Следвайте ни

Тихомир Стойчев: В МВР има доста случайни шефове, които са зависими

viber icon

Цялата организирана престъпност е вкарана в играта с гласове и влияние за изборите 

Да не товарим с големи очаквания служебното правителство, което няма хоризонт за сериозни промени 

Много хора в МВР рискуваха честта на пагона заради екстри

Тихомир Стойчев е бивш директор на Централната служба за борба с организираната престъпност през 1991-1992 г. Работил е на различни длъжности в МВР, в Националната служба за сигурност и ЦСБОП.

Роден е на 23 февруари 1953 г. в София. Завършил е история във ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", слушателски курс в Академията на МВР и политология. Специализирал е управление и овладяване на кризи. Председател на НААФ (Национален антикриминален и антитерористичен форум).

- Как ще коментирате първите промени в МВР, направени от служебния министър Бойко Рашков? За едни са нормални, всеки си идва с екип. За други е политическа, прибързана чистка?

- Имаме служебно правителство с ограничен хоризонт. В същото време волята на протестите, подкрепата на президента за исканията на българските граждани, подреждането  на политическите партии в 45-ото НС, изведените акценти в неговата кратка история очакват отговори, реакция. Видимо с всичко това са свързани изявите, оценките и действията на отделни министри. Включително на министъра на вътрешните работи. Конкретни имена на министри не се обсъждаха публично, което крие неяснота около принципите на техния избор. 

Възможно е избраниците да са подбрани така, че да донесат на Румен Радев втори президентски мандат 

Неговата кариера в МО няма как да го е срещала с повечето хора от сегашния МС. Възможно е да е оказвано влияние върху един или друг избор. Положението на България не може да изключи и влиянията на различни външни фактори, които преследват всеки свои интереси. Ако се съди по реакциите на засегнатите, то е видимо наличието на срастване с властта, на избуяване на самовъзприятия на отделни личности като уникални и незаменими. 

- Според бившия МВР шеф Христо Терзийски е въпрос на време съдът да върне на работа уволнения главен секретар Ивайло Иванов и други като него, съгласен ли сте?

- Възможно е както едното, така и другото. Сега разместванията засягат хора от върха на пирамидата в МВР, които добре съзнават, че са уязвими. Би трябвало да им е ясно също, че не може да са вечни в тези си позиции. Още повече че тяхното израстване беше съпровождано с нееднозначни оценки, с изразявано несъгласие около професионалните им качества, дори с твърдения за различни обвързаности. Разбира се, бързината, с която административният и главният секретар на МВР си тръгват с уволнение, оставя място за спекулации около аргументите за тяхното отстраняване. Но не бива да забравяме, че системата за сигурност от началото на прехода е многократно реформирана и преструктурирана. Винаги с лозунги, че това се прави за повишаване на нейната организация, ефективност, с които се оправдават и кадровите решения в сектора. Всъщност зад това винаги са стояли различни интереси.  

- Съгласен ли сте с мотива на уволнението на Иванов - насилие над граждани по време на протестите?

- Имаше наистина грозни сцени на тези протести, но имаше и непрофесионализъм и некомпетентност от страна на МВР. Особено ме впечатли театърът с претърсването на райони около площадите с най-голямо струпване, когато наредени в редица униформени в движение се навеждаха, вдигаха от време на време по нещо и го хвърляха в торби. Никакво заснемане, никакви поемни лица, протоколи, откриване, фиксиране и изземване на следи, на веществени доказателства. Също насилие срещу журналисти, срещу публично известен бивш служител на ГДБОП и на ДАНС като Росен Миленов, срещу ген. Димитър Шивиков. Това са все неща, които произтичат от 

прекаленото раболепие на началниците пред властта, която ги е назначила и пази,

както от това, че системата беше обърната с хастара навън. Не забравяйте, че през годините имаше директори на служби, които си лягаха ефрейтори или капитани, а се събуждаха генерали най-неочаквано. Особено впечатлява, че в последните години най-високо и масово кариерно развитие получават хора, дълго време работили в служби на МВР за охрана и опазване на обществения ред. Дори да имат най-съвършените дадености, получено образование и т.н., те не познават особеностите на други, по-важни служби, а се оказват задължени да ги ръководят. Естествено, подчинените не ги приемат, но са принудени да им се подчиняват. Най-често от това  започва да страда качеството на системата, която не се оказва на висотата на обществените очаквания и изисквания. А въпросните „шефове”, след като сами виждат в каква ситуация попадат, гледат да се възползват от нея главно за своя изгода. Така се появяват нанизи от апартаменти, чекмеджета и др.

- Редно ли е всички шефове на служби, включително на ДАНС, плюс доста на брой регионални шефове, да са в неплатен отпуск или болнични? За какво говори това?

- Много са нещата, които нанесоха непоправими удари върху системата за сигурност - част от тях вече посочих. Но девоенизацията и децентрализацията изиграха своята роля. Сигурно господата предпочитат да рискуват честта на пагона, за да получат други екстри. Самата система за сигурност доста дълбоко беше политизирана, също и криминализирана. Сега едни ще се опитват да се спасяват с надежда да им се размине, други ще изпълняват указанията на изнеслите ги до съответните позиции фактори.  

- Колеги сте с Бойко Рашков и се познавате отлично, какво бихте го посъветвали като вътрешен министър? 

- Не точно колеги. Аз съм работил повече в оперативните служби, докато г-н Рашков има впечатляващо дълга кариера в Следствието. Но някога всички бяхме в МВР. Служебно съм се срещал и общувал с него. Мога обаче да се присъединя към оценките за неговото издигане за министър с очакванията, че той ще оправдае доверието на онези, които са го поканили. Работата му в Националната следствена служба на високи позиции със сигурност ще му е полза. Кариерата му предполага познаване на проблемите на МВР, на ДАНС, другите служби за сигурност, проблемите в съдебната власт, на контрола по прилагането на СРС, още повече че част от скандалните случаи с изтичане на информация от службите за сигурност тръгват оттам. В това отношение Рашков е задълбочен специалист, който осмисли своя опит и теорията в сериозна книга по темата.

- Има ли чадър от МВР за купуване на гласове, както спомена г-н Рашков?

- За цялото ни общество е ясно, че политическите партии и отделни политически играчи масово се възползват за постигане на висок резултат от най-различни схеми. Вече казах мнението си за дълбоката криминализация на обществените отношения, засегнали всички елементи на системата за сигурност, на разследването, на властта. Вземете организираната престъпност. Цялата е в услуга на властта, разпределяна по квотен принцип към една или друга партия. Накрая елитът на българската организирана престъпност се скри успешно, реинвестира препраните си капитали, а на службите периодично се подхвърлят за дооглозгване разни местни шайки, представяни за ОПГ. Но и зад тях личи нерядко обвързване с политиката, игра с гласове и влияние. Така стигнахме до положение вместо демократична държава да имаме клептокрация.

- Войната "Радев-Борисов" се разгоря по темата с руските шпиони. Тази тема чиста политика ли е, или има наистина сериозен пробив в националната ни сигурност? 

- Що се отнася до т.нар. шпионски скандали и теми, мисля, че те бяха наложени отвън. Да гониш едни с обвинения, че те „шпионират”, а да се правиш, че не забелязваш други, които го правят особено остро, е недалновидно, дори опасно. Както виждаме, мерките, които ние като страна предприемаме, срещат реципрочност.

Чуждата дипломация и разузнавателни служби се оказват несравнимо по-малко засегнати от нас самите 

 А и не бива да забравяме, че дипломатите са особено важни за международните отношения, за тяхната регулация. Ще припомня пробиви на националната сигурност, на които не реагирахме адекватно. Публично достояние преди години стана доклад, подписан от посланик на САЩ в България, който свързваше г-н Бойко Борисов с организираната престъпност. Много коментари и никакви реакции. Оръжейни сделки замесваха една след друга България в опасни действия, тресяха се и падаха наши правителства. Обвиняеми имаше, но накрая виновни не се намериха.

На практика от всички български служби периодично изтича информация, която подлага на съмнения тяхната ефективност, професионализъм, срива все повече общественото доверие в тях и отговорните за тяхната дейност. Властта мълчи. Политическият елит също, защото ако не замесен, често пъти се оказва заинтересован от преместване на проблемите.

- Ако има пробив в националната сигурност– кой наистина допусна руски шпиони да отравят българи и да гърмят складовете ни, ако цитираме президента Радев?

-. От страните в нашия регион Чехия даде тон с гърмежи на оръжейни складове и руски разузнавачи, обвинени за тях. Това беше продължение на политиката на САЩ и на Великобритания, като се започна със семейство Скрипал. Но в Чехия се оказа, че не само обществеността, но и президентът не видяха ясни доказателства за руски заговор. Междувременно български бизнесмен и негови фирма се оказаха по-дълбоко замесени, отколкото обвиняваните руснаци. 

Русия не пропусна да отвърне и се поставихме в неудобно положение, след като български бизнесмен май ще се окаже доставчик на оръжие и боеприпаси за една от страните във вътрешния конфликт в Украйна. Може би преди това и за Кавказ. А версията с отровителството и обясненията на бизнесмена Емилиян Гебрев се оказаха очаквано многопосочни и объркващи, но не и ясни еднозначно. По мои спомени, този бизнесмен имаше някога прекрасни отношения с руски търговци и пазари, някои също сблъскали го с нашите закони, макар не особено травмиращо за него. 

Всъщност, ако някога Военно-промишленият комплекс и търговията с неговата продукция имаше социална и икономическа тежест, то днес е поредното поле за политико- олигархични конфликти. Факт е, че днес не знаем по какво чудо продължаваме да произвеждаме оръжие и боеприпаси, да търгуваме с тях, без да е ясно дали сме платили лицензите за тези производства. Не са ясни и реалните собственици.

- Кой ще управлява България след 11 юли?

- Ако е по Конституция, суверенът, т.е. българският народ. Иначе, мераклии много. И сред тях никак не са малко онези, които ги познаваме, нагледали сме се на неспособността им, а те се надяват отново да ни убедят да ги преизбираме. Сещам се тук за думите на Хайтов: "Едно е да искаш, друго е да можеш, трето и четвърто - да го направиш". Това е аршин за политиците, за министрите и за президентите ни. Самият не съм оптимист. Ако се надяваме на чутовни герои, видяхме, че илюзиите не работят. Поне в обществена полза. Сега също ще останем излъгани, ако стоварим тежки очаквания върху едно служебно правителство с мандат от два-три месеца. За истински промени ще трябва време, ще трябват хора. А това значи поредица от правителства.

 

 

 

Ивайло Йолчев

Ивайло Йолчев

Редактор

Ивайло Йолчев е работил във вестниците "7 дни спорт", "Планета спорт" и "Стандарт", агенциите Standartnews и OFFnews, както и в PR сферата. Носител на журналистическата награда "Черноризец Храбър" за 2011 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (3)

Отлична оценка

Отлична оценка

20.05.2021 | 21:37

За Рашков като служебен министър. Такива трабва да министри поне един мандат.

Отговори
2 1
Тошко

Тошко

19.05.2021 | 10:40

Бойко Рашков не е случаен, след като назначи човек на Черепа. Който плаща, той поръчва музиката в момента!

Отговори
9 7
11g

11g

19.05.2021 | 09:35

Btv sa kad pojar girgini mile ki 4alga 12d oooooxxxxxxxx.,

Отговори
2 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще гласувате ли на извънредните парламентарни избори през юли?