", бул. "Свобода" и бул. "Шести септември" ще се чака повече и по-често.  

В тази връзка местната власт и областният управител като представител на държавата трябва да направят всичко възможно, за да се намери техническо решение и финансиране за повдигане на линията на естакада или поне за транспортни пробиви под нея по трите важни пътни артерии, които свързват центъра със "Западен".   

Другата лоша новина е, че се затяга ситуацията около Централна гара, защото концесионерът Миролюб Столарски обжалва в съда трасето, което преминава през територия на концесията. Всички опити да се намери компромисно решение са се провалили и нещата са стигнали до съда. А там всичко се бави много. Това не позволява да се продължи с изграждането на тунела в северна посока. Добрата новина е, че така Бетонният мост ще оцелее още малко.

Въпросът е, че съдебното дело ще вкара в риск европейския проект за модернизиране на жп възел Пловдив, финансиран по оперативните програми от периода 2014-2020, по които крайният срок за усвояване на средства е само след 20 месеца. А това е твърде малко време, за да бъде изградено планираното.

 

 

234595

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?