Следвайте ни

Водният цикъл на Пловдив е предизвикателство, с което ще се справим

viber icon

Маргарита Попиванова е изпълнителен директор на „Европейски пътища“ АД. Тя заема тази позиция от месец март 2014 г.  В строителния бранш е повече от 10 години, а преди това е работила във финансовия сектор, където има над 10 г. мениджърски опит.  Има бакалавърска степен по икономика и магистърска степен по управление на човешки ресурси от Университета за национално и световно стопанство. С нея разговаряме за последните проекти на фирмата и трудностите около реализацията им.

 

- Г-жо Попиванова, един от най-важните за града проекти в момента е „Интегриран проект за водите на Пловдив - Етап 1". Как върви работата на „Европейски пътища“ по него? Ще се справите ли с установените срокове?

- Правим всичко възможно, за да се справим в уговорените срокове, но се сблъскваме с доста препятствия - почвата е доста нестабилна и не подлежи на укрепване, което води до свличане на изкопите. Също така големият брой подземни комуникации, които трябва да се разкрият, изисква изцяло ръчно копаене. Другият фактор е времето - с настъпването на есенно-зимния период времето е непредвидимо, а валежите също сериозно възпрепятстват строителните работи.

- Очакванията са изпълнението на Водния цикъл да намали загубите на вода, която ни е изключително ценна. Знаем, че предстои подмяната на 12,2 км водопроводна мрежа, успоредна на канализационната. Какво свършихте до момента?

- В обхвата на нашия договор са включени подмяна на водопроводна мрежа с дължина 4 км и подмяната на канализационна мрежа с дължина 7 км. Към момента са изпълнени съответно 700 м и 3 км. Водопроводите, строени през 60-те и 70-те години на миналия век, са крайно амортизирани и както вече споменахте, загубата на вода през последните години се увеличава. Една от причините е в старата мрежа.

- На колко улици прокарвате мрежата и подменяте канализацията в момента?

- Участък 2 от проекта обхваща улиците, които се намират на юг от бул. „България“, на север от бул. "Марица", на изток от  бул. „Васил Априлов” и на запад от бул. „Победа”, това са улиците „Портолагос”, „Златна Панега”, ”Тимок”, ”Гюро Михайлов”, ”Луда Яна”, ”Въча”, „Полковник Дрангов”, ”Добротич”, ”Драгота”, ”Стефан Ботев”, ”Самара”, бул. ”Васил Априлов”,”Сърнена гора” и бул. „Марица” - от бул. „Васил Априлов” до ул. „Победа“.

Участък 3 обхваща улиците, намиращи се на север от бул. „България“, на юг от бул. ”Дунав” и на запад от бул. ”Васил Априлов”: това са ул.”Петър  Шилев”, ”Факел”, ”Ладога”, ”Петрохан”, „Ген. Кутузов”, „Атанас Канарев”,”Русалка”, ”Орлова”, „Ян Хус”, „Тиса”, „Панталей Генов” и бул. „България” - от ул. „Факел” до ул. „Панталей Генов”.

- Къде са подводните камъни за вас като изпълнители? Какви трудности очаквате при реализацията на проекта?

- Както вече споменах, песъчливите почви, които не подлежат на укрепване, свличането на изкопите, големият брой подземни комуникации, валежите, обичайни за настоящия сезон, са все препъникамъни, които водят до изоставане със срока на изпълнение.

- Гражданите са притеснени, наскоро имаше авария, свързана с Водния цикъл. Откъде идват подобни проблеми?

- Обикновено строително-монтажните работи са съпроводени с възникване на непредвидени ситуации (аварии). Изпълнението на такъв огромен проект,  при който се извършва подмяна на водопроводна и канализационна мрежа, няма как да се изпълни без подобни ситуации. Авариите се дължат най-вече на това, че водопроводната мрежа е крайно амортизирана.

- През лятото „Европейски пътища“ завърши 17-километровия участък на първокласния път I-8 Пазарджик - Пловдив - от Пазарджик до разклона за с. Цалапица. Впечатленията на пътуващите по новия път са, че трасето е перфектно. Само че имаше съмнения относно завишената цена на поръчката. Как ще коментирате?

- Горда съм със свършената работа по този проект. Трасето беше изцяло рехабилитирано, като бяха подменени всички  асфалтови пластове.  По целия участък положихме геотекстилна мрежа за по-голяма здравина. Изцяло ново отводняване, предпазни огради и маркировка. Истинско удоволствие е да шофираш по такъв път. Относно цената - няма нищо прекомерно. Имаме одобрени цени, по които работим, и те няма как да бъдат надвишавани.

- В началото на годината правителството затвори двете кариери над пловдивското село Белащица за добив на инертни материали. Откъде успявате да компенсирате с необходимата суровина?

- На кариерата до Белащица винаги са се спазвали всички екологични мерки. От години вземахме каменно-трошената настилка от там и тя имаше сертификат. Всички материали, които използваме при ремонтите, задължително се изпитват в специализирани лаборатории и се одобряват както от строителния надзор, така и от възложителя. В момента работим с инертен материал от Хасково и Стара Загора, което увеличава цената му три пъти. Това е огромен проблем за нас, тъй като инертният материал е основна суровина в пътностроителния бранш.

- По какви други обекти в страната работите в момента?

- Един от основните ни проекти е изграждането на кръгово по републикански път I-8 при км 172+749 и път III-8402 при км 4+411, на територията на Пазарджик. Стартираме също така превантивен ремонт на част от обходния път на Велинград. Сред другите ни обекти са още път III-861 - Югово - Лъки - Здравец, път I-6 - Карлово - Бургас, както и отсечка от пътя Пазарджик -Добровница - Мало Конаре - Пищигово. Правим още превантивен ремонт на АМ „Тракия” и работим по ВиК в Стара Загора. Това са само една част от обектите ни.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Анкета

Ще се ваксинирате ли срещу COVID-19?