Следвайте ни

Ректорът на АМТИИ: Ще готвим учители по рисуване и музика в една специалност

Новият ректор на АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев" дава лична награда за химн на академията

viber icon

Проф. Тони Шекерджиева-Новак спечели изборите за ректор на АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев". До момента тя бе зам.-ректор по научната и международната дейност. Има административен опит и като председател на комисиите по качество на обучение, по научна дейност, оглавявала е етичната комисия и комисия по верификация на данните за НАЦИД. Била е и активен участник при утвърждаване на наукометричните показатели, съобразени със спецификата на акредитираните направления. Изкачва се на най-високия пост от катедрата по оркестрови инструменти и класическо пеене. Зарича се да въведе модерни методи и техники от типа на дизайн мислене и проблемно базирано обучение, да разшири присъствието на новите технологии в учебния процес, да постигне интердисциплинарност и да разкрие хибридни специалности в съответствие с нуждите на пазара на труда.

- Проф. Шекерджиева-Новак, в платформата си за управление записахте като първа стратегическа цел повишаване на качеството на обучение. Как ще стане това?

- Да се гарантират максимални умения и компетенции на студентите е първата задача. Това, което ние по принцип правим - актуализация на учебните програми, ще продължи. Всичко тръгва от предложенията на катедрите, минава през факултетните общи събрания и намира израз в нашите програми.

Законовата рамка е много динамична. Моят предишен мандат като зам.-ректор по научната и международната дейност съвпадна с всички новости, които започнаха да се прокарват. Коства ми доста усилия да накарам колегите да мислят за себе си не само като за преподаватели и артисти, но и като научни работници. Съпротива нямаше само при педагозите, но се оказа, че нашите изпълнители и колегите от направленията по изобразително и танцово изкуство също са много добри. Художниците са малко по-самотни, но винаги имат какво да кажат. Накарахме ги да материализират това в статии и участия в конференции с доклади и публикации. Това е моята лична победа и виждам колко тя после помогна на нашите колеги в академичното им израстване.

- А по какво студентите ще усетят, че има нов ректор?

- За мен е много важна връзката с тях. Методиките за  обучение на всеки поотделно в нашата академия няма как да не се получат, дори в педагогиката, която е много по-различна от останалите. Изключително ни е трудно финансово да издържим, но академията осъзнава своята роля точно в тази част от педагогиката. Не можем да занижаваме качеството, нито да позволим на студентите по-лесно да се дипломират. 

Цената обаче е висока

и ни е изключително трудно с финансирането. Защото заложените часове в "Педагогика на обучението по...", които са малко над 2700, в педагогиката при нас се превръщат в 11 018 часа - тъй като при нашата специфика предвиденият 1 час не е за целия поток, а всеки студент има отделен. Така се умножават, а това изисква ресурс.

Но не можем да си позволим друг тип обучение, защото няма да е на същото ниво. Нашите кадри са ръководители на състави, диригенти, преподаватели по специални предмети. С това се гордеем, но няма как да стане без помощ от държавата.

- Предлагали ли сте законови промени заради тази специфика?

- Да, нямало как да станат. Трябва да влезем в матрицата и така може да се стигне да изгубим 200 000 лева държавна субсидия. Заради една точка -защото някой е закръглил надолу, вместо нагоре. С това не съм съгласна. Защото ние сме един бутиков университет по изкуствата, за който трябва да се полагат грижи. Защото, за да сме това, са минали поколения, които са си дали мисленето, моженето и душата.

- Ще бъдат ли възможни тъй наречените „индивидуални пътеки” за обучение - признаване на кредити от гимназия със същия профил или добавяне към базова академична програма курс от друга?

- Всички идеи в новия закон ще бъдат въведени при нас. Освен това търсим наши вътрешни възможности да ги разширим. Моя беше идеята за създаване на хибридни специалности, която специалистите по педагогика обмислят.

Хибридните специалности се появиха в речника на нашия министър на 16 декември. Такива има в университетите в чужбина. У нас също имаме в по-големите университети. В  АМТИИ можем да направим музикант с рисуване, или обратно - в "Педагогика на обучението по...". Така ще отговорим на търсенето в училищата, където няма хорариум и съответно щатове за двама учители.

- Могат ли да са достатъчно силни и в двете? Не е ли по-разумно изпълнителското изкуство да се съчетае с придобиване и на педагогическа правоспособност?

- Това го правим ​- много от нашите бакалаври в педагогика после избират магистратура по изпълнителско изкуство, а много от курсовете по изпълнителско изкуство след това се надграждат с арт мениджмънт. Допълнителни възможности дава и департаментът за продължаващо обучение - срещу малка такса там може да се мине курс и да се добавят още компетентности към базово висше образование.

Как ми хрумна идеята за хибридна специалност между музика и изобразително изкуство? Съпругата на мой колега от ​Операта, където дълги години бях солистка - прекрасния бас Евстати Димитров, е завършила педагогика на обучението по музика при нас. Тя е видяла и образователната система в Германия. Иска да продължи да бъде полезна и записа допълнителен курс по педагогика на обучението по изобразително изкуство в департамента. Една година ще учи. Помислих си защо да не въведем нова хибридна специалност, щом има нужда. Това се хареса много на нашите преподаватели, имаме хабилитирани лица в тези две направления и вече се работи за създаването на тази нова специалност.

- Обещахте лична награда на ректора за победителя в конкурс за химн на академията. Как искате да звучи - по-скоро като Одата на радостта или по-близо до „Вечеряй, Радо” във варианта на „4Magic”?

- Ще дам лични средства за този конкурс. Аз съм човек, който е свикнал да живее с не много, спокойно мога да отделя за тази награда. Ще потърся съдействие от нашите хабилитирани композитори ​- доц. д-р Светослав Карагенов вероятно ще е председател на такова жури. За текст сигурно ще търся помощ от филолози. Конкурсът ще е отворен - без ограничение за възраст и локация. Очаквам творчески предизвикателства.

- Какво се случва с Жълтото училище, за чийто ремонт държавата даде 1,1 млн., а Общината още 100 000 лв.?

- Ситуацията към днешна дата е оптимистична.

Средствата не са пипнати, стоят на влог

и чакат стартирането.

АМТИИ субсидира със свои пари всички промени, които се наложиха в проекта. Когато започнаха изкопните работи вътре в сградата, се оказа, че няма основи. Строено е като къщите едно време. Не означава, че е нестабилен строеж. Но днес има други изисквания.

Назад във времето са правени промени по конструкцията. В момента сме в съгласие с всички институции, които са ангажирани. Последните корекции, които се правят, вече са въпрос на седмици. След това ще се минат процедурите за утвърждаване. Очакваме съвсем скоро да приключат и да се заработи отново на обекта. Ще държа на строгия мониторинг по изпълнението.

В моята програма е заложено търсене на средства и за цялостен ремонт на Синьото училище. Още в първите седмици на мандата

освободихме две ателиета, които ще ползват скулпторите.

Ще се направи ремонт на тези помещения с наши средства, но има нужда и от цялостен на сградата. Няма да можем да се похвалим тази година с това, но ще си субсидираме наш проект, за да бъдем готови, и ще търсим финансиране за изпълнението.

- А как ще решите въпроса с нуждата от хореографска зала?

- Това ще е първият въпрос след Жълтото училище. Тя ще облекчи работата на нашите многобройни студенти. Те ще получат цялата ми енергия за този проект. Мисля, че няма проблем да стартира строежът й още тази година - на наш терен пред хореографските зали, които се ползват в момента в "Кючук Париж".

- Обещахте да създавате общност и да работите с всички - това се вижда в избора ви на екип.

- Питат ме как моят опонент на изборите проф. Бураджиев влиза в моя екип като зам.-ректор по учебната дейност. Толкова е нормално! Това, че сме се кандидатирали тримата зам.-ректори, не ни прави врагове. Много ценя и проф. Галина Лардева. И качествата на проф. Юлиян Куюмджиев. С кого ще управлявам, ако нямам до себе си хора?! 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?