1939

Областният управител Йордан Иванов: Летището е нешлифованият диамант на Пловдив

- Г-н Иванов, какви са плановете на Областната администрация и лично вашите идеи за развитието на Летище Пловдив?

- Летище Пловдив е нешлифованият диамант на областта. То дава огромни възможност за разгръщане на туризма, бизнеса и търговията. Така наречените „сити брейк“ пътувания за уикенда, които са много актуални в Европа през нискотарифните превозвачи, заедно с потенциала на Пловдив и съседните общини, както и на другите области предоставят перспективи за развитие. Ако използваме потенциала на аеропорта, в много кратки срокове можем да постигнем значими резултати.

Важно е да кажем, че Областната администрация не пести усилия в тази посока, но разгръщането на Фонда за развитие на Летище Пловдив с включването на други общини, които са заинтересована страна и които ще получат конкретни резултати срещу участието си, е първата много важна стъпка, чрез която да развием потенциала на летището.

- Има ли реален интерес от страна на другите области и общини, които до момента не са участвали във Фонда за развитие на летището?

- Интерес има от много места - Стара Загора, Пазарджик, Смолян, Кърджали, Велинград. Може да кажем, че идеята се приема силно положително и оттук нататък следват работни срещи с всеки един кмет, който счита, че тази инициатива може да бъде полезна за неговата община.

Тук ще си позволя да направя едно допълнение. За мен е трудно да повярвам как повече от десетилетие южната врата на България нямаше работещо осветление. От регионалния министър Гроздан Караджов е поет ангажимент в най-кратки срокове пътят до летището да бъде осветен. Надявам се това да се случи до края на следващия месец. Това е първото нещо, което ще бъде направено незабавно.  

 

Две години и половина Фондът за развитие на Летище Пловдив беше блокиран

Има още една новина покрай летището. Със старото ръководство така и не успяхме да се сработим по проблема, касаещ обществения транспорт от и за аеропорта. Имам гаранции от новата управа, че този казус е решен и до края на следващата седмица ще тръгне шатъл от автогара „Юг“ до Летище Пловдив. Заедно с това зам.-кметът с ресор „Транспорт“ в Община Пловдив Тодор Чонов пое ангажимент още на следващата сесия ще бъде входирано предложение за автобусна линия до летището. Докато тази линия бъде приета и се пусне в експлоатация, летището ще организира само транспорта си с шатъли. Невъзможно е да говорим за развитие на летището, без пътят до него да бъде осветен и да има работещ обществен транспорт, който да обслужва пътниците. Това са базови нужди.

- Ако приемем, че това са краткосрочните задачи, какво предстои пред Летище Пловдив в дългосрочен план?

- Тези цели са свързани пряко с изграждането на околовръстно шосе на Пловдив с две платна и четири ленти. Това трябва да се случи в следващите три години. Така ще бъде разгърнат потенциалът не само за туризъм, но и за превоза на товари.

 

Проблемите с транспорта и осветлението до аеропорта ще бъдат решени в най-кратки срокове

- Каква роля ще играе Фондът за развитие във всички тези процеси?

- Подобни организации са стар инструмент за привличане на нови компании, които да оперират на летището. Първо, те дават възможност за представянето на дестинацията сред колебаещи се къде да пътуват. Фондът за развитие на Летище Пловдив ще даде този хоризонт - да привлича повече туристи не само в нашата, но и в съседните области.

На второ място, за мен е много важно, защото става въпрос за публичен ресурс - усилията на Фонда за развитие и вноските, които членовете правят в него, да бъдат насочени към конкретни резултати, които да бъдат измерими - колко запазени хотели има, колко закупени билети за забележителности са реализирани и т.н. Целта е всяка община да получава детайлна информация какво е постигнала в туристически аспект благодарение на участието си във фонда.

Самият фонд като инструмент е прозрачен и е подложен на изключителен контрол по разходването на средствата, защото в него реалната представителна власт я държат кметовете. Освен това подобна организация е безкрайно необходима при преговорите с компаниите и превозвачите.

Интерес към развитието на летището има от целия Южен Централен район

- Имате ли информация дали към момента се изпълняват редовно ангажиментите по вноските на общините във фонда и какво е неговото финансово състояние?

- Наред с осветлението и обществения транспорт, искам да припомня, че този фонд беше напълно приспан от предишната власт в продължение на години. Негови представляващи са кметовете на общините. През 2019 г., когато се избираха новите кметове, практически сдружението се блокира, защото никой не е положил 30-минутното усилие да впише в Агенцията по вписванията новите кметове на общините (новото ръководство е вписано в Търговския регистър едва на 16 май 2022 г. - или две години и половина след като е трябвало да стъпи в длъжност). Тоест до преди броени дни този фонд беше парализиран, а това, от своя страна, е спъвало и развитието на летището.

Тепърва ще водим разговори, за да видим какво е финансовото му състояние и дали се дължат вноски. Признавам, че до момента никой не е свел до знанието ми подобна информация.

- Има ли потенциал Летище Пловдив да се превърне в логистичен център, който да се ползва и за товари от бизнеса?

- Разбира се. Това е съществена част от перспективата не само пред летището, но и пред региона. До 2030 г. трябва да се изгради разклонение на влаковата линия, което да стига до товарния терминал на Летище Пловдив. Което означава, че до 8 години там ще имаме пресичане на въздушен, железопътен и автомобилен транспорт. Вече съм разговарял с НКЖИ и от там получих уверение, че този проект ще бъде заложен и изпълнен в новия програмен период. 

Тук ще напомня и за един от най-големите абсурди, които срещнах като областен управител от гледна точка развитие на областта и свързаността на отделните населени места. Между Пловдив и Асеновград (който е и най-големият необластен град в България) вече има 4-ленов път, а на места дори по 6 ленти с локалите. Там се намират множество фирми, сред които и най-голямото българско предприятие - КЦМ. Забележете, там имаме и летище! Този път пресича и няколко общини. Въпреки това за толкова години никой не е организирал обществения превоз. Компаниите плащат на частни фирми да извозват работниците им, при условие че тази пътна връзка е съществена за цялата област.

Част от големия разговор за летището е за това, че то следва да обслужва и товарите на тези огромни предприятия. Друг елемент е жп свързаността между Тракия икономическа зона с Индустриалната зона между Пловдив и Асеновград. Точно тази железопътна връзка дава, от една страна, перспективите за логистика на товари през Летище Пловдив, а от друга - възможност за кацащите пътници да стигнат бързо и директно до центъра на Пловдив чрез жп превоз.

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?