46

Парламент без стабилно мнозинство не се занимава с Изборен кодекс и бюджет

Румен Йончев от "Български възход" говори пред "Марица"

Президентът Радев подхожда конструктивно в сложната политическа ситуация, но не и големите партии

Спорът около изборния процес взриви крехкия мир в това Народно събрание 

Не може да има ефективен бюджет без мнозинство, което да се ангажира с него, и кабинет, който да го изпълнява.

 

- Г-н Йончев, няма как да не започнем с горещата тема на месеца, а може би на този парламент - връщането на хартиените бюлетини. Позицията на вашата партия „Български възход?

- Темата ще става още по-гореща. Нашата позиция беше ясно изразена от самото начало - парламент, който не може да излъчи стабилно управление, няма право да пипа Изборния кодекс в каквото и да е отношение. Когато едно Народно събрание има неясна перспектива за живот, то не може да приема закони, които ще възпроизвеждат следващото такова. Иначе конкретно за хартиената бюлетина - ние сме твърдо против връщането й. Машините бяха добро решение, което избистри избирателния процес. Виждате последните няколко вота - резултатът идваше бързо, точно и прозрачно.

 

- Конкретно за българите в чужбина - как трябва да бъде решено гласуването?

- Най-после трябва да има устойчивост в изборното законодателство. Районът за българите в чужбина беше въведен с отлагане преди години. Чакаше се първо преброяване, после трябваше да бъде свършена определена работа. Изведнъж казваме - няма да има такъв район. Абсолютно безпринципно и непоследователно. Да не говорим, че е много грозен жест към нашите сънародници по света. Те участват активно в избирателния процес, пътуват стотици километри, за разлика от някои от нас, които не си правят труда да изминат 100 крачки, за да гласуват. И да ги възнаградим с това накрая - много е обидно! Очаквам реакция и от тази общност, защото я познавам добре, това са активни и способни хора. Те заслужават отворена система, която да стимулира участието им в изборите, а не ограничаване, както би станало с това увеличение на необходимите заявления за откриване на секция. Така накрая ще останат само секциите в Турция.

Българите в чужбина искат да гласуват, броят им не спада видимо през годините. Не е голямо усилие за държавата при вече установени правила. Но и с това изискване за държавни служители във всяка секция навън се цели усложняване на процеса, практическо затваряне на голяма част от секциите.

- Хващам се за вашите думи - очевидна невъзможност на този парламент да работи. Изпарява ли това шансовете за кабинет с трети мандат на вашата партия, които минаваха за най-реални? 

- Нашата позиция е много принципна - не може да говорим за трети мандат, при условие че не са миналия първият и вторият. Очакваме ГЕРБ и „Продължаваме промяната“ да си свършат работата. Не е сериозно да дойдат те и да кажат - не, ние няма да правим кабинет, защото искаме нови избори. И какво! Ще въртим рулетката, докато топчето дойде при нас. Така излиза. А обществото за пореден път ще гледа този хазартен подход. Такъв авантюризъм не води до нищо добро, напротив, ерозира доверието в институцията парламент. Това е порочно. Нека видим какво ще направят ГЕРБ и ПП. Те отдавна трябваше да са започнали разговорите, а не в последния момент да се срещаме с колегите от „Промяната“ и да си говорим за бюджета.  Не може да се приема бюджет без мнозинство, което да се ангажира с него, и кабинет, който да го изпълнява. Другото означава ангажиране с някакви политики на някакво служебно правителство, което ще бъде назначено след няколко месеца и то трябва да изпълнява нещо, гласувано от едно вече мъртво Народно събрание.

- С оглед на драмите около хартиената бюлетина мандат на ГЕРБ или на ПП вече отиват в сферата на фантастиката - сигурно под 0,1 вероятност?

- Истината е, че процесът около Изборния кодекс взриви наченките на диалог в това Народно събрание и прави задачата много трудна. За трети мандат обаче ще говорим, когато му дойде редът. А и той отива, където реши президентът. При която и сила да се окаже, ще е много трудно. Наистина трябва да се направи невъзможното. Но е необходимо, защото този тип нестабилно управление вече дава своите резултати и те са влошени показатели във всички сфери. Служебното правителство няма как да се справя дълго време без Народно събрание.

- Какво трябва да се направи в оставащите седмици живот на този парламент, ако не се стигне до кабинет? Президентът Радев явно му дава време, и то съвсем разумно? 

- Президентът подхожда конструктивно. Народното събрание не трябва да пипа фундаментални елементи от законодателството, ако няма да излъчи кабинет. Просто да се съсредоточи върху прословутите закони, свързани с Плана по възстановяване и устойчивост. Плюс някои дребни и належащи корекции. Например - много важно е едно изменение на закон за подпомагане на земеделските производители, за да може от следващата година да стартира Стратегическият план за неговото развитие до 2027 година и хората да получат подпомагане. Общо взето, технологични неща, а не да се занимаваме с иИзборния кодекс или с бюджет, който повярвайте, няма да бъде по-добър от сегашния. И не разбирам този устрем на ПП и БСП да се гласува на всяка цена, при положение че сегашният бюджет е техен.

- Мотивът им е, че инфлацията вече е изяла социалните придобивки в настоящия бюджет.

- Просто, ако няма ново правителство, трябва да остане настоящият бюджет със съответните коефициенти за инфлацията. Предложението на служебното правителство е разумно. 

- Мнозина се опасяват, че вкарването на бюджет ще доведе до чисто предизборни, „сватбарски“ предложения?

- Бъдете сигурни, че е така. Още повече - бюджетът е сентенцията на едно управление. Народно събрание, което е мъртвородено, няма право да задава политическата рамка за следващата година, а и занапред. Нито е морално, нито нормално, дори да е позволено от закона.

- Вие като партия готови ли сте да подкрепите първи или втори мандат при определени условия?

- Ние сме готови да разговаряме и с ГЕРБ, и с ПП, ако бъдем поканени. Нека чуем какво предлагат, защото още от същото не е добрата рецепта за България. Всичко, което се случи през тази година, показва, че България не може и не трябва вече да бъде управлявана така. Ще ги слушаме внимателно най-вече каква е формулата за събиране на мнозинство, защото г-н Стефан Янев го каза неотдавна: този парламент има само един шанс, да бъде реализирано мнозинство от 160 и нагоре депутати. Не да броим до 121, да мине правителството и да стискаме зъби да не падне утре. 160 депутати ще гарантират и възможността за промени в правосъдната система, и избор на членове на Висш съдебен съвет. Хубаво е около това да се изгради потенциално мнозинство, което да изведе България през следващата година. Нови избори веднага няма да доведат до нищо ново.

- Ако приемем, че този парламент няма да просъществува, има ли легитимността да се занимава и с военна помощ за Украйна? Макар че ако чакаме стабилно мнозинство, по-скоро войната ще свърши?

- Парламентът не дава военна помощ за Украйна, а разрешение за такава. И това вече е факт. Позицията на нашата група е ясна - първо, българският бизнес трябва да бъде освободен да изнася оръжие за Украйна. Тази система в момента минава през посредници, от които българският бизнес губи, приходите на България са ощетени. Защо - само и само да си затваряме едното око за пред света - това е порочна практика, а и никой не ни вярва.

- То самите ние не си вярваме?

- Така е. И си го говорим открито. Вторият въпрос е за даряване на оръжия, които в момента са част от въоръжението на българската армия. Тук вече министърът на отбраната трябва да каже своята дума, а той спомена, че ще бъде консервативен. Оръжейните системи, които съществуват, трудно може да бъдат заместени бързо. Изваждането им от отбраната поставят в сериозен риск националната сигурност. Това е процес, който трудно може да се случи бързо. Да, нека използваме това, като възможност за крайно належащи промени и за модернизация. Но в момента е трудно да се намерят заменящи оръжия. Производството им би отнело години. Трудно други армии биха се лишили от свое. Не мисля, че народен представител или български министър ще гласува за оголване на елементи от нашата отбрана, без да има яснота за бърза замяна.

- Последно, да бъдат ли спокойни  българите, че тази зима ще си платят без проблем сметките, храната и топлото, независимо какво стане с този парламент?

- Очевидно зимата ще е по-скъпа заради инфлацията, затова трябва да има солидно управление и мнозинство, което да е годно да приема трудни решения. Вземаме например темата газ - няма световен играч на този пазар, който иска да си говори с временно правителство. България не излъчва солидни и дългосрочни перспективи. Ако има воля това да бъде променено, ще изкараме зимата по-спокойно. Виждаме, че инфлацията иначе постепенно затихва. Държавата ще продължи да съществува, хората да бъдат спокойни, защото държавата, това са те, а не правителството и парламентът. Но сме далеч от демокрации, които могат да карат без редовно правителство с години. При нас всеки подобен случай ни показва колко плитки са пясъците и колко бързо корените на демокрацията излизат отгоре. Нека мислим дългосрочно каква демокрация искаме за България.

ВИЗИТКА

Румен Йончев е председател на Земеделски народен съюз, част от коалиция „Български възход“. Занимава се с политика от самото начало на демократичните промени в България, народен представител за пети път, заместник-председател на комисията по земеделие и член на комисията по конституционни въпроси в 48-ото Народно събрание. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
ИСТИНАТА

ИСТИНАТА

23.11.2022 | 09:12

Дерогацията за България от ембаргото върху вноса на руски петрол е изключение, което е дадено в полза на българските граждани, за да не страдат те от наложените санкции, а не за да се прави търговия и износ. Това потвърди пред Нова ТВ ръководителят на Представителството на ЕК у нас Чавдар Кюланов. "Изключението е поискано от българските власти с аргумента, че то ще бъде в полза на българските граждани", посочи Кюланов и обясни, че си има регламенти, които при нарушение ЕК ще започне съответната проверка и може да се стигне включително и до наказателна процедура във времето.

Отговори
3 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?