Следвайте ни

Проф. Борис Бонев: С НАСА търсихме живот на Марс

viber icon

Генерал професор Борис Бонев е основател и първи ръководител на катедра „Аеродинамика” на Висшето народно военновъздушно училище „Георги Бенковски”. Създател и първи директор на Института за космически изследвания на БАН. Ръководи най-мащабния български космически проект „Шипка”, който включва втория полет на български космонавт Александър Александров и съпътстващата го научна програма. Той е ръководител на българското участие в международните космически проекти „Фобос”, „Neurolab-B” и др. Основател  и председател на Българската аерокосмическа агенция.

-  Господин генерал, наистина ли е исторически този полет  на ракетата "Дракон" на Илън Мъск?

- Исторически е по ред причини, да. Първо, совалките на САЩ ходеха до Международната космическа станция (МКС), но програмата приключи преди 10 години. Това е нов кораб, от друг порядък. И е за първия частен такъв, на Илън Мъск. Поръчката е пак на НАСА, оттам идва финансиране. Но Мъск има екип от около 100 души, които работят в тази област. Предната година корабът летя, но без екипаж. Полетът на "Дракон" е наистина събитие на годината в Космоса. Интересът е оправдан.

- Да обясните за дилетанти каква е разликата със совалките?

- Совалката е като космически самолет. Принципно са различни и като старт, и като приземяване, и като стиковка с МКС. "Дракон" е нов тип космически апарат. Товарен, пригоден за пасажери. Разработва се от 2014 година, като струва $3 млрд. Ще побира 7 души, които ще имат просторно място за краката. Стотиците копчета за управление са заменени от три сензорни екрана. „Има си климат контрол“ - т.е. регулира температура, влажност. Седалки от карбон, негорими. Дори и тоалетна!

И най-важното, ще е за многократна употреба. Цената на един полет ще струва от 55 до 100 милиона долара, в зависимост от честота, товар и т.н. 

- Какви са предизвикателствата за кораба от този момент?

- Първо, той не може да седи много и да ги чака. Обшивката му не е термоустойчива на слънчевото лъчение и на термичното натоварване. Те следят постоянно показателите и нещо чудно да решат да ги приберат предварително. Неслучайно изказването на Мъск е насочено в посока връщането. Мнозина помните, че совалката „Колумбия“ се разпадна при навлизане в твърдите слоеве. Обгоря обшивката в резултат на колесника. От Земята тръгна с някакъв дефект и на връщане той се оказа фатален. Затова и Илън Мъск каза, че кацането е по-трудно. И отсега го мислят. Иначе засега единственият проблем е бил със скафандъра на единия от астронавтите, който не е бил херметичен почти при пристигането на МКС. Но вече всичко е нормално. Дано така продължи до завръщането. Искрено им стискам палци!

- Къде ще е приземяването?

- Точно как ще стане, ще съобщят. Направени са опити, но без пилоти. Ще е с парашут в морето. Имаше идеи за ракети с обратна тяга. Но това никак не е лесно. Ще ми е доста интересно! Когато стана аварията с „Чалънджър“, американците изследваха всичко, което е летяло. Включително и "Съюз-33" с Георги Иванов. Имах шанса да бъде в комисията по разследване, поканиха ме. Казах им, че е хубаво да имат и катапулт. Знаете, Гагарин се приземи с катапулт и парашут. Но те отвърнаха, че нямат възможност. Другото беше да се направи автоматично кацане. Както при „Буран“ (б.а. - единственият руски космически самолет, който вече не съществува). Той кацна само с 4 метра отклонение, въпреки че имаше сериозни проблеми. Тук е изцеден целият опит на човечеството. Космонавтиката не е проста работа. И тук да поздравя българите в екипа на Мъск. Не ме учудва. Доста от моите колеги, работили по проектите „Шипка“ и „Фобос“, емигрираха в САЩ преди години. Млади хора, с някои държим връзка. Това не е проект на една страна, а на цялата прогресивна мисъл на човечеството. Чета, Русия ще прави нова станция. Само до Марс скоро няма да стигне човечеството.

- Да припомним, "Фобос“ е проект за изследване двата спътника на Марс.

- Да, с много сериозно участие на България. Проектът беше общ между НАСА, СССР, Европейската космическа агенция, Япония. Целта беше да се закара единият от апаратите на 50 метра над повърхността на единия от спътниците. Те са два - "Фобос" и "Деймос", или Страх и Ужас. Имаше версии, че "Фобос" е изкуствено направен спътник от марсианци.

- Сериозно?

- Да, защото той имаше собствено ускорение по орбитата. Няма друг такъв спътник на която и да е позната ни планета. Наблюденията показаха, че природата го е създала така, а не някакви марсианци. Бяха взети части от почвата с лазерни оръдия. Сложна беше навигационната апаратура,  с която и България участваше. Първите цветни снимки на Марс бяха от българската техника. Апаратът първо беше в орбита около Марс, за да снима. После отиде на около 100 метра над Фобос.

- Полетът на ракетата на Илън Мъск дава ли превъзходство на САЩ в Космоса, както президентът Тръмп побърза да се похвали? 

-  Вижте, космонавтиката е постижение на цялото човечество и се използва за научния прогрес. Уви, и за политически цели. По-рано имаше програма „Звездни войни“. СССР имаха своя такава. Хрушчов се хвалеше, че първите два спътника са съветски. Вторият с кучето Лайка. Започна бурна надпревара като част от Студената война. Даже Америка и СССР се бяха разбрали заедно да ходят до Луната, имаше и подготвян кораб, Алексей Леонов щеше да му е командир. Едните без другите не могат. Космонавти, астронавти, тайконавти, както им казват в Китай. Човечеството трябва да се обедини. Също като в битката с COVID-19.

- Пак да се върнем към кацането на един кораб. Отново като пълен лаик питам - как не се размазват тези хора при подобни скорости?

- При навлизането с първа космическа скорост апаратът се гмурка и обшивката дори започва да гори. Извежда се отново, гаси се. После пак се гмурка. Точно като плосък камък, който хвърлите във вода. Не потъва от раз.

 Всяко потапяне  намалява скоростта и накрая се пускат парашутите. Без това убиване на скоростта не може. 

- Кога ще стигнем до Марс и все пак има ли съмнения дали съществуват марсианци?

- Рано е. Първо ще стане само в едната посока. А марсианци в момента няма. Но се смята, че при отдалечаване и съответно изстиване на Слънцето точно Марс е най-подходяща да приеме нас, хората.  Има атмосфера, в която не може да живеем, но е най-близка до нашата. Марс е най-близка до вариант, че е имало някога живот. Средната температура в средните ширини е 15 градуса по Целзий.  Полярните шапки се топят като нашите. Има канали, в които някога е текло вода.

- Разбирам ви, че политика винаги ще има, но професионалистите не го приемат като някаква война, а напротив.

- Вземете първата космическа ракета ​- тя е "Фау 2", създадена от Фон Браун, офицер от СС при Хитлер. После той създава космическата програма на САЩ в Белите пясъци, военна база. Не може без помощ. Няма как да бъде спечелено състезанието.

- Приятелства има ли между вас, професионалистите?

- Да! Както в авиацията, така и в космонавтиката. Да кажа за приноса на България. 4 октомври 1988-а е уникална дата за страната ни. Годината беше космическа, какво ли не правихме. И космонавт пратихме - Александър Александров! И в „Буран“ участвахме. И във „Фобос“. Но на 4 октомври открихме Световен космически конгрес в София. За първи път се събраха космонавти и астронавти от цял свят. Видя се, че отношенията са приятелски, професионални. Даже тогава се взе решението за стиковане на честотите, в случай че някой кораб търси помощ. Военните цели са съвсем друго, стопанските - трето.

- Казахте стопански, това твърдят специалисти, че ще разбият сегашния монопол на Русия, която иска по 80 милиона долара за изпращане на космонавт. Мъск сваля рязко цените.

- Така е, но ракетните двигатели се правят в Русия и се продават на Америка. Цени трудно мога да кажа, но се сещате, че не са евтини. Все пак е търговска тайна. Между другото знаете ли, че всички руски космонавти знаят английски, а американските ​- руски.  Идва американска делегация през 1996 година с Роналд Сийга, който току-що беше кацнал с една от совалките. Той владееше брилянтен руски, още повече едната му баба е от Одеса. Тук ги развеждахме къде ли не. Между тези, които летят, отношенията са направо братски. Но ги има и зловредни тези слухове, че Гагарин не е летял, от какво бил загинал. Че американците са снимали в студио кацането на Луната.

- Вие имате ли съмнения в нещо?

- Не! Но много хора се влияят. Имах щастието да бъда аспирант в академия „Жуковский“, където висше завършиха Гагарин, Леонов, Титов -първият набор космонавти.

- Дайте една история и за американците.

-  Всички харесват българското вино. Вдигали сме наздравици за американските успехи, а те - за българина Асен Йорданов, който ги е научил на авиация. За тях  е идол! Казват му Джорданов. Помня визитата в Рилския манастир с американците. Останаха потресени! Монахът, който беше като екскурзовод, ни заведе в Хрельовата кула. Валеше страшен дъжд. Каза, че като излезем на площадката отгоре, дъждът ще спре. Излязохме и дъждът веднага спря! Те пребледняха!

Знаете ли, че легендарният Нийл Армстронг, първият човек, стъпил на Луната, казва тогава: „Ние дължим всичко на Джорданов“. Неслучайно искаме гражданското летище на София да бъде кръстено на Асен Йорданов. Заслужават го всички българи, които са с огромен принос не само за страната ни, но и за цялото човечество.

- Хубаво е, че и сега има българска следа.

- Да, доста хора работят в чужбина. И моят син е емигрант, с авиация се занимава. Вижте, и аз съм бил в Америка 7 пъти, два пъти в НАСА. Имах оферта да остана там до края на годината, след това да взема и семейството. Отказах по куп причини. Държавата ме беше пратила да правя Институт по космонавтика. Имаше и други причини, все пак в други времена живеехме тогава.

 

Ивайло Йолчев

Ивайло Йолчев

Редактор

Ивайло Йолчев е работил във вестниците "7 дни спорт", "Планета спорт" и "Стандарт", агенциите Standartnews и OFFnews, както и в PR сферата. Носител на журналистическата награда "Черноризец Храбър" за 2011 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?