Оптимист съм за Пловдив, идат нови колоси от ранга на Слона, Ди Киро, Йоан Левиев

В Германия още е жива носталгията по социализма, споделя пред "Марица" художникът

Трифон Неделчев живее в Лайпциг от 23 години, но определя себе си като 100-процентов пловдивчанин. Или филибарец, както се наричат хората от артистичната бохема под тепетата преди 10 ноември. Неделчев има щастието да твори в града, когато вече поколението от 60-те години на Георги Божилов (Слона), Димитър Киров, Йоан Левиев, Енчо Пиронков и Христо Стефанов е утвърдило Пловдив като неформална столица на изобразителното изкуство.

В четвъртък Трифон Неделчев откри първата си изложба под тепетата от 1991 година насам. Известният повече като скулптор творец този път се е представил  в галерия УПАРК предимно с акварели. Изложбата му от 40 картини и 15 малки пластики определено е едно от най-значимите културни събития в града за изтичащата година.

-   Как се решихте да направите изложба в Пловдив след 23 години отсъствие?

-  Причината е Кольо Карамфилов. За съжаление Пловдив, а и светът изобщо загубиха един уникален творец. Кольо липсва на всички ни. Преди година и нещо той започна да ме агитира да направя изложба в галерията му УПАРК. Аз планирах да е през следващата година, когато имам юбилей, но реших да я направя сега и затова ще пропусна юбилейната година. Да сме живи и здрави, следващата изложба ще е чак след още една година.
Иначе, освен поканата от Кольо, аз също исках да представя нещо ново от мен в моя град. Макар да живея в Германия, аз никога не съм късал връзките с Пловдив, защото най-хубавото от живота ми е тук, под тепетата.

- Известен сте повече като скулптор, а сега се представяте основно с акварели. Защо?

- Реших да променя нещо. Светът се променя, исках да покажа нещо ново и аз. Освен това аз никога не съм спирал да рисувам. Специално на тази изложба исках да покажа повече неща.

-   Много променен ли е Пловдив от времето, когато го напуснахте, за да заживеете в Германия?

-  И да, и не. Духът на Пловдив си е тук. Този невероятен филибарски дух. Надявам се да се усеща и в работите ми. Този дух не може да бъде унищожен и от простащината, която се е развихрила по улиците в по-ново време. Именно благодарение на него това късче земя е оцеляло като Пловдив. Иначе градът е променен. Никой и нищо не може да избяга от времето. Има много нови сгради, някои знакови за града са изчезнали. Най-вече се чувства липсата на хората, които придаваха духа на Пловдив. Няма ги Слона, Ди Киро, Йони Левиев, Добри Тонев. С тях си отиде една епоха, а сега не се виждат още техните наследници. Аз не съм черноглед и зная, че сред младите има много талантливи хора. Но споменатите от мен бяха огромни фигури, които прескочиха границите на града и страната, като винаги носеха пловдивското в себе си. Просто още не са се очертали техните наследници, но аз съм оптимист, че където е текло, пак ще тече.

Когато сте в Германия, мъчи ли ви носталгия по Пловдив?

-  Да, но аз я лекувам, като си идвам често. Щом ме стегне шапката там, и веднага хващам самолета. Идвам си горе-долу на 3 месеца.

- Когато се връщате в Пловдив сега, коя липса усещате най-силно?

-    Липсата на хората, които са си отишли. Липсват ми събиранията с колеги и приятели, които правехме всяка събота в Старата къща. Тези срещи в Стария град имаха уникален дух. Аз се имах най-много с Христо Стефанов и със Слона. Стефанов ми е помагал много и съвсем безкористно. Когато работеха по големия проект на Бузлуджа, той ми даваше да правя някои скулптурни фрагменти, и то против наредбата, която гласеше, че само завършили Художествената академия могат да работят за този проект. А аз бях завършил в Търново. Но Стефанов се застъпваше за мен пред художествените съвети и така припечелвах. Със Слона също бях близък. Сигурно защото и двамата сме локомотивци (смее се). Без да обиждам другите, но за мен Слона е най-големият естет в живописта. Световен художник! Дори с пословичното си мълчание той казваше много за тези, които можеха да го разберат. Ето това общуване с тези изключителни хора ми липсва при завръщанията ми тук сега.

Лесно ли пробива на Запад български художник?

-  Никой успех не е лесен. Лесно и с късмет можеш да постигнеш първоначален успех, но на Запад конкуренцията е жестока и не можеш да си позволиш да стоиш на стари лаври. Трябва непрекъснато да работиш, да усещаш пулса, за да си успешен. Германецът е особен човек. Той уважава талантливия човек и не му завижда. Ако усети, че си повече от него, той винаги ти дава уважението си, независимо дали си чужденец.

При отбелязването на 25 години от 10 ноември едно проучване показа, че 55 процента от хората имат носталгия по Тодор Живков. В Германия има ли носталгия по социализма?

-   О, да. В Лайпциг, който бе част от ГДР, възрастните хора са много носталгични към времето на социализма, с многото безплатни придобивки. Все пак ГДР беше витрина на социализма и там се радваха на повече благини по онова време, отколкото ние в България. Освен това малко известен е фактът, че след пенсиониране на източните германци им беше позволявано да ходят до Западна Германия на гости при роднини. Но едва след като навършат 70 години и няма за какво да емигрират. Наистина у възрастните хора има носталгия по социализма. Усеща се и у младите, защото безработицата в източната част на Германия е висока, но пък те си имат социална държава. Дори да нямаш работа, винаги ще те нахранят и ще ти намерят подслон. Но повечето германци са прагматици и предпочитат да гледат в настоящето, без да се обременяват с миналото.

- Като човек, който живее на Запад, но идва често тук, усещате ли, че България все пак върви напред?

- Да. Ние, българите, обичаме малко повече да се окайваме, отколкото е прилично. Това ни пречи и на работата. Аз предпочитам да ме води положителното. А вижте колко много хубави неща са се случили в по-ново време. Може да го няма уюта на социализма, когато имаше работа и екзистенц-минимум за всеки, но пък тогава уравниловката убиваше в повечето случаи индивидуалността. Вижте сега колко по-освободено се държат младите. Колко повече възможности имат за развитие. Дори ако щете, възможността за свободно пътуване навсякъде е нещо голямо. Защото животът е едно пътуване./ Марица.бг

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Как оценявате представянето на България на Олимпиадата в Париж?