Следвайте ни

Величко Родопски: Със заем и бюджет от 418 млн. лв. Пловдив ще се развива като модерен град

Много от проектите вече щяха да се изпълняват, ако беше изтеглен нисколихвеният кредит  от фонд „Флаг“ 

viber icon

- Г-н Родопски, изненада ли ви лавината от искания за финансиране на обекти, които бяха направени от пловдивчани, районни кметове, общински съветници и политици по време на общественото обсъждане на бюджета за 2021 г.? 

- Честно казано, учуден съм. Всички районни кметове и представители на политическите партии и коалиции в Общинския съвет знаят, че бюджетът е ограничен  и реално нямаме възможност да осигурим толкова много допълнителни  средства, както те предлагат - приблизително   за 20 млн. лева. Със съветниците  и  районните кметове сме обсъждали  на какви приходи можем да разчитаме тази година и кои са приоритетите, за да разпределим целесъобразно парите. Не бива да забравяме, че

с бюджет от 418 млн. лева трябва да обхванем целия град

и няма  дейност, която да не е важна. От кои разходи да отрежем, за да финансираме всичко, което  се предлага?  От здравеопазване ли? Образование? Социални услуги? Екологията ли не е важна, която е приоритет в целия свят?  Откъде да  намерим  тези  20 млн. лева? Това е невъзможно. Само  от район „Централен” са внесени предложения за 2 млн. лева допълнително.   Няма човек, който да не иска  да живее в по-хубав град. И аз искам да има осветени квартали, всички  улици да са асфалтирани,   да е идеално чисто, тротоарите да са удобни, паважът да е равен, да има паркове, достатъчно места за паркиране, детски площадки.   Само че с тези малки данъци и такси, които внасяме, няма  как навсякъде сякаш  с магическа пръчка  да го направим, затова  разпределяме приходите според приоритети и съобразно с реалните приходи, които очакваме  през втората година на пандемията, когато отново сме поставени в условията на  извънредните мерки. 

- Ще стигнат ли 418 млн. лева,  за да се изпълни вашата  прогноза, че финансовото състояние на община Пловдив е оптимистично въпреки кризата? 

- Ние залагаме бюджет, който да развива града, и в тази обстановка разчетите  са направени  така, че от една страна, да се осигури  реално финансиране за всички  бюджетни функции  на община Пловдив, от друга - да изпълняваме проектите, заложени в предизборната програма на кмета Здравко Димитров и неговия екип по отношение на пътната инфраструктура,  екология, детски, учебни и социални заведения, култура и спорт. Субсидията за  държавно делегираните  дейности е в размер на  226 млн. лв.,  местните   приходи са 192 млн. лв.   

За  всички приоритетни сфери са осигурени повече средства, отколкото през миналата година,

включително за ремонти и строителство на нови обекти.   За образование  сме  планирали близо 182 млн. лева,  при 162 млн. лева през 2020-а. За здравеопазване имаме 21 млн. лв., или с 4  милиона в повече.  За социално подпомагане   предвиждаме 24,3 млн. лева,   при 17,4 млн. през 2020-а, и неслучайно  Пловдив  се счита за най-социален град в България със своите  57  социални услуги.  За култура сме планирали  4 512 000 лв. плюс 4 млн. лв. за археология. Тази година  очакваме да стартира проектът  за реставрацията на археологическите комплекси  Небет тепе и Източна порта, за които Община Пловдив спечели финансиране от ЕС. Заедно  с Римски форум-север   във  възстановяване на  тези ценни паметници на античната култура  на Филипопол  инвестираме  10 млн. лева.   За сравнение, София с 2 милиарда  лева бюджет заделя за култура 4  милиона, а  нашата община показва, че продължаваме да сме Европейска столица на културата. Пловдив е единствената община, която подпомага Държавна опера, Драматичен и Куклен театър.  За спортна инфраструктура  имаме  13 млн. лева, а 1,4 млн. са заделени за  спортните клубове.

- Не  трябва ли в бюджета да се заложат поне 500 000 лева за благоустрояване на тепетата и 1 млн. лева за   Дондуковата градина, за да може най-после да започне реконструкцията на този изоставен  парк, както предлагат кметът на район "Централен" Георги Стаменов и общински съветници?    

- Предстои внимателно да разгледаме всички предложения, които получихме, и да преценим кои от тях  бихме могли да приемем.   За старта на ремонта в Дондуковата градина планираме  300 000 лева, за да започне, а през следващата бюджетна година ще продължим финансирането.  За озеленяване, паркове и градини  осигуряваме  близо 5,5 млн. лв., а общо за подобряване на качеството на въздуха и чистотата в града  са планирани  33 милиона. И през тази година тепетата ще се поддържат постоянно.

- Кметът на район „Централен“  предлага тази година да се даде  1 млн. лева за  ремонт на бившето кино „Космос“, а в следващите две години - по още 2 милиона, за да се възстанови сградата.   Възможно ли е?

- За кино „Космос“ все още няма проект с  количествено-стойностна сметка, който да е одобрен от ЕСУТ, гилдията  на архитектите и обществеността. Едва след като  се изготви и приеме проект,  бихме могли да заделим средства за строителството. Засега  залагаме 150 000 лева за проектиране.

- Не  е ли разумно 2 млн. лева за улични ремонти да се предоставят на районните кметове, защото те вече имат избрани изпълнители и още тази пролет биха могли да започнат  работа, както предлага кметът на „Източен“ Иван Стоянов? Дупките стават все по-големи и колкото повече се бавят ремонтите, толкова по-скъпо ще е всичко.

- Предполагам, че в Общинския съвет ще се вземе решение

960 000  лева от тази сума директно да отидат  за реконструкция  на ул. „Ген. Колев“.

Това  предложение  беше направено от кмета на „Западен“ Димитър Колев и  от две групи общински  съветници. По  наши изчисления,  на шестте района през тази година  ще бъдат преведени от общинския бюджет  около 80 млн. лева, а само за благоустрояване и ремонти в кварталите - 5,431 млн. лв. Добре  е, че районните кметове са провели търгове за избор на изпълнители, макар и  без осигурено  финансиране, за да могат по-бързо да работят, но е невъзможно наведнъж  да заделим толкова много средства за всички улици.

- Съгласен ли сте с бившия кмет на „Южен“ Борислав Инчев, че  ще има много повече полза  да се проектират кръгови и на две нива  кръстовища, вместо за   600 000 лева  да се съживява "труп",  както той образно  нарече  електронната система в градския транспорт?

- В електронната система са вложени близо 20 млн. лева и е абсурдно да я  оставим в този вид.  Искаме да я надградим  и  да подобрим  обслужването на пътниците. Според специалистите, които подготвят  анализ,  с малко средства електронната система  може да  заработи.

- Съветниците от Съюз за Пловдив и Кауза Пловдив настояват за  закупуване на нова техника за 1 млн. лева в  „Градини и паркове“.  Автовишките  често излизат от строя и предприятието не е в състояние да се справя с елементарното - орязване на клони и изсъхнали дървета. Ще бъде ли прието това предложение?

- Предполагам, че това искане ще бъде удовлетворено. Техника е необходима и за ОП  „Чистота“.  За това предприятие миналата година закупихме „лодки“ за строителни отпадъци, благодарение на което  от наеми  бяха събрани  500 000 лева. Възнамеряваме  да разширим тази услуга,  а  приходите да инвестираме  в обновяване на автопарка.  Ще търсим резерви за обновяване на автопарка  и  на двете предприятия - "Градини и паркове" и "Чистота". 

- В бюджета сте включили амбициозна капиталова  програма за  198 млн. лева. Готови ли сте да я изпълните, тъй като пловдивчани са  чували досега  много програми, но  далеч невинаги  са виждали  реално тяхната реализация?

- От тези средства  121 млн. лв. са привлечени по европейски проекти, сред които е и  проектът  за Водния цикъл,  45 млн. лева са осигурени от държавата, включително  за  стадионите „Ботев“ и „Локомотив“, Общината също участва със своя дял.  Тази година се очаква размерът на разходите по всички проекти да е  малко над 130 милиона, тъй като част от проектите  ще се изпълняват и в следващите години.  Със собствени средства на Общината започна да се  строи  подлез „Модър - Царевец“.

Предстои реконструкцията на ул. „Даме Груев“ и ремонт на Кукленско шосе

Тази година ще бъдат  завършени  ДГ „Перуника“,  зала „Дунав“, спортна зала с басейн на СУ „Любен Каравелов“ и  втората сграда на училището, новите  детски градини  на бул. „Александър Стамболийски“ и на  ул. „Богомил“  в кв. „Гладно поле“, където предстоят ремонти  за 11 млн. лева по ОП „Региони в растеж“.   Скоро ще започне   разширение на ДГ „Зорница“ и строеж на нова сграда на ДГ „Каменица“, а освен това ще изпълняваме програмата, за която получихме одобрение от МОН за строителство и разширение на пет детски заведения и две училища на обща стойност 15 млн. лева. Няма как да изброя всички обекти, които сме включили в бюджета  за  довършване и   старт на строителство и проектиране.

- Считате ли, че Общината  може да похарчи 4,5 млн. лева, за да откупи от банката концесията на Пешеходния мост, каквито преговори се водят?

- Няма логика да купуваме нещо, което е наше. Мостът е общинска собственост и върху него преди години е учредено правото на особено ползване.  Ако концесионерът не иска да стопанисва търговския център и моста, да ни го върне, ако не ​- може би е по-разумно  да изчакаме да изтече срокът на концесията.  Юристите в Общината  в момента обсъждат това предложение и чакаме тяхното становище.

- За заплати и осигуровки в бюджетната сфера са предвидени 232 млн. лева - повече, отколкото през миналата година.  Защо се залага ръст  вместо обещаните съкращения на излишни щатове  и разходи?

- Правителството  увеличи  с 10% възнагражденията  за държавно делегираните дейности и ние взехме решение също да  завишим  заплатите на персонала,  на който се плаща от местните приходи.  Повечето от общо 1600  работници и служители   в  „Чистота“ и „Градини и паркове“  са назначени на минимални заплати.  В администрацията  средните възнаграждения са 1000 лева. Нека да бъдем обективни. Градът се разраства, услугите, които Общината извършва,  се увеличават, и те няма как да се извършват без персонал.  Да, Общината плаща заплати на над 10 000  служители, но  в това число са 2900 учители, без да се брои помощен персонал, здравни и  социални работници, хора, които обслужват музеите, библиотеките, читалищата, културните институти, Общинска полиция и Общинска охрана, 1600 души в „Градини и паркове“ и „Чистота“.  Изследване по европейска програма показа, че един работник трябва да чисти около 5 дка, а при нас  тази площ е двойно по-голяма.  В Общината въпреки всичко  се правят съкращения, където това е разумно,  например  намаляват се 16 щата  в ОП „Паркиране и репатриране“ и 11 щата  във  фондация „Пловдив 2019“. След приемане на бюджета ще анализираме всички наредби, за да видим как  бихме могли да подобрим работата.  Идеята ни е в работните групи да участват  представители на Общинския съвет и бизнеса, както и граждани. 

- Някои икономисти  считат, че  бюджет  от  418 млн. лева е нереален, защото планираните приходи  са изкуствено завишени.   Как  при  наложените вече втора година извънредни мерки и непроменени от години  данъци и такси ще съберете 192 млн. лева   местни приходи, след като през 2020 г.  Общината е събрала от тях едва 132 милиона, без да се броят сигурните държавни субсидии?

- От миналата година имаме  около 19 млн. лева преходен остатък и през 2021-ва  трябва да съберем  близо 173 милиона.  Надявам се да успеем. От данък  сгради сме планирали постъпления за  26 млн. лева, или колкото и през 2020-а, от данък МПС - 22 млн., от  данък придобиване на собственост - 30 милиона, като  предишната година при планираните  21 млн. лева в бюджета са внесени 25.  Виждаме, че в Пловдив продължава много бурно да се строи, само

в края на 2020 г. са издадени над 220 разрешителни за строеж 

на жилищни кооперации с  общо над  3600 апартамента. Това означава, че отново ще има сделки, а съответно ще се плащат и данъци   в бюджета. От 2019 г. след промяна на закона сградите се облагат още  на акт 14, но тъй като  инвеститорите   не  ги регистрират в  срок, смятаме  да създадем групи, които ще контролират своевременното плащане на данъци.  Сред по-големите  приходи, които очакваме,  са и от общинската собственост  - около 21 млн. лв., включително  от услугите на „Чистота“, „Градини  и паркове“, от наеми и такси.

- Убеден ли сте, че в икономическата криза  на пандемията е разумно да се взима инвестиционен кредит?

- Голяма грешка беше, че  Общинският съвет не подкрепи  по-рано  нисколихвения заем от Фонда за градско развитие към Европейска инвестиционна банка, известен като  „Флаг“.  Предложението беше много изгодно, при под пазарните равнища  -  0,5% лихва, гратисен период, 25 години срок за погасяване, стопроцентово финансиране на обектите, без изискване за съфинансиране от Общината.  Ако не беше изгубена цяла година,  много от проектите щяха  вече да се реализират и след пет години  изградените обекти да струват два пъти повече от вложените инвестиции.   Повечето  от общините    взимат големи кредити,  защото  парите се обезценяват.   Ние  продължаваме да залагаме много надежди на кредита. Презентацията  на проектите  е подготвена  и предстои да бъде предоставена на общинските съветници.  От четирите обекта,  които екипът на Фонда беше готов първоначално да финансира, останаха три. Това са  подлез „Модър - Царевец“, ул. „Даме Груев“ и пробив под бул. „Цар Борис III Обединител“ до Водната палата. 

Общата стойност  на  тези проекти е 30 млн. лева

Миналата година  Общината  можеше да получи  много изгоден кредит чрез Фонда  за  60 млн. лева, но докато се водеше  дебатът  в Пловдив,  шансът за кредитиране  на нов мост над Марица отпадна.  Ако  успеем да договорим 30 млн. лева, бюджетните средства  от „Модър - Царевец“ и „Даме Груев“ ще бъдат вложени в други  важни строителни обекти. Дори ще останат пари  за закупуване на техника за „Чистота“ и „Градини и паркове“.  С инвестиционен заем и бюджет от 418 млн. лева Пловдив може да се развива като модерен град. 

ВИЗИТКА 

Величко Родопски е заместник-кмет на Община Пловдив с ресор „Финанси и стопански дейности“. До назначаването си, повече от 12 години, той  беше помощник-ректор на Аграрния университет. Защитил е научна степен „Доктор на икономическите науки“. Има опит в управлението и контрола на финанси в Териториалната агенция на НАП-Пловдив.

Завършил е магистратура във Варненския икономически университет,  специалност „Счетоводство и контрол“. Семеен, с две деца.  

 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (8)

Лъжа е

Лъжа е

15.02.2021 | 12:36

Държавата е дала 26 % за заплати, но за да се запазят всички секретарка и пиарки останаха само 10

Отговори
2 1
Чл. - кр.

Чл. - кр.

15.02.2021 | 10:51

Дайте да му видим дисетрацията за доктор на науките?!

Отговори
2 2
Киро

Киро

15.02.2021 | 17:07

По-пубаво не я гледай, щото ще ти стане лошо.

Отговори
1 0
Чл. - кр.

Чл. - кр.

15.02.2021 | 10:50

Дайте да му видим дисертацията за доктор на науките?!?

Отговори
2 3
Когато му дойде времето

Когато му дойде времето

15.02.2021 | 10:05

В двора на Аграрния университет ли беше онова прословуто заведение, в което се купуваха изпити и дипломи?

Отговори
1 3
ГОСТ

ГОСТ

15.02.2021 | 09:47

А колко трядва да станат данъците според Вас Г-н Родопски за да може да ремонтирате всичко, като Пловдив е с едни от най-високите данъци а няма голяма разлика с други градове. И къде е Общинският контрол на иазвършените ремонти и кой контролира гаранционните срокове по ЗУТ. Има много много въпроси към ВАС и не ни обяцнявайте, че 478 мил. лв. са нищо моля ви се, все пак има хора в тази страна които също разбират от бюджет и финанси.

Отговори
8 3
Киро

Киро

15.02.2021 | 09:34

Хабер си нямате какъв крадец е сложил на това място Зико, ама хабер си нямате. Това е все едно да сложиш вълка да пази стадото.

Отговори
7 3
Славчо

Славчо

15.02.2021 | 09:12

Най важния обект е продължението на бул. Северен до Карловския надлез, а за него няма пари. За да се убеди кметът да отиде следобяд към 17 часа на моста Адата и да види колоните от автомобили. Всички пътуващи от район Тракия и район Източен в посока Карловско и Брезовско шосе използват бул. Северен.

Отговори
3 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай