Следвайте ни

Зам.-кметът Пламен Панов: Имаме и план Б за всяко културно събитие

viber icon

Пламен Панов е заместник-кмет в Община Пловдив с ресор „Култура, археология и туризъм“. Висшето си образование със степен магистър по европеистика Пламен Панов защитава в престижния King's College London. Бакалавър е по международни отношения с почести, валидиран от Уелския Университет и Американския Колеж в Солун.

В Пловдив той се завърна, след като 2 години бе на работа в  Министерството на културата, където заемаше длъжността и. д. началник на отдел "Европейски програми и проекти", а преди това е работил като главен експерт в същия отдел. Бил е част от презентационния екип, който представи кандидатурата на Пловдив за Европейска столица на културата пред европейското жури.

 

- Г-н Панов, ако фондация „Пловдив 2019“ остане, как да се избяга от факта, че донякъде с дейността си те ще прави същото, каквото и отдел „Култура“ към общината?

- Опитът е най-ценното нещо. Старите хора казват, че всичко може да си вземеш в аванс, но опита - никога, защото идва с времето. Отдел „Култура“ в общината има добре разписани задачи и регулярна работа от дълги години.  На тях се пада и нелеката задача да организират и работят по изключително богатия Културен календар на Пловдив. Нищо няма да се припокрива. Всеки ще си работи на своята писта, но в синхрон. След 2019-а ние сами вдигнахме летвата, като добавихме към бранда на града и „град - фестивална столица на България“. Пловдив вече не е град, който може да предложи само културен календар на своите посетители. А нивото се поддържа с външни продукции, грандиозни фестивали, резидентни програми.

 

 

АКЦЕНТИ:

 

Резидентната програма за чужди творци не е просто да ги настаниш за един месец и да ги разходиш по Главната

 

Масовият поток обикновено води до тълпи, които не си тръгват с Пловдив в сърцата

 

Фондация „Пловдив 2019“ трябва да остане дори в намален състав

 

- Предлага се рекорден бюджет за културни събития - 2 020 000 лева. Те обаче са свързани основно с традиционни прояви - фестивали. В какви други форми на култура може да се инвестира, които да направят Пловдив по-известен по света?

- Бюджетът за културно съдържание е пряко свързан с разпоредбите на Наредбата за реда и условия за финансиране на инициативи в сферата на културата, част от Календара на културните събития на Община Пловдив, които гарантират ръст от около 10% годишно. През настоящата година не можахме да достигнем оптималната сума от 2 189 000 лв., но това се дължи на ситуацията с коронавируса.

Извън тези средства в бюджета на Община Пловдив ще бъдат заложени 72 000 лв. за дейността на градските оркестри - Духовия и „Биг бенд - Пловдив“. 120 000 лв. са за дофинансиране за пловдивските читалища, а 300 000 лв. са по линия на смесеното финансиране за продукция на държавните културни институти - Операта, Драматичния и Кукления театър. 150 000 лв. са за кино „Космос. Предвидени са 33 000 лв. за отваряне достъпа на гражданите до археологията под магазин H&M на Главната. Там е императорската ложа на Римския стадион. Над 2 400 000 лв. са за Общинския институт „Старинен Пловдив“. Общо за своите регионални културни институти за заплати, издръжка и капиталови разходи Общината ще задели над 10 150 000 лв.

От казаното до тук е видно, че общинският бюджет не е насочен само в „традиционни прояви - фестивали“, а със средствата се покриват различни сфери на културата. През настоящата година е планиран ремонтът на двора на Градска художествена галерия на ул. „Съборна“, изготвянето на технически проект за кино „Космос“, технически проект за Форум Север – Запад. Предвиждат се и ремонти на къщи в Стария град. Важен момент ще е стартът на резидентна програма за български и чуждестранни артисти, насочена към подобряване на градската среда. Всичко това, съчетано с традиционните градски фестивали, проектите по поканата „Наследство“ на Фондация „Пловдив 2019“, както и новата продукция на Опера Пловдив, Драматичен театър Пловдив и Кукления театър създава добри условия за културен туризъм. Заради коронавируса и през тази година ще разчитаме основно на български туристи.

- Миналата година месеци наред градът бе в локдаун. От различни източници се подмята, че градът може да е частично затворен до лятото. Имаме ли някакво гъвкаво решение, ако се случи това и сега?

- През 2020 г. администрацията, в лицето на отдел „Култура, археология и културно наследство“, предприе възможно най-гъвкавите действия и създаде условия за реализация на максимално голям брой събития, включени в Културния календар. Някои бяха преместени на по-късен етап -през лятото и есента, условията по други бяха предоговорени, някои се проведоха частично в електронна среда. Обявихме специални покани по Компонент 3 - „Гражданска активност“, за онлайн проекти. Музеите дигитализираха своите експозиции и предложиха виртуални разходки. Имайки опита от миналата година, експертите от отдел „Култура“ вече работят по подготовката на договорите и обсъждат с организаторите възможните действия при евентуално влошаване на епидемичната обстановка. За всяко събитие е помислено както да има план А, така и да е начертан план Б. Тези от тях, които по презумпция са натоварени с риск заради изцяло международния си характер, като Международния фолклорен фестивал, ще имат нулева година и не са част от Календара за 2021 година.

- Пред фондация „Пловдив 2019“ има два пътя - или да продължи да съществува под някаква фирма, или да бъде закрита. Какво е Вашето мнение?

- Фондация „Пловдив 2019“ даде своя пълен ресурс за организирането и реализирането на основната си цел - проекта Европейска столица на културата. Вярвам, всички ще се съгласят, че каквато и да било организация за 10 години с тази динамика на проекта, международните контакти и работата с хиляди организации, няма начин да не е натрупала опит и огромна база данни със стойност за града. Давам си сметка, че е трудно да се обясни как нещо работи, след като е свършил срок​ът му на основна работа. Но тъй като по стечение на обстоятелствата в различни етапи съм бил ангажиран пряко с работата на фондацията, ще кажа, че нито парче от Берлинската стена щеше да има в Пловдив, нито президентът на Германия щеше да ни гостува през 2019-а! Да не говорим за емблематичните артисти, които дойдоха в Пловди, и може би щяхме да гледаме и слушаме само по YouTube, ако не беше организацията на екипа на фондацията. Макар и в намален състав, ние сме длъжни да съхраним този ресурс и потенциал, за да продължи той да носи добавената стойност за града, разбира се, след като премине ковид кризата. Каква да е бройката и формата, е въпрос на разчет, но в никакъв случай не и на компромис.

- YouTube e пълен с филми от пътуващи влогъри за града от чужденци, които все повтарят: Това място е едно неоткрито богатство! Това обаче е и проблем, докога Пловдив ще си остане такъв?

- Пълно е, нали? Тази метафора на неоткритото богатство всъщност работи впечатляващо добре - идеята за малкото съкровище е всъщност промоцията за интимното, лично, специално откриване и туризъм на преживяването. Пловдив с впечатляващото си културно наследство и археология, с музейните сбирки, с богатия си културен календар, с прекрасното си обслужване и кътове за хранене е дестинация, която подбираш, за която научаваш, идваш и градът става част от твоя редовен туристически компас. Интимно не означава изолирано и спорадично, означава специално, с внимание, с отделено време, с присъствие на събития, с разглеждане на много обекти, с обхождане на улиците и пластовете. Хотелската и легловата ни база е доказала, че следи пазара адекватно и намира отличната златна среда, за да предостави обслужване без недостиг и със специална грижа. Пловдив е малкото богатство, което преоткриваме всеки път. Пловдив е такъв! Мисля, че и пловдивчани не бихме искали да се борим за масов поток - това обикновено води до тълпи, които не си тръгват с Пловдив в сърцата. Масовият поток не поражда и желанието да се върнат отново.

- Идеята за резидентната програма доколко ще помогне градът все пак да стане известен?

- Резидентните програми са популярен инструмент в света на изкуството отдавна и за да дам пример, че и у нас не са новооткрити, ще спомена, че пленерите например имат точно такъв характер. За съжаление, тъй като са относително сложни като логистика и бюджет, те не се случват толкова често, колкото е необходимо. Например едно от достойнствата на фондация "Пловдив 2019" по време на подготовката за ЕСК беше именно тази, без някой да си дава сметка какви усилия точно изисква една резидентна програма. В рамките на 2 години в Пловдив по най-голямата за България до момента програма работиха над 50 български и международни артисти. Пловдив за първи път през резидентната програма Адата AiR влезе и в мрежата на Световната организация за резидентни програми - Res Artis. Градовете, които държат да запазят и развиват енергията на творчески центрове, промотират себе си като резидентни артистични дестинации. Пловдив вече защити подобно домакинство и имаме амбицията това активно да продължи.

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

Радетел за Пловдив

Радетел за Пловдив

11.02.2021 | 22:33

Управлението на Пловдив щеше да изглежда по друг начин ако всички зам.кметове бяха като Панов и Стоянов - умни , образовани, интелигентни. И най- вече искащи да работят.

Отговори
1 1
Пловдив

Пловдив

11.02.2021 | 11:14

Поддържам идеята фондация Пловдив 2019 да остане да съществува именно, поради факта, че натрупаните ползи от години труд, усилия, ресурс - човешки и финансов, международни контакти и много други предимства, трябва да се запазят и да продължи да работи за Пловдив, който не е обикновен град, той е уникален, древен, магичен и ще бъде грехота да остане скрит от света. Не унищожавайте нещо, което сте създали!

Отговори
3 1
Пловдивчанин

Пловдивчанин

11.02.2021 | 11:01

Културата в Пловдив "живна" с този кмет. Направи невероятни събития през миналата година , на които се наслаждаваха хиляди пловдивчани. Успех и все така!

Отговори
3 1
културата

културата

11.02.2021 | 10:48

От много години насам Пловдив не е имал такъм амбициозен , работлив и мотивиран кмет по Култура. Човекът явно е попаднал на мястото си, има съответния капацитет и работата му носи удоволствие. Щом има и план Б значи е една стъпка напред ! Успех !

Отговори
3 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай