Следвайте ни

Запрян Тодоров, директор на ОП "Общински пазари": Търсим маски за служителите, дезинфекцираме тържищата

viber icon

- Г-н Тодоров, не видях търговците на пазарите да са сложили маски. Какви мерки предприемате, за да бъдат предпазени както вашите наематели, така и купувачите, особено на закритите тържища?

- От днес започваме дезинфекция на Четвъртък пазара и на другите две закрити тържища в „Тракия”. Всички площи ще бъдат третирани с препарат, който не е вреден за хранителните стоки. Фирмата има сертификат, препаратът е осигурен, а обработката ще се извършва, след като стоките се покрият. Ще преценим дали да се пръска всеки ден, или през ден. Профилактика е скъпа, но здравето на хората е по-важно. Поръчал съм тава с гумирана подложка за дезинфекция на обувките, която ще сложим пред входната врата в управлението. Предупредил съм всички служители на предприятието да не взимат отпуск, да не пътуват в чужбина, но ако решат да пътуват, след завръщането 15 дни да стоят вкъщи. Освен това търсим да осигурим медицински маски за персонала. 

- Има ли промяна в търсенето на плодове и зеленчуци? Лекарите ги препоръчат за подсилването на имунитета.

- На този етап не съм забелязал да имаме повече клиенти. Зимният сезон за пазарите по принцип е по-слаб и от 300 маси на деветте общински пазара са заети само 100. Конкуренцията е жестока, в Пловдив има много частни пазари, а и голяма част от хората предпочитат да купуват плодове и зеленчуци от търговски вериги, въпреки че при нас доста от цените са по-ниски. През пролетта, лятото и есента се преборваме със супермаркетите, защото тогава пазарите предлагат много по-голямо разнообразие от стоки, а и с по-добро качество.

- Какво е предимството да продаваш на общинския пазар?

- При нас условията са доста добри - една маса се дава под наем от 40 до 100 лева в зависимост от зоната. Обсъждаме реорганизация, за да привлечем повече търговци и клиенти. За пазара на Гребната база подготвяме нова схема, за да стане по-компактен и по-привлекателен. Искам да се махнат найлоните и чергила, които сега загрозяват тържището. Търговците са съгласни, защото е за тяхно добро.

- Изследват ли се зеленчуците на общинските пазари?

- За съжаление, предприятието няма лаборатория за нитрати и аз възнамерявам да поставя този въпрос за обсъждане в община Пловдив. Четох, че такъв контрол има във Варна. Тази услуга ще бъде много добре възприета от клиентите, които искат да са сигурни в качеството на плодовете и зеленчуците. Идеята е много хубава и ако има пари в бюджета, ще я реализираме.

- Каква е печалбата за общината от търговията?

- За цялата година приходите са 800 000 лева, от които 200 000 лева остават като печалба за общинския бюджет. Останалите пари отиват за разходи - заплати, осигуровки, ток, вода, консумативи. Според мен тези приходи са недостатъчни и трябва да се предприеме по-различна политика.

- Ще има ли пазар на ул. „Младежка”, или тази зона ще се ползва само от пешеходци?

- Както вече е известно, концесията на този пазар е прекратена със съдебно решение и сме влезли във владение на имота. Кметът на район „Централен” Георги Стаменов има идея да се премахнат всички сергии и павилиони и да се изготви проект за пешеходна зона. Ще обсъдим с кмета Здравко Димитров и гражданите от квартала дали да се обособи малък пазар, въпреки че има подписка да няма никакви сергии. Собствениците сами започнаха да събарят павилионите.

Премахнато трябва да бъде и заведението „Водолаза”, тъй като според информацията на кметството за обекта няма строителни документи. Смятам, че това заведение не трябва да остава в този вид. От търговците, които пожелаха да останат на ул. „Младежка”, събираме наеми за земята под сергиите, но те са малко. Пазарът е много неугледен и задължително визията на ул. „Младежка” трябва да се промени.

- На „Общински пазари” са дадени за стопанисване градските подлези.  Всички се нуждаят от ремонт. Как ще ги поддържате?

- Ние събираме наеми от търговските обекти в  четири подлеза - под бул. „Христо Ботев” срещу Централна гара, до ПУ „Паисий Хилендарски”, срещу „Тримонциум” и на пл. „Съединение”. Приходите от тях са горе-долу колкото годишната печалба на предприятието - 160 000 лева. Подлезът до аптека „Марица” също е при нас, но там магазините са затворени заради наводнения. Това подземно съоръжение има нужда от основен ремонт, защото колекторът е по-висок от най-ниското ниво, затова се наводнява при всеки по-силен дъжд. Изискват се доста големи инвестиции и тепърва в Община Пловдив ще се решава какви действия да се предприемат.

- Бившият кмет искаше да махне магазините в подлез „Тримонциум”, но след протеста на търговците решението беше отменено. Какво е вашето мнение - трябва ли в този подлез да има търговски обекти, или не?

- Ако се премахнат магазините, подлезът ще стане безстопанствен, защото сега търговците се грижат за него. След прекратяване на концесионния договор търговците плащат такса на предприятието - по около 20 лева на квадрат, или 20 квадрата магазин се отдава за 410 лева с ДДС. С ръководството на „Жилфонд” сме подели инициатива да направим ремонт. Колегите обследват състоянието на подлеза, след което ще изчислим колко пари са нужни, за да приведем пешеходното съоръжение в по-добър вид. Но не разполагаме с много средства. За ремонти имаме само 50 000 лева за цялата година. В подлеза под бул. „Христо Ботев” срещу Централна гара в момента също си извършва оглед и заедно със специалистите от „Жилфонд” ще преценим как да го възстановяваме.

- Защо заведението в сградата на Четвъртък пазара не се използва?

- Търговският обект на втория етаж е с площ 180 кв. метра, под ключ е и ние нямаме достъп до него. По документи заведението се води „Бърза закуска”. През 2012 г. тогавашният директор на „Общински пазари” е сключил договор за наем и вече осем години наемателят води дело с общината, търговската площ не се използва, предприятието губи пари, защото нищо не получава от имота си. Причината е, че в нарушение на разпоредбите на наемателя е било дадено право да прави преустройство в сградата.

Директорът на „Общински пазари” е нямал правомощия да включи такава клауза в договора и от Община Пловдив са отказали да одобрят проектите за преустройството. В резултат на това фирмата е завела съдебен иск за пропуснати ползи, тъй като в договора е записано, че общинското предприятие е задължено да одобри проектите. Парадоксът е, че към този договор е подписан анекс, според който докато тези проекти не бъдат одобрени от Община Пловдив, наемателят няма да плаща наем. Това са 600 лева на месец. Предоставил съм документацията на юридическата дирекция в Общината и чакам отговор, за да решим този проблем и да си върнем търговските площи.

ВИЗИТКА

Новият директор на ОП “Общински пазари” Запрян Тодоров е на 53 години. Завършил е Висшето транспортно училище “Тодор Каблешков” - София. От 2007 до 2011 г. е бил заместник-кмет в район “Южен”. Работил е на същата длъжност и в район “Източен”. През останалото време се е занимавал с частен бизнес

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?