Следвайте ни

Социологът Сребрина Цветкова: Ромските свекърви избират снахите за крадене

viber icon

- Г-жо Цветкова, признават ли ромите за увеличено домашно насилие по времето на COVID-19? 

- Някои споделят за това. Има обаче един друг проблем, който при ромите изобщо не се отчита и той даже не се докладва. Става въпрос за психическото насилие. При ромите то се упражнява от майката на момчето. Тя се грижи за осъществяването на един строг контрол на морала. Миналата година имахме коледно събиране с ромски млади жени. Стана 9 часа те станаха и си тръгнаха от ресторанта. Защо? Защото техните свекърви ще ги тормозят след това. Този контрол се упражнява от старите дами в семейството. Младите жени имат проблем дори за ходене на едно кафе. Ако е с мъж, това е изключено. При обученията си правим всичко възможно да няма в екипа ни мъже. Съвсем съзнателно ги изключваме, защото семействата няма да пуснат младите жени на обучение.

- За какво се бият в махалите?

- Скандалите тръгват от ревност. Точно заради това не се разрешава на жените да ходят свободно и да се срещат с приятелки на кафе. Много е трудно да отидат от едно населено място в друго. Майките съблюдават тези правила на приличие - семейството се излага, някой ще те види. Младите жени не се чувстват свободни.

- Отчитате ли момента, че в консервативните общества най-големите пазители на културното статукво са възрастните жени в семейството?

- Да. Те са пазители на честта на семейството. Те следят и съблюдават какво правят младите жени. В някакъв вид се явяват насилници над младите жени. И традицията се предава надолу. Другият проблем, който жените си причиняват, са ранните уредени и насилнически бракове. Всички те се уреждат между жените в семействата. Те си избират и снахите.

- Искате да кажете, че свекървите сами избират булките за крадене или женене?

- Абсолютно! За тях това е някакъв плюс. Често, когато съм говорила със свекърви, те казват: Аз си избрах снахата! Аз си я харесах и си я взех! Това е някаква традиция, която продължава.

- Продължава и закон не я лови! Според НПК, изглежда, закононарушение тук няма? 

- Няма. Законът може да се намеси само при малолетните булки. Бракът тогава нито е законен, нито нищо! Но те си мълчат, младите си заживяват заедно и толкова. На тази възраст те самите не знаят какво искат. Другият проблем, който често виждаме, е, че родителите спират дъщерите си да учат от страх да не ги откраднат. Когато момичетата станат на определена възраст в семейството, винаги има човек, който да ги пази. Те са много ангажирани родители и затова бързат да о​мъжат тези момичета, защото в противен случай ще ги откраднат. По-популярните девойки знаят, че някой ги харесва и иска да ги открадне. Затова възрастните от семейството буквално ги придружават до училище и обратно. В един момент на тях това им идва в повече като ангажимент и гледат да ги спрат от училище и да ги омъжат. В българските семейства е обратното - ние придружаваме децата до 2.-3. клас и след това ги оставяме да са сами. А представете си да трябва всеки ден да придружавате до училище момичетата от семейството! В един момент става тежко.

- Значи, самият факт, че момичето е откраднато, е важен. Но пък насилникът не упражнява физическо насилие над жертвата чак до уреждането на сватбата?

- Точно така! Това, че дъщерята е открадната, вече лишава семейството от чест. Няма значение дали физически ѝ е посегнато. Затова семействата гледат по-бързо да я омъжат за това момче, за да не остане неомъжена. Той я краде и я води в семейството си и там я държи, докато се уредят нещата. Миналата година в Перущица имаше случай на открадната булка, който бе докладван в полицията. Започнаха разпити, имаше задържани, но впоследствие въпросът се реши между двете фамилии. Някой път момичето си харесва момчето, но в другите случаи то буквално е откраднато. В селата около Пловдив, макар и тайно, се плащат някакви пари за невеста. И като открадне булката, момчето я взима за може би много по-малко пари.

- Щом младежът открадне момичето, той ѝ подбива цената! И гледат на снахите като на инвестиция или на изгодна покупка?

- Инвестиция, стока… В Пловдивско е малко разнообразно, защото идват хора от много места. Познавам едно невероятно момиче от ромската общност с две магистратури, което ми казва: Никога няма да се омъжа за ром. Защо? Защото при нас е така - може да се омъжиш за много добър мъж, дори с висше образование, но той знае, че във всеки един момент може да те удари. Това е позволено от неговата култура, майка, семейство… Никой няма да го санкционира за това. Тази млада жена казва, че не е готова да се омъжи в тази култура, защото се страхува от насилие. Дори да става въпрос за един шамар! Тази жена работи и крие факта, че е ромка. Тя казва: Аз често се намирам в компания, в която говорят против ромите и аз не смея да кажа, че съм такава. Образованите роми крият това, защото се страхуват от санкция от околните.

- Кога институциите забелязват насилието в ромските семейства?

- През 2015 година имаше млада жена, която бе пребита жестоко от мъжа си. Беше ѝ счупил двата крака от бой! Тогава се водиха дела за попечителство над децата. Опитваме да обучаваме възрастните жени за медиатори, за да спре поне кражбата на млади момичета. На обучение всички те са съгласни с нас, но след това нещата си вървят както винаги.

- Твърдите, че дискриминацията за работа спрямо ромите в нашата страна е много по-малка от тази в страни като Чехия, Унгария или Словакия. Така ли е наистина?

- Установихме това при проекта „Етнически толерантен работодател” през 2014 година. Имахме едно много сериозно изследване с 200 работодатели в четири области ​- Пловдив, Пазарджик, Хасково и Стара Загора. Сравнявахме нашите резултати с тези в Чехия, осъществени от „Етнически толерантен работодател”. 80% от работодателите ни са склонни да наемат роми без оглед на етническа принадлежност. Последните години търсенето на работници е голямо и често слушаме приказката: „Само да има ръце, крака и глава - ще го наемем!”. В онези страни (от Централна Европа - б. р.) като цяло дискриминацията е на много по-високо ниво. Хората оттам, с които работихме по проекта, разказват, че в Чехия или Словакия, ако вървиш по улицата с ром, някой ще ти подвикне нещо обидно. И това се счита за нормално. Тук това го няма.

ВИЗИТКА

Социологът Сребрина Цветкова работи в агенция „Неохрон” на Николай Близнаков. Дълги години е била координатор на института за маркетингови изследвания  „МБМД” на Мира Радева. Там е правила теренни проучвания. Прави доста изследвания с фондация „Инди-Рома 97”, свързани с насилието над ромски жени. Част от него е и кражбата на млади момичета от улицата. Сега „Неохрон” и „Инди-Рома 97” започват проект за обучението на 60 ромски жени от Куклен, Перущица и Родопи за борба с тези явления.

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (5)

Абаджиев

Абаджиев

31.08.2020 | 14:44

Освен манги и софри Сребрина що свят видя покрай ромите

Отговори
0 0
ЦИГАНКОВ

ЦИГАНКОВ

31.08.2020 | 14:32

СРЕБРИНО СРЕБРИНО ТОВА КОЕТО ОБЯСНЯВАШ И ДЕЦАТА ОТ НАЧАЛНОТО ГО ЗНАЯТ. КАЖИ КОЛКО МИЛИОНИ ГУШНАХТЕ С ИНДИ ЗА ПРИОБЩАВАНЕТО НА РОМИТЕ? КОНСТАТАЦИИПРАЗНИ ПРИКАЗКИ НИКАКВАИНТЕГРАЦИЯ ОТ ЦЯЛАТА РАБОТА САМО ВИЕЗАБОГАТЯХТЕ. НЕ Е ЛУД ТОЯ ДЕТО ЯДЕ БАНИЦАТА БУГАЛИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ ИМАЛИ СА ДАЛИ СА ВИЕ САМО ПАПКАТЕ

Отговори
0 0
Спасия

Спасия

28.08.2020 | 13:50

Докато българите работят и внасят осигуровки, тия раждат по пет и повече деца и прибират внесеното. До кога ще търпим това? А какво избират циганските свекърви хич не ме интересува.

Отговори
12 0
въпрос

въпрос

28.08.2020 | 09:09

А нали като влезе млада булка в дома я пробват свекъра и всичките братя 1докато я разработят .

Отговори
6 4
Ти какво,

Ти какво,

28.08.2020 | 13:35

искаш да покажеш, че и българоте сме прости ли?

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?