2374
Следвайте ни

Тодор Иванджиков: Летище Пловдив има огромен пазарен потенциал

viber icon

Държавата нарочно остави Летище Пловдив в сянката на София

Пловдив и съседните области осигуряват над половината от клиентите на нискотарифните авиокомпании в България

Европейската помощ все още не е стигнала до българските авиокомпании

Задават се фалити в авиосектора 

 

- Как обаче ще се отрази на летището решението на Пловдивския апелативен съд, с което държавата губи перона на Летище Пловдив, който се оказва частна собственост?

- С частен перон концесия не може да има. Колкото се може по-скоро, държавата трябва да седне на масата за преговори.

 Трябва да седнат на една маса със спечелилия  и да намерят начин да се одържави перонът, да се плати на тия хора, за да дадат техния дял на държавата. Трябва тая тежест на летището да се махне час по-скоро.  Министерството на транспорта трябва да намери начин за решаване на проблема. Тези хора нямат интерес към летището, така че могат да договорят правилната цена с тях, за да бъде върнато летището на държавата. Радвам се, че досега не е имало концесионер, защото щеше да избухне международен скандал - дадена концесия при наличие на водени дела с непредвидим изход.

Имал съм срещи с тези хора, те нямат никаква изгода да пречат на концесията, да спират развитието на летището. Вратата е отворена - при добри преговори за 5-6 месеца проблемът може да се изчисти и тогава да се даде ход на нова концесия.

Тя е нужна за това летище,  то не е на печалба като софийското. Но първо държавата трябва да си върне владението - Летище Пловдив е стратегически обект по няколко параграфа.

- Защо се стигна до толкова проблеми с Летище Пловдив, докато тези в Бургас и Варна се справят значително по-добре? 

- Не можем да ги сравняваме. Варна и Бургас, където концесията беше направена отдавна, са много важна туристическа врата за България.

Докато Пловдив е по-близко до София - може би това е една от причините, поради която се държеше в сянка. 

В момента има размествания в авиационния пазар. Търсят се варианти за по-нискотарифни летища - low cost компаниите търсят такива опции. В Пловдивско вече се появява и Wizz Air. Около 50-60 процента от пътникопотока на нискотарифните  компании идва от региона  на Пловдив, Пазарджик, Асеновград, Хасково, Стара Загора. 

Така че пазара за Летище Пловдив го има, въпросът е да се реализира потенциалът от правилните хора. 

- Докъде ще помогнат 30-те милиона компенсации за българските авиокомпании, заложени в актуализацията на проектобюджета?  

- Това е болна тема. Целият закон беше изготвен под влиянието на лобитата на големи фирми и беше изкривен така, че не облагодетелства всички авиокомпании и въобще не отговаря на европейските изисквания за помощ -  предвид щетите, претърпени заради ковид от авиокомпаниите през 2020 и 2021 г.

Поради загубите за стотици милиони българските авиокомпании  имат нужда от пари сега, веднага. Една компания вече си върна сертификата, още две са на прага да върнат своите. Така че компании започват да загиват. В Европа парите бяха дадени още миналата година. Това не се направи в България.

Все още парите не могат да стигнат до авиокомпаниите, защото се оказва, че Брюксел трябвало да одобри това. А междувременно загубите на авиокомпаниите растат - оборотите им са по-ниски с между 75 и 92 процента в сравнение с предишни години. Имаше компании, които върнаха самолетите си на лизинговите фирми, някои си продадоха самолетите, за да оцелеят. В тази ситуация нискотарифни компании като Wizz Air, Ryanair ще завземат нашия пазар и  ще возят чужди и наши туристи към нашите пазари. Така намаляваме силно парите, които отиват в нашия бюджет. 

Чакаме нов парламент с по-читави политици, ново правителство. Авиацията не бива повече да е забравен от политиците отрасъл, както в последните 20 години.

- Има ли все пак, макар и бавно, възстановяване на авиоиндустрията в Европа, а и в света?

- В момента Европа пак е цялата пламнала от ковид. В Литва например зоната е не тъмночервена, а направо черна. В Германия, Англия, навсякъде в момента има тотално увеличаване на заразените. Дори хората да имат зелен паспорт, те се разболяват, намаляват пътуванията си от страх.

Авиоиндустрията дръпна малко напред към края на лятото - през юни, юли полетите в големите държави се поувеличиха. Ние сме малка държава и при нас това се усеща много по-малко. Вътрешните полети се вдигнаха в големите държави - САЩ, Мексико, Бразилия. В Америка, в Канада, из Европа, в арабските държави авиокомпаниите летят, но изглежда, това е сезонно. Има например компании, които спират, за да изчакат до март.

- Компанията United Airlines уволни неваксинирани служители. Това изолиран случай ли е, или вече се практикува и от други компании?

- Същото направи и австралийската Qantas, както и други, за да внушат спокойствие на пътниците и желание да летят с тях. Преди дни САЩ въведоха нови регулации - искане за ваксина за влизане в страната. Нещата вървят натам, че хората трябва да са ваксинирани - независимо дали за да летят, да отидат на заведение. Авиокомпаниите по всякакъв начин, както и ресторантьорският бизнес - дали със заповед, дали по индиректен начин, принуждават хората си да се ваксинират, за да може да успокоят пасажерите, че им гарантират сигурно, безопасно обслужване.

Пътувам много и за мен е много важно качественото обслужване. Смятам, че след тази криза все повече ще натежава именно тази преценка и ще расте популярността на компании като Turkish Airlines, които наблягат на вкусната качествена храна.

Какви са личните ви наблюдения - спазват ли се мерките за ковид безопасност по световните летища?

-  На борда може би се чувствам по-сигурен, отколкото понякога при чекирането, на ръкавите, докато влизаме в самолета и дистанцията между хората често не се спазва. 

Според мен в салона на самолета при пътуване е доста безопасно.  На доста места искат зелени сертификати - при излитане, след кацане. Различните държави предлагат и ваксини, и PCR, и антиген.

Навсякъде трябва да си с маска - на повечето полети държат пътниците да са с по-тънки маски, за да дишат по-лесно. А въздухът на борда се пречиства с помощта на специални високоефективни филтри. Не съм чул досега за случай, при който цял самолет с пътници да е бил заразен с ковид от пасажер. 

- Италиански стюардеси протестираха по бельо наскоро след закриването на дългогодишната авиокомпания Alitalia. Колко авиокомпании фалираха през 2020 г.?

- Много компании фалираха. Жалко, че съм пропуснал  да видя протеста на стюардесите. Проблемът е сериозен, напрежението е голямо -  AlItalia в момента съкращава две трети от самолетите си и се образува новата авиокомпания Ita. Имам в момента хора в Италия, изтегляме самолети.

Ще има още фалити, дори в България. Тази зима със сигурност ще има още фалирали авиокомпании.

- Кога има шанс нещата да се нормализират?

-  Американските военни го планират за август догодина. Но се притеснявам, че няма да стане толкова рано - този вирус, който мутира по много странен начин, сериозно плаши хората. 

Какво се случва с поддръжката на растящия брой самолети, останали повече от година на земята?

- В момента най-големите "паркинги" за самолети са в Аризона, САЩ, в Испания, във Франция. В Литва, в Англия, в Йордания също има такива места.

Въпреки поддръжката доста принудително приземени самолети корозират и започваме да ги режем на части. Само в една база, където имаме седем самолета, шест са с корозия и ще бъдат пратени на скрап.

- Какво правят в тази криза летците - доскоро представители на една от най-престижните професии?

- Моите колеги, които летяха по големи компании, намериха по-малки компании, други се насочиха към авиокомпании, свързани с каргоавиацията, която се развива добре благодарение и на онлайн търговията.

Бизнес авиацията също се развива доста добре в пандемията - все повече хора наемат бизнес полет, вместо да рискуват с пътнически самолет.

В момента заради голямото търсене за бизнес самолети се чака по година и половина-две. Много са и поръчките за трансформация на пътнически самолети в карго. 

Как натискът  авиотранспортът да стане зелен, щадящ климата, ще промени авиацията? 

-  Зелената идея е много добра, но в авиацията ще е нужно време, за да се смени керосинът като гориво. Бъдещето са дроновете, безпилотните самолети. Разработват се и бизнес самолети с електрически мотори. Поне 200 фирми правят в момента въздушни таксита с електрически двигатели. Така че дронове - пилотни и безпилотни, ще превозват все повече пътници и стоки.

Тодор Иванджиков е един от най-добрите авиационни експерти в България. Председател на Асоциация на българската авиационна индустрия (АБАИ). Едноличен собственик на една от най-известните авиационни компании за консултантски и инженерингови услуги в света - International Aviation Services Ltd, която е сертифицирана от ЕASA и BCAA. Основен акционер във фирмите  Aerosight Ltd.и  SAMS Ltd - първата - за софтуер, който прави анализ на данните от черната кутия на самолета, втората - за софтуер, с който се управлява поддържането на летателната годност на самолетите. През 2018 г. спечели концесията на Летище Пловдив с партньорите си от България и NHA, но не се стигна до подписване на договор. 

Хенриета Костова

Хенриета Костова

Журналист - екип „Политика“

Хенриета Георгиева е завършила Английска гимназия в Русе, ПУ „Паисий Хилендарски” и Софийския университет, специалност журналистика. От 1993 г. работи в екип Политика на в.”Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (10)

avioexpert

avioexpert

18.11.2021 | 15:08

Май не сте наясно тук коментиращите, че освен пАтници има и товарни превози. Няма големи летища, които да не са комплексно развивани. За това летище значително нарастване на пасажерски трафик никой не очаква. Ако го имаше потенциално -вече да е факт... И за карго толкова се говори вече десетилетия, но...

Отговори
0 0
И двамата измамници са тук

И двамата измамници са тук

07.11.2021 | 08:20

https://www.economic.bg/bg/a/view/nad-160-mln-evro-shte-investirat-kontsesionerite-na-letishte-plovdiv-89691

Отговори
1 0
Тази Прокопиевска подлога

Тази Прокопиевска подлога

07.11.2021 | 08:16

Нали щеше да взема летището на концесия в съдружие с Асен Васков Василев и "китайци"

Отговори
0 0
До Гришо

До Гришо

07.11.2021 | 07:15

Софиянци няма какво да ти пускат.Летището е тяхно и парите отиват в София /Министерство на транспорта/.А самото летище се намира в община Родопи.

Отговори
0 0
НОРА

НОРА

05.11.2021 | 11:29

АМИ СЕГА ЛЕЛЯ МЕНТА, ДЪРТАТА КРАНТА КВО ЩЕ ПРАВИ!

Отговори
4 4
МАЙКА МУ

МАЙКА МУ

05.11.2021 | 10:15

ИМА ЛИ НЕЩО ЗА ВЗЕМАНЕ МНОГО СА БЪРЗИ ПОСЛЕ СМЕ НА ЗАГУБА ДЪРЖАВАТА ДА ДАВА

Отговори
5 1
кражби

кражби

05.11.2021 | 10:13

кражби...кражби

Отговори
3 1
срамно

срамно

05.11.2021 | 09:07

явно не могат да намерят най - нашия човек за това летище.... как може втория град в България да няма летище.....

Отговори
11 1
Гришо Генов

Гришо Генов

05.11.2021 | 08:58

Тези изводи, че летище Пловдив се източва, не се поддържа и е заложник на политически интереси може да ги направи и човек без авиационно образование. Най-добре да се затвори! От полвинчати работи ставаме за смях.

Отговори
6 4
До Гришо

До Гришо

06.11.2021 | 09:51

Прав си единствено, че проблема да не се развива летището са политически интереси. И най-вече факта, че софиянци искат да ЛАПАТ ВСИЧКИ ПОЛЕТИ и не ПУСКАТ ТАКИВА В ПЛОВДИВ. И разбира се с любезното съдействие на УПРАВЛЯВАЩАТА ПАРТИЯ ДО СЕГА Но да се затвори летището....по-голяма ПРОСТА.ЩИНА И МАЛОУ, МЩИНА не бях чувал

Отговори
4 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво правителство ще управлява България след изборите на 14 ноември?