49

Мирослав Беляшки: Дигитализацията не може да се случи в една отделна община

Необходима е повсеместна и единна модернизация на администрацията, казва началникът на отдел "Канцелария на кмета и протокол"

- Г-н Беляшки, работи ли към момента Община Пловдив върху дигитализацията на различните процеси и услуги, които предлага?

- Точно тези дни работим по една програма съвместно с Министерство на финансите и държавна агенция „Електронно управление“, която има за цел да разработи и внедри SAP счетоводна система. Целта е всички общини да преминат към нея, което ще оптимизира обмяната на информация между местните администрации и централната власт. Към момента Общината работи с две отделни програми - една счетоводна и една ТРЗ, и въпреки че те са общи за цялата администрация, за тях се плаща отделен лиценз от всяка структура.

- А колко пари струва подобно обслужване на базите данни за Общината и всичките й структурни звена.

- Никой не можеше да ми каже, когато за пръв път дойдох в Община Пловдив. Направихме сметка и се оказа около 1 милион лева за целия мандат, или около 250 хил. лева на година, които може би досега не са правили впечатление, защото са разпределени между десетки структурни звена на администрацията.

- Внедряването на SAP системата ще има ли пряк ефект върху услугите, които Община Пловдив ще предлага на своите граждани?

- Тук трябва да направим едно важно уточнение. Давам ви пример - Община Пловдив работи с една система, съседната община - било то "Марица" или "Асеновград", обаче ползват друга. Министерство на финансите пък имат трета. На ниво оперативна съвместимост тези системи просто няма как да си комуникират, което забавя трансфера на информация и води до един безкраен обем от информация, който, вместо всеки да може да провери сам, изисква по служебен път от колегите си в съседната община или на централно ниво.

- Тоест може ли да кажем, че бързият обмен на информация е основата на електронното управление и услуги?

- Абсолютно правилно. За да имаме електронни услуги за гражданите, първо базите данни и софтуерните продукти на отделните администрации и институции трябва да са съвместими и свързани. 

- А защо този процес по дигитализация на администрацията на всички нива у нас толкова се забави?

- Тук смятам, че го има човешкия фактор. Отново ще дам за пример SAP счетоводна система, която първо започна да се внедрява от малките общини, което може би не беше най-добрият подход, защото счетоводителите там, комуникирайки си с колегите от по-големите общини, създадоха усещане в тях, че продуктът е много по-сложен. Процесът на дигитална трансформация е многопластов и на първо място трябва да засегне съзнанието на служителите в администрацията, които от своя страна не трябва да бъдат притеснени, че технологиите ще им вземат работните места. В тази насока в Община Пловдив се опитваме да обясним на служителите, че дигиталната трансформация ще им помогне да бъдат по-ефективни, а гражданите - по-доволни от взаимодействието си с нас.

- А с чисто електронните услуги за гражданите на какъв етап е Пловдив? Подготвят ли се нови такива, надграждат ли се съществуващите?

- Услугите към гражданите към момента са на ниво началото на новия век. За мое голямо съжаление, заварихме една аналогова и хартиена администрация, която все още не се е променила. И тук отново ще се върна на самите вътрешни процеси. Дори и някой гражданин да заяви някаква електронна услуга през единния портал, ние ще получим дигиталното заявление в нашата деловодна система и от тук започва един обратен процес на дигитализацията, който включва разпечатване на дигиталното искане и човешка намеса. Точно за това отново ще кажа, че вътрешните процеси в една държавна или общинска структура са ключови за дигитализацията.

Ще ви дам пример за това, което заварихме - гражданин на Пловдив иска да получи данъчна оценка на терен, който ще бъде застроен. Това се случва в дирекция „Местни данъци и такси“, част от Община Пловдив. Получаването на тази услуга изисква определени документи, част от които са се издават от друга дирекция на същата администрация, което в ХХI век е абсурдно. Принципът, към който се стремим, е че документ или информация, която може да придобием по служебен път, не трябва да бъде изискван от бизнеса или гражданите.

От една година работим по преструктурирането на процесите вътре в администрацията. Самият кмет на Пловдив - Здравко Димитров, не един път е казвал, че целта му е администрацията да бъде в услуга на гражданите.

- Имат ли Пловдив и Общината инфраструктурата и специалистите, които да поддържат една дигитална администрация?

- Базовата инфраструктура и техническото състояние са повече от важни. Възложихме на външна фирма да направи технически одит на мрежовата инфраструктура, защото в началото, когато дойдохме в Общината, никой не можеше да ни каже дори колко устройства са включени в локалната ни мрежа, което е абсурдно. Скоро ще представим данните и изводите от него.

В заключение може да кажем, че до голяма степен последните две години ние се опитваме да наваксаме пропуснатото, но това няма как да се случи за месец или два.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
7 коментара
Иво

Иво

31.01.2022 | 17:04

Кой го казва. Умникът, който не може компа да си пусне. Гарантирано от ГЕРП.

Отговори
4 1
Умник

Умник

03.02.2022 | 09:45

Ти познаваш ли го?

Отговори
1 0
eeeeeeeeeeeeeх

eeeeeeeeeeeeeх

31.01.2022 | 08:16

Този Беляшки плюеше по кмета, когато се яви с реформаторите на местни избори, ама след последните пак се намърда. Няма такъв двуличник.

Отговори
5 1
Умник

Умник

03.02.2022 | 09:43

Когато се яви с реформаторите, той му правеше кампанията бе марул! По кого точно е плюл?

Отговори
0 0
Пастор

Пастор

28.01.2022 | 22:16

Дано се направи нещо, защото положението е трагедия! Който не е ходил в данъчното да си вади документ, той не знае...

Отговори
9 0
Габи

Габи

28.01.2022 | 18:56

Колкото еврокомисарът по дигитализацията Мария Габриел от ГЕРБ я направи. Последни сме в Европа по този показател. Гарантирано от ГЕРБ.

Отговори
6 3
Надежда Няма!

Надежда Няма!

28.01.2022 | 15:53

Този некадърник и ошлайфан крадец е компютърно неграмотен и няма капацитет да направи нищо, камо ли тази дегитализация! А това че е... незнам какъв си на този кмет, който е сложил компютър на бюрото само като интериор и за авторитет, ще направят дигитализация в Общината, ама друг път!

Отговори
15 8

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?