Следвайте ни

Володя Домашенко: В тарифата на такситата трябва да има и левче за повикване

viber icon

Володя Домашенко е съпредседател на Националната асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи. Учредител е и на неформалното сдружение Национална асоциация за защита "Георги Ряпов".

 

 

- Такситата в Пловдив вдигнаха неотдавна първоначалната такса от 0.99 лева на 1.50 лева. Това  устройва ли ви? Защото имаше много разногласия в самия бранш.

- Според мен трябва да се въведе и такса „повикване”. Защото, за да вземеш поръчка, понякога изминаваш 5-6 километра, а клиентът иска да го закараш някъде съвсем наблизо. Така се стига до отказване на курсове. Аз имам впечатления от разговори с клиенти, че те са склонни да платят повече, защото не им се виси в студ или дъжд, или наистина бързат. Но т.нар. „продавачи на адреси”, фирмите, които държат радиоефири, всячески отказват това. Важно е да се прави разлика между „продавачи на адреси” и „превозвачи”. „Продавачите на адреси” могат да имат и едва десет собствени коли. Всъщност, на срещата в общината относно тарифите разногласията бяха между продавачите на адреси и исканията на шофьорите.

Има доста неразбории в сектора, които трябва да се оправят, за да излезе на светло. Всяка нова фирма започва със сваляне на цените и някакъв вид отстъпки. Останалите се равняват по нея, но това стадно поведение води единствено до сив сектор и понижаване качеството на услугата. Така преди години отпадна справедливото заплащане на извънградските курсове. Тогава се дължеше 50% от апарата за обратния курс. После се появи фирма, която обяви, че обратният курс е за наша сметка и всички го направиха. Ако аз ви закарам в Садово например, трябва да се върна на собствени разноски и някак да избия разходите.

Националната асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи, на която съм съпредседател, много пъти е предлагала и на Община Пловдив, и на Министерство на транспорта варианти  как да се изсветли секторът. Първата крачка е въвеждане на реални тарифи. При положение, че себестойността на 1 километър таксиметров превоз е 1.02 лева (без ДДС), а общините в цяла България са разрешили минимални тарифи, които са много по-ниски, няма как браншът  да е на светло! Пловдив може да бъде първата община в България с таксиметров бизнес изцяло на светло. Не ме чуват, защото на властта явно са <210> много скъпи гласоподавателите.

Аз лично за себе си съм решил, след като направих каквото можах като синдикалист, сега да стана бизнесмен. Властта и всички институции гледат по съвсем различен начин на  бизнесмените и очевидно тяхното мнение е много по-важно, отколкото на синдикалните организации. Нещо повече, една фирма спокойно може да оспорва в съда всякакви безумни решения, заповеди, наредби и т.н. на властта.

Регистриран съм като превозвач и тези колеги, които искат да работят законно и техният превозвач да защитава интересите им, ги каня в моята фирма, като им обещавам, че повече няма да им се налага да се прехвърлят от фирма във фирма и да сменят "фискали". И техните искания ще бъдат отстоявани пред община и държава. 

Общината да закупи видеорегистратори, ще ги сложим по такситата и така ще възпитаме шофьорите да карат безопасно

- И каква ще е разликата с всички останали?

- Шофьорите  ми вече няма да са "господин Никой в жълтите коли" , ще имат трудови договори и ще им вървят осигуров­ките. Както казах, няма да има всяка год­ина смяна на фирми  когато се стигне пр­ага за регистрация по ДДС, ще им осигуря от радиофирмите и някаква такса,​ „гарантирано такс­и” или „повикване” п­римерно. Така по ни­какъв начин няма да отказваме късите кур­сове. Сега ситуация­та е следната - и вие като клиент сте го­тови за курс, който обичайно е 3 лева да платите 4 лева, за­щото бързате или нав­ън вали. Ние също ня­маме против да ги вземем, но продавачите на адреси ги е стр­ах от това нещо. Защ­ото един ще го напр­ави, друг няма, а кл­иентите и шофьорите са като стадо… И в крайна сметка защо да се конкурираме с цени, а не с качество?

- Колко трябва да е таксата за повикване на такси, според вас?

- Около лев е нормално. Знаете, с навлизането на модерни технологии такси вече може да се поръча чрез мобилно приложение. Дори клиентът има право да наддава. Примерно, знаеш, че курсът ти струва 3 лева, обаче отвсякъде ти казват, че няма коли и ти казваш „давам пет лева само и само да ме откарате до мястото”. На таблета на шофьора се изписва, че клиентът дава 5 лева и кола веднага ще се намери, бъдете сигурни. Време е да се помисли и радиофирмите да прилагат това нововъведение, а ще измисля начин как моите шофьори да се възползват от това.

Пловдив може да стане първата община в България с таксиметров бранш на светло

- Възможни ли са още шмекерии с апарата в таксито?

- Възможни са. От 1400 коли в Пловдив най-злостните копърки са едва 20-30 коли. Обикновено висят около гари, автогари и болници. Те могат да се приберат доволни у дома и с изпълнени три курса. Ползват софтуери за надуване на сметки. На стикерите им вече не може да пише цена от 5 лева на километър, защото общината е въвела максимални 1.20 лева за през деня и 1.30 лева за нощта и клиентите вече се научиха и първо да поглеждат тази информация, но и това не ги спасява. Заради тях си патим всички, защото държавата въвежда все нови и нови изисквания, мъчейки се да ограничи точно тези колеги. А те много лесно могат да се хванат, иска се воля. Всички от бранша ги знаем, можем да ги посочим поименно. И питам аз, защо след като властта е толкова загрижена, не се въведе правилото „един град - една цена за превоз” и тогава да се конкурираме с качество?

- Няма ли това много да прилича на картел?

- И в момента някой, ако иска, може да ни осъди за картелно споразумение, защото, де факто, всички радиофирми в Пловдив возят на една и съща цена. Когато преди няколко месеца входирах  молба до общината да се актуализират тарифите, поисках да въведат минимална цена от 0.82 лева на километър дневен пробег. И да искаме, да не можем да возим по-евтино, и от друга страна да не бъдем обвинени в картел. В момента минималната е 0.65 лева за км и 0.75 лв./км за нощта. Но от Общината не проявиха разбиране. Тогава ми отговориха, че в наредбата са заковали таван на цената и това е достатъчно. Обаче нашите сметки още от преди три години официално правени от експерт-счетоводител, сочат, че един километър таксиметров превоз трябва да струва 1.02 лева, и то без ДДС. А ние карахме на 0.65 лева. Представете си дали е възможно това, ако си на светло. Ако искаш да си плащаш всичко, да си изряден, колата ти да е поддържана, това е цената - левче за километър.

 Има 20-30 копърки в града, които все още ползват софтуер за надуване на сметки

- Колко са такситата в Пловдив и достатъчни ли са, след като много често се оказва, че няма свободни коли?

- Около 1400, като 2/3 от тях са в сивия сектор. Малка част от водачите са на трудови договори. Карат едни жълти коли, но те не са таксиметрови шофьори, защото нямат трудови договори или собствени  фирми. Но и те, и ние караме на едни и същи цени. Общината лесно може да промени това, ако погледне сериозно на проблема. Тя има право при многократни нарушения да отнеме удостоверението за регистрация на превозвача и така да изчисти пазара и Пловдив да стане за пример.

Такситата в града трябва да се конкурират не с цени, а с качество

- Асоциацията е много активна в идеите си за подобряване безопасността по пътищата. Какви са предложенията ви?

- Миналата година по инициатива на Асоциацията беше осъществена връзката между Центъра за видеоконтрол на трафика на Община Пловдив и структурите на КАТ. Започна заснемане на нарушенията, изпращане в КАТ и наказване на нарушителите. За да се доразвие тази идея обаче, защото все пак основната цел е превенция, следващият етап е да се поставят на входовете на общината табели, които да информират за това. Защото голяма част от колите са приходящи. Така всички ще са наясно, че правилата трябва да се спазват и Пловдив не е разграден двор.

Също така, Общината, както сега наказва неправилно паркиралите водачи, може да санкционира и за неспазване на другите правила на движение. Камерите по кръстовищата  не са малко, но са стационарни. А камерите на КАТ, благодарение на специализирани групи във Фейсбук, бързо се научават. Затова  предложихме на Общината тя да закупи видеорегистратори, които ние да сложим по такситата. Има лесен начин нарушенията, заснети от тях, да се предават на КАТ чрез една съществуваща и лесна за работа гражданска платформа. Това ще има огромен възпитателен ефект за всички участници в движението. Защото дори шофьорите да научат на кои места са стационарните камери, за мобилните няма как да знаят. 

Въпреки мнението на тези, които не ползват нашите услуги, ние, таксиметровите шофьори, сме много заин­тересовани от повишаването на безопасността на пътя. Защото ако не сме внимателни, отиваме или в болн­ицата, или в гробища­та.

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (13)

Шишо Бакшишо

Шишо Бакшишо

21.05.2021 | 10:42

Направо по едно кюлче вместо левче

Отговори
1 0
Бат Ачо

Бат Ачо

18.05.2021 | 17:42

Първо искам да кажа, че не е нужно стотнкаджиите да коментират темата. Защо, ами защото в цял свят таксиметровата услуга е ЛУКС и не е за всеки! Това е таксиметров автомобил, не е линейка, не е закусвалня, не е транспорт за социално слаби и прочее, за всичко си има специализирани транспорти! След като Г-н Домашенко желае да се осветли сектора, защо не не е задаен въпроса: Кога прокуратурата и НАП ще се самосезират и не проверят, как държавни служители от МВР, МО, и др. “ ДОРАБОТВАТ”, като таксиметрови шофьори? ( По закон нямат това право) Как таксиметрови фирми ( превозвачи) с над 2,3...10 и повиче автомобила, не са по ДДС? Защо общините не желаят да правят ежегодни изчесления на база: осигуровки, счетоводство, цена на гориво, амортизационии разходи, цена на ГО, цена на УГ и изобщо всичко свързано с ценообразуването на километър цена-тарифа? Защо общините са против единна цена за километър за дадената община? И редица други мерки за тези, които искат да работят на светло, а не в сивия сектор. Все си мисля, че институциите, не желяат да бъде всичко наред в този бранш. Това си е чист политически чадър и подкрепа на разни лобита. Докато не започне да се издава лиценза на конкретния водач на таксиметров автомобил, работите ще си вървят на сиво и от това губи само хазната. Мога да изпиша още много по темата таксиметров превоз на пътници, но едва ли ще бъда разбран от обществото правилно.

Отговори
8 1
Анонимна служителка в НАП

Анонимна служителка в НАП

18.05.2021 | 18:49

Господин Домушенко няма как да ви отговори, но аз ще ви кажа,че това е държавна политика. Тормозим само малките превозвачи. Сега за Пловдив, каузата му е обречена, едната ви фирма цял месец след изборите колите и бяха облечени с реклами на ГЕРБ, собственика на другата си говори с кмета на малко име третата си има ухо в икономическа полиция и т.н. и т.н.

Отговори
7 0
Легенда

Легенда

18.05.2021 | 15:42

Нали клиентите искате да се возите в нови,чисти и приветливи автомобили. Е как да стане като не плащате бре. Искате за два лева да Ви возят из целият град. Никой на сила не Ви е качил в таксито си . Имате си алтернатива , градски автобус, извън градски автобус,БДЖ, собствен автомобил или ПЕША. Щом искате да Ви готино, ще си плащате. Има достатъчно таксиметрови шофьори с поддържани автомобили.

Отговори
3 8
Живко

Живко

20.05.2021 | 03:04

Няма достатъчно чисти и нови таксита. Повечето са гнусни трошки. Не знаеш къде да си сложиш ръцете от гнусотия. Коланите не работят и са лепкави от мръсотия. Шофьорът по анцуг и пуши. Гледа лошо.

Отговори
7 0
Клиент

Клиент

18.05.2021 | 13:11

Този полуграмотен, нагъл и алчен шофьор се има за "бизнесмен". Като е много отворен, защо не работи нещо друго? Ега ти "професионалиста".

Отговори
8 10
Легенда

Легенда

18.05.2021 | 15:44

Защото държи на работата си и има достатъчно таксиметрови шофьори, които ще го подкрепят.

Отговори
5 4
В.Домашенко

В.Домашенко

18.05.2021 | 16:12

Завиждам на лекотата с която обрисувате съвсем непознат човек! Дано тази....дарба да не е следствие на черепно-мозъчна травма в ранното детство...

Отговори
5 3
В.Домашенко

В.Домашенко

18.05.2021 | 16:16

Завиждам ви за лекотата с която обрисувате съвсем непознат човек! Дано тази... дарба не е следствие на черепно-мозъчна травма в ранното детство...

Отговори
3 1
Шофьор

Шофьор

18.05.2021 | 08:45

Стига рева бе бакшиш. Ако може и 3 лв. да е направите тарифата. А карате с 20 годишни таралясници. После сигурноста на пътя била важна. Само ревете, а качеството на услугата - никакво.

Отговори
9 12
Баща ти

Баща ти

18.05.2021 | 15:46

Така се на баща не говори, Не трябваше жената да те събира с лъжицата!

Отговори
1 5
Легенда

Легенда

18.05.2021 | 15:46

Когато се научиш да си плащаш за качествена услуга, тогава ще се возиш в хубав автомобил.

Отговори
4 9
Шофьор

Шофьор

20.05.2021 | 09:26

Можеш ли да ми кажеш процентно колко са автомобилите за такситата под 5 години в Пловдив. Ако знаеш сам ще си отговориш на въпроса за хубавите автомобили.

Отговори
3 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще гласувате ли на извънредните парламентарни избори през юли?