Следвайте ни

Приоритет за Пловдив е изграждането на жп връзка с летището

Този проект ще го превърне във важен транспортен хъб с пътнически и карго терминали

Арх. Белин Моллов е завършил архитектура във ВИАС - София. От 1971 до 1990 г. работи в Генералния план на София, от 1991 г. до 1995 г. е съветник в Столичния общински съвет, от 1992 г. е в администрацията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, през 2001-2002 г. е заместник-министър, след това е бил съветник и отново заместник-министър.

 

- Арх. Моллов, моля обяснете каква е тази Инвестиционна карта за развитие на Южен централен район и с какво е полезна тя за хората?

- Инвестиционната карта за развитие на ЮЦР представлява един съвременен подход за предоставяне на систематизирана графична и текстова информация за набор от идеи, представляващи инвестиционен интерес за регионално и местно развитие. Тези идеи са групирани в подходяща матрица, където може да се определят важните компоненти на всяка една от тях, като: Наименование (формулиране) на идеята за проект; Източник (инициатор); Описание и обосновка;  Етап на реализация към края на текущия планов период 2014-2020 г.; Очаквани резултати в рамките на планов период 2021 - 2027 г.; Общините, на територията на които предстои да се реализира проектната идея или на които ще окаже влияние реализирането на идеята. Тук можете да ползвате линк за достъп до Инвестиционната карта.

https://drive.google.com/open?id=1PT9BfPvmBDFNSFOObvFk2WQgZocxEVUY&usp=sharing

 

- Кои проекти, касаещи развитието на Пловдив, влизат във въпросната карта? Как ще ги коментирате?

- Една от мащабните идеи, включени в Инвестиционната карта за развитие на Южен централен район, е изпълнение на изискванията на Програма TEN-T за цялото трасе на път II-86 „Пловдив-Смолян-Рудозем” и в частност всички участъци на частична трета лента по трасето Асеновград-Смолян. Тази идея е заложена в Регионалния план за развитие на Южен централен район и в Целенасочената инвестиционна програма в подкрепа на развитието на Родопите. Пътят Пловдив - Смолян - Рудозем е едно от трите главни трасета по направлението север-юг. Разширяването с частична трета лента би облекчило пътната обстановка в района и би спомогнало за развитието на икономиката и туризма. Очаква се реализацията на тази идея да бъде финансирана по ОПРР през следващия планов период  2021-2027 г. Това предполага сътрудничество и координация в процеса на проектиране и изпълнение между общините Пловдив, Асеновград, Куклен, Лъки, Родопи, Чепеларе и Смолян.

Още по-интересна идея, която пряко кореспондира с Програмата TEN-T за път II-86, е

    ”Изграждане на скоростно трасе по направлението Чепеларе-Хвойна-Храбрино-Пловдив“.

Тя произтича от публикация „Новите геоикономически възможности пред България в общобалканското пространство“ от 25.07.2018 г. в списание „Геополитика“ и е развита по време на дискусията „Инкубатор за идеи“ по проект „Бъдещето е във Ваши ръце“. Регионът на Родопите се нуждае от инвестиции за привличане на икономическо активно население. За целта са необходими нови пътища, проектирани по нови технологии и с нов стратегически обхват, конкретно - скоростен път по трасето Чепеларе-Хвойна-Храбрино-Пловдив. Пътят ще скъси дистанцията между Пловдив и Чепеларе и ще осигури пряка връзка между Хвойна и Храбрино. Финансирането е от републиканския бюджет. Общините, на които ще окаже влияние реализирането на пътя, са Пловдив, Родопи, Чепеларе, Смолян, Куклен, Асеновград и Лъки.

Друга идея в сектор „Свързаност“ е „Разширение с

нови ленти на автомагистрала "Тракия" от София до Пловдив.

Тя произлиза от направените проучвания в МРРБ на трафика по магистралата, който достига вече до 40 хил. автомобила дневно. Това е и обосновката за необходимостта от 6-лентов път. Засега става дума за предпроектни проучвания и проектиране, а финансирането се очаква от Оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и от държавния бюджет.

 

- Има ли място за проекти, свързани с жп транспорта, и кои са те?

- С особено предимство се обсъждат идеите за развитие на железопътните превози. Конкретно в действащите планови документи на национално и местно ниво фигурира намерението за „Изграждане на жп връзка с Летище Пловдив“. Този проект ще превърне летището във важен транспортен хъб с пътнически и карго терминали. Освен това ще спомогне за работата на планираната ремонтна база за самолети. Възможен източник за финансиране е програмата „Механизъм за свързване на Европа“ и „Оперативна програма за транспорт и транспортна инфраструктура“. Общините, на територията на които ще окаже влияние реализирането на идеята, са Пловдив, Асеновград, Пазарджик, Родопи, Раковски, Марица, Садово.

 

- А как виждате развитието на жп линията Пловдив-Бургас? Ще видим ли как по нея се движат високоскоростни влакове?

- Действително, един друг проект в сферата на железопътния транспорт, който е с национално значение и вече е в процес на изпълнение, е

„Високоскоростна жп линия Пловдив - Бургас“. 

Това трасе е приоритетно в националната железопътна система и рехабилитацията му ще допринесе за подобряване на качеството на предлаганите услуги и намаляване на транспортните разходи, което от своя страна ще спомогне за повишаване на конкурентоспособността на железопътния в сравнение с другите видове транспорт. Предвижда се увеличаване на скоростта до 130 км/ч, както и премахване на пресичанията на едно ниво и подновяване на контактната мрежа. Проектът се финансира по „Механизъм за свързване на Европа“ и „Оперативна програма за транспорт и транспортна инфраструктура“. Общините от ЮЦР, на територията на които ще окаже влияние реализирането на идеята, са Пловдив, Родопи, Първомай, Садово, Чирпан.

 

- Вече е подписан договор с израелската компания „АшИндъстрийз” за предпроектно проучване на трасето за чиста питейна вода от „Въча”. Това даде старт на дълго чакания проект, който ще снабди Пловдив с чиста вода от Родопите. Какви са шансовете за финансирането на този проект през следващия планов период?

- В сферата на околната среда изпъква идеята за  проект „Водоснабдяване на Пловдив и околните общини от

каскада „Доспат-Въча“.

Темата датира от 60-те години на миналия век. Отчитайки обществената значимост на обекта, през предходните години същият е определен като приоритетен проект в Регионалния план за развитие на ЮЦР и  Стратегията за развитие на област Пловдив. През 2013 г. е приет „Генерален регионален план за водоснабдяване и канализация“, който е основният документ за планиране развитието на ВиК инфраструктурата на територията на област Пловдив. В този документ  обектът е включен в средносрочната инвестиционна програма, с програмен хоризонт за реализация и въвеждане в експлоатация 2021-2027 г. Възможен източник на финансиране е Оперативна програма за околна среда в съчетание с Публично-частно партньорство. Общините на територията, на които ще окаже влияние реализирането на идеята, са Пловдив, Кричим, Перущица, Стамболийски, Родопи, Марица и Куклен.

Искам да спомена още една идея, възникнала по време на дискусията „Инкубатор на идеи“ - това е развитието на проекта „Изграждане на исторически и образователен център за територията на ЮЦР“. Тя е пряко свързана с Пловдив, защото градът е център на района, място, където има нужда от изграждане на център, в който чрез дигитални средства да се разказва за историята на региона, като по този начин се удовлетворяват нужди в сферата на младежките дейности, образованието, социалната политика и същевременно се привлича туристически интерес.

Продължението на интервюто четете в следващия брой.

Даниела Арнаудова

Редактор-репортер екип „общество“

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?