Следвайте ни

Приватизацията на градския транспорт бе бомба със закъснител за електронното таксуване

viber icon

В Плевен по този проект решиха перфектно проблема с електротранспорта

В големите градове няма такава цена на билет - един лев

Вариантите за компенсиране на разходите са два - или  да се вдигнат компенсацията и субсидиите, или цените на превозните документи

 

- Г-н Държиков, Окръжна прокуратура образува досъдебно производство за прословутата електронна система в градския транспорт,  за която Община Пловдив плати на „Индра” 20 млн. лева и която не действа. Вие бяхте  зам.-кмет по транспорт, макар и не до окончателното приключване на проекта. Смятате ли, че ще бъдат установени нарушения  на длъжностни лица?  

- Редно е прокуратурата да проверява всеки сигнал, за да няма съмнения  за  злоупотреби. Но не мисля, че ще излязат данни за нарушения, защото всички  документи и протоколи за изпълнението  и приемането на системата  са  проверявани и одобрени от управляващия орган ​- МРРБ. Може би през 2016 г., когато вече не  бях заместник-кмет, системата е била повредена при аварията със сървъра заради пожар и  е редно да се установи дали причината е в некачествено  изпълнение от страна на фирма „Индра”. Ако това се докаже, „Индра” ще понесе санкция.

 

- Близо 44 млн. лева  са  изразходвани за  транспортния проект, без да се постигне очакван резултат. Защо се провали въвеждането на електронната система?        

- Транспортният проект включва три компонента - изграждане на велоалеи, управление на трафика с подмяна на светофарни уредби и електронна система за таксуване и информация за пътниците. Първите два компонента са изпълнени успешно и допринесоха много за развитието  на града.  Мнозина от нас забравиха  за ламповите светофари, които бяха подменени с нови и с по-малък разход на електричество. Друг въпрос е регулирането на циклограми, което задължително се одобрява от КАТ.  Тогава от КАТ настояваха за защитени леви завои за по-голяма безопасност на движението.  През 2013 г. по време на правителството на Орешарски и трите  компонента на транспортния проект бяха спрени за повече от година заради обжалване на търгове за обществени поръчки, което забави тяхната реализация.  Като ресорен зам.-кмет се интересувах как върви проектът, макар че от управляващия орган към МРРБ беше избрано звено с  екип и ръководител, който отговаряше за проекта.  Но си спомням, че още през февруари 2015-а,  когато се подписваше договорът  с  „Индра”, от фирмата  категорично заявиха, че няма как да го изпълнят до края на  годината, защото проектът е много сложен.

 

- По договор  „Индра” трябваше изцяло да въведе електронната система до 10 февруари 2016 г. Защо  не спазиха този срок?

- Смятам, че причините са комплексни. Взаимоотношенията с частните превозвачи са много сложни.

Пловдив е единственият град в България, чийто обществен транспорт

на 100% е частен,

а може би и в света, с изключение на Лондон, за който знам, че там поне метрото е държавно. Сигурен съм, че ако градският транспорт беше общински, системата щеше да тръгне много по-бързо и по-качествено. В Пловдив  трябваше да се работи с пет оператора, които обслужват линиите. Трудностите в комуникацията  започнаха  още  при оборудването на първите автобуси.  Едно е, когато даваш указания на  общинско предприятие, чийто персонал е на подчинение на общината, и друго е - на  пет частни фирми. Дори, както знаете, и сега

по някои линии се пускат автобуси, които не отговарят

на изискванията на договорите за евро 5 и евро 6.  Ако при евентуална авария  няколко  автобуса от общо 285  се подменят с превозни средства, които не са оборудвани с бордови компютри, валидатори, автомати  и с GPS,  които са свързани с електронните табла и Центъра за управление, няма как електронната система да работи пълноценно.

 

- Монетните автомати са неудобни за таксуване. Нямаше ли как да бъдат подменени  навреме, докато проектът се изпълняваше?

- Монетните апарати и автоматите по спирките  са закупувани преди  шест​-седем години, а техниката се развива с месеци и години напред.  На банкомат безпроблемно вадим бележка за извършеното плащане,  но в автобуса, ако не откъснеш билета правилно, автоматът се поврежда. Сега едва ли  такива устройства се използват в електронна система.  Дори  да стане чудо и всички автомати  да се подменят,  не е изключен субективен  момент -

всеки шофьор трябва да изпълни няколко операции, за да се включи в електронната система.

Ако забрави или  сгреши, автобусът отпада от системата. При този дефицит на шофьори е невъзможно  те да бъдат накарани стриктно да изпълняват задълженията си.  Поради тази причина съм песимист, че  до края на тази година, когато изтича петгодишната гаранция,  системата ще може да  действа безотказно.   

- Грешка ли беше приватизацията на общинската фирма „Градски транспорт”?

- След  приватизацията на  градския транспорт, която стана през 2007 г.,   общината притежаваше 33 процента акции в дружеството, но впоследствие, по време на управлението на ВМРО и БСП, когато бях общински съветник, този дял се сведе до 2,75 на сто, чрез еднолично вдигане на капитала от страна на приватизатора, което лиши Общината от правото на глас в Общото събрание.  Ако беше запазено мажоритарното участие на Общината в „Градски транспорт” АД, с европейски средства по транспортния проект, имаше шанс да бъде обновен автопаркът. Така направиха  другите  общини, които  също  бяха включени в програмата -  Плевен, Бургас, Стара Загора и Варна.  Те си взеха  стотици чисто нови превозни средства.  В Плевен  по този проект решиха перфектно проблема с електротранспорта. Изградиха чисто нова база, на сто процента смениха контактната мрежа с нови носачи и стълбове, докараха нови тролейбуси. Миналата година се возих в тролейбус и беше изключително модерен - екологично чист, със звукова и светлинна информация.  Ако Общината беше запазила участието в „Градски транспорт” АД , с този транспортен проект можеше да направи велоалеите, да подмени светофарите и да обнови градския транспорт.

Електронна система можеше да направи и българска фирма,

и тя щеше да излезе по-евтино и по-качествено, заедно с договора за поддръжка.  Сега ние чакаме да дойдат специалисти от Испания.  

 

- Проиграхме ли шанса  за по-добър градски транспорт с приватизацията на общинската фирма?

- Да.  Приватизацията на „Градски транспорт” АД се оказа бомба със закъснител за въвеждане на електронното таксуване, за което получихме безвъзмездна помощ от ЕС. В същото време  не мога да кажа, че градският  транспорт в Пловдив е лошо организиран.  Автопаркът се обновява, „щъркелите” намаляха, фирмите внасят автобуси евро 6. Може би броят на превозните средства е преоразмерен.

Пловдив е с обща площ 102 кв. км, която  в сравнение с община Варна е два пъти по-малка, защото има и други населени места. Ако от тази площ се извадят тепетата, реката и хълмовете, остават примерно  50 кв. км, върху които е разпределена пътната мрежа.  Експертите от  „Инфра смарт консулт”, на които бяхме възложили проучване, бяха категорични, че

две-три линии трябва да бъдат съкратени.

Маршрутните разписания са направени добре, но най-важното е да се спазват разписанията на автобусите. Някои курсове се пропускат, не се правят нощните курсове, а пътниците нямат точна информация кога ще дойде автобусът.  Разбрах, че миналата седмица по една линия  половин ден са се движели два автобуса. Превозвачите настояват за  повече пари, но пътниците не се интересуват от това - те искат качествена услуга.

 

- От транспортните фирми  твърдят, че субсидиите са  недостатъчни и не издържат финансово. Трябва ли да се вдигнат цените на билетите  и картите?

- Инициативата за цените на услугите  е на Община Пловдив, а Общинският съвет може да дебатира по внесеното предложение и да реши дали да го подкрепи.  В условията на пандемията се прави обратното - таксите се намаляват и се увеличават социални  плащания. Градският транспорт е социална услуга на Общината. От друга страна, се вдигат пенсиите и заплатите, разходите в транспорта също се увеличиха. През 2012 или 2013 г., когато за последно преференциалните карти бяха завишени  с два лева,  на 16  лева, по линиите се движеха автобуси с евро 2, 3 и без евро. Сега повечето от рейсовете  са с евро 5 и 6 и са в пъти по-скъпи.

В големите градове няма такава цена на билет ​- един лев.  Вариантите за компенсиране на разходите са два - или  да се вдигнат компенсацията и субсидиите, или цените на превозните документи, но това е предмет на задълбочен анализ.

 

- В Община Пловдив имат идея за създаване на общинско  транспортно предприятие с цел по европейски проекти да се доставят електробуси. Какво е вашето мнение?

- Казал съм на колегите, че не съм оптимист в успешното реализиране на тази идея. Общината ще има много по-големи разходи  за поддържане дори на една - две линии  - за заплати и осигуровки на персонала, гараж и сервизна база, автопарк, застраховки. В момента Общината  не разполага с тези ресурси, които да отговорят на  изискванията  на  Закона за автомобилните превози. Инвестициите са огромни - по пазарни цени един електробус струва около един милион плюс резервни части и зарядни станции.  Не можем да си позволим да хвърлим толкова много средства за едно кухо предприятие, след което да чакаме да получим европейски  пари. Ами ако това финансиране стане след  10 години, кой ще покрива загубите? В момента чакаме  експертно становище за състоянието и перспективите на градския транспорт в Пловдив, което ще помогне да се вземат решения.

 

Александър Държиков е роден на 17 април 1958 г. Инженер по транспорта с  магистратура по специалност технология и управление на транспорта от  Русенския университет „Ангел Кънчев”. Работил е в ДАИ-Пловдив, а през  2007 г.  е  избран за общински съветник  от ГЕРБ в Пловдив. След изборите през 2011 г. е назначен за зам.-кмет по транспорт и обществен ред  в Община Пловдив. След четиригодишен мандат, през 2015 г. се връща на работа в ДАИ-Пловдив, а две години по-късно заема поста на зам.-кмет по култура и туризъм. На последните избори през 2015 г. отново е избран за съветник  от ГЕРБ и по-късно -  за  председател на Общинския съвет. 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (10)

Христов

Христов

04.09.2020 | 15:52

Не може все Ив. Тотев да Ви е виновен. Вече правите година на власт. Нищо не свършихте.

Отговори
0 0
Дедовия

Дедовия

04.09.2020 | 12:07

Седя и се чудя...кое приватизирано предприятие,фирма, завод са тръгнали и се развиват безпроблемно?

Отговори
3 0
популизмът е опасен

популизмът е опасен

04.09.2020 | 10:19

След като всички преди изборите обещаваха електробуси и общинско предприятие, сега се отричат от това си обещание, трудно било, не можело, скъпо било .... и най-вече накърнява интересите на превозвачите

Отговори
4 1
Завислив

Завислив

04.09.2020 | 10:02

Голяма борба за любовта на инджинер Чолаков пада между Радев и това лице! Ревността ги кара да дават пари без да мислят но за всяко удоволствие се плаща когато дойде момента!

Отговори
5 1
Слави

Слави

04.09.2020 | 09:38

Сашко, защо не каза на твоя ментор Тотю че в Истанбул за тази система за безкондукторно таксуване са ви дали оферта за 1,8 мил. долара ами решихте пе може да я увеличите до 20мил лв и да открадните разликата! Анадънму!

Отговори
8 1
открехнат

открехнат

04.09.2020 | 09:29

Г-н Държиков като "баш" приятел на Г-н Чолаков се опитва да му прокара твърдо заплащане на километър, за да могат в последствие и останалите превозвачи да обикалят по маршрутите без да спират на спирките, когато има ученици и пенсионери, защото нямат изгода да превозват хора, закупили си карти, макар и да са преференциални, за които Община Пловдив доплаща разликите. Те и сега правят точно това, но са ощетени, защото кеша им идва от билети. А колкото до цените - в София билета е 1,60 лева, НО КАРТИТЕ СА 8 ЛЕВА ЗА ПЕНСИОНЕРИ !!! Годишната карта е 320 лева в София а в Пловдив е 500 лева !!! ОТКРИЙТЕ РАЗЛИКИТЕ САМИ !!! :)

Отговори
7 0
запозната

запозната

04.09.2020 | 09:05

Има конкретен виновник Община Пловдив да загуби дяловите си в Градски транспорт след приватизацията. Това е общинският съветник от БСП - Николай Радев, който беше представител на Общината в Градски транспорт и "забрави" да информира Общината в срок, че Батаклиев увеличава капитала. От това, че той "забрави, Общината загуби милиони, а Батаклиев спечели милиони, с които е благодарил където трябва.

Отговори
8 0
Адвокат

Адвокат

04.09.2020 | 09:18

Нещо повече, за да се увеличи капитала а една фирма има определени процедури! Правят се покани до съдруж ниците чрезТР се свиква общо събрание после решенията се публикуват и могат да се обжалват! Тези оправдания са за наивници!

Отговори
7 0
Паметлив

Паметлив

04.09.2020 | 08:27

Това лице дето говори врели некипели, трябва да си спомни в какво състояние беше Гр. Тр, когато решиха да се утърват от него! А причината беше че преди това умишлено му бяха взели най хубавите линии и ги бяха дали на сегашните герои! След като подведоха Батаклиев и той влезе в капана и след като възстанови дейността с нови 60 автобуса и докара 65 тролейбуса се уплашуха и решиха да го унищожат! Към оня момент негова близка работеле за Д. Ч и това лице правеше всичко в негова полза! Когато И Т спря умишлено договорите на фирмата той беше плътно до него и не направи нищо с неговата "експертиза" за да спре това престъпление както с Тр. Проект така и с унищожаване на тролейбусния транспорт!

Отговори
6 0
и турци не са крали така

и турци не са крали така

04.09.2020 | 07:11

Всички проекти, свързани с предишния кметски екип трябва да бъдат разследвани от наистина независими прокурори! Десетки милиони потънаха в офшорни сметки! А тази електронна система, както и "умните светофари", просто няма къде да ги скрият - те никога не са работили и това го знае всеки в Пловдив! Отделно, от всеки проект за ремонт на булевардите колко милиони са изтекли...

Отговори
6 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?