Следвайте ни

Ричард Алибегов: Пращаме сервитьорите в отпуск заради заразата

viber icon

Г-н Алибегов, празни ли са кафенетата, ресторантите, сладкарниците заради заплахата от заразяване с коронавирус?

За момента спадът в клиентелата е около 50 процента. Това означава, че ако в едно заведение има 20 маси, 10 са празни. На другите има по един или двама души. За последните три-четири дни, откакто се регистрира първият заразен у нас, масово валят откази от резервации. Такива данни идват от цялата страна и лошата статистика важи както за ресторантьорите, така и за хотелиерите. Опасявам се, че занапред спадът ще е още по-голям. Колеги от асоциацията съобщиха, че от днес (б.а. - вчера) има много отказани резервации и за нощни заведения за уикенда, което означава, че и младите хора се поддават на истерията. 

 

Възможно ли е заведенията да въведат „такса отказ“ или нещо подобно при отмяна на резервация в опит да стопират процеса?

Това е абсурдно. Ако е оставено капаро, всичко се връща на клиента. Правим го нонстоп. Поне аз не съм попадал на друга информация. Ние сме на страната на клиентите и разбираме притесненията им.

Как ще реагират ресторантьорите занапред? Ще се стигне ли до затваряне на заведения според вас?

Ситуацията е абсолютно нова за бранша. Тук не става въпрос за липса на пари у клиентите, или за високи цени, или за лоша услуга, нещо, върху което ние можем да въздействаме. Просто няма хора. И тъй като ситуацията е нова, взимаме решения буквално "от днес за утре". Вероятно до края на седмицата ще започнем да разпускаме част от персонала в платен отпуск, а на по-късен етап и в неплатен. Не изключвам и да започнем да затваряме търговски обекти. Ето защо считам, че трябва да се намеси правителството и да вземе адекватни мерки.

Асоциацията на заведенията и сдружението на собствениците на заведения излезе с отворено писмо до председателя на НС Цвета Караянчева и премиера Бойко Борисов, в която настоявате точно за държавна намеса и подкрепа на бранша в тази трудна ситуация. Как си представяте „адекватните мерки“?  

Очакваме и се надяваме най-вече на опрощаване или намаляване на осигуровките на персонала. Пред нас, ние все пак сме отговорен бизнес, не стои въпросът просто да освободим хората си. Защото няма кой да ги наеме, при положение че целият бранш със заведения е изправен пред предизвикателство. Това означава да поставим тези хора в безизходица. Те трябва да обслужват кредити, лизинги, трябва да си плащат тока, да си купят храна, лекарства. А няма да имат с какво.

Ако ние спрем да им плащаме, и те ще спрат да плащат нататък по веригата. Те просто ще легнат на плещите отново на държавата, но на социалната система. По веригата ще страдат и банките, които няма да получат плащанията си в срок, и лизинговите компании, и нергоразпределителните дружества. Само ще кажа, че нашият бранш дава хляб на 400 000 българи и произвежда 20 млрд. добавена стойност.

Силно се надявам в близко бъдеще - седмица, две, да се намеси държавата и да защити персонала. С другото ще се борим сами. Ако един бизнес не работи обаче, няма и да печели, вследствие на което няма и да плаща данък печалба.

Ясно е, че държавата няма как да се намеси в търговски взаимоотношения като наеми и междуфирмени вземания и т.н. Правителството няма такъв механизъм.

Имате ли отговор на отвореното си писмо? Наистина говорите за мерки, които трябва да се вземат светкавично. 

Не, нямаме. Доколко ще издържи бизнесът да плаща заплати и осигуровки от джоба си, при положение че работи на половината от капацитета си, не мога да кажа. Изчисляваме, че ако тази ситуация продължи три-четири месеца, ще ни трябват две години след това да се вдигнем. Говоря за малкия и средния бизнес, не само за ресторанти и хотели.

От коронавируса ще бъдат засегнати много сектори, как ще убедите правителството да опрости осигуровките само на работещите в ресторантьорския бизнес?

Ние държим да подсигурим и запазим персонала си, въпреки че обществото не възприема исканията ни така. Не искаме да ни се опростят данъци или нещо, което дължим назад във времето, и да си "измием ръцете" с епидемията. А просто да се реагира адекватно и да се защитят работните места.

Знаете ли за служители на заведения - сервитьори, бармани, които са напуснали работните си места от страх да не се заразят?

Не, няма такъв случай. Няма как да напуснат, къде ще отидат? Както казах, проблемът ще дойде, когато започнем да ги пускаме в отпуски - платени, неплатени. Платените ще са до някакъв момент, бизнесът не може да издържи без приходи. А даже и един търговски обект да не работи, той си има своите постоянни разходи. Бизнесът е обвързан с банки и от тях очакваме адекватни решения.

Там ще е още по-трудно... 

Не, напротив, ще е по-лесно. Те трябва да са гъвкави, защото не става въпрос за проблем на един клиент или няколко клиенти, даже не и за даден бранш. Става дума за голяма част от малкия и средния бизнес, който ще е изправен пред огромни предизвикателства.

Никой не може да каже отсега с какви икономически поражения ще излезем от тази ситуация. България е доста крехка икономика и съвземането ще продължи доста дълго време.

Исканията на собствениците на заведения дойдоха в същия ден, в който италианското правителство обяви, че ще опрощава част от данъците на малкия бизнес. Те ли ви подсетиха да „биете камбаната“?

О, не. Само мога да се надявам да не стигнем до ситуацията в Италия и италианския бизнес.

РЗИ спуснали ли са ви някакви специални изисквания и препоръки за работата в условия на зараза?

Не, нищо извънредно. Ние така или иначе сме под много строг контрол от няколко институции ​- и РЗИ, и Агенцията по храните, и имаме вменени страшно много задължения. Този текущ контрол ​- почистване и дезинфекциране, си го имаме така или иначе, не само в условия на епидемия. Сега просто сме заложили график по-често да се почиства, сложили сме допълнителни диспенс​ъри за сапун и дезинфектанти.  

Ще пропадне и летният сезон по курортите, каква е личната ви прогноза?

За съжаление това вече не зависи толкова от нас. Зависи от ситуацията и психозата, която ще създаде у хората. Чувам от колегите хотелиери, че вече има отказани резервации за лятото. Даже и за планинските курорти има - от днес за петък. Ако наистина туристическият сезон пропадне, ще е голям удар, защото бюджетът много разчита на туризма.

 

 

Ричард Алибегов е председател на Българската асоциация на заведенията и собственик на верига ресторанти "Рафи". Асоциацията е независима неправителствена организация. В нея членуват лица и фирми, управляващи заведения за хранене и развлечения от цялата страна. Целта на обединението е защита на интересите на сектора, иницииране на обществен дебат законодателни промени, които да осигурят спокойното и регулирано развитие на бизнеса с правила, валидни за всички участници в бранша. Асоциацията работи за ограничаване на спекулациите относно законността на дейността в сектора и утвърждаване на добрата репутация на бранша. 

 

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

Салих

15.03.2020 | 09:32

И ТИЯ КОЙТО СМЪКВАТ НАЙ МНОГО ПАРИ, ПЪРВИ ЗАПОЧНАХА ДА ПЛАЧАТ. КЪДЕ СА КОНТРОЛНИТЕ ОРГАНИ, ЕДНО ЗАВЕДЕНИЕ ДА КАЖАТ ОТГОВАРЯ ЛИ НА ИЗИСКВАНИЯ И КАЧЕСТВО. НЯКОЙ АКО Е ВЛИЗАЛ В КУХНЯТА, НИКОГА ПОВЕЧЕ НЕ БИ ГИ ПОСЕТИЛ. А ЗА РАБОТНИЦИТЕ НИКОГА НЕ СЕ ПЛАЩА ПО ЧАСОВЕ И ДОГОВОРИТЕ ИМ НА ПО МАЛКО ЧАСОВЕ. АМАН ОТ ХРАТУТНИЦИ.

Отговори
0 0

Ян Бибиян

13.03.2020 | 06:49

Другар, Али!!!! Вземи в размисъл обаче си пооправи името, защото не разбрах, Американец ли си, руснак ли си, АзиЯТец ли си, Пакистанец и др. Все пак сме, една Истински Древна Държава!!!! Аааа, до ресторанта!!!! И без вируси, няма посетители!!!! Няма хора в БГ!!!!!

Отговори
5 0

Плющя

12.03.2020 | 12:09

Голям праз за вашите сервитьорки ще минем и без тях.Страшно е като напуснат магазинерките.

Отговори
12 1

Ричи Груев

12.03.2020 | 11:42

Колега Ричи,...така е даге...Трудно е... само да споделя моя опит... Използвайте времето на неработа за обучение и квалификация на персонала/екипа... Да се научат да се усмихват и облужват драгите клиенти (не клиентела). И да са малко по-чевръсти. И усмихнати (не сърдити, че са на работа). Айде успех,...даге.

Отговори
11 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?