Следвайте ни

Зам.-кметът Тодор Чонов: Билетите в градския транспорт няма да поскъпват

Ново регулиране на "умните" светофари на инфарктните кръстовища отпушва трафика

viber icon

Г-н Чонов, по договор с фирма "Индра" електронната система в градския транспорт на Пловдив трябваше да бъде въведена в експлоатация до 10 февруари 2016 г., но тя не действа пълноценно и до момента.  Какви са причините?

За един месец, откакто встъпих в длъжността, успях да се запозная с общинските предприятия, които са на мое подчинение. Особено внимание отделям на ОП „Организация и контрол на транспорта“, където реално са съчетани четири предприятия - градски транспорт, управление на трафика, маркировка и сигнализация и уличното осветление. След проверките, които извършихме, считам, че до голяма степен неработещата електронна система се дължи на липсата на комуникация между фирмата и служителите на предприятието, както и на технически проблеми. Проектът е  замислен добре, но за съжаление тази система не работи. По договора с испанската фирма „Индра“ остава една година до изтичане на гаранционния срок, затова сме си поставили две цели. Първата е с техническия екип на изпълнителя да се опитаме да въведем  системата в експлоатация, втората е да обследваме юридически ситуацията  и да си търсим законовите правомощия за неустойките от "Индра".

Могат ли да бъдат отстранени дефектите? Някои специалисти твърдят, че електронната система така е програмирана, че никога няма да заработи.

Преди няколко дни поканих световноизвестни експерти в областта на киберсигурността и софтуерите, за да чуем тяхното мнение. Дадени са страшно много пари и сме длъжни да положим максимални усилия електронната система да заработи. След като изтече гаранционният период, ще можем сами да предприемем действия по софтуерите, но дотогава това е задължение на фирма „Индра“. Чрез посланика на Испания още през ноември изпратихме писмо до ръководството на „Индра“ с покана за среща след Нова година, за да заявим всички наши констатации и претенции, а също така да изискаме от фирмата изпълнение на поетите ангажименти.

Има ли потвърждение от „Индра“, че са готови на такава среща в Пловдив?

<197> Към момента не, но аз съм оптимист и считам, че ще дойдат. Юристите ни работят по договора, така че ще си търсим правата с всички възможни законови  средства. След като изпратихме писмото до „Индра“, виждаме активизиране на техния технически екип, което, според колегите, досега не се е случвало. За поддръжка на системата и решаване на технически проблеми в договора са посочени три нива: първото е в предприятието, второто, при по-сложен казус - в София и третото - в Испания. 

Установихме, че при съществуващата несъвместимост на системата много често се случват проблеми, които трябва да се решават на трето ниво. Информацията се връща много бавно, особено при доставка на резервни части. Налагало се е дори и за нещо дребно да чакат с месеци. Оборудването е безвъзвратно остаряло. Например монетните апарати в автобуса не приемат монети от 2 лева, тъй като когато са монтирани, ги нямаше. За да излезе билетчето, чакаш близо 2 мин. и ако се качат 10 пътници, ще дойде момент да слизаш, без да си успял да си закупиш билет. Самият билет е близо 18 см. Хората нямат търпение да чакат, късат го по-рано, ролката се изкривява и блокира.

Кой или кои от служителите на Община Пловдив носят отговорност за това, че на "Индра" са изплатени всички пари по договора на обща стойност близо 20 млн. лв. с ДДС, без той да е изпълнен? Според разследването на „Марица“ фирмата има проблеми не само в Пловдив, но и в други държави, включително поради съмнения за  корупционни практики.

Четох публикацията, но не разполагам с официална информация. Общината има договор с „Индра“ и ние държим той да бъде изпълнен. Чия е вината, могат да кажат компетентните органи, които ние ще сезираме по някои проблеми при изпълнението на проекта. Действително всички средства по договора са разплатени на базата на  подписаните приемо-предавателни протоколи.

В какъв размер са неустойките, предвидени в договора?

По договор има задържана парична гаранция в размер на около 600 000 лева.

Точният размер на неустойките ще стане ясен, след като юристите прегледат клаузите  на договора.

Казахте, че ще направите опит  да се пуснат билети и карти по вестникарските будки. Как и кога ще стане това?

Разпоредил съм да проверят цялата наличност на електронните карти, да ги заредят с определени суми и да можем да ги продаваме на повече места - на павилиони за вестници, бензиностанции и евентуално да ги презентираме на големите фирми, за да ги предлагат на служителите. В момента се работи по механизма за зареждане, но няма възможност за електронни карти при преференциалните пътувания, защото според наредбите за тях се изисква задължително подпис. Тоест не може ученикът да купи онлайн карта и да се чекира с мобилния телефон в автобуса, което би могло да се случи в най-скоро време. Проблемът е, че докато не изтече договорът с „Индра“, не можем да сложим никакво друго устройство в автобуса. За разлика от Пловдив в София монтират системи за таксуване чрез мобилно приложение.

За съжаление, при нас голямата част от автоматите за продажба и зареждане на електронни карти и билети не работят. Честата подмяна на автобусите също създава проблеми. Когато един автобус излиза за дълго от движение, се налага преместване на оборудването, което е свързано с време, и съответно няма как информацията за този автобус да стига до електронното табло. В различно време и с различни условия са подписвани договорите с превозвачите. Сега например ще подготвяме нова обществена поръчка за осем линии, чиито договори изтичат през април догодина. В конкурсните условия ще заложим изискване за големи автобуси с евро 6 и платформи за хора с увреждания.

Превозвачите искат Общината да започне да изпълнява Европейския регламент за превоз на пътници, според който компенсациите трябва да съответстват на разходите. Според  транспортните фирми досега администрацията не спазва дори и плащанията, предвидени в договорите за 1 км пробег.  Получават с 40 стотинки на километър по-малко спрямо договореното. Планирате ли промени в размера на субсидиите за 2020 г.?

Ние гледаме на превозвачите като на партньори и в никакъв случай не искаме да ги ощетяваме. Те получават редовно субсидиите и компенсациите, разпределяни според утвърдения механизъм. Знаем техните проблеми - по-скъпи горива, липса на шофьори, но и ние бихме искали по-добро обслужване от тяхна страна, тоест стриктно спазване на разписанията, спиране на спирките, технически изправни и отоплени автобуси, защото има много жалби. В тази връзка на един от превозвачите наложихме санкция от 25 000 лева, на другия - 11 000 лева, на третия изпратихме писмо, в което даваме двумесечен срок да отстрани пропуските по изпълнение на договора или в противен случай ще бъдем принудени да го прекратим. Искаме Пловдив да има по-добър, по-комфортен, по-предвидим обществен транспорт.

Ще има ли промяна на цените на билета и картите в градския транспорт?

Не предвиждаме повишаване на цените. Изобщо не сме коментирали тази тема.

Какви действия предприемате за облекчаване на трафика?

Пътните инженери приключват тези дни работата по изработване на нови циклограми на т. нар. умни светофари, които се регулират от Центъра за управление на трафика. Освен промяна в режимите на 10 най-натоварени кръстовища ще сложим и нови секции за десен завой, за да не се задръстват булевардите. Експериментално работим на няколко кръстовища и има добър резултат. На някои места ще махнем и защитените леви завои, регулирани със светофар, макар че те са препоръчани в Генералния план за организация на движението. Ще пускаме движението турбинно, за да вървят всички потоци едновременно. Значително подобрихме взаимодействието с Областната дирекция на МВР и респективно с Пътна полиция. В Центъра за управление на трафика постоянно има служител на полицията, тъй като отговорността е обща.

Има патрули на КАТ на най-натоварени места, които при необходимост взимат отношение за промени в регулирането на движението.  Приемаме предложения, правим експерименти, докато има резултат. По данните на  видеонаблюдение на МВР само от Карловско шосе всяка сутрин в Пловдив влизат над 40 000 автомобила и това е една от сериозните причини за тежкия трафик. Най-важното решение в по-дългосрочен план е да изградим безплатни буферни паркинги на входно-изходните артерии, за да могат хората да оставят колите си и да се придвижват с градски транспорт.

Каква политика ще водите за по-голяма безопасност на пешеходците?

Тази задача за нас е приоритет. Въвеждаме нови сигнализации на пешеходните пътеки  - сини триъгълни знаци. Първия знак поставихме на бул. „Васил Априлов“ , след това - до ДГ „Захарно петле“ по молба на майки. Поставихме задача на районните кметове да проведат срещи с началниците на районните управления и да идентифицират всички проблемни места, особено около учебните и детските заведения, за да взимаме бързи мерки. За огромно мое съжаление в Генералния план за организация на движението, който е одобрен преди един месец, са заложени само две пасарелки - на Колодрума и на „Захарна фабрика“. Пасарелките с асансьори за трудноподвижни хора гарантират много по-голяма безопасност, а освен това отпушват трафика, защото само по бул. „Васил Априлов“ от „Шести септември“ до бул. „България“ има три пешеходни пътеки преди кръстовището, които задръстват трафика. Трябва да се върви към тенденцията на големите европейски градове - без  леви завои и в много редки случаи - светофари  за пешеходци.

 

Тодор Чонов е магистър по право, специализирал в Академията на МВР, има над 25 години стаж в полицията. Започнал е работа в системата още през 1987 г. През 2009 г. от кабинета "Борисов" е назначен за директор на Областната дирекция на МВР - Пловдив и е сменен през 2013 г., след като на власт идва правителството на БСП. Преди това е оглавявал сектор в Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" в София.  

В управлението на Община Пловдив е поканен лично от кмета Здравко Димитров. Като зам.-кмет по транспорт от първия ден след назначаването му се занимава с проблемите на организацията и безопасността на движението в Пловдив.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?