Министър Илин Димитров: Искаме Пловдив да стане столица на приключенския туризъм
България трябва да рекламира много повече културните събития и винени маршрути
- 08:10, 30.09.2022
- 10:31, 30.09.2022
- 2108
- 11
- Най-много спечелиха градовете, които инвестираха в културни събития
- Изоставаме във винения туризъм, а там имаме огромен потенциал
- Пазарът в Русия е загубен, следващите най-големи щети са в Германия
Визитка
Служебният министър на туризма Илин Димитров беше депутат от „Продължаваме промяната“ и шеф на комисията по туризъм в парламента.
Роден е на 11 септември 1983 г. в Добрич. Завършва Езиковата гимназия „Гео Милев“ в родния си град с немски. Има 3 бакалавърски степени от различни университети и магистратура по управление. От 22 години работи в сферата на туризма, като преподава в Колежа по туризъм във Варна и го практикува чрез фирмите си за анимация и трудово посредничество. Защитил е докторска степен.
- Какъв летен сезон изпратихме, г-н министър?
- Летният сезон беше над очакванията. Когато избухнаха военните действия, определено се бяхме стреснали. По летищата имаше много анулирани заявки. Накрая се оказа, че спрямо прогнозите от март ние имаме ръст отгоре от 80 процента. Говоря за летищата. При броя туристи са ни нужни още 15%, за да достигнем нивата от 2019 година.
- Тоест, нивата година преди ковид пандемията?
- Точно така. Но определено се възстановяваме, добри са постъпленията, програмата за бежанците от Украйна помогна на доста хотели да отворят по-рано. Изпращаме труден, но в никакъв случай неуспешен сезон.
- Станахте министър на 2 август, когато е късно за разяснителна кампания, но разбраха ли западните туристи, че войната не е на границата с България?
- Напротив, проведохме разяснителна кампания, през цялото време тук имаше чуждестранни журналисти, показваха, че по морето ни няма никаква война. Определено срещнахме проблеми на немския пазар, те са предпазливи, реагират по-бавно. През най-хубавите години сме имали 750 000 туристи, сега очакваният брой за годината е 250 000.
Този пазар пострада най-сериозно от събитията в Украйна, а руския направо го загубихме. Да ви кажа и за куриоз, където в една германска медия ни бяха сложили на картата вместо Румъния. Объркване, което обаче ни изкарва, че имаме граница с Украйна.
- Има ли шанс за продължаване на програмата на ЕС за украинските бежанци и през зимата? И колко от тях успяха да си намерят работа в туризма ни?
- Не, няма такава индикация. Програмата приключа с края на октомври. Настанените по нея украинци в момента са 20 000 и постоянно намаляват. Около 8000 от тях са намерили работа по туризма, което значи, че се интегрират доста добре.
- Очакванията ви за зимния сезон?
- Да бъде много силен! Нужни са обаче две неща - да запазим ДДС на 9 процента, другото е да наложим таван на разходите. Говоря за цени на ток, вода, пелети, нафта, за да може хотелите да си направят сметката за разходната част. Има много сериозен интерес към България. От Летище София не казаха, че се връщат нивата отпреди пандемията, а то е основната спирка на ски туристите. Направихме доста срещи със съседните държави, така че относно зимния сезон нещата определено вървят добре. Дай боже, военните действия да спрат и да има сняг.
- Как обаче ще бъдат гарантирани таваните на тези цени?
- Работа на новото правителство не само за хотелите, но за всички фирми. То трябва да реши дали държавата ще продължи да плаща разликата над определени цени. Иначе като нищо ще станем свидетели на фалити. Тази година работят над 3030 места за настаняване в България. През 2019 година по същото време са работили 3007.
- Ще се справят ли хотелиерите, без да вдигат цени?
- Няма как да не повишат цените при покачване на работни заплати, транспорт, електроенергия, ремонти. Инфлацията е факт и ще доведе до поскъпване на услугите, но нека видим първите пакети и тогава да предположим с колко. Всички хотелиери обаче съобщават за повишен интерес.
- Само към зимния туризъм ли скача интересът?
- За радост, не. Има ясна тенденция при градовете, които предлагат богат културен туризъм. Те са дори с повече туризми от 2019 година. Говоря за Пловдив, Стара Загора, Варна. И това се дължи на наситена културна програма.
- Там ли е бъдещето?
- Едно от нещата, върху които градим новата рекламна стратегия. Морският и зимният туризъм са ясни. Но културно-историческият, приключенският и медикъл спа туризъм трябва да бъдат развити, защото имат целогодишен характер и носят много голяма добавен стойност.
- Бяхте наскоро на интересен форум по винен туризъм в Италия. Бихте ли разкрили подробности?
- В Алба беше форумът, участвахме 9 министри, въобще много високо ниво. Уви, видя се, че България не е достатъчно добре популяризирана.
- Как може да го направим?
- С по-ефективна реклама, което правим в момента. Работим в много държави чрез всякакъв вид медии - сайтове, радиа, телевизии. Измерва се „рийча“ - до колко хора достигаме. Новите неща вече дават ефект.
- Колко харчи Министерството на туризма за реклама на България?
-18 милиона лева, което е недостатъчно. Трябват ни поне 100 милиона.
- Като зрител прави впечатление, че Турция, Гърция, Хърватия непрекъснато са на топ световните канали като „Евроспорт“, CNN, готварски, туристически, да не им правя реклама.
- Тук е мястото да кажем нещо много важно, на което държа. Ние се сравняваме с Турция и с Гърция на някакъв географски принцип, но това не е обективно. Нито една от двете посочени страни няма курорти на Черно море.
Второ, в Турция и в Гърция сезонът е над 7 месеца. Трето, Гърция има над 14 000 километра брегова ивица, което я поставя на десето място в света. Със 7200 километра Турция е на 17-о. България е на 117-а позиция с 354 километра брегова ивица. Няма как да правим сравнение.
Трябва да вземем добри практики от тях, но не и да ги броим за конкурентни. Не само заради бреговата ивица, а защото Турция дава 411 милиона лева за реклама, Гърция гони това ниво. Нашата, повтарям, е 18 милиона лева.
- Новаторството може да компенсира количество. Аз загледах някакъв готварски канал за кухнята на хърватски островчета, знам, че е платено, но ти се приисква да тръгнеш.
- То е хубаво! Кметът на Бургас прави много добра реклама, готвейки паеля с чироз на остров Света Анастасия. Туризмът ни има определено нужда от посланици, от брандове. Като кажем България, излиза слънце и море, което не е достатъчно. Хубаво е да видим повече и друг туризъм.
Ето, Пловдив е с огромни възможности за културен. Но идва проблемът с инфраструктурата. Летище Пловдив не работи както трябва. Или друг пример - по-лесно е да стигнеш от София до Гърция, отколкото от София до нашето море.
- За Северното съм съгласен, кошмар е, за съжаление.
- А българският турист е най-важен!
- Стана ми интересно за винения туризъм. Как може да го развием?
- Имаме 12 винени маршрута, които сме разработили. По тази линия трябва да се финансира една интерактивна карта. Има и други начини, но тук влизам в правомощията на едно редовно правителство.
- Наистина е ниша, защото, както справедливо каза през „Марица“ уважаваният доцент Ангел Кунчев: "В България може да пиеш вино доста над средното ниво за Европа на смешни пари спрямо европейското".
- Да, там трябва да засилваме реклама и въобще работа, защото летният и зимният туризъм, ще се повторя, вече са ясни. Другите ще завършат пъзела.
- Бихте ли обяснили на читателя за приключенския туризъм, що е то?
- И в момента България участва на изложение в Лугано. То е най-голямото в света и ще се опитаме да го привлечем в Пловдив през 2024-2025 година. Има предложения, ако се получи, ще е супер.
Приключенски туризъм означава най-общо ориентиране, бягане, обиколки в планините, рафтинг, катерене. Всичко, свързано с природата. Става все по-популярен, хората идват за по-дълъг период, обикалят повече градове, оставят повече пари.
- Оптимист ли сте, че следващата година ще е по-добра за туризма, колкото и от нас да не зависят нито война, нито толкова и ковид?
- Ще бъде по-добра другата година, гаранция. Стига да няма военни действия в тази посока. Аз съм много голям оптимист.
- Последно, приехте да сте министър в един пожарен момент. За какво съжалявате и за какво се радвате?
- За нищо не съжалявам. Научих нови неща, срещнах нови хора. Депутат министър, преподавател, няма значение - туризмът остава моята кауза.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни