4232

Страхил Делийски, анализатор: Няма риск за сглобката до евроизборите, но не и шанс за цял мандат

Борисов постигна нещо впечатляващо - от чегъртане и стигма към предлагане на коалиционно споразумение  

ПП и ДБ ще са принудени да играят с отделни листи на евроизборите, което е предпоставка за конфликт 

Президентът трябва да  спре да намига към идеята за някакъв проект или да обяви, че влиза в партийната политика 

- Г-н Делийски, ще прерасне ли сглобката в коалиция?  

- С оглед на знаците, които виждаме, по-скоро ще преминем през ротацията. Не знаем точно как, защото това не е формализирано. Имаме подадена оставка, трябва да се задвижи процедурата. През това време със сигурност ще текат преговори.

Ще бъде изненадващо, ако джентълмените, участващи в тази коалиция, решат да се държат неджентълменски. Докато нямаме официално подписано споразумение, все още важи джентълменското споразумение. И ако някой го наруши в процеса до подписването на някакъв нов документ, той ще бъде обвинен, че не е джентълмен.  Така че едва ли някой ще рискува в това. 

Още повече очакванията са, че ще се случи ротацията. Иначе ще бъде интерпретирано като провал не просто на процедурата, но и на участниците в нея.  И не е толкова важно какво ще се случва след ротацията, на този етап е важно тя да се случи.  

 


- Добра база ли е за това проектът за споразумение за управление, предложен от ГЕРБ?   

- Зависи. Явно е, че с това предложение ГЕРБ целят да запазят периметър на самостоятелно действие на участниците в коалицията, включително с право на блокиращо вето. С това ясно показват, че са загрижени за това как  изглежда ръководството, и в частност Борисов, в очите на своите избиратели. И  предлагат документ, в който имат инструмент, чрез който да решат формално, че нещо няма да стане, ако не харесва на партията. В същото време това е документ, в който окончателно ГЕРБ показва, че се връщат на политическата сцена.

Можеше ли някой да си представи само преди година и половина-две ситуация, в която Борисов ще предлага документ за коалиционно споразумение! Но това е някак си венец на пътя, който той и партията му извървяха последните две години не без помощта на останалите участници в политическия процес. Наистина е впечатляващо - да минеш от етап на чегъртане и стигма към предлагане на коалиционно споразумение.

Със сигурност публиката преживява този процес като провал на онези, които трябваше да демонтират модела.

Не казвам, че е така, защото виждаме и друг тип интерпретация - че това е начин за демонтиране на модела отвътре според възможното участие във властта. 

Но със сигурност стои на дневен ред проблемът с произведените очаквания и разминаването им с  политическата действителност и трябва да бъде решен в контекста на едни сигурни предсрочни избори, независимо кога ще бъдат те. 

 

 

- Тоест на този етап е малък рискът за управляващата конфигурация? 

- Не мисля, че има риск, поне до изборите за представители в Европарламента. Но тези избори, както се е случвало и у нас, и навън, може да бъдат отправна точка за преосмисляне на конфигурацията в управлението и мнозинството с оглед на евентуална промяна на структурата на политическа подкрепа.

С други думи, ако някоя от водещите партии коалиции в мнозинството - ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС, получи като дял резултат, доста различен от досегашното, това ще е основание за преразглеждане на отношенията, на балансите в мнозинството.  

Още повече ДПС вече съвсем официално заявиха, че поемат курс към формално влизане във властта. А то минава през силно представяне на европейските избори, което ДПС традиционно е показало, че може, на фона на ниската активност. И евентуалното превръщане на ДПС във втора политическа сила ще даде основание на новото ръководство да поиска преосмисляне на управленската коалиция - и в рамките на този парламент, а защо не, и чрез предсрочни избори. 

 

- Коректно ли е да смятаме евентуално ново правителство с премиер Мария Габриел като кабинет "Борисов 4", като финал на пълно "изпиране" на ГЕРБ и лидера ѝ?

- Той вече е реабилитиран, след като беше реанимиран. В новия кабинет вероятно ГЕРБ ще имат по-голяма тежест. Много зависи, естествено, от това как персонално ще бъде преструктуриран съставът на кабинета. По-скоро ще има парцелиране на изпълнителната власт спрямо интересите на отделните партии, а не функциониране на някаква цялостна концепция за тази власт.

Сега нямаме правителство в същинския смисъл на думата, но имаме съвкупност от ресори, парцелирани по партийна линия или бизнес интерес. 

На терена на преговорите Борисов е сложил своите очаквания за това, което трябва да се случи. Най-вероятно ще поиска и ще получи повече.   

Изходът от целия процес зависи и от това дали ПП-ДБ калкулират евентуалното разваляне на коалицията и влизането в избори 2 в 1 като  нещо, което ще им донесе полза. Според мен такова калкулиране няма да стане, включително и поради това, че ПП-ДБ не е хомогенен политически субект. Явно е, че там има търкания, конфликти. 

С оглед на евентуалното отделно явяване на европейските избори на ПП и ДБ, избори 2 в 1 ще бъдат изключително тежки. Така че по-скоро няма да тръгнат в тази посока, което означава, че ротацията ще се случи. 

И предполага, с по-голямата тежест на ГЕРБ, ПП-ДБ да влязат в ролята на ГЕРБ от първата фаза на ротацията.  

 

 

- Няма ли форматът след втората ротация  да повтори модела на коалирането на ГЕРБ и Реформаторския блок  при втория кабинет "Борисов"? Възможно ли е ПП да последва съдбата на РБ? 

- Напълно е възможно, зависи от политическия опит и от типа лидерство. Но е политологичен закон, че всяка коалиция от такъв тип се формира, за да изпълни определени функции и задачи, след което да се разпадне или да се трансформира. Тази коалиция изпълни задачата да произведе солидно политическо представителство, чрез което да се влезе във властта и да се управлява. Оттам насетне логичното е тази коалиция да изгуби смисъла на съществуването си. 

 

- Няма ли обаче ГЕРБ да изпрати ПП в миманса?   

- Тук става въпрос за различни типове избиратели. Един проект, какъвто е "Промяната", има своята електорална ниша.  Но тя едва ли е толкова голяма, че да превърне самостоятелен субект като ПП в потенциален кандидат за лидер в едно управление.

Сега у нас имаме партийна система, съставена от по-скоро средни и малки партии като тежест сред избирателите.

Това прави съставянето на мнозинства сложен и гъвкав процес. При това фрагментирано представителство няма проблем и партии с около 10 процента да се намесят във формирането на мнозинства.

Така че и да падне процентът на ПП, те ще си останат на сцената, има условия, които да им позволят да съществуват политически и да удовлетворят корпоративните и бизнес амбиции на определени елити в партията. 

 

- Как обаче ПП ще оправдаят пред симпатизантите си по-нататъшното си участие в управление с ГЕРБ, при това вече на заден план? 

- С необходимостта през власт да се реализират политически обещания. Нещо като вариация на думите на Борисов - партията ни е мила, но държавата ни е по-мила. А и тук не става дума за партия в класическия смисъл на думата.

Това е един гъвкав субект, чиято основна функция е бързо да генерира електорална подкрепа, чрез която да се използва властовият ресурс. 

 

- Достатъчно силни ли са търканията между ПП и ДБ, за да доведат до разцепление в коалицията между тях? 

 - Може. Първо в контекста на европейските избори е явно, че двете партии гледат към различни партийни фамилии и ще бъде твърде нелогично да се явят заедно на избори.  Ще бъде сложно да го осъществят и да го обяснят на своите избиратели.  Например хората гласуват за евродепутат, който да отиде при Макрон, при либералите, които сега се наричат "Обнови Европа",  а той отива при ЕНП. Или обратно. 

Това предполага, че би следвало ПП и ДБ да се явят с отделни листи, което със сигурност ще е предпоставка за конфликт в коалицията.    

 

- Гарантирана ли е балансьорската позиция на ДПС и след ротацията? 

- Засега, в тази конфигурация - да.  Още повече тук не става само въпрос за електорален дял, за аритметика, а за признание за политическата роля на ДПС и конкретно на г-н Пеевски. И то от двете страни. И аргументите не са, защото те имат много гласове, а защото имат стабилизираща роля.

Не виждам засега промяна, която да извади ДПС от тази роля. Въпреки демонстрациите от страна на ПП-ДБ, че се опитват да излязат от сянката на Пеевски. Но образът на Христо Иванов в скута на Пеевски едва ли скоро ще избледнее във въображението на политическата публика.

 

 

-  Всички партии ли се страхуват от нови избори? 

 - Не знам дали се боят. Все още според мен се изчаква моментът, в който усещането, че в тази конфигурация в управлението  повече не може, започне да доминира над нежеланието да се произведат избори.

Влизането в нови предсрочни избори все още се възприема като риск от мнозинството граждани. Поне това виждаме от социологическите проучвания. В момента, в който влизането в избори започне да се преживява като възможност, ще се промени и отношението на партиите. И това най-вероятно ще се случи след европейските избори. 

 

- Може ли да се появи нов играч, който да разбърка картите? 

- Винаги може, но чак да разбърка картите - едва ли. Що се отнася до очакванията за президентски проект - г-н Радев трябва да избере - или да бъде президент и да спре да намига към идеята за някакъв проект, или да обяви, че влиза в партийната политика. Едно от двете.

Позицията, която държавният глава заема, подкопава авторитета му като президент, а подкопава и бъдещето на новия проект още преди да е стартирал. Засега не виждам там нещо, което може да се случи така, че бързо да генерира електорална подкрепа.

 

- Ако ротацията се случи, какъв е шансът управляващата конфигурация да изкара до края на мандата?   

- Не мисля, че някой от участниците си го представя. Последните данни на колегите социолози показват, че доверието в парламента, в партиите, в правителството слиза на нови ниски точки. Това не е знак, който може да бъде изтълкуван като покана за коалиционно дълговечие.

 

Страхил Делийски е завършил езикова гимназия в Плевен и политология в Софийския университет. Асистент е в катедра "Политология" на СУ "Св. Климент Охридски". Преподава политически комуникации и политическа антропология. 

Оцени новината

Оцени новината
2.6/5 от 5 оценки
2.6/5 от 5 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
3 коментара
Сглобка от престъпници

Сглобка от престъпници

07.03.2024 | 13:01

Господин президент веднага да избори да се измете тази мърша в България

Отговори
3 2
Тази свинкя чииииифутска

Тази свинкя чииииифутска

07.03.2024 | 10:30

Отново ни я изтипосаха да ни обяснява кое що и за какво Айде свиньо у кочината Къш бе

Отговори
3 0
Истината

Истината

07.03.2024 | 09:02

Всяка рЭплика на Буда РАПОНЯ е предпоследна. Особено пред вид последните разкрития на “белите елфи” за Банкянски поток и пряката връзка на лоясалия “биткаджия” с путлеристката агресивна война срещу Украйна. Все пак на мистериозно критата от 2017 г. пътна карта са подписите на алексей миллер и тЭменужка петкова. И на шефа на Булгартрансгаз владимир малинов. А Буда бе премиер, и въртя един спирателен кран, за да го видят по телевизора. Без да съм юрист по международни газопроводи, виждам поне 3 брутални закононарушения. Първо, на 3-ти енергиен пакет на ЕС (Буда излъга, че потокът е разширение на БГ мрежава – ава е транзитен). Второ, тъкмо потокът де факто развърза ръцете на “Путин” да заобиколи украинските енергийни системи и да може да нападне Киев. Трето, “Путин” винаги говореше на Буда РАПОНЯ, че му липсвали едни 800 млн. €. А Банканският поток излезе двойно. Разликата – от нашия джоб. Не Магнитски, а направо Хага. Може би преди това – Гуантанамо. Там и най-големите “биткаджии” ставали словооотливи, казват запознати. PS Слагам “Путин” в кавички, не знаем за кой от двойниците му иде реч.

Отговори
15 0

Анкета

Как оценявате служебния кабинет "Главчев"?