49

Маестро Диан Чобанов: Ако не осигурим сграда, Операта в Пловдив е застрашена

Инвестираме - това е нашата формула за успех. Влагаме труд, фантазия, знание, последователност, казва новият директор на Опера Пловдив

Световноизвестното сопрано Соня Йончева идва през лятото за годишнината на операта

Прочутият Васко Василев ще свири на площада за 70-годишния ни юбилей

Градът ни трябва да има своя опера, а не да се гордеем само с това, което са ни построили римляните 

 

Диан Чобанов е новият директор на Опера Пловдив. Той зае поста временно изпълняващ длъжността, след като досегашният титуляр Нина Найденова бе назначена в Борда на директорите на НДК. Рокадата обаче не е изненадваща за екипа, понеже маестро Чобанов бе до Найденова като част от ръководния екип на Операта през последните 10 години. 

Какви ще са приоритетите в работата му оттук нататък? Да очакваме ли драматични промени в творческите политика и стратегии? По тези въпроси разговаряме с маестрото. 


 - Г-н Чобанов, какви са приоритетите Ви, след като оглавихте Опера Пловдив? Накъде ще развивате институцията - дали тя ще е по-близо до масовата публика, или ще запазите високото ѝ елитарно ниво? 

 - Като част от екипа на Нина Найденова през изминалите 10 години мисля, че Опера Пловдив се развива по оптимален начин за условията, в които живеем и работим. В годините Операта се наложи като значима за страната и за града ни културна институция. „Празникът, който винаги е с теб“, както пише Хемингуей. И вярвам, че ще продължи да  привлича в своите зали разнообразна и разнородна публика. Или може би по-точно - публики.

Добрата новина е, че започна дълго чаканият ремонт на Концертна зала. След като се смениха 5-ма министри и 3-ма кметове, миналата седмица имах честта да стисна ръката на кмета на Пловдив Костадин Димитров. И на министър Кръстю Кръстев, който откри строителната площадка и обеща след 369 дни залата да е готова и да влезе в експлоатация. Така че ни предстои да разширим и обогатим нашия симфоничен сезон, което е въпрос на по-далечно прецизно планиране. Новата зала ще бъде предимно за симфонични концерти - ренесанс на симфоничния живот на легендарната Пловдивска филхармония! В същото време нейната мултифункционалност позволява реализирането на други жанрови проекти.

Античният театър и фестивалната ни политика чрез платформата Opera Open ще продължават да бъдат фокус за развиване на международен туризъм и имидж за града ни.

Друг наш приоритет е да продължим работа с възхитителните ни малки колеги от Детската академия към Опера Пловдив чрез заглавия, подходящи за възрастта и опита им. Академията се радва на интерес от най-младото поколение и родителите - затова съм убеден, че това е мисия и отговорност за нас. От такива начинания зависи културното бъдеще на Пловдив. През годината ще залагаме и на постановки, предназначени за по-широк кръг публика, и съм сигурен, че една с вкус отглеждана мултижанровост ще привлича повече пловдивчани в нашите - вече повече от една - зали.  

-  Много хора се съмняват в популярността на оперните спектакли в модерния 21-ви век, но пловдивчани пълнят залите на всяка ваша постановка. Каква е формулата Ви за успех? 

- Инвестираме - това е нашата формула за успех. Опера Пловдив влага труд, фантазия, знание, последователност; инвестира и се старае всеки един „етаж“ на публиката да остане впечатлен от широкото ветрило на нашите представления. Винаги сме поставяли продукции на най-високо ниво, търсим искреността, верността и в крайна сметка - обичта на нашата публика. 

От друга страна, природните закони са неумолими и това, което предстои да се направи, е плавно, развиващо и неконфликтно обновяване на репертоарната политика и артистичния състав. 

В последно време има отлив от професията, има недостиг на артисти певци, инструменталисти и балетисти, а това е един, за съжаление, световен феномен. Затова ще положа всички усилия съставът на Опера Пловдив  да бъде добре комплектован на всички нива.

-  С какво ще е по-различна OPERA OPEN 2024? Да очакваме ли голямата звезда, която ще дойде за събитието тази година?

- Да, за откриването на фестивала очакваме един световен артист. На предстоящото издание на фестивала Opera Open има интригуващи заглавия, които ще обявим до края на месец февруари. За мен е удоволствие, че лятната ни програма включва и партньорство с голямото име от оперната сцена - сопраното Соня Йончева, с концертно изпълнение на „Тоска“ на Античния театър - продукция на нейната агенция SY11.  

На 16 юни заедно с Община Пловдив ще празнуваме на площада с бляскав галаконцерт 70-годишнината на нашата Опера. Българинът Васко Василев, концертмайстор на Кралската опера в Лондон и виртуозен цигулар, ще открие концерта, който ще бъде на площад "Централен".

С радостно сърце ще кажа и името на безукорната прима Красимира Стоянова. Тя идва в Пловдив през ноември, за да участва в рядко изпълнявана поради трудността си, но и колосална във въздействието си творба на Бетовен - Тържествена меса опус 123, с която закриваме юбилея на операта. Други имена, които очакваме с нетърпение следващите месеци, са Светлина Стоянова - ново българско име, изгряло на световния артистичен небосклон в ролята на Розина от „Севилският бръснар“ на Росини.

Блестящата ни цигуларка Лия Петрова ще вземе участие в симфоничен концерт под палката на обичания тук Павел Балев, посветен на 120 години от рождението на Любомир Пипков. Публиката ни ще чуе неговата рядко изпълнявана драматична Симфония №2. Тази творба на европейския композитор от Ловеч не е изпълнявана поне от 60 години. Неслучайно включваме български композитори в репертоара си - наш естествен дълг е да се фокусираме върху българското. Маестро Балев ще дирижира и галаконцерта с големия ни баритон Кирил Манолов, с която ще представи своя нов албум „Viva Verdi”.

-  Операта в Пловдив има постижения на европейско и световно ниво, а толкова години не може да се реши въпросът със сградата ѝ? Какъв е проблемът?    

- Работим в добър синхрон с Община Пловдив и заедно търсим решение на въпроса за дефицит на пространства за създаване на изкуство. Всички се надяваме, че кино "Космос" - когато бъде готова сградата след ремонта ѝ - ще се превърне в онова алтернативно пространство, което ще поеме голяма част от гостуващите събития в града. А Опера Пловдив ще има възможност да работи пълноценно големите си проекти на сцената на Дома на културата „Борис Христов“.

Вярвам, че в един разумен и ползотворен диалог между Общината, Министерството на културата и Операта - това трио (или триумвират, казано в духа на Древния Филипополис!), ще намерим решението. Аз съм за конструктивните диалози, които ще подобрят условията на работа на моите колеги. И това е приоритет за мен като ръководител, защото Опера Пловдив го заслужава!

Мое дълбоко убеждение е, че градът ни трябва да има своя опера, а не да се гордеем само с това, което са ни построили римляните преди 2000 години. 

Живеем сега, в този момент, и трябва да съхраним Опера Пловдив за следващите поколения. Защото тенденцията в световен мащаб е рецесия. И тя е много осезаема, особено за сферата на културата. В Италия днес има отчайващо редуциране на институтите в областта на културата. Същото се случва в Германия и Австрия, нещата са сложни!   

- Министерството на културата ще въвежда критерий всяка опера в страната да има собствена база. Това създава ли рискове за пловдивската трупа?  

- Звучи невероятно, но точно в момента Опера Пловдив е застрашена. От една страна, Концертната зала е в ремонт, т.е. тя е затворена вече седма година. От друга, Операта е наемател в общинска структура. Затова съм предприел необходимите разговори с министър Кръстю Кръстев и мисля, че това е въпрос, който трябва да бъде решен без отлагане. 

-   Какво ще пожелаете на екипа на Опера Пловдив, на вашите колеги и партньори?

- Първо бих пожелал нещо на себе си, а то е да бъда достоен ръководител на тази институция. Осъзнавам каква огромна отговорност нося и пред какви предизвикателства съм изправен. Пожелавам си успех и повече сили, които няма да щадя. Ще се постарая да дам всичко онова, на което съм способен!

Пожеланието ми към моите колеги е в най-скоро време да имат по-добър комфорт на работното място. Обещавам да работя в посоката, която ще ми позволи да им го осигуря. Заедно с дългогодишния ръководен и творчески екип, на който в момента съм начело, ще продължаваме да радеем за просперитета на Опера Пловдив, а именно доц. д-р Нина Найденова, Лучано ди Мартино, Драгомир Йосифов и Марияна Крънчева.


Маестро Диан Чобанов е възпитаник на НУМТИ „Добрин Петков“ - Пловдив,  завършва магистърска степен в Националната музикална академия в София в класа на Васил Казанджиев и в Университета за изкуства и музика във Виена в класа на проф. Урош Лайовиц. През 2021 г. е удостоен с научното звание "доктор в областта на изкуството". Личността на диригента е повлияна от сър Колин Дейвис (Дрезден), Фабио Луизи (Виена) и Иван Фишер (Будапеща).

Маестро Чобанов е дирижирал на престижни музикални фестивали в Австрия, Германия, Израел, Хърватия, Русия и Италия, САЩ, Казахстан, Китай и Бразилия. През 2021 г. маестро Диан Чобанов дирижира в Белград оперна гала с участието на Пласидо Доминго. От 2012 г. е постоянен гост-професор в East China Normal, Университет Шанхай, Китай. Води майсторски класове по дирижиране в Колумбийския университет (САЩ) през 2010 г. и в Консерваторията Густав Малер, Виена, през 2012 г. Маестро Чобанов е носител на международни награди: втора и специална награда на Международен конкурс на диригенти „Ловро фон Матачич“ в Загреб през 2003 г.; Специална награда на австро-унгарския конкурс за диригенти в Будапеща 1998 г.; Награда „Пловдив” 2014 - най-престижната награда в областта на културата в родния си град.

 

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 7 оценки
5/5 от 7 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
23 коментара
Малко

Малко

13.02.2024 | 09:19

Ненаситни да вземат пари от кметството. Малко ли Ви е оная приспиваща програма Опера опън дето Ви излъчват по пловдивската телевизия на Деса шашавата

Отговори
2 5
Само

Само

13.02.2024 | 07:15

Тая изцепка с операта в град с около 300000 жители си е за смях. Пловдив да не е Сидни, Милано Париж или Виена бе ? Я не се излагайте с тия вицове прованса с опера!

Отговори
5 7
Емил

Емил

14.02.2024 | 12:21

Нали уж сме "европейци"!?

Отговори
8 0
Валя

Валя

15.02.2024 | 13:33

Дай да махнем и театъра тогава, щото сме прованс.Но моловете да останат.Че Ганьо не може без тях.Ааааа и чалготеките .Повечко да са.

Отговори
4 0
комунист

комунист

12.02.2024 | 19:50

Предлагам Ви две места но иска се широта на мисленетоТъй наречения тютюнев град т.е. съборетините от него или в панаира на брега на р.Марица

Отговори
2 2
Румбата

Румбата

12.02.2024 | 23:13

Искаш да кажеш че тютюневите складове трябва да се вземат пак от собствениците с национализация за да грачат от операта , а забравяш че никой не се ивтересува от опера

Отговори
3 6
Емил

Емил

14.02.2024 | 12:25

А от кво се интересуваме ? От тъпото грачене на ония овце от оня жанр.Нали? Циганска държава!

Отговори
8 1
Въх

Въх

14.02.2024 | 14:13

Емо като ти ебиганска държавата отиди в Милано Там са само европейски рамчета има и опера може да събереш пари за билет пред циганската италианска гара

Отговори
2 5
Емил

Емил

15.02.2024 | 11:54

Те , циганите са навсякъде, пич.Не е нужно да ходя до Милано.Друга ми беше мисълта.

Отговори
5 0
Емил

Емил

15.02.2024 | 14:06

А. не е ли циганска държавата ни?

Отговори
4 0
Хихах

Хихах

09.02.2024 | 21:36

Тъпотии се обсъждат защото никой не се интересува от опера. Единствено от тая опера печели тъпата директорка на п. телевизия дето излъчват по канал2 тъпа Опел а Деса шашавата директорка си тъпче джобовете с тлъсти хонорари от Опера опън

Отговори
8 4
Вики

Вики

11.02.2024 | 15:02

Деса Шишманова ли е Деса шашавата

Отговори
6 1
Бинго

Бинго

12.02.2024 | 09:57

Браво Вики! Бинго!

Отговори
2 1
Салиери

Салиери

09.02.2024 | 15:29

Диане,ухажвай мадамите,където те пуснат влизай и повече не се напъвай да мислиш!

Отговори
3 8
моцарт

моцарт

09.02.2024 | 11:43

Не ставала сградата на Борис Христов, пък Найденова я поска единствено за целите на операта... Като не става, защо я поиска ?? Окупираха я, пък не ставала....ай стига капризи !!!!!!!!!!

Отговори
6 3
Емил

Емил

09.02.2024 | 12:40

Сградата става , но не е на Операта.Вътре се помещават и дават под наем на какво ли не.Имаше , преди години, даже кино.

Отговори
12 0
Донка

Донка

09.02.2024 | 10:09

Чакайте сега. Ремонта на концертна зала започна, а рева продължава. Искаме Борис Христов кино Космос, а имаме Концертна зала? Колко сгради са им необходими на операта?

Отговори
8 11
Емил

Емил

09.02.2024 | 11:05

Явно нямате представа, че Пловдивска опера никога не е имала собствена сграда.Никога. Чалгарници - бол.Но вие сте далеч от това изкуство, за да знаете, че втория по големина град , ползва залата на Културния дом за своите представления.Срамота ! Русе , Стара Загора, Варна , Бургас...всички си имат сграда на операта.

Отговори
16 4
Сребролюб Мангизлиев

Сребролюб Мангизлиев

09.02.2024 | 22:54

Емиле, не е необходимо да демонстрираш невежеството си. В по-голямата си част, българите които заявяват, че обичат опера са обикновени позьори и сноби. Колко процента от българите харесват опера? Убеден съм, че не повече от 5. Защо по дяволите си въобразяваш, че ти си нещо повече от някой който слуша народна или балканска музика? Би трябвало да се засрамиш

Отговори
4 12
Емил

Емил

10.02.2024 | 13:34

И от какво да се засрамя бе, каун!? От това, че съм израснал с оперното изкуство? Да, българинът не се интересува от точно тази музика. Балканската кръв си казва думата. А някои факти от историята. Няма как. Това са 5 века. Оставили са си гените и навиците. И - не, не съм нещо повече. Просто не съм с цигански привкус към маанетата и кючеци те. Отвращават ме. Да си се кефят на тях онази прослойка. А за операта - там трябва да си на друго ниво. Както и с Рок музиката. Не всеки става за нея. Капиш?

Отговори
12 3
Тоест

Тоест

09.02.2024 | 10:05

Филхармонията и операта ще се разделят ....... Сградата на бившият партиен дом не е подходящ за мащабите на оперното изкуство

Отговори
6 3
Емил

Емил

09.02.2024 | 11:07

Отдавна Филхармония няма.

Отговори
12 0
Руен Пандев

Руен Пандев

09.02.2024 | 09:48

Най-доброто място за опера в Пловдив, поне за мен е парцела на сегашното кино Космос. Теренът може да не е много голям, но с по-голяма височина сградата ще е перфектното място за Пловдивска опера. Мястото е централно, с достатъчно автобусни линии от всички квартали, таксита и т.н.

Отговори
8 7

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?