Следвайте ни

Станислав Христов: Електронен изпит е възможен за всички ученици над 5. клас

След апробиране на софтуера в 4 училища може да бъде подобрен за ползване и на матури

viber icon

 

Г-н Христов, какво показаха първите пробни изпитвания в електронен формат чрез софтуера ChromEx ?

В общо 4 училища, които са в облака с G Suite и работят с устройства Chromebook, се провеждат такива пробни изпити: в ЕГ „Иван Вазов“ в Пловдив и столичните 119., 51. и Втора английска гимназия.

Все още събираме обратна връзка, основно от учителите. Те все още разучават приложението. Направили са пробен изпит помежду си, преди да го пуснат към учениците.

Очаква се истинските изпитвания да започнат от тази седмица

Става въпрос за дисциплини като английски, френски език, едно от училищата ще проведе и контролно по математика.

Досега не са възникнали технически трудности. Приложението е интегрирано с облачната платформа на G Suite за образованието. Фирмата, която го е създала, е партньор на Google. Визуално приложението наподобява инструментите и на практика всеки, който е работил в Google Класна стая и Google  формуляр, може с лекота да се справи.

Как работи софтуерът ChromEx при изпитване на учениците?

Основното предимство е, че заключва устройството и учениците нямат достъп до други източници. Всичко е блокирано, освен ако нещо изрично не се позволи от учителя. Това е възможност за абсолютно сигурно провеждане на изпита.

Трябва да направим уговорката, че говорим за изпитване в училище, не онлайн от къщи, където нищо не пречи на ученика да отвори друго устройство с достъп до интернет или учебник. В условията, които предлага класната стая, учениците могат да си извадят устройствата, вместо лист за писмено изпитване. Също така  изпитите не са обвързани с конкретна дата - в един ден могат да се провеждат изпитвания по различни предмети.

Какви са предимствата?

Едното е по-малкото изразходване на хартия. При електронен формат при изпитването може доста по-бързо да стане проверяването. Няма да се налага проверяващите да чакат сканирани копия от изпитните работи.

Директно чрез приложението ли се създава изпитният вариант?

Генерира се в самото приложение. Има различни категории въпроси, с кратък отговор или с по-дълъг текст, има тест. Има опция за въвеждане на текст с липсващи думи, които ученикът трябва да  попълни.

А интерактивна част, която позволява например построяване, чертаене, съставяне на таблица?

Биха могли да бъдат зададени като възможност, ако учителят даде достъп до такива програми. Тоест заданието на даден въпрос може да бъде формулирано по определен начин, а за да се отговори, преподавателят може да даде връзка с конкретен ресурс, който да се използва - например Sheets за таблици. Целият изпит може даже да бъде във формат, който изисква отговорите да се направят като презентация и да се даде възможност да се ползва Slides за създаването на слайдовете.

Има ли опция да се задава различно време за отделните задачи и как контролирате справянето в реално време?

Едно от основните предимства на ChromEx е, че дава възможност за период от време, в който изпитът може да бъде стартиран. При създаването на изпитния формат се задава тази рамка. В разговорите ни със създателите на софтуера от Швеция те ни увериха, че

30 000 души могат едновременно да започнат да полагат изпита, без да възникне проблем с приложението.

Освен че се задава рамка, в която да стартира изпитването, се задава и време в минути колко да продължи то. При изтичането му отговорите се подават автоматично, независимо дали изпитваният е приключил.

А оценява ли?

Не и това е направено умишлено, за да има човешки фактор. Защото, ако например верният отговор на някой въпрос е река Дунав, но ученикът е написал името с малка буква, това по същество е правилно посочено, но в същото време има правописна грешка. Това верен отговор ли е, или не? Ако се случва изцяло автоматично, вероятно ще бъде отчетено като грешен отговор.

Тоест оценяването от преподавателя дава възможност за повече вариации, оттенъци и отчитане на повече обстоятелства?

Да, като се отчита и образователната задача, която е вложена в даден въпрос.

Освен това има възможност изпитът да бъде поставен на пауза. Учителят може през цялото време да следи през администраторския панел кой тест е активен, кой е предаден и кой е на пауза. При прекъсване се получава и информация кога е подновена работата. Това е необходимо например при нужда от ползване на тоалетна, за да не тече времето.

Училищата, които споменахте, са сред елитните. По силите ли е такъв формат на другите ученици? Какво ниво на умение за боравене с технологиите изисква, за да не се изкривят резултатите от липса на дигитална компетентност?

В никакъв случай не се изисква висока дигитална компетентност. В последната почти година учителите се научиха да работят повече в електронна среда. Това е напълно достатъчно за създаване на изпитен вариант с такъв софтуер. Имайки вече уменията и познанията - и ученици, и учители да работят във виртуална класна стая, те разполагат с умения и да проведат изпита електронно. Напълно достъпно е. Училищата, които го тестват, действително са избрани заради високата им техническа грамотност. Но това в никакъв случай не прави софтуера бутиков и предназначен само за тях. Напротив, изключително интуитивен и лесен за работа е, може да бъде използван навсякъде.

Коя е следващата стъпка след апробирането? Може ли да се използва например за онлайн НВО или матури?

Надяваме се първо да получим достатъчно добра обратна връзка от училищата, които са го тествали. За да можем при евентуална нужда от допълнителна функционалност тя да бъде надградена. И този софтуер

да е от полза на образователната система, а да не се ползва самоцелно, колкото да кажем, че правим дигитални изпитвания.

Ако всичко е наред, ще имаме разговори и дали може да бъде използван за матури и други важни тестове - вече масово, а не само в избран кръг училища.

По този начин ли се ползва в чужбина и къде, освен в Швеция?

В чужбина се използват най-различни приложения или програми, в зависимост от операционната система, като ChromEx се използва в Швеция, Великобритания, Мексико, Чили. В близо 10 държави - с доста добър успех, за масово изпитване. В Швеция по такъв начин се провежда външното оценяване.

Има ли голямо значение какво устройство се използва - ще са равнопоставени ли ученици, които полагат изпит през таблет, лаптоп, телефон?

Приложението е еднакво функционално за всички устройства. Но най-добре сработва с лаптоп Chromebook, тъй като при стартирането той заключва браузъра и не може да се влиза никъде другаде в интернет. Но с Chromebook самото устройство също се заключва в тъй наречения “киоск” режим, който е изпитен режим. И напълно се ограничава възможността да се ползва странична информация.

 Кога ще имате първи  резултати как сработва и как се възприема у нас?

Конкретни данни очакваме в края на март, за да са проведени по няколко изпитвания във всяко от училищата. И връщайки ни обратна връзка, ние да подобряваме процеса при изпитването, за да се достигне до максимално ефективно използване.

В кои класове го тествате?

Това зависи  от решенията на директорите. Подходящо е от 5. клас нагоре, тъй като по-малките ученици нямат чак такива познания, дори за попълване на тест в електронна среда. Добре е да имат по-добро разбиране и от 5. клас нагоре то е вече налице.

А възможно ли е да се окаже проблем бавното въвеждане на текст. Колкото и да са свикнали днешните деца с клавиатурите, много от тях вероятно пишат по-бързо на ръка. А техническите грешки от рода на натисната съседна буква, които не са въпрос на неграмотност?

Точно затова е подходящ за по-големите ученици. По-малките, дори и да са имали досег с устройства, нямат машиналния навик да пишат и набират бързо текст на компютър. Дори и ние, възрастните, допускаме такива технически грешки в бързината. Дали ще има сигнализация, коректор, редактор - това зависи от преподавателя. Той може да зададе да бъде включен по време на изпита и когато ученикът пише, да вижда дали прави грешка. Но може и тази функция да не е активна, ако тестът проверява и владеене на правописната норма.

 Това е още една причина проверяването да се прави от преподавателя, а не автоматично - това дава възможност да се направи преценка дали грешката е техническа заради натиснати два клавиша едновременно, или имаме непознаване на дадено правило.

Визитка

Станислав Христов е експерт по бизнес развитие в Център за творческо обучение. Проактивно изучава, описва и внедрява опит и знание, получени чрез проекти на организацията. В момента ръководи проекта за провеждане на електронно изпитване в българските училища чрез софтуера ChromEx и интегрирането в училище на модела "Едно към едно (1:1)", при който всеки учител и всеки ученик разполагат с персонално устройство.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай