2374

Огнян Кулишев, шеф на ВиК: Водата в Пловдив е с много добро качество, проблем е остарялата мрежа

До края на ноември ще завършим важните проекти, заради които се получават задръствания на Коматевско шосе, "Копривщица" и бул. "Христо Ботев"   

С новите инвестиции във водопроводна мрежа най-после ще осигурим нормално налягане за живеещите по високите етажи в район "Южен"

Изграждането на Южния обходен колектор е изключително значима инвестиция, която ще реши брадясалия проблем с канализацията на няколко района и селата от Родопската яка

За да се подмени изцяло водопроводната мрежа в Пловдивска област, са необходими близо 2 милиарда лева

ВиК подкрепя проекта "Въча", но реализирането му е много трудна техническа задача, включително и това как да се съобрази от хидравлична гледна точка със съществуващата водопроводна мрежа  

 

- Г-н Кулишев, водата е нещо от Бога, но влиза в домовете ни благодарение на съоръжения и инсталациите на ВиК. В същото време има много спорове за нейното качество в Пловдив. Вие лично пиете ли вода от чешмата и как я оценявате?

-  Водата е вселенско благо и е световна грижа  да я имаме в достатъчно количество и добро качество. Тя да е част от здравето на всеки. Нормално е да има претенции, а понякога да се появяват съмнения за качествата на питейната вода. Такива казуси из страната имаме и в момента. Що се отнася за Пловдив, пловдивчани трябва да са спокойни, че физико-химическите показатели на питейната вода отговарят на действащата нормативна база за качеството <210>. Да пиеш питейна вода в Пловдив, е полезно. Единственият недостатък е нейната твърдост. Не за друго, а най-вече защото това причинява периодична ревизия на санитарно-битовите и домакински уреди, ползващи тази вода. Затова, спокойно, ние във ВиК ЕООД-Пловдив пием точно водата, чието качество ни е работа да  контролираме. Ангажимент за това има нашият Лабораторно-изпитателен комплекс към фирмата, който е с акредитация от ИА БСА, а мониторингът се реализира съвместно с РЗИ-Пловдив. Статистиката ни сочи,че на годишна база от общо деветте пункта за пробовземане от мрежата на града са взети и изследвани над 220 контролни проби, а към тях се добавят и над сто проби от четирите помпени станции - „Юг“, „Север“, „Изток-1“, „Изток-2“ и ПСПС „Храбрино“.  Още веднъж подчертавам, че при всичките проби не са констатирани отклонения от качеството.

- В момента ВиК-Пловдив работи по няколко важни проекта, а строителството винаги създава неудобства за гражданите и задръствания в трафика. Кога ще приключат дейностите на бул. ​"Христо Ботев​", бул. ​"Копривщица​" и ​"Коматевско шосе"?

- Повече от логично е, че при рехабилитацията на инженерната инфраструктура на града се налагат разкопавания, а това  създава неудобства за хората, автомобилния трафик, но друг начин не е измислен. Това с пълна сила важи за рехабилитацията на водопреносната и канализационната инфраструктура. В момента в тази посока са особено актуални проектите т.нар. „Воден цикъл” на град Пловдив, пробивът „Модър-Царевец”, бул. ”Христо Ботев” и бул. ”Копривщица”. На първите два обекта възложител е Община Пловдив, а ВиК ЕООД-Пловдив е асоцииран партньор с ангажимент ние да подпомагаме работата на изпълнителските фирми и Община Пловдив. В този смисъл, на въпроса за това какви са сроковете за финализиране на дейностите, отговорът трябва да дойде от Общината. В момента текат дейности и по рехабилитацията на пътната настилка в кв. „Захарна фабрика“ и квартала около хотел „Санкт Петербург“. И на двете места вече са приключили всички дейности по подмяна на ВиК мрежата, в района около Грандхотел "Пловдив" продължават строително-ремонтните дейности.

Обнадеждаващо е, че към момента на 80% са изпълнени строително-монтажните дейности по бул. “Христо Ботев“, където се подменят магистрални водопроводи Е 457 и Е 546. Добре е да припомним, че тази инвестиция е финансирана от „БЪЛГАРСКИ ВиК ХОЛДИНГ” ЕАД и бенефициент е „Водоснабдяване и канализация” ЕООД-Пловдив. Допълнително е възложено и изпълнено трасе по бул. ”Никола Вапцаров” в частта от „Коматевско шосе” до ул. ”Константин Геров”. Имаме уверението на изпълнителите, фирма „Драгиев и Ко” ООД, че ще приключат до края на ноември 2021 г. - до 15.10.2021 г. ще сме готови на  Коматевско шосе, до 30.10.2021 г. - на бул. ”Копривщица” и до 30.11.2021 г. на бул. ”Христо Ботев”.

Нормално е хората да се интересуват какво ще е облекчението за тях и какво е качеството на услугата, която получават от нас. В тази посока държа да се знае, че с реализацията на обекта на бул. “Христо Ботев“ катег​орично постигаме разширение, подновяване и подобряване на съществуващата ВиК система. Най-сетне ще бъде разрешен един отдавна критичен проблем - осигуряване на нормално налягане по високите етажи на кв. “Южен“. Със задоволство  отбелязвам, че по бул. “Никола Вапцаров“, западно от ул. “Македония“, цялата водопроводна мрежа вече е подновена. Осъществяването на последния участък от ул. „Константин Геров“ до бул. "Коматевско шосе" не мина без трудности в чисто техническото изпълнение на водопроводите, което съчетано с интензивния трафик, се оказа истинско предизвикателство, но и изпълнителят, и възложителят се справихме успешно. Използвам случая да апелирам към пловдивчани и гостите на града за още малко търпение до приключването на този изключително важен обект както  за водоснабдяването, така и за трафика на гр. Пловдив.

- Предстои да започнете изграждането на чакания с години Южен обходен колектор. Кога ще стартира процесът и колко време ще отнеме строителството?

- Изграждането на Южния обходен колектор и съпътстващите водопроводи -подмяната на магистрален Е 546 и изграждане на хранителен PEHD Ø160,  са обекти, финансирани по програма ОПОС 2014-2020 г. с европейски средства. В основата залегнаха регионалните прединвестиционни проучвания, направени от МРРБ. В момента тече изготвянето на работни проекти, част ВиК, което сме възложили на спечелилите конкурса по ЗОП. Следващата стъпка са съгласувателни процедури  с ангажираните инстанции, като НКЖИ и Напоителни системи. След тяхното приключване документите ще бъдат внесени в Община Пловдив за издаване на  строително разрешение. Едва след това ще започнат строително-монтажните работи. Надяваме се това да се случи до пролетта на 2022 г. И понеже винаги при такива инвестиции и причинените от това временни неудобства при ремонтните дейности, хората се питат каква ще е ползата. Държа да се знае, че реализирането на проекта за Южен обходен колектор е стратегически важен заради перспективата за разширение на града и непрекъснатия процес на строителни инвестиции за жилищни и обществени сгради. През тази инвестиция ще се постигне качествено разтоварване на действащата канализационна мрежа от централните и южните части на града, а ще реши проблема с канализацията на селата от Родопската яка.  

- В Пловдив има много булеварди, които са кандидати за Гинес за най-много кръпки на квадратен километър и повечето са заради аварии и ремонти на ВиК, фаворит безспорно е бул. ”Александър Стамболийски”. Какъв е проблемът там? Говори се, че в тръбите на ВиК-Пловдив се губи над 60% от добитата в сондажите и гравитачното довеждане вода. Вярно ли е това, или под „Загуби в мрежата” се крият лоши практики, като нелегално водозахранване на строителни обекти и незаконно отписване на задължения?

-  Няма да издам държавна тайна, като кажа, че водоснабдителните мрежи на територията на Р България, респективно на гр. Пловдив, са изградени между 50-те и 70-те години на миналия век. Водопроводите са етернитови, с гумени уплътнители на връзките между всяка тръба. Известно от десетилетия е, че са амортизирани и на практика са с експлоатационна непригодност. За жалост, процентът на подмяна с нови е твърде нисък, приблизително 20-25%. По бул. ”Александър Стамболийски” е ситуиран магистрален водопровод Е546. Трафикът там е, меко казано, натоварен, което в съчетание с амортизирания водопровод води до множество аварии. На всеки 4 метра има муфена част с гумен уплътнител, т.е. слабото място. Това води до аварии близо една до друга. Както казах малко по-горе, при изграждането на Южния обходен колектор ще бъде подменен и този водопровод и тогава клиентите ни ще се уверят в качествената промяна на услугата и рязкото снижаване на аварийните ситуации. Що се отнася до загубите, ние ги квалифицираме в цели пет вида: от аварии, от неправилно отчитане на водомери, от кражби на вода (незаконни отклонения), търговски загуби (фактурирани, но неплатени водни количества) и технологични загуби. Убедени сме, че най-големите и най-трудно предвидими загуби, тези от аварии, ще намалеят при подмяна на мрежата. Но ние сме повече от наясно с истината, че за  подмяна на цялата водоснабдителна мрежа е необходима национална стратегия и осигурено финансиране, тъй като това не е по силите на нито едно водоснабдително дружество. Според МРРБ са необходими 14 млрд. лв. за България и приблизително 1,5 ​-2 млрд. лв. за град Пловдив и областта. В същото време продължаваме да работим по програма на ВиК ЕООД-Пловдив, залегнала в Бизнес плана за периода 2017-2021 г., за подмяна на общите водомери на консуматорите, в зависимост от метрологичната годност на всеки един уред. Много разчитаме на гражданска активност, защото контролните водомери, т.е. тези по апартаментите в Етажната собственост, трябва да се  следят от абонатите ни за метрологичните срокове и да предприемат подмяна или тариране в съответните центрове за това (ДАМТН - Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и частни водомерни работилници). Междувременно създаваме контролно звено, което ще има основна задача да следи за коректно инкасиране, установяване на незаконни отклонения, манипулирани водомери, като санкциите за това ще са сериозни. Ще напомняме за неплатени суми на нашите абонати.

- Последният екип, разработвал прединвестиционното проучване на водозахранването на Пловдив от каскада "Въча", изрази мнение, че проектът не се харесва във ВиК и експертите не са получили нужната подкрепа от управителя на дружеството. Какво е вашето отношение към този проект?

- „Водоснабдяване и канализация” ЕООД-Пловдив подкрепя новите инвестиции в сферата на ВиК услугите и няма как да е иначе, защото имаме цели в обща посока. Проект „Въча“ не е нов за нас, нито за пловдивчани, напротив. Предвид актуалната ситуация е изрично необходимо да  се съобрази от хидравлична гледна точка мрежата на града, с оглед на новото захранване от каскада „Въча“. Ще има сериозна работа и за да се предвиди статутът и евентуалната консервация на съществуващите помпени станции, захранващи към момента Пловдив. Оставаме отворени за този проект и ще изразим нашето становище, когато получим конкретни данни за него.

- Длъжността управител на ВиК е конкурсна, но вие я заехте, без да сте участвали в конкурс. Политическо или професионално е вашето назначение?

- Моята професионална биография говорим повече от мен, затова съм облекчен откъм други обяснения. Няма как да не съм удовлетворен човек, след като целият ми трудов стаж е на „фронта на водоснабдяването“, още повече че точно това ми е и специалността като висше образование. За повече от три десетилетия стаж в сектора и най-вече във ВиК ЕООД-Пловдив на доста нива и компетенции очевидно съм работил без оглед на политически ситуации и конюнктури. Няма причина и сега да е различно, затова нека преценката е на всеки, който си задава въпроса какво ми е назначението. 

- Какво е бъдещето на ВиК сектора, след като много от съоръженията са амортизирани, а според изчисленията на експертите само за подмяна на вече забранените в ЕС азбестови тръби са необходими 14 млрд. лв. за страната и близо 2 млрд. лв. за Пловдивска област?

- Бъдещето на сектора е през стъпките на реформите, а това значи и  инвестициите - подмяна на мрежите, въвеждане на нови технологии за ранно откриване на аварии, енергоспестяващи помпи и съоръжения, въвеждане във всички сфери на ВиК услугите на т.нар. IOT (Internet of things). Този път никак не е лесен, но и с всеки изминал ден нямаме време за отлагане. Ситуацията е национална и в този смисъл нейната важност е и елемент от националната ни сигурност. Що се отнася до чисто потребителските измерения, ние във  ВиК ЕООД-Пловдив сме амбицирани да въведем промени, които да улеснят нашите абонати, да скъсят времето и пътя на съгласувания режим, заявления, откриване на партиди, отчитане на водомери и т.н. Нямаме друг избор, освен трайно обновяване на ВиК услугите с инвестиции, но и със съпричастност и отговорност между нас като оператор и гражданите и фирмите като потребители.

ВИЗИТКА

Инж. Огнян Кулишев има 25 години стаж във ВиК-Пловдив. Завършил е Висшия институт по архитектура и строителство (ВИАС) - гр. София, специалност „Водоснабдяване и канализация” с профил  „Мрежи и съоръжения”, с образователна-квалификационна степен „магистър инженер“.

От юли 1986 до юни 1990 г. е бил проектант във ВиК ЕООД-Пловдив. Занимавал се е с проектиране на ВиК мрежи и съоръжения. До 2006 г. последователно е заемал длъжностите ​началник-район "Южен" - гр. Пловдив, началник-район "Изток" - гр. Пловдив, началник-район "Север" - гр. Пловдив във ВиК ЕООД - Пловдив. Близо десет години е ръководител ПТО и Главен инженер на гр. Пловдив и Пловдивска област във ВиК ЕООД - Пловдив.

От ноември 2016 до май 2019 г. е експерт по ВиК към „Воден цикъл“ в Община Асеновград. А през първата половина на 2020 г. е ръководител-проект "Воден цикъл“ - гр. Пловдив, гр. Стара Загора в строителна фирма "Европейски пътища“. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Ще има ли ротация на кабинета или отиваме на избори?