4232

Савина Петкова: До края на юни трябва да минем на електронно таксуване

Заместник-кмет по транспорта в Община Пловдив

  • Контрольорите ни от ОП ОКТ всеки ден правят съвместни проверки с Общинска полиция заради оплаквания от пътници
  • Лятното разписание влиза в сила от 1 юли и важи до 14 септември с решение на Общинския съвет 
  • С меки мерки няма как да решим проблема с колите в Стария град

 

- Г-жо Петкова, предвижда се да бъдат съкратени първите и последните курсове на автобусни линии № 1, 6, 11,12, 20 и 25. Защо ги намалявате, при положение че пътниците очакват от новата местна власт по-добър градски транспорт?

-  В случая става дума за оптимизация на курсовете, която на пръв поглед засяга шест линии, но ще се отрази благоприятно върху 11. Колегите от ОП „Организация и контрол на транспорта“ ми предоставиха данни, че на практика, с това решение се отменят четири курса много рано сутринта и много късно вечерта, при които няма пътникопоток, при общо над 4000  курса на ден. Броят на автобусите не се променя и целта е да има предвидимост за пътниците и да се уплътнят курсовете в пиковите часове. 

По тази тема се е работило няколко месеца, преди да бъда назначена за заместник​-кмет. Експертите от комисията по член 8 от Наредба №2 на Министерството на транспорта са обсъждали и обследвали доколко е основателно искането на превозвачите. Комисията е специализираният орган, който взима решение как и дали да бъдат променени маршрутните разписания. Разписанията  са приети преди много години, сега трафикът е различен, което сериозно се отразява и на градския транспорт. Предложението е оповестено на 22 март в сайта на Общината за обществено обсъждане и в едномесечен срок гражданите могат да изразят своето мнение. Предполагам, че на сесията на 25 април ще го внесем и се надявам да го защитим пред общинските съветници.

 


- Пътниците продължават да се оплакват от градския транспорт. Как превозвачите изпълняват разписанията? 

- Когато застъпих на поста, се разбрахме с превозвачите, че регулярно, всеки месец около 20-о число, ще правим срещи, независимо от това дали имаме конкретни въпроси за решаване. На предишните срещи  обсъждахме предимно недоброто изпълнение на курсовете по линии №7 и 29 и както знаете, от 1 април линия №7 се обслужва от друг превозвач в рамките на консорциума, с който имаме договор. Засега получаваме добри отзиви. От тримата превозвачи в консорциуми двама се справят, като единият изпълнява курсовете на 96-98%, другият - на 92%, но третият отново има затруднения.

 

- Това е „Хеброс бус“, който отстъпи линия №7 на „Автотранс Чолаков“. Редовни ли са автобусите по трите линии на „Хеброс бус“?

-  Не може да се каже, че са редовни, но ще видим точни данни в началото на другата седмица. За неизпълнени курсове се налагат санкции, освен това за пропуснат пробег не се плащат субсидии и напоследък това се отразява благотворно на работата. Контрольорите ни от ОП „Организация и контрол на транспорта“ всеки ден правят съвместни проверки с представител на Общинска полиция, на която благодарим за съдействието. Проверяват се конкретни линии и оплаквания на гражданите от неспазване на разписанията, подминаване на спирки, нелюбезно отношение на шофьори и кондуктори, следи се за повторно продаване на употребявани билети. За съжаление, това е като пандемия в нашия градски транспорт.

 

- Какви санкции се налагат?

- За препродажба на билети глобата е 300 лева, в същия размер са санкциите за неспазването на наредбата, включително и за неработещи климатици. От ОП ОКТ вече са изпратили предупредителни писма до превозвачите, че наближава лято с високи температури и автобусите трябва да са климатизирани.

 

- Ще се въвеждат ли отново летните разписания? През миналия сезон имаше протести сред пътниците, че автобусите са разредени, а вечер ги няма.

- Има решение на Общинския съвет от миналата година за лятно разписание, което влиза в сила от 1 юли и важи до 14 септември. С това решение 29-те линии трябва да се обслужват със 193 автобуса вместо 222.

 

- Пътниците питат кога неудобните „щъркели“ ще бъдат заменени  с нормални автобуси?

- Малките автобуси са разрешени с националното законодателство само по един от трите договора от 2016 г. И по наше настояване, и по решение на превозвачите започна тяхната подмяна и мисля, че вече две трети от „щъркелите“ са подменени с големи 12-метрови  автобуси. Има две линии, по които вероятно ще останат преимуществено малки бусове заради маршрутите им и една от тях е №9, защото на 12-метровите коли им е много трудно да взимат завоя на някои тесни улици. Договорът от 2016 г. свършва след две години и вече няма кой да разреши в Пловдив  пътници да се возят с маломерни автобуси. 

 

-  До края на юни в градския транспорт трябва да бъде въведена  електронната система. Колко автобуса са готови?

- По-голямата част са оборудвани и предстои до края на април да подадем документи за сертификации към  НАП и Института по метрология. В тази връзка ще се наложи с фирмата изпълнител „Тикси“ да пуснем електронната система пробно на една линия и да видим как работи. Силно се надявам да успеем да я въведем до края на юни в целия градски транспорт.

 

- Според наредбата, приета през 2016 г., има 12 вида различни електронни билети и карти.  В предишния мандат казваха, че ако цената на обикновен електронен билет е едно левче, хартиен, купен от шофьора, би трябвало да е по-скъп, например 1,40 лева. Обсъждали ли сте цени  на превозните документи и дали билетчето в Пловдив ще си остане най-социалното в страната?

- На този етап не сме коментирали конкретни цени и предстои тепърва да решаваме този въпрос. Иначе логиката за ниската цена беше и е да стимулираме максимум хора да не се качват на колите си, а да пътуват с градския транспорт. Надяваме се, че ако той е по-редовен, по-чист, с по-добро отношение към пътниците, съчетано с ниската цена на билета, ще стане по- предпочитан от гражданите. За жалост, като че ли това остава само едно пожелание. Хората не слизат от колите си, не спират да возят децата си с автомобили до училище. Когато детето ми беше малко, считах за правилно да учи в кварталното ни училище. Сега има неистово желание децата още от първи клас да бъдат записани  непременно в центъра. Естествено е, че дете в 1.-3. клас не може да пътува само в градския транспорт. В такива случаи билетчето от един лев няма как да изпълнява социална функция, достатъчна да накараме хората да слязат от колите си.

 

- Ако чакаш рейс 20-30 минути, сигурно ще предпочетеш следващия път да пътуваш с колата си. 

- Далеч съм от мисълта да твърдя, че градският транспорт е прекрасен. Има много неща, които може да се желаят, но считам, че не е и катастрофа. В ОП ОКТ и в транспортните фирми работят достатъчно смислени хора и добри професионалисти, които анатемосахме незаслужено. Не бива да се държим като врагове и е крайно време да престанем да говорим толкова негативно за градския транспорт. Случвало се е да споря на тази тема и преди да стана зам.-кмет, често хора, които много радикално критикуват градския транспорт, признават, когато ги питам, че от много години не пътуват с автобус, защото транспортът бил много лош. Като не пътуват, как разбират, че е лош? Аз пътувам с градския транспорт всеки ден. Да, имам забележки, има и неприятни ситуации, но има редовно изпълнявани курсове, чисти автобуси, приветливи шофьори и кондуктори. 

 

- Ще се премахват ли старите валидатори и автомати за билети - спомен от провалилата се електронна система на испанската компания „Индра“?

- Цялото оборудване ще се демонтира, включително и автоматите, поставени на спирките. Доколкото ми е известно, между Община Пловдив и „Индра“ все още се водят дела за неустойки по договора и те са висящи. 

 

- Ще има ли в Пловдив зона с ниски емисии, без стари коли, които замърсяват въздуха?  

- За въвеждането на тази зона в предходния мандат е направено проучване и е подготвена концепция, за която има принципно решение на Общинския съвет. Няма реални постъпки по прилагането на този проект и предстои да обсъждаме и тази тема. Задача №1 е да въведем електронната система в градския транспорт, която от миналия октомври работи успешно в ОП „Паркиране и репатриране“. Целта е тя да подобри обслужването на пътниците и контрола върху изпълнението на разписанията, както и да ни даде възможност да определим от какви промени се нуждаят маршрутите на автобусите. 

 

-  Може ли да се ограничи  достъпът на автомобили в Стария град, който се превръща в паркинг?

- Според мен трябва да се въведат по-строги ограничения, но в резервата има много силно противопоставяне на интереси.

Всеки мой предшественик се е сблъсквал именно с този проблем ​- от една страна, желанието тази перла да се съхрани като визитката на Пловдив, от друга ​- искане на живеещите да имат право  на паркиране не на една, а на повече коли за семейство, от трета - хората от бизнеса и работещи настояват за достъп. Много трудно може да се намери съгласие. Или трябва да въведем жестоки рестрикции за всички, или нещата да продължат, както са сега, което не бива да се допуска, но няма как да мине с меки мерки.

 

- Трафикът  в Пловдив продължава да бъде един от кошмарите за хората, като се има предвид, че скоро, след като се събори Бетонният мост, ще стане още по-драматично. Има ли начин да се намалят задръстванията? 

-  Пътната връзка през Бетонния мост ще бъде прекъсната временно, докато се построи новият. Когато всички големи инфраструктурни обекти се завършат, особено в район „Южен“, трафикът няма да бъде толкова кошмарен, но не мисля, че можем изцяло да се преборим да няма задръствания. Твърде много са автомобилите, включително и тези, които влизат в града, габаритът на много улици е тесен и не позволява разширение, център сме на други две общини, Пловдив е затворен от табела до табела. 

 

Савина Петкова е  завършила магистратура по право в СУ „Св. Климент Охридски“. До 2000 г. е адвокат на свободна практика, след което е назначена в Дирекция „Правно-нормативно обслужване“ в Община Пловдив, която ръководи от 2008 до 2011 г. От 2015-а до 2019 г. е избрана почти с пълно мнозинство за председател на Общинския съвет в Пловдив. На местните избори през 2023 г. е издигната от "Браво, Пловдив" за общински съветник и избрана за зам.-шеф на местния парламент, до назначаването на длъжността зам.-кмет по транспорта в Община Пловдив.

 

 

Оцени новината

Оцени новината
4/5 от 4 оценки
4/5 от 4 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
44 коментара
Удри

Удри

23.04.2024 | 22:37

Тя да смени дилъра, ама спешно! Какво ѝ продава не знам, но откача!

Отговори
4 0
Май трябва да минем и на електронни Директори и министри!

Май трябва да минем и на електронни Директори и министри!

23.04.2024 | 21:18

Май трябва да минем и на електронни Директори и министри! Няма да е лошо и с Дерпутатите да се случи същото!

Отговори
3 0
Наглите 3!

Наглите 3!

22.04.2024 | 08:10

Ох ма и ти ли започна !Ми защо не питате Мамин ,къде отидоха дадените доброволно на Индра 20милиона и защо сегашното електронно не работи?И сега тези нови 17милиона ,кой ще ги плаща?Пак ли от нашите данъци?

Отговори
7 0
Единствено на внучетата си може да е полезна !

Единствено на внучетата си може да е полезна !

19.04.2024 | 22:05

За друго просто не става.

Отговори
14 0
Това е Селяния!

Това е Селяния!

19.04.2024 | 20:23

Това е Селяния! В София колите минават през 10-15 минути! Тук половин час! Няма транспорт до Гарата! Защото някой си все още си бил копаел! И това ми било столица на Културата! Хайде, хайде! Превърнаха и най стария градски парк в проста квартална градинка от Индустриален тип подобна на тази от Кючук Париж! Даже последната изглежда по-човешка! Не знам кой какви решения взема! Но този град се превръща в Доста неудобно и Неприятно място за Живеене! Село от най-долен тип!

Отговори
17 1
Поръчки за обществения транспорт

Поръчки за обществения транспорт

18.04.2024 | 12:38

https://www.marica.bg/samo-v-marica/razsledvane/borislav-krastev-pribral-50-bona-za-parvata-kopka-na-vodniq-proekt Борислав Кръстев прибрал 50 бона за първата копка на Водния проект / Специалистът, който носи основната отговорност за провала на електронната система в обществения транспорт на Пловдив, ще ръководи и изграждането на Южния обходен колектор за 100 млн. лв.

Отговори
15 0
Видял  и  патил

Видял и патил

18.04.2024 | 10:17

Госпожо Петкова, прави ми голямо впечатление че на тази територия ако човек не успява да се реализира в къщи или в професията си, то в политиката винаги успява. Прав ли съм.

Отговори
21 0
Прав си

Прав си

18.04.2024 | 11:31

на 100%!!! Но този въпрос важи за всички мераклии-управленци!!! Ако в законодателството за местно самоуправление има текст за отзоваване на общински служител на изборна длъжност поради накърняване на обществени интереси, всички тези хорица "с изборната длъжност" щяха да работят перфектно и без кривване от правия път! И всички български общини щяха да бъдат проспериращи и нямаше да се налага да водят дългогодишни дела с фирми за устройства за градския транспорт, строителите нямаше да си разиграват коня на строителната площадка с по 4-5 години в повече, и мноооого още неща биха били по-различни. А коренно различни щяха да бъдат нещата АКО след мандат се правеше пълна ревизия и съответно да има осъдени и в затвора кметове, общински съветници, администратори... Ама няма такава благодат в Булгаристан. Затова ще се оплакваме от автобуси - таралясници, от презастрояване, от осrани от любимци тревни площи, тротоари, улици, детски площадки... Всичко е леш в тази държава!!!

Отговори
14 0
Петър Б.

Петър Б.

18.04.2024 | 04:29

Повдига ми се, като случайно видя снимката на тази грозотия.

Отговори
21 0
Кейси

Кейси

18.04.2024 | 09:06

Тя затова е поискала от редакцията да й пуснат снимка отпреди поне 10 години. Но не това е важно. Проблемът е, че въпросната Савина е класически пример за порочния модел по който се управлява община Пловдив. Модел на крайни зависимости от олигархичния капитал и ъндърграунда, както и абсолютна работа в частен и корпоративен интерес с тотално игнориране на обществения.

Отговори
19 1
Точно в това

Точно в това

18.04.2024 | 11:33

се състои трагедията на тази държава!!!

Отговори
6 0
Тая гледа много умно

Тая гледа много умно

18.04.2024 | 04:08

Но няма да я бъде. Хабер си няма за какво става въпрос. Басирам се, че от всички тия обещания нито едно няма да се сбъдне на време. По всичко личи, че тя не бърза (закъде ли?) - ден да мине, друг да дойде…

Отговори
23 0
До помакинята

До помакинята

17.04.2024 | 14:26

От утрепка нагоре в тая община

Отговори
30 2

Анкета

Решихте ли за кого да гласувате на 9 юни?