Министърът на икономиката пред „Марица“: Дойдат ли инвеститори, първо питат за Пловдив

Интервю на Васко Вълчев и Станимир Кронев

 

 - Г-н Караниколов, какви са щетите за родната икономика от кризата, която предизвика пандемията от коронавирус?

- Това е тежка криза, доста по-тежка от тази през 2008-2009 година. Очаква се забавяне на БВП със 7,2%. Всички признават, че България влезе с много добри финансови и макроикономически показатели в кризата. Икономиката ни остана в кондиция, но ние сме зависими от ситуацията в ЕС. Оттук нататък ни притеснява най-много това, че хората в Европа и у нас ще свият своето потребление. Например германците ще купуват много по-малко коли, за които много части се правят у нас. Основни наши стратегически партньори като Германия и Италия затвориха икономиките си. А България е малък пазар и нашият бизнес зависи основно от износа. 

Ние

ще стимулираме инвестициите с новия проект на закон за индустриалните зони.

Продължава да има засилен инвестиционен интерес към страната ни, който ​ще се увеличи с приемането ни в чакалнята на еврозоната.

- Кои браншове, освен туризмът, пострадаха най-много от извънредните мерки заради епидемията?

- Не бих говорил за браншове, защото най-много щети понесоха малките и средните фирми, някои от които изобщо няма да могат да отворят. Затова много важна мярка бяха грантовете за микро и малки предприятия. Имаме 27 000 проекта, за първите одобрени 2000 плащанията ще започнат много скоро. В крайна сметка решихме всички, които отговарят на изискванията, да получат парите, независимо кога са подали документите. Става въпрос за средно 8000 лева размер на грантовете.

Следващата седмица стартираме грантовете за средни фирми,

където сумите са до 150 000 лева.

- Все пак туризмът се смята за най-ощетен от кризата, как виждате ситуацията там?

- На първо място, явно хората трудно ще се върнат в хотелите заради страха от коронавируса. В същото време обаче явно имаме проблем в предоставянето на услугата. Българите демонстративно отидоха на море в Гърция, което означава, че имаме проблем у нас, който туристическият бранш трябва да реши.

- Чуха се много недоволни мнения за мярк​ата 60/40, която правителството въведе като помощ за фирмите, засегнати най-много от кризата.

- Независимо кой какво говори, но

мярката 60/40  спаси 250 000 души от съкращение.

А и тя ще бъде продължена до края на септември, при това с опция за ново удължаване. При това самата мярка търпи промяна. 

- В тази криза заради пандемията как виждате Пловдив и икономическата зона около него?

- Когато в България дойдат инвеститори, първо питат за Пловдив. Градът и икономическата зона край него вече имат инфраструктура, а и имидж. Затова е важно да се набляга на образованието, за да има достатъчно нужни кадри. Адмирации за общинската и областната администрация за всичко, което се направи в битката за новия завод на "Фолксваген". Започнахме 10 държави, а накрая останахме Турция и България с две предложения за София и Пловдив. С това, което направи и показа, Пловдив скоро може да привлече много голям инвеститор.

- Казахте, че още тази година в Тракия икономическа зона ще се появят четири нови завода. Какви са инвеститорите, които идват?

- Това са чуждестранните компании, при това три от тях стъпват за първи път в България. Тази фирма, която вече има бизнес у нас, ще изгради в Тракия икономическа зона завод за преработка на плодове и зеленчуци. Второто предприятие е първа инвестиция на фирма, която е във високотехнологичното текстилно производство. Правят изделия с негорима нишка, които се използват за самолетни седалки. Лидер в хранително-вкусовата промишленост също ще инвестира в икономическата зона край Пловдив. Четвъртият нов инвеститор пък е голям производител на медицинско оборудване.

- Обявихте, че Летище Пловдив може да стане международен хъб, от който да се изнасят храни. Доколко проектът има шанс да се случи след толкова провалени концесии за аеропорта?

- Правителството работи приоритетно върху този проект от доста време. Още от българското европредседателство, когато интерес към него проявиха няколко балкански държави.  Важно е да се намери стратегически международен инвеститор, както на Летище София, но тук не искаме да го обвържем толкова с граждански полети, колкото с карго. Да кацат големи самолети, които да изнасят храни. Ще започнем с плодове и зеленчуци, а след това и с други храни.  Успяхме да покажем, че дори по време на пандемия можем да произвеждаме хранителни продукти с високо качество и в нужния обем, на конкурентни цени. Ако Летище Пловдив стане такъв хъб, ще има по-малки бази по река Дунав. Ще включим също морско пристанище.

Вече имаме интерес от Арабския свят за износ

Целта ни е първо да ангажираме българските храни, но след като хъбът тръгне, от чужбина ще има голям интерес към него. 

Докато ходих за фурми в Арабския свят, както писаха някои медии, открих и международен оператор, който прояви интерес към Летище Пловдив.

- Каква е вероятността този потенциален кандидат за аеропорта да подаде оферта до 10 юли, когото изтича удълженият срок за подаване на предложения за поредната концесия на Летище Пловдив?

- Пандемията и свързаната с нея карантина объркаха нещата. Няма как да се случи в толкова кратък срок инвеститорът да дойде и да се запознае на място с условията.

- А как гледате на предложението на кмета на Пловдив Здравко Димитров държавата да прехвърли на Общината собствеността на летището?

- По принцип не съм против, но 

нито държавата, нито Общината може да бъде оператор на такова летище,

затова няма значение кой го отдава на концесия. Важното е да се намери голям международен оператор като инвеститор.

- Казахте, че пловдивският авиоремонтен завод "Авионамс" ще ремонтира американските изтребители F-16. Доколко това е само една възможност с неясен срок кога може да се случи?

- Още следващата седмица предстои среща на представители на "Авионамс" с пратеници на "Локхийд Мартин", които произвеждат въпросните изтребители, на която ще поставим точни и ясни срокове. Както вече казах, пловдивската фирма е посочена за извършване на ремонтите на F-16 още докато преговаряхме със САЩ за закупуването на новите изтребители. Нашите американски партньори вече провериха работата на завода. Имаме одобрени звена, които ще извършват ремонтите. Показателно за доверието към "Авионамс" е, че там се ремонтират натовски хеликоптери, които участват в мисията в Афганистан. 

Следващата стъпка е пловдивската фирма да започне да произвежда дронове и безпилотни самолети. Имаме споразумение с  "Локхийд Мартин" да съдействат за това.

 

Емил Караниколов е роден в София, учил в 119-о СOУ „Михаил Арнаудов“. Завършил е право в УНСС през 2001-ва. По-късно получава  допълнителна следдипломна квалификация по финансов мениджмънт в същия университет. Започва кариерата си в Столична община, като в началото на 2010 г. става директор на специализираната администрация в Областната управа. От май 2011 година е изпълнителен директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, като, преди да стане министър на икономиката, никога не е бил ​в частния сектор. В третото правителство на Бойко Борисов влиза от квотата на „Обединени патриоти“, предложен е от партия „Атака“.  

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
дръндар си има министърче в Шайката

дръндар си има министърче в Шайката

01.07.2020 | 12:02

ти глей манафите да не питат за тебе, госин фурма

Отговори
0 0
Вервайте

Вервайте

01.07.2020 | 08:55

Дайдат ли? Бъдещо не сигурно време! Тоест я дойдат я не дойдат, но ако дойдат, може би едва ли не тогава първо питат за Пловдив! Прост по-по прост, най-прост министър!

Отговори
3 3
Идат ама се не видат

Идат ама се не видат

01.07.2020 | 11:30

Тръгна ли са,сега на мастралата видях една колона и ме спряха да ме питат за Пловдив!Казаха ,че първо мен ме питат за Пловдив за други не питат изобщо!Тук инвестиционния климат бил много чист ,като въздуха и имало само една две фирми,които работят и те щели да са следващите!

Отговори
1 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?