1939
Следвайте ни

Проф. Славик Табаков: Пловдив ме запали да изучавам символите в мозайките

Градът ни заедно с италианския Аквилея е един от центровете с най-голяма концентрация на християнски подови изображения от IV век

viber icon

 

Във време, когато Пловдив влезе в индикативната листа на ЮНЕСКО със своите изящни антични мозайки, един пловдивчанин написа книгата „Символи в християнските мозайки (Образен справочник)“.

Зад труда стои световно признатият учен проф. Славик Табаков. Той събра  изображения на мозайки от 24 страни и така създаде най-големия справочник на 280 основни раннохристиянски символа, илюстриран с над 430 цветни снимки на реални обекти на християнското изкуство. За дообясняване на символите в справочника са включени и над 350 бележки, исторически факти, цитати от Библията, от богослови, историци и изкуствоведи.

 

- Проф. Табаков, вие сте физик, занимавате се с образна диагностика. Къде е връзката с античните мозайки?

- Може да се каже, че любовта ми към християнското изкуство бе запалена от мозайките в родния ми Пловдив и тези от Аквилея до Триест в Италия, където от години съорганизирам Международен колеж по медицинска физика. В двата града всъщност са концентрирани най-много църковни подови мозайки от IV век - времето, когато започва интензивният строеж на църкви.

Винаги съм обичал християнското изкуство, но когато през 1999 г. посетих църквата с мозайки в Аквилея (Северна Италия), тя ме заплени! Оттогава вече двадесет години пътувам по света, издирвам къде има раннохристиянски мозайки, заснемам и класифицирам изображенията им. Всичко това, разбира се, не е свързано с моята професия. Двете неща са различни, но имат индиректна връзка. Когато се занимаваш с образна диагностика, се научаваш по специфичен начин да фокусираш погледа си върху нещата. Това е много важно - ако говорим за скрит кръст или символ, трябва така да си фокусираш погледа, че той да изпъкне пред теб. От друга страна, чрез работата ми по изграждането на първата енциклопедия по медицинска физика натрупах ценен опит по систематика и класификация, който ми беше много полезен при изготвянето на Образния справочник на християнските символи.

Цялата украса на храмовете със своята символика е служела да дообясни църковната служба 

Красотата на пауна в мозайката на Базиликата е в невероятната гама от цветове

- Коя държава притежава най-много антични християнски мозайки?

- Италия е №1 в света. Добрата новина обаче е, че България вече също попада в топ 5 на държавите с най-много християнски мозайки в света.

Интересен факт е, че много раннохристиянски мозайки са открити в Северна Африка и по-конкретно в Тунис (древния Картаген) - останали наследство от римските провинции там. В някои от тези мозайки има тракийски мотиви. Откъде идват те? Отговорът е: от императорите с тракийски произход.

Именно римските императори от Тракия и Илирия са основните генератори да спре преследването на християните (със Сердикийския едикт на Галерий и Лициний от 311 г. и Миланския едикт на Константин и Лициний от 313 г.) и след това за узаконяването на християнството (със Солунския едикт от 380 г. на Грациaн, Валентиниан II и Теодосий I). Tова превръща християнството от религия на малцинството в държавна религия на най-голямата империя в Европа. Следва строеж и украсяване на църкви из цялата империя. Едни от най-красивите християнски мозайки в Северна Африка са от времето на император Юстиниан Велики - неговият генерал Велизарий завладява и връща части от Северна Африка към Римската империя. Той е голям пълководец, близък до император Юстиниан, като и двамата са с тракийски произход. Знае се, че Велизарий е роден в античния град Германея, днешна Сапарева баня.

Уникалната розета в голямата Базилика е от IV век (вижда се до кръста)

България попада в топ 5 на държавите с най-много християнски мозайки в света

- А какво ще кажете за съседите ни от Турция?

- Турция също се слави с мозайките си, за които е направила и поддържа огромни държавни музеи. Обаче тук, на Балканския полуостров, има особено голяма концентрация на раннохристиянски мозайки, особено в Пловдив.

Доказано е, че всички мозаечни ателиета в древността са били до източник на цветни камъни, от които са се правели тесерите. Например в Швейцария има чудесни мозайки от същия период, правени от местни майстори с камъни от Алпите. Анализът, направен от екипа на доц. Елена Кантарева, доказа, че мозайките в Пловдив са правени с камъни от Родопите, т.е. от местни майстори. Ателиетата на майсторите мозаисти в древния Пловдив са използвали близостта с Родопите. Мозайките са невероятни и може да се пресметне, че само малките камъчета (тесерите), които формират мозайките в Епископската базилика, са над 20 милиона.

Не само размерът, но и естетическата стойност на тези мозайки са изключителни! Така че България има реалния шанс, също както Италия, Турция и Гърция, да използва това свое наследство. Нека да покажем уникалната си антична история като част от националната ни доктрина и да направим страната атрактивна за туристите.

- Защо на първите християни им е било необходимо да използват подобни символи и изображения?

- Знаете, че християнството се е налагало като учение с векове. Само че в първите години на откритото християнство (началото на IV век) Римската империя е огромна, а християните са все още около 10% от населението. По това време хората от различните народи в империята са говорили техните си родни езици, но е имало основно два „международни езика“  - койне гръцки (предимно в източните части на империята) и латински (в западните части). Това са били и каноничните езици, използвани в християнската служба. Обаче хората, които са ги знаели, били малцина (едва 10% от мъжете). Затова се е налагало църквите да имат специални местни служители - четци, които след службата обяснявали на родния език на богомолците за какво е ставало дума в проповедта. Мозайките и цялата украса на храмовете със своята символика е служела именно за да дообясни църковната служба и да предаде „картината“ на Христовото учение.

За създаването на мозайката са работили цели екипи - едната група прави дизайна, втората взема пергамента с рисунката и го нанася на пода в мащаб, третата оформя тесерите и реди камъчетата на пода и т.н. Художниците (пикторите) в древния Пловдив са били феноменални - вижте само красотата на пауна в мозайката на Базиликата! Нямам думи за тази гама от цветове, за изяществото на камъка с преливащи се нюанси и за цялата композиция с нейната символика.

Кръстът е изключително важен символ в новата религия

- Какво ново научихте за историята на Пловдив, изследвайки мозайките на Епископска базилика?

- В мозайките на Пловдив има няколко изображения, които са уникални от гледна точка на символиката им. Вижте например големия бял кръст в Епископската базилика - той съчетава каликс (символ на Светата Троица) с бръшлян (символ на вечния живот), с дъгова мозайка (символ на Божествената светлина). Това е най-големият намерен открит кръст от ранния IV век. Каква смелост се иска да изобразиш открито кръстове във време, когато не знаеш дали следващите управници няма отново да те преследват заради вярата ти!  Считам, че от всичките мозаечни изображения със символи, които археолозите откриха в долните пластове на Базиликата в Пловдив, този е най-ценният символ - поклонници от цял свят ще идват специално, за да го видят.

Вижте също уникалната розета, пак от IV век (до този кръст) - на нея са изобразени два преплетени заоблени кръста, направени от различни мозайки. Те са около малък кръст в осмоъгълник (8 е числото на Възкресението). С този комбиниран символ предците ни директно ни казват, че хората в тази базилика вярват в двойната Богочовешка същност на Исус Христос.

Друг символ - Соломоновите възли, може да се види и в Епископската базилика, и в Малката базилика, и в къща Ейрини. Този символ е много древен, свързан с мистичната сила на Соломон, но ранните християни са го използвали и вместо кръст. Такива ранни кръстове има и в Аквилея, и на други места. Това означава, че заедно с уникалността на някои от мотивите си местните трако-римски християнски мозайки в Пловдив следват приетата тогава раннохристиянска символика.

Ателиетата на майсторите в древния Пловдив са използвали близостта с Родопите

- Защо в мозайките на Епископската базилика виждаме толкова много птици? Какво означават те?

- Птиците символизират Рая - всъщност душите на хората в Райската градина. Крилата на ангелите също са взаимствани от образа на птица. В горния слой на подовата мозайка на Базиликата има над 100 птици (това е един от най-големите в света мозаечни подове с птици). Интересно е да се види колко много са водните птици в мозайките. Те са символи на християни, понеже кръщението е във вода (самата тя - символ на пречистването и кръщението). В изображенията има и специфични птици символи. Например паунът, който е символ на безсмъртието, а многото „очи“ по красивата му опашка са символи на Всевиждащото око на Бог. Такива аналогии в изображенията на мозайките са били част от обясненията на „четците“ след проповедта на свещениците.

Понякога се счита, че нетипичните за Балканите птици в тези мозайки могат да говорят за влияние от майстори-мозаисти от Средния изток. Това не е така. В дизайна на мозайките художниците са използвали различни шаблони. Така например в британо-римските мозайки има тигри  и нарове, които са изобщо нетипични за Англия. В Гърция има изобразени лотосови цветове. В Йордания има мозайка на човек, водещ зебра на повод. В Турция има камила с петна като жираф и т.н. Това показва, че тези мозаисти не са виждали на живо тези обекти, а са ги изобразявали по шаблон, т.е. и в древния свят е имало обмен на информация.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво е най-важното, което новото правителство трябва да свърши в следващите месеци?