Следвайте ни

Слави Георгиев: Фабриката на илюзии изправи Община Пловдив пред фалит

Г-н Георгиев, колегите ви от ВМРО сформираха самостоятелна  група в Общинския съвет. Защо вие от НФСБ не участвате в тази група, както беше  в миналия мандат? 

Това беше лично мое решение, което не е политическо и не е свързано с партии.  Прецених, че в този мандат ще бъде по-добре за всички да следват своя самостоятелна политика. Ще се чувствам по-добре, без да се съобразявам с групови решения. В последните години по гласуване в Общинския съвет ясно се виждаше, че колегите от ВМРО имат едно виждане, а аз - друго. Не ми се искаше в следващите четири години да продължава по този начин и  да се налага аз като председател на група да обяснявам, че ще гласувам по различен начин от останалите членове. Съвсем нормално беше това противоречие да се избегне, всеки да върви по своя път на развитие и да държи на собственото си мнение по проблемите на града. Като съветник ще нося отговорността в личното си качество и според ангажиментите, които съм поел пред пловдивчани. 

В последните два мандата вие често заставахте в опозиция на вече бившия кмет и мнозинството в местния парламент. Каква ще бъде политиката ви сега?

Политиката за справедливост, каквато съм водел и досега - за спазване на закона  и за ясно поставяне на проблемите. В Община Пловдив винаги сме страдали от синдрома на замитане на проблемите под килима. Моята политика е проблемите да бъдат изнасяни пред пловдивчани и да се предлагат решения за справянето с тях.  Такава е и клетвата, която ние полагаме в началото на всеки мандат. Смятам, че е нормално всеки съветник да се държи по този начин. Категорично ще подкрепям полезните за града решения, но ако преценя, че те носят вреда на пловдивчани, ще възразявам ясно пред микрофона и ще посочвам мотивите.

Преди изборите се обявихте срещу модела „Тотев”. Кои са проиграните шансове за Пловдив в двата мандата на бившия кмет?

Градът загуби много, защото досегашната местна власт беше  концентрирала усилията си предимно върху лустросани проекти, които ставаха  по-лесно и галеха егото и самочувствието на пловдивчани, но не  решаваха сериозните проблеми. Напротив, проблемите се задълбочиха. След осемгодишно управление

 нямаме нито един голям инфраструктурен обект,

който да е допринесъл за облекчаване на тежкия трафик. Банковият заем за 30 млн. лева отиде предимно за подмяна на настилката, ако не броим първия лот от бул. "Северен". Не успяхме да разширим нито един булевард, нито да изградим нови паркоместа, които да поемат увеличаващия се  поток от автомобили към Пловдив.  Още преди 8 години имаше проект и подсигурено финансиране за подлез „Модър - Царевец”, но изпълнението му така и не започна. Общината не можа да се справи с презастрояването на града,  което на много места създаде конфликт с интересите на живеещите в тези квартали.

Доскорошното управление на Пловдив удари по зелената система. Развитието <210> беше спряно и оттук нататък трябва да се наваксва с бързи темпове. През всичките тези години забелязвахме много сериозно разминаване между вижданията на специалистите от Камарата на архитектите, гилдиите на ландшафтните архитекти и озеленители  и методите на управление в общината. За осем години кварталите  с неподдържаните си междублокови пространства, разбити улици и тротоари  изостанаха  още повече от облика на централната градска част, въпреки че Пловдив не е само Главната.

Кой носи отговорността за провала с водния и транспортния проект на обща стойност близо 200 млн. лева?

Досегашното управление на общината с мълчаливата подкрепа на мнозинството в Общинския съвет.  Ние многократно сме сигнализирали за това. Транспортният проект беше прекрасно решение за Пловдив. Очакваше се с европейски средства да бъдат създадени т.нар. зелени вълни, да се подобри организацията на движението, да се въведе безкондукторно обслужване в градския транспорт. Но се оказа, че проблемите с трафика дори се задълбочиха. А и как не, след като 24 часа имаме едни и същи статични секунди на светофарите. Това не може да се нарече интелигентно управление на трафика. Видяхме, че електронната система и до днес не проработи. Тоест този добър проект се провали с гръм и трясък, въпреки че се похарчиха милиони. Най-лошото е, че стореното вече не може да се поправи.

Проектът за воден цикъл не е реализиран 8 години,

а това е пряко доказателство за забавено развитие на Пловдив. В града постоянно има проблеми с остарялата ВиК мрежа, но предишното управление на общината не положи усилия да я подмени с европейски пари.

В общината предстои структурна реформа. Как ще коментирате идеята за създаване на общинско  предприятие с екологичен градски транспорт?

Смятам, че трябва да се търсят варианти за екологичен транспорт в Пловдив, който общината би могла да осигури с европейски средства. В София вече са предприели действия по доставка на електробуси. Що се отнася до структурната реформа, моето мнение е, че огромната част от общинските предприятия са неефективни и тяхната дейност може да се изпълнява с  много по-малко средства или директно от служители, които работят в общинската администрация. Ако новият  кмет иска  развитие, трябва да намали  администрацията.

Как ще коментирате предложението на Община Пловдив за промяна на част от местните данъци?

Преди да се прави това, трябваше да се излезе с пълна ревизия на досегашното управление, защото ние не знаем де факто какво е реалното състояние на общината. Преди да се пристъпва към увеличаване на ставките, трябваше да се потърсят финансови резерви, да се оптимизира структурата и да се оптимизира общинската икономика, за да носи пари в бюджета.  Без тези мерки

увеличението на местните данъци и такси е прибързано. 

Един от греховете на предишното управление е, че създаваше  илюзията сред пловдивчани, че Пловдив  преживява бурен икономически ръст. Това е мит, защото масовият пловдивчанин едва достига до края на месеца ​- факт, който показва, че начинът на управление на Пловдив през последните осем години изобщо не е довел до повишаване на жизнения стандарт на пловдивчани. Ако това управление беше успешно, нямаше да имаме губещи  дейности и  празна градска хазна.

На сесията на Общинския съвет  поздравихте колегите си от Демократична България за спиране на поръчката на фондация „Пловдив 2019”  за нови проекти на стойност 3 млн. лева. Поискахте оставка на ръководството. Как според вас трябва да се поддържа марката "Европейска столица на културата" занапред?

Видяхме, че  през тези години директорите на фондацията   генерираха повече скандали, отколкото да допринесат за културата. Продукцията, която изнесе „Пловдив 2019”,  беше изключително слаба и вложените средства не оправдаха очакванията. Заявявал съм още преди една година, че

фондацията е като смокинов лист,

който да прикрива харченето на милиони левове по проекти и строителство. „Пловдив 2019” изчерпа кредита на доверието и не бива повече да разпределя  нито стотинка. Спешно трябва да бъде сменено ръководството на фондацията, да бъдат назначени хора, които да се ползват с широко обществено  доверие, а 3-те млн. лева по програма „Наследство” да се планират за догодина.  Много е важно „Пловдив 2019” да се обърне към пловдивската култура. Фондацията  изолира  местните творци и привлече масово писачи на проекти, без да  могат да продуцират култура.  Ярките събития отново бяха част от  традиционния Културен календар, който общината поддържа от години.

Кои грешки на предшествениците си не бива да повтаря новият кмет?

Новият кмет трябва да бъде реалист. Да не се плъзга по досегашния тертип и да  не говори на хората това, което те искат да чуят, както беше през последните години. Трябва ясно да се каже  на пловдивчани, че най-вероятно общината е в предфалитно състояние  и че има проблеми. Проблемите могат  да се решават само честно и открито в диалог с хората. 

Общинският съветник Слави Георгиев е на 39 години. Роден е в Пловдив. Завършил е Националната търговска гимназия, а по-късно - право в ПУ "Паисий Хилендарски". Работил е като юрисконсулт. В момента следва магистратура по психология, пак в Пловдивския университет. На последните местни избори е участвал като кандидат за общински съветник от листата на ВМРО и НФСБ.  В местния парламент кара четвърти мандат, от 2007 г. насам.  

Валентина Йеремиева

Репортер /журналист/ екип "общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?