1553

Владимир Тодоров пред "Марица": Ако конфискуват колите на джигитите, жертвите на пътя ще намалеят в пъти

Най-често в България убиват безумните маневри и изпреварването с влизане в насрещното движение, а не скоростта и алкохолът

Срещу радикалните престъпници трябва да се взимат радикални мерки. А ние все се оправдаваме с правата на човека

Българинът не е запознат с правата си като пострадал при катастрофа, нито с ползата от "Гражданска отговорност" 

 

- Г-н Тодоров, намираме се в нова война по пътищата със стотици жертви. Защо ситуацията отново ескалира? 

- За съжаление, в момента сме в месеците с най-много загинали през годината - юли, август и септември. Загиват по 60-70 души през всеки един от тези месеци, което означава смъртта на близо 200 души за тримесечие.

Тази усложнена обстановка е свързана и с повишения трафик, с турските гастарбайтери, с румънските туристи. Те карат доста рисково и агресивно, знаейки, че за тях няма някакви сериозни последствия и санкции. Като добавим и че българите тръгват на почивки, цялата тази картина води до тежки катастрофи.

Ето днес (б. а. - вчера) имаме и загинал на АМ „Тракия“. Тир се ударил в предпазна стена, което говори, че най-вероятно не е имало обезопасяване, за да може шофьорът да направи челен удар.

Недопустимо е инфраструктурата да е в такова състояние. Всички тези фактори, като добавим, разбира се, и наслоените проблеми,  свързани с лошите пътища и състоянието на автопарка, с некачественото обучение на шофьорите, с това, че санкционната политика на държавата е неефективна, с това, че имаме ръст на пияни и дрогирани шофьори, дават този краен негативен резултат. В България много от катастрофите са в резултат на лоша инфраструктура. 

- Не може да няма начин да намалим щетите и загубата на човешки животи. Каква е рецептата?   

- Пътната безопасност е една палитра от различни сфери на влияние. Започваме от обучението, от инфраструктурата,  от автопарка, от санкционната политика на държавата. За да се случи тази промяна, трябва да има решения на отговорните фактори - на национално ниво в лицето на правителство и парламент, и съответно на местно  ниво ​- общински и областни администрации.

Тази координация, за съжаление, липсва. Преди 8 месеца ние събрахме кандидат-депутатите от сегашния парламент, които се занимават с транспорт. Те поеха определени ангажименти, 10 на брой, като се подписаха под тях. 8 месеца по-късно нито едно от тези неща не е изпълнено.

Проблемът за пътната безопасност се декларира като важен, а когато трябва да се вз​емат решения, това не се случва. Давам пример със случая в София с Георги Семерджиев, който уби две момичета в катастрофа. Всичко, което е трябвало да свърши Пътна полиция, тя го е свършила - Семерджиев е с отнета книжка, със свалени регистрационни номера, с 8000 лв. наложени глоби, с минус 85 точки. Само че той продължава да шофира автомобила си. Ние си задаваме въпроса „Какво можеше да се направи?“.

Можеше да имаме законодателство, което позволява спиране от движение на неговия автомобил или конфискуването му.  Само че това не се е случило. И когато заговорим за такива санкции като конфискуване на автомобил на пияни шофьори, винаги излизат едни такива аргументи: „Вижте правата на човека, вижте собствеността...“.

За близките на тези загинали деца няма никакво значение дали е смазано с личен или служебен автомобил. Трябва да се вземат радикални мерки срещу такива радикални престъпници.   

- Впечатление прави, че полицията обикновено афишира мащабни акции след поредния трагичен инцидент. Не е ли „акцията“ това, което по принцип трябва да е ежедневната работа на униформените на пътя? 

- Аз също не обичам думата „акция“, която говори за някаква кампанийност и съответно за начало и край. Бил съм например в Норвегия, където няма подобна кампанийност. Там всеки петък и събота полицията е на пътя и се правят масови проверки за алкохол и наркотици. Това е всеки уикенд.

Чрез медиите се обявява, че ще се правят проверки, напомня се на шофьорите, ако смятат да консумират алкохол, след това да се приберат с такси, и т.н. Там не става въпрос за кампанийност, просто това са дните, когато се пие повече. Такъв подход тук също би бил полезен. Съответно, трябва да се мисли за финансиране на тези драгчекове, които са крайно недостатъчни и полицията не разполага с тях.  

- Ако говорим за правата на пострадалите от катастрофи, зачитат ли се те, търсят ли ви за съдействие след инциденти?  

- Преди години направихме горещ телефон ​- 070017112, на който всеки може да се обади, за да разбере какви права има, какво се случва, какви документи са необходими, в какви срокове се действа. Като цяло българинът изобщо не е наясно с правата си - нито като потребител, нито като пациент, нито като пострадал от катастрофа.

Именно тук е мястото на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи (БАПК) - да обясняваме, да помагаме, да съветваме. И да, търсят ни, обаждат ни се много хора по телефона, пишат ни по мейла. Опитваме се да съдействаме и с правни консултации, и с психологическа помощ, въобще с цялостно подпомагане.   

- Вие често сте близо до мъката на хората. Има ли фрапантен случай от вашата практика, който никога няма да забравите?  

- Няма да забравя случай с човек от Шкорпиловци, който беше парализиран. Гледаха го неговите близки, бяха минали 2 години от инцидента. Неговата сестра ни написа писмо на ръка. Това беше преди повече от 10 години, един от първите ни случаи.

Оказа се, че този човек бил пътник в кола, но те просто не са потърсили начин да се осведомят дали им се полага обезщетение от застрахователите, не са знаели, че имат право. Те са мислили, че само хората извън автомобила имат право на такива обезщетения. Тогава се свързахме с тях, взехме цялата документация, прегледахме я и се оказа, че човекът има право на обезщетение. Тъй като беше 100% инвалидизиран, той получи доста сериозна компенсация. Благодарение на нея отидоха и направиха сложни операции в чужбина.

Човекът се възстанови в такава степен, че да може да ходи самостоятелно. Така че този въпрос за обезщетенията не е за подценяване. Всички плащаме застраховка „Гражданска отговорност“, но какво  и как се покрива с нея, в кои случаи и как точно, по какви процедури и в какви срокове - точно това хората трябва да знаят и да си търсят правата.

 - На какво се дължи това незнание?  


- На едно криворазбрано схващане, че застраховка „Гражданска отговорност“ е нещо ненужно, нещо, което възприемаме като вид данък. А тя има и строго социална функция и затова е задължителна. Навремето са съдили виновния водач, който е причинил катастрофата - това е едно физическо лице, което обаче няма как да възстанови големи суми, защото някой път става въпрос за десетки хиляди левове медицински разноски. Това може да направи само застрахователна компания. Така че ниската правна и застрахователна култура е една от причините за това незнание.   

- Как може да се реши проблемът с размиването на отговорност след поредната трагедия? Обикновено в такива случаи институциите си прехвърлят топката и се сочат с пръст едни други.  

- Ами, докато не започне КАТ да санкционира собствениците на пътя, докато не започне воденето на дела срещу Пътната агенция и срещу кметовете, докато не обърнем системата на финансиране на пътищата, защото в момента 60-70% плащат леките автомобили, а тези, които най-много рушат, като големите камиони, плащат 30-40%, този проблем няма да се реши.

Само че в момента, в който се заговори да се вдигат тол таксите за тежкотоварните камиони, те излизат на протест. За да имаме пътища, те трябва да се плащат. Логичното е да се плащат именно от тези, които най-много ги ползват, включително и за бизнес. Така че бавно и постепенно би трябвало да имаме една справедлива тол система, да имаме съответно по-добри пътища и въобще, да се подобри осезаемо цялата ситуация на пътя.  

- Шофирането с превишена скорост и употребата на алкохол ли остават основните причини за тежки катастрофи в страната?  

- Не, в България на първо място като причина за тежки катастрофи са неправилното изпреварване, навлизане в насрещното и неправилни маневри. Високата скорост и  алкохолът са на по-долни позиции. Употребата на алкохол е на 4-5 място в класацията на причините за сериозни ПТП.  

- Търсим ли вина за случващото се по пътищата в автошколите?  

- Една голяма част от автошколите развиват дейност в сивия сектор. Не обучават достатъчно добре. Вместо 31 кормилни часа, те обучават по 10-12 часа, след което пускат на пътя едни необучени водачи. В крайна сметка, тези млади хора с 10 часа стаж зад волана са изключително неподготвени, особено ако например шофират по магистрала или в тъмната част на денонощието.

 

ВИЗИТКА 

Владимир Тодоров е роден през октомври 1972 година в Пловдив. От 2006 г. до момента е председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Завършва Английската гимназия в града под тепетата, след това става магистър по право в СУ „Св. Климент Охридски“. Придобива специалност „Управление на риска“ в Georgetown University - Washington DC, САЩ, след това - Висшето училище по застраховане и финанси в София със специалност „Застраховане и осигуряване“. Преминава и през Професионалната асоциация на медиаторите в България. Преминал е през редица квалификационни курсове. Негов брат е главсекът на МВР - гл. комисар Петър Тодоров, който дълги години оглавяваше Първо районно, за кратко бе и директор на Пловдивската дирекция на полицията. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
7 коментара
Трудно

Трудно

28.07.2022 | 11:07

ще стане това, защото точно властимащите са едни от най-големите нарушители. Това значи, че точно техните скъпарски коли трябва да се конфискуват. Иначе и аз съм "за", колкото и пари да има човек, 5 пъти ако си купува нова скъпа кола и ако му я консфискуват, ще се замисли рано или късно, че проблемът е в него/нея.

Отговори
5 0
Владко си няма колица Мечтае да яхне конфискувана

Владко си няма колица Мечтае да яхне конфискувана

27.07.2022 | 11:36

И след затвора отново на ннякой таралясник На тоя който му хлопа не дъска не две а цялото дюшоме и затвора не го оправя Разтрел трябва

Отговори
5 0
Владко,

Владко,

27.07.2022 | 10:48

Тази претоплена теория батко ти, който сега е главен секретар на МВР ли ти я пробута? Или от обикаляне по болници, гробища и телевизионни студия, си въобрази, че си някакъв фактор? Колко плати в НАП асоциацийката ти? 0 лв,а?

Отговори
5 4
Егати мъдрецо:  тоа...

Егати мъдрецо: тоа...

30.07.2022 | 17:37

...какво ЗАКОННО основание измисли? И то ПЪРВО на Джигитчетата требе, после на Джигитките, па чак тогази на г-да ДЖИГИТИ, които обаче ша та осъдят за кражба бе, Будало!

Отговори
1 0
Егати мъдрецо:  тоа...

Егати мъдрецо: тоа...

30.07.2022 | 17:40

... като "конфискува" (?!? А?) фсички 'фтонобили много лесно решава ВСИЧКИ ПРОБЛЕМИ НА 21вия век, урра!

Отговори
1 0
Пловдив

Пловдив

27.07.2022 | 10:00

Точно така затвор,обществено полезен труд големи глоби! Нищо не боли повече от това.

Отговори
14 0
Коко

Коко

27.07.2022 | 09:44

Ако им конфискуват колите, те ще си купят други Таралясници. Затвор си трябва.

Отговори
16 0

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?