Следвайте ни

Проф. Христо Мермерски: Създадох еликсир на младостта

Българите живеят сред изобилие от зеленчуци, а не го оценяват, казва експерт №1 по здравословно хранене

viber icon

Проф. д-р Христо Мермерски е автор на 30 книги в областта на целебното и здравословно хранене, народната и природната медицина. В съавторство със сина си д-р Йонко Мермерски е издал книги в областта на лечебните качества на над 200 храни и билки. Работи в областта на природната и народната медицина от 1957 г. Описал е съдържанието на хранителни вещества и елементи в 100-те най-лечебни и най-любими на българите храни, както и болестите, които те предотвратяват и лекуват.
Изложеното в книгите му се базира на изследвания в 152 лаборатории, университети, научни институти.

Бил е зам.-министър на земеделието и съветник по биологичните науки, технологиите и селското стопанство в българското посолство във Вашингтон. Живял е 10 години в САЩ и е преподавал в американски университети, в Европа, Судан и Етиопия. Като преподавател, лектор, изследовател е гостувал в повече от 150 университета в САЩ, Русия, Европа, Африка и Азия.



-Какви са най-важните правила, които трябва да спазваме в жегите?

-Най-важно е да не се допуска претопляне на организма -  особено при хора с проблеми в сърдечносъдовата и дихателната система това може да доведе до инсулт или инфаркт. Трябва да се консумират колкото може повече зеленчуци и плодове. Сега е сезонът на дините - най-разхлаждащия плод, наричан царица на пустинята. Само 250 грама диня осигурява дневната доза витамин С и витамин А.  Няма проблем да се консумира и килограм диня, тогава организмът ще бъде охладен и презареден с витамини. Това е особено важно в пика на жегите.

На хора, които имат проблеми със сърцето и храносмилателната система, препоръчвам да консумират настърган малък морков, който осигурява витамин А. Ако такива прекалят с дозата синтетичен витамин А, ще получат главоболие и болки в черния дроб. Затова съм написал книга за това как да се лекуваме и да се предпазим от болестите чрез храненето. Чете я целият англоговорящ свят. В нея са посочени последиците за организма при недостиг на желязо, витамини, микро- и макроелементи и как можем да постигнем този жизненоважен баланс чрез храната.

В района на Пловдивско и Пазардишко виреят най-вкусните домати, а 100 грама консумиран домат осигурява не само витамини А и С, но и ликопен, който пък има силно противораково действие. В същата книга са посочени уникалните качества на всеки плод и зеленчук, които хората не знаят и не оценяват. Както казва народът: Вода гази, жаден ходи! Тази мъдрост важи особено силно за пловдивчани -  живеете в изобилие от плодове и зеленчуци, които редовно недооценявате.

Коя е най-важната храна за българина?

-На децата и на жените в напреднала възраст трябва да се осигури достатъчно количество калций, ако искат да имат здрава костна и мускулна система. След 80-годишна възраст се губят 40-50 процента от костната и мускулна маса. Срещу остеопорозата е особено важна консумацията на кисело мляко. Създал съм мляко, което съдържа осем вместо две полезни бактерии, включително един пребиотик. Само 200 грама осигурява дневната потребност от калций и белтъчини. Така че ако сте пили антибиотик или силни лекарства, лоша вода, дишали сте мръсен въздух, бактериите в киселото мляко се хранят с отровата, натрупана в организма, и я изхвърлят след 14 дни.

Руският учен д-р Иля Мечников печели Нобелова награда за медицина, доказвайки как киселото мляко влияе положително върху здравето на българите и до края на живота си обяснява на европейците как това не е храна, а истинско лекарство.

-Основен фактор за здравето ни е имунната система. Как да я засилим?  

-75 процента от имунната система се изгражда от фактори, които се намират в храносмилателната система. Следователно, ако имаме затлачена храносмилателна система, не можем да имаме силна имунна система, важен фактор за  дълголетие.  Първо трябва да прочистим организма. Създал съм патентован продукт - еликсир на младостта, здравето и щастието. Съдържа три продукта с хормона на щастието серотонин. По 1-2 лъжички от еликсира дневно задоволяват всички потребности на организма от най-важните вещества. 

-След 60 години упорити проучвания открихте ли тайната на дълголетието?

- Два са факторите, от които зависи дълголетието -  генетическата обусловеност и начинът на хранене. Затова със сина ми написахме книгата „Как да се лекуваме и предпазим от болести чрез хранене със здравословни храни”. Най-уникалният начин е лечението чрез хранене. Едва на второ място е лечението чрез билки, на трето -  чрез сокове, на четвърто - чрез пречистване на организма, на пето -  чрез движение и физически упражнения. 

Преди повече от 120 г. при 6 милиона население и нулево медицинско обслужване сме имали 2460 столетници. Сега официално имаме едва 171 столетници и  живеем най-кратко в Европа - дори албанци, македонци, босненци живеят от 2 до 4 години по-дълго от нас.

-Вредно ли е месото?

-Не трябва да прекаляваме с него. Телешкото месо, свинското, но нетлъсто, съдържат много белтъчини, необходими на организма.  Но не бива да забравяме, че само 40 грама фъстъци, орехи, слънчогледови семки осигуряват необходимото количество витамин А, витамин С и най-вече витамин Е, витамина на размножаването. 

-Защо  е толкова трудно да осъзнаем колко е важна храната за здравето ни?

-Преди десетилетия легендарният ни спортист Боян Радев произнесе култовата фраза: Храната прави борбата. Звучи елементарно, но всъщност е вярно. Както ядеш, така ще изглеждаш, е древна мъдрост.  Не го ли осъзнаем,  проблемите със здравето са ни гарантирани.  

И аз съм правил грешки - като ученик можех да изям по пет кюфтета и кебапчета, без да се съобразявам, че това е пагубно по ред причини. Когато взех първия изпит по ботаника преди 60 години, задълбах в проблемите на храненето и спрях да се тъпча с месо. 

Най-важно е култура на храненето да имат първо лекарите. Ще предложа на ректора на Софийския университет да въведем дисциплината „Лечение чрез хранене”.

А на министъра на здравеопазването предлагам да създадем общ екип от експерти по „съвременна” медицина, т.е. медицината на синтетичните лекарства,  и специалисти по природните лекарства. Такова сътрудничество ще бъде изключително полезно и резултатно за здравето на българина.   
Ще бъде много полезно да създадем възможности за съвместно лечение, в което да се използват традиционните методи и методи на народна медицина и здравословно хранене.  

В Китай залагат основно на природната медицина, убедих се лично. В Русия работи активно Институтът по лекарствени растения, където защитих първата си дисертация. На Запад природната медицина става все по-популярна.
И тази популярност не е случайна - това, което предлага природната медицина,  няма и една стохилядна от болестотворен страничен ефект. А отвори листовката на едно лекарство за високо кръвно - изброени са към 40 странични ефекта. За това никой не говори. 

-Често хора се оплакват от анемии и им предписват витамин В12. Има ли храни, с които може да се постигне същият ефект?

-Наричат В12 енергиен витамин. Много популярен сред професионалните атлети и физически активните хора, изключително важен за психическото и физическо здраве, важен за растежа, нормалното дишане, метаболизма, за енергията и пречистването след инфекции на организма. В12 се съдържа само в храни от животински произход - прясно мляко, сьомга, телешки дроб, телешко, агнешко, яйца, скариди, миди. Вместо да пиеш витамин, по-добре е да постигнеш същия ефект с вкусна храна.

- Ако искаме бързо да свалим килограми, какъв е вашият съвет?

- Капани за наивници са чудодейни диети, с които уж можеш да свалиш 10 килограма за седмица. Има едно основно правило - ако консумираш повече калории, отколкото изразходваш, няма начин да отслабнеш. Когато бях в Америка,  пиех прехвалени препарати, които рекламират и в момента - нито грам не отслабнах. Основен постулат за отслабването е калкулацията между натрупани и изразходвани калории. Това не трябва да забравят.  

Валидна ли е и днес връзката между местоживеене и дълголетие?

-Родопите си остават рай за столетници. Парадоксално е обаче, че хората забравят простата истина - ако искаш да си здрав, трябва да се подлагаш на физически усилия.

Хенриета Костова

Хенриета Костова

Журналист - екип „Политика“

Хенриета Георгиева е завършила Английска гимназия в Русе, ПУ „Паисий Хилендарски” и Софийския университет, специалност журналистика. От 1993 г. работи в екип Политика на в.”Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?