Следвайте ни

Виолета Жекова: Монтесори е най-доброто за детето

Пловдивчанката е обучена от Мария Рот, чиято диплома е подписана от сина на създателката на методиката

Виолета Жекова е основател, управител и  AMI монтесори учител в Монтесори център „Вълшебство” в Пловдив. Квалификацията си е получила в обучителен център на AMI в Мюнхен, Германия. Работи в екип с Цветелина Жекова - асистент учител с AMI диплома от обучителен център в Букурещ, Румъния. 

„Вълшебство” отговаря на международните изисквания на AMI (Международна асоциация Монтесори) за истинско Монтесори училище за възраст 3-6 г.: квалифицирани учители с международни дипломи, специфични учебни материали, внимателно планирана програма, различни възрасти в групата.

Откога се занимавате с Монтесори педагогика и как я избрахте?

- Предучилищен педагог съм и вече 10 г. животът ми е посветен на децата. През 2008 г. започнах работа в общинска детска градина. С практиката се убедих, че учителството е призвание и в същото време предизвикателство и отговорност. Виждайки нуждите на децата, започнах да търся различни педагогически методи за обучение и развитие. Преминах през семинари, обучения и вдъхновяващи срещи. Реших, че е нужна промяна - за мен и за децата. През юни 2014 г. създадох свой  Монтесори център „Вълшебство” в  Пловдив. На 25 август 2018 г. се дипломирах като AMI учител 3-6 г. в Мюнхен с обучител Мария Рот.

Тя е AMI 3-6 обучител и активен участник в Монтесори образованието от 1970 г., като работи за интегрирането на деца със специални нужди. Дипломата  е подписана от Марио Монтесори. През 1975 г. започва своето обучение за подготовка на Монтесори учители в САЩ. Участва в създаването на първия AMI курс за специално образование в Мюнхен. Дипломата  за Монтесори обучител е подписана от Ренилде Монтесори - внучка на Мария Монтесори. Германската Академия за рехабилитация на развитието и Международната академия за рехабилитация на развитието са председателствани от нея в периода 1984-1998 г. Рот създава и ръководи двуезична Монтесори детска градина, която работи и до днес. Основаната от нея организация Montessori Internationales Ausbildungszentrum провежда курсове за учители и управлява двуезични Монтесори детска градина и училище. 

Какво Ви вдъхновява в метода?

- Възможността да следвам вътрешния план за развитие на детето.  Вдъхновява ме детето, което работи за себе си - изследва и преоткрива света чрез собствения си опит. Педагогиката на Монтесори е въз основа на множество наблюдения и научни изследвания. Методът следва естественото развитие на детето и разгръща пълния му потенциал в подготвена среда с Монтесори материалите, в които има вградени научни принципи. Детето само избира своята дейност. Видях как методът работи успешно в практиката ми в детска градина в Мюнхен.

Не на последно място ме вдъхновява чудото на природата, което виждам с очите на осъзнал своята отговорност възрастен. 

Какво представлява Монтесори?

- Повечето експерти пропускат решаващото нещо. В Монтесори класните стаи има смесени възрастови групи през 3-годишен период. Те изглеждат еднакво навсякъде по света. Децата могат да избират дейности, които предпочитат, и да работят с материали, разработени от д-р Монтесори. Те позволяват на учениците да се учат, като използват ръцете си, а не от преките инструкции на учителя. Хората често се съсредоточават върху материалите, защото те са отличителни за метода. Но също изключително важно са подготвените учители, с международни дипломи от курс при сертифицирани обучители.  

Как ще обясните метода на някой, който за първи път чува за него?

- Винаги ми е било трудно да го обясня, защото той трябва да се преживее. Накратко - това е най-доброто за децата.
Ако изходим от глобалното, трябва да си зададем въпроса: Какви трябва да бъдат децата в нашите общества? Монтесори не се е концентрирала върху това какво трябва да прави детето за обществото, а какви природни умения то трябва да усъвършенства. Това е целта ни - да помогнем на детето да развие своите дадености, съобразявайки се с неговите сензитивни периоди на развитие.

Особено важна е ролята на учителя. Той подготвя, презентира, поддържа средата,  наблюдава и е ролеви модел. А подготвената среда помага на детето да контролира личността си. Подпомага чувствителните периоди. Дава самостоятелност. Подкрепя детето да събира много впечатления, които да структурира. Чрез смислените занимание детето постига концентрация.

Какво Ви мотивира да развивате метода у нас?

- Независимо от националност и култура, децата, обучавани по него, постигат високи резултати. Методът Монтесори е универсален за всички деца по света. Всяка нация трябва да работи за своите, носейки индивидуалността си като култура, ценности, традиции и обичаи.

Кое е най-голямото предизвикателство?

- Промяната в себе си. За да си добър учител, трябва да се вгледаш в себе си и да премахнеш пречките по пътя си към детето. На второ място е работата с родителите. Те имат толкова нужда от помощ, колкото и децата.

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?