2374

Владислав Панев: Първата задача на кабинета са цените на тока, има как да бъдат спрени

Одобрихме Борислав Сандов за вицепремиер и министър на екологията 

Ще натискам за високоскоростни железници, те са чисти и привличат индустрията 

Държавните компании трябва да излязат на борсата, това убива  корупцията 

- Г-н Панев, сутринта в четвъртък се появиха проблеми с подписването на коалиционното споразумение, решиха ли се вече всички спорни моменти? 

- Абсолютно нищо драматично, което може да събори коалицията. Било е доуточняване на някои текстове, и то към приложенията на споразумението. Иначе в сряда и трите партии от Демократична България одобрихме споразумението, както и Борислав Сандов за министър на околната среда и вицепремиер. Така че процедурите си вървят по план и се надявам другата седмица да имаме ново правителство. Чакат ни неотложни задачи. И цените на електроенергията от 1 януари, които не трябва да се повишават, тъй като зимата е тежка и без това. Може да се каже, че инфлацията е галопираща. Очаква се да бъде по-голяма от тази година. Имаме над 100 точки в споразумението, по които трябва да се действа. Ако бъдат постигнати, България може да изглежда по различен начин след една година. 

- Може ли да бъде спряно покачването на цените на тока? 

- За домакинствата може, защото има резерви във фонд „Сигурност“ на енергийната система.  Включително държавните компании правят огромни печалби заради високата цена на тока. Резерви има, въпросът е дали да се използват точно с тази цел. Моят отговор - да, трябва да се използват разумно, за да преодолеем тежката зима. Иначе виждаме във фючърсите в цената на природния газ, че надали високите цени на електроенергията и за бизнеса ще се запазят. По-скоро ще паднат. 

- Оптимист сте?

- Възможно е, макар че формациите в коалицията са доста различни. Това изключва радикални реформи, което понякога е за добро, но често и за лошо.

- Усещам, че искате някъде радикални реформи, къде?

- Например управлението на държавните компании. Нашето предложение е за листването им, включително и на тези в енергетиката, на фондовата борса. Говорим за миноритарни дялове. Беше ключово за по-доброто им управление. Не се възприе, но ще продължим да се борим, защото в споразумението е написано, че подлежи на анализ. Идеята беше да влязат частници, за да могат да контролират министъра и бордовете на тези компании. Включително да могат да съдят бордовете, когато действията им са в ущърб. Това е по закон.

- И защо не беше приета идеята ви?

- БСП са принципно за държавна собственост. Макар че във Франция, Швеция, Румъния, където държавата е с голям дял в икономиката, подобни принципи са приети. Вземете дружества като ЧЕЗ, EVN или EON, които оперират в България. Те са на борсата, макар и да са държавни. Точно това е идеята, да се управляват като корпорации, а не като държавни предприятия, където бордът се отчита на министъра. Това е генератор на корупция в държавните дружества.

- Къде  очаквате проблеми при така записаните приоритети?

- 40 процента разходи от БВП. Тази година е 46 процента, тоест, ако искаме да свалим в по-нормални времена след пандемията тези разходи, това си е вече 15 процента спад на дела на държавата, който е по-трудно постижим при тази конфигурация. Хубава цел, но да видим.

- 8-4-4-3 ли е разпределението на министерските постове?

- Да, поне на този етап нашите позиции са правосъдие, екология и дигитализация. Не е тайна.

- Вашата тема е екологията, а там има огромен проблем с „Мариците“, какво гласи споразумението за тези тецове?

- Тази година може да са на печалба заради високите цени на тока, но пък и растат цените на емисиите. Дългосрочно обаче ще са на загуба и ще тежат със стотици милиони лев​ове на бюджета всяка година. Може загубите да бъдат намалени чрез по-добро управление, но не и значително. Държавната „Марица -изток“ се е превърнал в синдикален рай. Ако сравним отношението  заети лица към мощност между държавните и частните тецове, разликата е в пъти.  Тук проблемът е, че и при намек за реформи синдикатите ще изкарат десетки хиляди на улиците. 

- Ще успеем ли да вземем парите от Плана за възстановяване и развитие, чува се за доста забележки?

- Аз по принцип съм доста скептичен към парите от Брюксел. Наред с безспорните ползи тези пари носят и доста минуси. Но мнозинството е за усвояване на максимално много средства от ЕС, така че явно ще се върви в тази посока. Възможен е компромис.

- Защо сте против фондовете?

- Създават условия за монополизиране на цели сектори от икономиката от хора, които са близки до властта. Естествено, и условия за корупция. Има един термин „Холандска болест“. Отнася се за 60-те години, когато Нидерландия открива големи количества природен газ в Северно море. Получава се един период от 15 години буксуване на икономиката. Защото, когато създадеш един много силен отрасъл, другите започват да страдат.

Това го виждаме в България сега. Еврофондовете са нашата "холандска болест".  Има класа на „субсиевъди“, които нямат нужда от субсидия, но я харчат за нов хеликоптер или самолет. Това задушава останалите. 

- Ще издържи ли новото правителство цял мандат?

- Надявам се.

- Кирил Петков често споменава 8 милиарда лева, които чезнат всяка година. Сега хората ще очакват отнякъде да се появят. 

То се вижда вече. Планирахме с актуализацията на бюджета 4-5 милиарда дефицит за 2021 година, а вече сме на излишък. Обективно погледнато, това означава, че кражбите са изчезнали или драстично намелели след края на управлението на Бойко Борисов.

- След тези жестоки проблеми около магистралите ще успеете ли да ги завършите, ако изкарате цял мандат?

- Безспорно, те са приоритет: и „Хемус“, и „Струма“. Но аз като съпредседател на „зелените“ ще натискам здраво по темата с железниците.

- Вие сам ползвате влак и метро, доколкото знам, какво ви е впечатлението от едно пътуване Димитровград - София?

- По линията, която е модернизирана, се пътува бързо и удобно. Говорим за Свиленград-Септември. След Септември настава драма. Отсечките до Елин Пелин и до Костенец се модернизират в изключително бавни темпове, влаковете се влачат с 20 км/ч. Така че от Димитровград до София се пътува над 4 часа, което е по-бавно от комунизма, когато пътувах като ученик. По-бавно и от 60-те години. Има статистика, че дори през 30-те години Пловдив-София се е пътувало по-бързо с влак, отколкото сега. Но знаете ли, по време на кампанията обикаляхме българските секции в Сърбия. Поисках да пътуваме с влак. Отговориха ми, че сръбските железници не са толкова добри като българските. Цариброд-Белград са 330 километра и се взимат за 10 часа с влак.

- Има и по-зле от нас, значи?

- Обаче инвестират, купиха миналия месец нови локомотиви от Швейцария. Строят високоскоростна отсечка, която трябва да бъде част от трасето Будапеща-Солун. Най-вероятно ще ни изпреварят, а и пътят става с 200 километра по-къс, отколкото, ако линията мине от Будапеща през Румъния, Видин, след това Петрохан или Враца, София, Кулата. Шансът ни е, че още не са в ЕС и ако направим нашето трасе в следващите 5-10 години, можем да измъкнем значителен поток.

- Макар да бяхте лидер в столичния 24-ти район, сте родом от Димитровград. Как виждате като развитие този край?

- Перспективи има. Там големият въпрос е „Марица-изток“. Хасково и Димитровград са близо, хора пътуват всеки ден на работа в комплекса. Така че комплексът трябва задължително да бъде модернизиран в екологично и технологично отношение. Има европейски пари, в случая има смисъл от тях, за да бъдат запазени работни места, но в чиста индустрия.

Иначе регионът е с отлично разположение - на практика е средата между Истанбул, София, Черно море, Егейско море. Затова и говоря за модерна железница до София. В момента се изгражда високоскоростна от границата до Истанбул. Ако всичките се свържат със споменатите трасета до Западна Европа, ще е огромен бонус за Димитровград. Винаги край скоростна железница има сериозна индустрия.

Затова е и много важно да направим споменатия вече жп скоростен път от Видин до Кулата. Това е шанс за Северозапада, който се обезлюдява с най-високите темпове в Европа. Може да сме екологична партия, но не искаме този район да стане резерват. Нека има хора, които осъществяват мечтите си там. И това може да стане факт благодарение на скоростната железница. 

Владислав Панев е роден през 1976 година в Димитровград. Завършва УНСС, работи като журналист, после управлява финансови кампании. Съпредседател на „Зеленото движение“ и член на председателския съвет на „Демократична България". 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
зачервил е бузките

зачервил е бузките

10.12.2021 | 12:57

Ухиииилеееен... Фотооооо.... Зелеееее... Много е радостен. Скоро ще го фотат - убавец.

Отговори
1 0
Браво, ако това е резултатът от целувката с шиши

Браво, ако това е резултатът от целувката с шиши

10.12.2021 | 08:04

Другият път и да преспите заедно ще сме на ясно, че е за благото на народа.

Отговори
4 2

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?