Следвайте ни

Началникът на РУО Иванка Киркова: Ще успеем, но заедно с децата и родителите!

viber icon

- Какво бихте казали лично на ученици, учители, родители ден преди началото на трудната учебна година в условия на пандемия?

- Трябва да вярваме, да сме заедно. Искам да успокоя, че всички институции сме организирани и работим съвместно. Вече имаме известен опит. Доказахме, че можем да се справим. И ако получим тази подкрепа, която имахме по време на извънредното положение от родителите, и това разбиране - дори от малките ученици, ще успеем. Пожелавам на всички здраве и увереност в себе си.

 

Математическата гимназия може да е едно от училищата-центрове за дистанционно обучение

Авангардните решения трябва да са добре анализирани

 

- Г-жо Киркова, как усетихте директорите на съвещанието преди старта на учебната година - по-скоро спокойни, че вече имат училищни планове, или напрегнати как ще сработят те?

- По-скоро спокойни. И в РУО сме постоянно на разположение. Срещнах ги с представители на всички институции, с които заедно се справяме. Всеки им обясни какво трябва да прави системата. Дадохме точни отговори на директорите.

Те вече пратиха мерките за своите училища и аз лично се запознах с тях. Дадохме обратна връзка, където са необходими поправки. Д-р Цвета Иванова от  РЗИ обясни, че не е нужно да се облепват дръжките на вратите с материал, напоен с дезинфектант. Но остават много важни дезинфекцията, хигиената, проветряването, дистанцията. 

Отстоянието от 2 м може да се нарушава за не повече от 15 минути. Може да има близък контакт, но ограничен.

- И няма да е забранено на учителите да влизат между чиновете?

- Да, трябва да има естествено общуване. Но нашата система е дисциплинирана в голяма степен и разбирането, включително и моето, първоначално бе друго.

Старши комисар Йордан Рогачев даде насоки относно комуникацията с районния инспектор. Ще има засилено полицейско присъствие не само на 15 септември, а и през останалото време. Не е добре да се допускат външни лица, включително в дворовете. Продължава и работата във връзка с употреба на алкохол и дрога. Някои проблеми останаха в сянката на общественото внимание, след като то се фокусира върху заплахата от коронавируса, но ние няма да ги пренебрегнем, включително териториалните мерки за безопасност на движение на учениците.

- Има ли нестандартни решения, освен влизане в клас по стълби през прозореца?

- Харесвам авангардни решения, но те трябва да бъдат добре анализирани. Моят въпрос е за материала на стълбите, ще издържи ли на дъжд, слънце, сняг, дали повърхността е обезопасена? За това говорих с директора и собственика на частното училище с такава организация.

Трябва да предприемам мерки в рамките на допустимите решения по отношение на безопасността.

Особено внимание обърнах на големите училища и тези с обща сграда. Впечатлена съм, че над 90% са взели адекватни решения. Почти всички се отказват от кабинетната система, отварят още входове - на места ще ползват 4.

В много от училищата има постъпателен график за начало и край на занятията, за да се разделят потоците. В някои ще има модулно обучение - сливане на няколко часа. Има графици за столовата, на много места учениците ще си носят храна от къщи.  Където се работи по програмите за училищен плод и мляко, класният ще приема закуските и ще ги раздава.

- Има ли училища, които от първия ден ще водят, макар и частичен, учебен процес в електронна среда?

- Чакаме Наредба 10, в нея това ново положение ще е разписано по-подробно.  20% от часовете иновативните училища могат да провеждат в електронна среда.

Дистанционната форма е регламентирана в закона още от 2016 г. МОН е готово да открие училища-центрове за нея.

Родителите подават заявления до 15 септември, за да преценим колко са желаещите, с какъв профил са. За тях учебната година по този начин ще започне малко по-късно, нужно е време за организация. Това не касае учениците в професионалните училища и начален курс.

Дневната дистанционна форма се разрешава от РУО до 30 дни въз основа на медицински документ на ученика или близък от рискова група и посочени причини.

- Има ли много желаещи в областта?

- Досега 10-ина ученици със заболявания на тях самите или близки, с които са на един адрес.

Има и заявления без доказателства и мотиви, а те са задължителни, за да вземем решение

Очакваме детайлите да бъдат в наредбата. Междувременно има насоки от министъра какво да правим до изготвянето й (виж стр. 2).

Апелирам родители, които не искат децата да са присъствено в клас, да се насочат и към самостоятелната форма. Защото в нея ще се увеличат индивидуалните консултации. С новия КТД от ноември учителите ще получават допълнително заплащане за тях. И ще са регулярни, не само преди изпитите.

Ако училището не може да осигури обучение в електронна среда в дневна форма, се търси възможност ученикът да наблюдава учебен процес в друга паралелка или асинхронен вариант.

- Ще има ли наши училища сред тези 15-20 центъра за дистанционно обучение?

- Очаквам да има, възможно е едното да е Математическата гимназия. Подготвени сме, но решава министърът. Много зависи и от желаещите. Има готовност да се създадат центрове по различните профили, защото е голямо разнообразието от възрасти, профили, методики. Затова е сериозна организацията.

В центровете за дистанционна форма на обучение тя ще включва дистанционни учебни часове, самоподготовка и работа по проекти. Ще е синхронна, ще се извършва от учители на училището-център за ученици, които могат да са от различни училища, включително от други области. Родителите трябва да знаят, че децата им ще формират с други връстници нови класове. Тези училища ще имат възможност да назначат нови учители, ще получат пари за техника.

- Основен елемент в насоките е да няма досег между паралелки. А извънкласните форми, където се събират деца от различни класове - например в училищен хор?

- Няма общовалиден отговор. А точно сега трябва да се стимулират извънкласните форми, защото развиват таланти и помагат за емоционалното здраве. Ще се търсят варианти - например за занятия навън или в по-големи помещения, в културни и исторически обекти. Нашето съвещание също се изнесе в Аграрния университет. Нека директорите помислят за алтернативи, това ще е полезно и за децата. Насърчавам ги да обменят идеи помежду си. Аз също споделям интересни публикации с тях. Заедно ще търсим решения на проблемите, а те ще са много. Най-важно е планирането. Защото имаме ограничени ресурси, някои са дори оскъдни. Внимателно трябва да управляваме, да правим планове и да променяме решенията, ако се наложи.

- Има ли резерв от учители, регистрираха ли се студенти, четвъртокурсници и петокурсници, на линка, който даде МОН - за да влязат в клас при нужда?

- Имаме ресурс в областта. Десетки преподаватели участваха в интервютата за работа и могат да бъдат повикани. РУО има банка кадри, а някои училища - и собствени. Може да се ползват учители по програма „Без свободен час“. Има възможност директорите да се включат и в програма „Студентски практики“ и да получат еврофинансиране за заплащането на студентите. Ще се справим.

- Ще дойдат ли децата в училище след трудностите в работата по механизма за обхват през последните месеци?

- Чакаме ги. Даже знам, че са нетърпеливи и избират маските, както и да звучи.

След 7. клас остават закрити само паралелките, за които взехме това решение на първо класиране. Но се наложи обединяване на специалности в една паралелка - за да запазим професии и да не връщаме деца, които са ги избрали.  През юли незаписаните след 7. клас бяха към 900. После станаха 600, някои са заминали в чужбина, други са приети в държавни училища. Сега са малко над 100, което е  изключително постижение. Защото причините са невзети изпити. Не можем да запишем всички, които дори не могат да четат - няма смисъл от формален прием. Още ще се работи целенасочено и извънредно, но много зависи и от родителите. Дете по дете сме ги обгрижили, насочвали, убеждавали.

Имахме опасения, че може повече ученици да отпаднат. Засега това не се потвърждава.

Безпокояхме се как ще се отрази онлайн обучението, но резултатите от НВО и ДЗИ не се различават много от миналогодишните. Има големи разлики само в някои училища заради техните специфики.

На 15 септември учениците трябва да бъдат запознати спокойно с организацията, постоянно да се напомня. Да се сложат указателни табели. РЗИ е подготвила стрелки за движението. Първият учебен ден да е свързан с гражданското образование - така си представям този 15 септември. Препоръчително е церемониите да са за 1., 5., 8., клас, но по-малки училища може да направят и обща, ако дворът позволява. Нека само се мисли разумно!

Иванка Киркова е началник на Регионалното управление на образованието - Пловдив. Завършила е индустриален мениджмънт със специализации по счетоводство и туризъм, банки и финансов бизнес. Има 17 г. опит в професионална гимназия.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

...........

...........

15.09.2020 | 09:38

Подлога............

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?