По-добре ОУП с ясна визия, отколкото прибързан и необмислен

Общината е в преговори с фирма, която да проектира Общия устройствен план

   

Атанас НЕДЕВСКИ, главен архитект на община Родопи 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               - Арх. Недевски, защо община „Родопи” все още няма Общ устройствен план? Строителството в момента сякаш е хаотично и се прави на парче.

- Държа първо да отбележа, че Общият устройствен план /ОУП/  е закон. Той, изработи ли се, влезе ли в сила, става закон както за администрацията, така и за гражданите, селяните и собствениците на имоти. При това той не е някаква играчка, той е един висок градоустройствен инструмент, който дава насоките за развитието на имотите в една община. Това означава, че на ниво имот всеки собственик ще знае какво се предвижда за неговия имот и ще бъде задължен да го спази.  Ако в ОУП е предвидено, че теренът остава нива или овощна градина, собственикът му не може да направи там бензиностанция, складова база или автосервиз. И това е много страшно, както е страшно и сегашното положение. В момента без ОУП цялото градоустройство е хаотично, развива се на един или два имота. Всеки инвеститор си прави сам Подробен устройствен план, променя предназначението на земята. С една дума, работи се на парче. Непрекъснато се натъкваме на парадокси, например до жилищното строителство да се прави фабрика за копчета или животновъдна ферма.  

- Докъде стигна изготвянето на ОУП в „Родопи”?

-Преди две години МРРБ поде една инициатива да помогне на общините, които нямат ОУП. Много добра инициатива. Издадоха няколко указателни писма, ходихме на няколко срещи главните архитекти. Обаче всички добри намерения се разпукват някъде в детайлите. Още на срещата с тогавашния министър на Министерството на инвестиционното проектиране арх. Иван Данов, като събрахме сроковете, се оказа, че ние не можем да ги изпълним заради нужното време за всички процедури. А там бяхме архитекти на 70 общини. Някои общини успяха да си подадат някакви документи и по някакъв начин им разрешиха и участваха в частична субсидия по финансирането на ОУП. Едно от указанията, което ние изпълнихме до миналата година, бе да направим планово задание за ОУП. И дотам, защото става въпрос за финансиране и отделяне на средства от бюджета на общината.

- Каква сума е нужна?

- Април-май миналата година офертите на колегите варираха от 300 до 350 хил. лв., в зависимост от обхвата. Общината не можеше да си го позволи. А и проблемът беше дали трябва да се направи оценка за ОВОС, или не трябва.

-А днес как стоят нещата? Общината изчисти голяма част от финансовите си задължения, кметът обяви, че тя стои стабилно откъм финанси?

- Днес ръководството на общината е влязло във връзка с фирма, която дава много по-занижени стойности на проектирането на ОУП. Реално ние сме в много първоначална фаза. Нямаме направена съответната поръчка по ЗОП и подписан договор. Така че не бих могъл да конкретизирам срокове и конкретни суми, за които той може да бъде изработен.

- Но от 1 януари  догодина има законова разпоредба и ако общината няма действащ ОУП, собствениците на индивидуални терени няма да могат да променят предназначението на земеделската земя?

- Така е! И според мен, това е прекрасно. Целият закон за опазване на земеделските земи и правилникът му за прилагане са рестриктивни по отношение промяната на предназначението. И това е много хубаво, защото изядохме плодородната земя. В земи първа, втора и трета категория, където хумусният слой е 40-50 см и трябва да бъдат зеленчукови и овощни градини, ние правим жилищно строителство, бензиностанции и складови бази. И искам да ви кажа, въпреки че законът е рестриктивен, процедурите си вървят. Ние имаме 15-16 експертни съвета на година, гледам не по-малко от 20 процедури. Това са 300-350 преписки за промяна  предназначението на земеделски земи със съответните документи. Плащат се безмерни такси в хиляди левове и въпреки тези рестриктивни мерки от закона и държавата, частникът и инвеститорът отиват и ги преодоляват една по една, псувайки, викайки и крещейки. Така за една година-година и половина получават статута и започват да строят. Не мисля, че забраната за смяна на статута ще спре живота. През 2012 г. бе приета една поправка в закона, който казва, че изключения ще се правят за обекти, но те трябва да бъдат специални - национални обекти, обекти от регионално и първостепенно значение, обекти публична собственост.

Единствено частният инвеститор няма да може да прави за един поземлен имот ПУП. Като гледам обаче как непрекъснато се променят нещата в ЗУТ, не съм много сигурен дали до декември всичко това няма да бъде изменено, защото последно около 45 общини имат ОУП, другите 210 все още нямат такива.  

Смятам, че направата на един ОУП, когато се бърза и се прави само защото трябва да го има, не води до никакъв ефект. Напротив, до обратния - ние ще стопираме и създадем още по-големи проблеми с влизането на един недомислен ОУП. 

- Няма ли да отблъснете кандидат-инвеститорите, ако те не могат да сменят статута на закупените земи?

- Вече има много терени със сменен статут. Собствениците им биха били доволни от законовата разпоредба, която влиза в сила догодина. Те са готови за инвестиции, който иска, да си вади химикалката и внимателно да смята. Даже бих казал, че те са много по-удобни, защото няма да се извървява дългата процедура по смяна на статута на земята.

- Кои са нещата, които бихте искали да заложите, за да се получи един добър ОУП?

- Аз само си пожелавам, ако този ОУП започне да се работи,  да бъде огледан и разгледан в цялата му пълнота. Било по селища и направления и чак  когато има един понятен консенсус от цялото ръководство, тогава той да бъде приеман.   

 - Кога виждате най-рано това да се случи?

- Не съм гадател, не мога да се ангажирам със срокове. Трябва да се намери колектив, той да работи, да се мине през различни съвети, ВиК, РИОСВ. Нашата община не може да се сравни с някои полски общини, защото тя започва от 150 м надморска височина и завършва на 1150 м надморска височина. Това е огромна денивелация от равнинни до високопланински села. И това не е нещо, което може лесно, бързо и лекомислено да се приема. Едно е строителството в Ситово, друго е на Околовръстния път.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
арх. Деневски

арх. Деневски

20.07.2015 | 21:37

Тъй де, тъй де, по-добре един общ устройствен план да се обмисля 50 години, за да могат 50000 хрантутници да папкат!

Отговори
0 0
земевладелец

земевладелец

20.07.2015 | 18:39

Гадове,не разбирате ли че с този нов закон хората ще ви намразим още повече. Мен ме лишавате от средства за развитие. Да сте проклети

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?