Следвайте ни

Вержиния Джевелекова: Филип Морис работи активно със службите в страната

Компанията винаги е била отворена за съвместни обучения и дискусии, които да улеснят работата на институциите

Вержиния Джевелекова е ръководителят на отдел "Връзки с обществеността" във "Филип Морис България", а в семейството на компанията тя е вече повече от 23 години. Повод за разговора с нея стана разбитата тази седмица до Пловдив най-голяма незаконна фабрика за цигари в страната, където бяха намерени 6000 мастербокса цигари от марката "Мурати" на американския тютюнев гигант "Филип Морис". В интервю специално за "Марица" тя разказа за това как "Филип Морис Интернешънъл" се бори с трафика на цигари и тютюневи изделия, както и за работата на компанията в страната и сътрудничеството с българските служби.

- Как „Филип Морис Интернешънъл“ следи за неправомерно използване на търговските марки на компанията, за нерегламентирано движение на такива продукти или за фалшифицирани продукти?

- Компанията има редица вътрешни процедури и програми, с които се подпомагат действията на правоохранителните органи във всички държави, където има незаконно производство, трафик или други нарушения за законодателството или криминални дейности, свързани с тютюневите изделия. Практиката на „Филип Морис Интернешънъл“ в глобален мащаб е да се придържа към правилата във всяка държава, предприемаща следствени действия, и да не споделя подробности от информация, станала ни известна за текущи случаи, с цел органите на реда да свършат своята работа и разследването на конкретния случай да не бъде възпрепятствано. Това, което мога със сигурност да кажа, е, че компанията оказва пълно съдействие, когато получим запитвания за анализи или тестове на задържани продукти с цел установяване на автентичност или произход. Това се случва в лабораториите към фабриките на „Филип Морис Интернешънъл“. Там нашите експерти могат да преценят дали един продукт, носещ наша търговска марка, е автентичен, или е фалшификат. Освен това извършваме обучения на митническите и полицейските служители как по най-бързия начин, включително и на място при залавяне, да разпознаят дори само по външни белези на опаковка или продукт дали даденото тютюнево изделие е фалшификат.

 - Това ли са най-честите случаи, които с които компанията се сблъсква - фалшиви цигари, използващи добре познатите по цял свят марки на „Филип Морис Интернешънъл“?

- Не само. Често се случва да има контрабанда, а не фалшификация. Това може да са легално произведени продукти на компанията, които са били предназначени за съответна държава или за безмитна търговия, но са били отклонени или разпространявани нерегламентирано на друго място.

- Как става проверката, която се прави на заловените от властите тютюневи изделия?

- Има различни механизми и инструменти - най-бързите са свързани с идентифициране на специфични белези по опаковка, материалите и самия продукт. По-задълбочен анализ на вложените тютюни се прави с лабораторни тестове. В конкретния случай от преди два дни в Пловдив е напълно ясно, че става въпрос за фалшифициране на продукт на компанията в напълно нелегална фабрика. Ако получим запитване от органите на реда в страната, може да съдействаме за анализиране на мостри от задържаните продукти - например дали такива опаковки са били намерени в други държави, където се извършва проучването с празните опаковки. Това е информация, чрез която може да се съберат данни за целия канал - от производството на тези продукти до пазарите, където те са разпространявани.

- Какви са последващите мерки, които „Филип Морис Интернешънъл“ предприема, след като съответните държавни органи са приключили разследванията? Компанията води ли дела срещу лицата, които в хода на разследванията е установено, че са ползвали нерегламентирано ваши търговски марки?

-  В България „Филип Морис Интернешънъл“ има упълномощена правна кантора, ангажирана със защита на наши търговски марки в случаи на контрабанда или фалшифициране. Глобална практика е да се защитават търговските марки и понякога да се търсят правата по съдебен път, защото фалшивите продукти, ползващи марките на „Филип Морис“, не само че накърняват доброто име и репутация на компанията, но и са нарушение на права по интелектуална собственост. Съвсем отделен е сериозният проблем с липсата на какъвто и да е качествен стандарт и контрол върху фалшивите продукти, които може да достигнат до потребителите.

- А каква е ситуацията около нагреваемите тютюневи изделия и устройствата IQOS? Това са едни от новите Ваши продукти в България и редица други страни. Всички знаем, че подобни продукти бързо стават мишена на редица компании, основно в Китай, които започват да произвеждат сходни устройства, без никакъв контрол или разрешителни. Има ли компанията ви данни, за фалшификати - било то на устройствата или на тютюневи стикове?

- За момента IQOS не е толкова широко разпространен и се предлага в 47 страни по света. Понякога се появява информация в интернет пространството за тютюневи изделия с нагряване, които са съвместими с нашите устройства. В България за момента няма такива данни. Има и устройства, които наподобяват оригинала, разработен от „Филип Морис Интернешънъл“. Тук е момента да кажа, че качеството на продуктите са гарантирани единствено от автентичните продукти, предлагани от „Филип Морис“. Всички научни изследвания и разработки, които доказват по-ниския рисков профил на нашата система за нагряване, са валидни само и единствено за IQOS-технологията.

- Какви са най-честите нарушения тогава, свързани с IQOS?

- Тъй като продуктът все още се предлага в определени страни, се случва да има нерегламентирано изнасяне на устройства от една държава, в която те се продават официално към друга, в която все още технологията не се предлага. Преди няколко месеца служителите на агенция „Митници“ заловиха устройства, предназначени за нашия пазар, в опит да бъдат изнесени в Турция. След като бяхме уведомени от митническите органи, установихме, че това са устройства, закупени в България. В случая, тъй като IQOS не се предлага в Турция, беше ясно, че щом устройствата са в голямо количество, те не са предназначени за лична употреба, а с нерегламентирана търговска цел. Друг случай от практиката в последните месеци бе свързан с тютюневите продукти с нагряване, за който митническите органи съобщиха, че са спрели - става дума за пренос от една в друга страна през територията на България. Често причина за нерегламентирана търговия е разликата в цените - продукти от една страна с по-ниска цена към друга държава, където съответно цените са по-високи.

- Как работи „Филип Морис“ в България със службите и компетентните органи?

- Що се отнася до България, Филип Морис България и Агенция „Митници“ имаме дългогодишен меморандум за сътрудничество за противодействието на контрабандата. През миналата година това споразумение беше преработено, за да се разшири неговият обхват не само до цигари, но и за всички категории тютюневи изделия, включително и новите нагревами изделия. Сътрудничеството между държавата и бизнеса в борбата с контрабандата в нашия сектор е изключително важно и „Филип Морис“ като компания винаги е била отворена за диалог, съвместни обучения и дискусии, които да улеснят работата на институциите. Компанията винаги е изразявала готовност да участва с експертиза, включително и при законодателни инициативи в сектора. Например ние смятаме, че трябва да се въведе мониторинг не само върху тютюн и тютюневи изделия, но и върху всички спомагателни материали като филтри или хартии за цигари, защото е ясно, че те не могат да бъдат ползвани за нищо друго освен за цигари, и тяхното проследяване може също да допринесе за залавянето на фалшиви цигари.

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?