Следвайте ни

Снежана Фурнаджиева: Превърнаха ни в наематели на собствената ни сграда

Входът от 4 лева за галерията на "Гладстон" е неразумен, смята художничката

Председателката на Дружеството на пловдивските художници Снежана Фурнаджиева е на 67 години. Има 24 самостоятелни изложби и участия в 45 национални и множество международни. Член на СБХ и първата жена председател на Дружеството на пловдивските художници.

- Г-жа Фурнаджиева, първият проект за галерията на ул. „Гладстон” бе впечатляващ по мнението на специалисти. Заради по-високата цена ли отпадна?

- Сградата е реализирана по последния проект. Предишният наистина беше по-скъп, но пък истинско произведение на изкуството. Заради цената отрязаха всичко, което бе на предната фасада, и остана това, което виждаме днес.

Имаше изящна пергола с отвори и стъкло, които пропускат различна светлина. Но г-н Тотев реши, а с него и от фирмата /”Главболгарстрой/ решиха, че няма да ги правят - след някои брожения от архитекти.

Тази сграда, освен че бе красива, щеше да осигури едно прекрасно и уютно пространство, а предвиденият пасаж бе атрактивен емоционален акцент в сградата.

И в нея, и в новата сграда светлината идва от оберлихт /остъклен таван/. Вътрешното пространство бе запазено и то бе изработено от художниците и архитектите.

Искахме да има 2 помещения с малък преход, с равностойни преливащи пространства. Това бе изпълнено с изключение на климатичната система.

Въпреки промените новата сграда стана приятна и освен изложби в нея могат да се организират концерти, камерни театрални постановки, поетични вечери и конференции. 

Припомням, че когато представихме на министъра на културата Боил Банов първоначалния проект, той го одобри и каза, че държавата може да предостави парите за него.

Важно е да се знае, че в заданието пишеше „Изложбена зала на Дружеството на пловдивските художници”.

Никъде не бе споменато, че ще е зала за икономически форуми, за презентация на промишлени стоки и какво ли още не. Изведнъж обаче стана ясно, че общината иска да печели от тази сграда.

Това ни шокира, защото във всички векове крале, кардинали и премиери са поддържали изкуството и са полагали грижи за него.

- Това е голяма и скъпа сграда. Бихте ли могли да сами посрещнете разходите за поддръжката й, ако ви бъде дадена за стопанисване?

- Сградата е само малко по-висока от предишната. Заради това предвидихме инсталирането на фотоволтаици, които създават евтин ток и по-лесна поддръжка.

Всички тези техники, вкарани вътре, са за изложби от висок ранг. В това пространство ще можем да излагаме световни художници.

Освен това артмениджърът Кети Зидарова мисли за това как още по-добре бихме могли да използваме тази сграда. Тя наистина е подходяща и за концерти.

- Но досега сградата беше ваша и бе лошо поддържана?

- Защото бе изоставена 45 години. През това време държавата бе дала сградата на общината с идеята да бъде ползвана от нас безвъзмездно и безсрочно, а общината да я поддържа и ремонтира. Имаше огромни зеещи дупки.

Ремонтите трябваше да ги прави общината. И 45 години нищо! Металните части бяха толкова амортизирани, че при дъжд от конструкцията се стичаше тъмнокафява вода. Наемателите на кафенето в сградата бяха избили стена, която е била носеща и част от земетръсната защита.

Арх. Мерджанов като видя, че я няма, се хвана на главата. Бяха започнали да се получават огромни отвори, през които влизаше студ, сняг и влага. Стана невъзможно да останем там.

- Да приемем, че вие сте стопаните на сградата и в един момент идва сметка 2000 лева за почистване на стъклата. Какво ще стане тогава?

- Ние бяхме предвидили самопочистващи се стъкла. Така и не разбрахме сега какви стъкла поставиха. Това е само един от проблемите. По принцип в началото се бяхме разбрали с г-н Тотев да имаме комуникация.

Няма проблем и общината да използва сградата, като в началото на всяка година пуска своите заявки за събития.

Да се направи график и да се вмести всичко, така че никой на никого да не пречи. Постепенно обаче връзката се скъса и всичките ни опити да говорим с г-н Тотев бяха напразни.

Просто ни се отговори, че няма какво да ни кажат. За мен звучи силно тази непрекъсната заплаха колко много щяло да ни струва всичко и как ще рухнем, ако вземем сградата.

- Но трябва да признаете, че не е много естествено общината да отговаря за издръжката на сградата, а вие да я ползвате. Може да се стигне до момент, когато от общината ще зависи дали един важен ремонт да се направи, или не. И те биха могли да кажат - имаме по-спешни разходи.

- То винаги е била така! 8 години не можаха да направят един малък ремонт. Винаги е зависело от тях и не са го правили. Възможно е да не можем да се справим. Но ние досега успявахме да я поддържаме.

Освежавахме я отвътре с боя, запушвахме дупки и събитията ни бяха приятни и успешни. Стотици пловдивчани с удоволствие посещаваха изложбите ни.Сега къде ще ни намерят? 

- Навремето имаше на втория етаж магазин за пиана. Сега оставате само с едно кафене. Ще стигнат ли приходите от него за основните разходи?

- Едно кафене, което дори не можем да ползваме. Това е пак умишлено, за да не можем да се издържаме. Първоначалната уговорка беше, че ще го даваме под наем и ще се издържаме.

Членовете ни са 450 души, а членският внос е 35 лева за цялата година. Имаме право да продаваме картини с процент за дружеството.

Никога не сме отказвали помощ от общината, но помощ е едно, а изземване на сградата - друго! Де факто ние сме изхвърлени от сградата - трябва да се наредим на опашката и да си платим наема, за да излагаме.

Наемът е висок и художниците трудно ще се справят. Висока е и таксата за вход от 4 лева, поставена от общината. Градска галерия почти се изпразни с подобен вход.

- Министърът подкрепя ли ви?

- Министър Боил Банов, председателят на комисията по култура в парламента Вежди Рашидов - те ни подкрепят. Получихме писмо от Съюза на художниците, които се надяват да ни бъде предоставена залата и да покажем дълго подготвяните си изложби. В момента машините за графика ръждясват.

Те са в избите на „Борис Христов”. Там са постаментите ни за излагане на скулптури, събирани с години.

- Зам.-кметът Държиков каза, че ви е предложил трите етажа на Дома на културата?

- Да, за изложбата „100х100”. Тя трябва да стартира на 1 октомври и е част от културния календар на Пловдив. Общината я финансира и сега я изхвърля на улицата. Произведенията са огромни и са на над 110 автори.

Те са със среден размер 120 см. Огледахме всяко кътче на „Борис Христов” и се оказа, че можем да покажем само 70 автори.

В същото време в новата галерия има изложба на фондация "Пловдив 2019", която се утвърждава в последния момент, без да питат ние имаме ли планирани събития. Ще се показват немски съвременни художници. Няма лошо, но не по този некоректен начин да се влиза в една обител на изкуството!

От института „Сервантес” ни изпратиха писмо, в което са силно обезпокоени за изложбата на Хинес Лиебана и концерта на Мария Долорес Гайтан и Марио Хосен. От година работим за тази проява.

Питат ни ще се осъществи ли проектът в планираната зала. Идваха до Пловдив, огледаха, изяснихме детайлите, рояла.

На откриването на 22 септември ще представят новия испански посланик. Немската изложба на фондация е двумесечна. По-добре да се говори тя да се премести в „Борис Христов”, а ние да си влезем с трите изложби, където ни е мястото.

Вместо да открием на 2 септември с традиционната изложба от есенния салон 15x5, за откриването г-н Тотев си покани друг художник да открива галерията.

Това за мен е неразумно и незряло решение. При събирането на ръководителите на 45 гилдии от г-н Тотев с идеята да се обсъдят новите изложбени пространства прозря опит да се настроят колегите срещу Дружеството.

Обещания на всички да се дава сградата, всички да могат да я ползват. Отвори вратите като разграден двор. Тази сграда има огромно значение за художниците от Пловдив.

Тя поддържа младите художници, които завършват и не могат да се реализират още. Същото е и с по-възрастните художници, които имат нужда от поддръжка.

Това място дава една сигурност, професионална защита. Тя е дом на съмишленици и място за обмен на идеи. А общината ни го отнема. Тъжна история.  

Росен Саръмов

Репортер - екип "общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?