Следвайте ни

Костадин Язов, кмет на "Южен": Без умело планиране Пловдив ще стане сбирщайн от неуредени махали

viber icon

След реконструкцията "Даме Груев" ще стане хубав булевард с 4 ленти, осветление и много паркоместа.

Тръбата за обратни води на бул. "Ал. Стамболийски" е малка и плитко заровена. За далечните имоти няма как да се постигне необходимият наклон.

Българинът винаги иска неговото да стане веднага, задължително за чужда сметка и ако може - някъде другаде, не в собствения му имот 

 

- Населението на "Южен" гони 100 000 души, а в района има едва 3 детски ясли и 9 градини. Как може да се реши този проблем?  

- Българинът винаги иска неговото да стане веднага, задължително за чужда сметка и ако може - някъде другаде, не в собствения му имот. Правата се знаят, а задълженията удобно се заобикалят. Как да строим детски градини в "Южен"? Трябва да купим земята от някой частник, който вероятно ще ни я продаде на цената на златна мина. Хората не искат да дарят 30 квадрата за тротоар и път, че за детска градина ли ще дадат! Затова единствената проектирана засега е на бул. „Ал. Стамболийски“. Тя е с 8 групи и това е.

 

- Г-н Язов, предстои реконструкцията на ключовата за "Южен" улица „Даме Груев”. Как ще спасите района от транспортен хаос?

- Страховете на хората са основателни, защото ремонтите на важни трасета без осигуряване на алтернативни маршрути е стара практика в Пловдив. Сега сме заложили на добра организация, която да спести нервите на шофьорите, макар че затруднения със сигурност ще има. Бързаме, защото ул. "Даме Груев" трябва да е готова, преди да започне работата по пробива под гарата. 

Изпълнението е разделено на три етапа. Първият е от бул. „Македония” до ул. „Охрид”, после оттам до ул. „Тодор Александров” и третият - до надлез „Родопи”. През цялото време „Даме Груев” частично ще се използва, като движението в съответния затворен участък ще се пренасочва към най-близката успоредна улица - „Дрин”. Затова в момента ремонтираме нея. Тя е тясна и едва ли всички автомобили ще минат оттам, но все пак ще е алтернатива. Хората обаче трябва да проявят и търпение. След реконструкцията "Даме Груев" ще стане хубав булевард с 4 ленти, осветление и много паркоместа. За живеещите в североизточната част на района той ще е и най-бързата връзка с надлез "Родопи", а оттам - с "Източен" и "Тракия".

Ще има неудобства по време на строителството, но за хубавото се иска и малко търпение   

- Стана дума за пробива под гарата. Развръзката с него ще засегне ли частни имоти, западно от бул. „Македония”?

- Според одобрения ПУП пробивът излиза някъде в началото на стадион „Спартак”. После развръзката е проектирана така, че минава през няколко частни имота. И затова хората обжалват. Аз имам решение и ще го предложа на проектантите. Ако мястото на изхода от пробива се промени, а движението на влизащи и излизащи от тунела автомобили се раздели, трасето може да не засяга частните имоти. Това ще спести време и разходи за съдебни дела и като цяло ще помогне за реализацията на важния проект, без да се влиза в конфликт със собствениците на въпросните терени.  

- Какво е бъдещето на бул. "Александър Стамболийски", който е друг трън в петата на всеки кмет на "Южен"?

- Там проблемът е много сериозен, а решението - изключително скъпо. В два поредни устройствени плана на града булевардът е заложен като четирилентов. Нито бившите кметове на "Южен", нито градската администрация обаче са направили нещо по въпроса. В същото време са издадени разрешения за строителството на десетки нови сгради, при това доста високи, с хиляди апартаменти в тях. Не знам къде се отводняват всички тези сгради. Всички обратни води от Околовръстното на Пловдив до „Ал. Стамболийски“ се събират в колектора под този булевард. В същото време тръбата е малка и плитко заровена - за отдалечените имоти няма как да се постигне необходимият наклон. Затова, преди да мислим за реконструкция на булеварда, трябва да се изгради новият Южен колектор с голяма пропускливост и дълбочина. Изпълнението ще струва около 120 млн., а още поне 20 млн. ще трябват за реконструкция на "Стамболийски". В същото време цялата приходна част на бюджета на Пловдив е около 150 милиона. Това означава да вземем всички пари на пловдивчани за 1 година и да реализираме този проект, без да забием и един пирон в другите райони, което е абсурдно и никой в града няма да се съгласи.

Надяваме се от ВиК да изградят колектора и едва тогава да мислим за разширяването на булеварда,

за което слушам от 30 години.    

- Градът се разраства към Родопската яка. "Южен" вече изпревари по население "Централен", а се твърди, че по брой на реално живеещи вече гони Стара Загора. Хората в „Беломорски” и „Остромила” обаче все така газят в кал и прах. Какво е решението?

- Общинската администрация от години си затваря очите за този проблем. Време е за умело планиране и след това да се спазва разписаното. В противен случай разрастващият се Пловдив ще се превърне в сбирщайн от неуредени махали.  

Проблемът обаче не е само в проектантите и администрацията, защото те често влизат в колизия със  собствениците. Подземна инфраструктура не може да се гради, без да се засягат частни терени. А хората са много ревниви, когато става дума за тяхното.  Администрацията не трябва да работи на парче, а да има дългосрочна визия и да предвиди какво ще се случи в тези квартали след 10-15 години. Собственикът тогава ще знае - тук е пътят, тук ми е входът, оттук минават каналът, кабелите и т.н. 

Много важно е от

ВиК да спрат да издават разрешителни за хора, които са си купили ливада, а искат да вдигнат в нея палат.

Сега в „Беломорски” е пълен хаос - нямаш достъп до питейна вода и ти разрешават да си направиш сонда. За обратните води копаят септични ями сякаш сме в средновековието. В един момент, понеже инвеститорът няма ПУП, съседът му затворя входа, защото е решил, че не иска пред къщата му да минават коли. Следват разправии и съседски войни. 

Същото е и в „Остромила”. Цифром и словом там има две истински улици. Като нацепим цялата земя наоколо на малки квадратчета, става страшно. Идва собственикът на имота и казва: Построих си къща на ливадата и искам да имам път! Питам го: ​Оградата ти на улицата ли е или по-навътре? И той е учуден: А защо да е по-навътре? Ами как да ти направим улица и къде да оформим тротоара? Комшията му отсреща и той сложил оградата на пътя. По стандарт даже ширината на временната улица е 7 метра, но строежите са ги изяли. Има и друго - като асфалтираме пътя, трябва да го отводним някъде. Никой обаче не иска да отстъпи земя. Всеки строи до границата на имота и след това се жалва, че няма път и инфраструктура. Преди време имах уникален случай с един трафопост. Правим го за собственика на близкия имот. Трябваше да вземем 12 квадрата от него, а човекът реагира възмутен: как ще си дам от земята! Ами нали за тебе го слагаме? Какво ще направиш на тези 12 квадрата - кучешка колиба ли? А гражданинът сърдит, вика и псува държавата.  

- Известно е, че сте фен на Локото. Какво мислите за проекта за новия стадион на Лаута?

- Трябва да отговаря на всички изисквания - и наши, и европейски - за безопасност, за достъп, за осигуряване на места за журналисти, гости и т.н. А преди всичко проектът трябва да е съобразен с българския Закон за устройство на територията. Доста трудна задача. Проектирането е сложно, а самото изпълнение - не чак толкова. Мисля, че екипът работи добре и в крайна сметка ще се получи един добър стадион, който да отговаря на нуждите на нашия град.

Кметът на „Южен” Костадин Язов е завършил пловдивския Механотехникум, а после Инженерна физика в ПУ „Паисий Хилендарски“. Магистър е по макроикономика и по сигурност в публичния и частния сектор. На 5 юли 2009 година е избран за народен представител в 41-вото Народно събрание. От есента на 2019 г. е кмет на район „Южен”.  

 

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (9)

Елена

Елена

17.06.2020 | 12:22

Господин кмете, започвам да съжалявам, че гласувах за Вас! Междублоковото пространство между първите три блока на ул. "Бр. Бъкстон" ще бъде застроено! Един красив парк с 50-годишни дървета става зян!Да не говорим и за детската площадка, която е построена с труда на живущите в блоковете!С каква "чиста" съвест го допускате?Все бивало частна собственост, ама да загива нещо толкова хубаво в името на "частната собственост" /да, знам, че тя е законна/, не бива! Има начини това да не се допуска. Убедена съм в това!Срам и позор!Или ще се водим от максимата: "Частната собственост е неприкосновенна"?Да не говорим за заменките и всички други уродщини, вършени през годините! Сега е във Ваше право да се намесите! Ако искате, разбира се!

Отговори
7 5
jlo

jlo

17.06.2020 | 10:49

Радке, стига си писала годни коментари, стоейки удобно в креслото на партията!

Отговори
4 3
мхм

мхм

17.06.2020 | 10:09

Тоя не беше ли гербаджия?! Пловдив , откак ГРОБ е на власт, стана помашко-селско гето. Мазни помакини, изпростели батки и отрочетата им щъкат по улици , паркове и градинки и засират де що видят!!! Сега взел да ми разправя кметчето-герберска подлога, акъл да дава, щото ако го имаше , едва ли щеше да се вре в политиката! Айде нема нужда!! Пловдив достатъчно се напълни с помия.... Отърване няма , ама и оправия няма да има. Вървим по стъпките на нашия вожд и учител Боко!

Отговори
17 6
Жител на район Южен

Жител на район Южен

17.06.2020 | 09:56

С удоволствие прочетох интервюто с кмета Язов: конструктивно мислене, липса на популизъм, мислене в перспектива показва господинът. Дано успее да се справи поетапно с проблемите, защото районът яко е затънал в резултат на управлението на некадърници! Режене на ленти на смешни детски площадки, чорапчета на дърветата пред кметството...десетки години изгубено ценно време. Дерзайте, г-н Язов, такъв кмет ни трябва!

Отговори
6 10
Тролче

Тролче

18.06.2020 | 10:44

Колко плащат на публикация ?

Отговори
1 1
Гражданин

Гражданин

17.06.2020 | 09:53

Кмете , кой изпродаде всички общински и държавни терени в Южен? Кой иска да строи жилищна сграда на бул.Никола Вапцаров/срещу Нептун/ на държавна земя и защо там не се построи детска градина ?Защо на Юбилейния няма детска градина , както е в ОУП-а на гр.Пловдив?Много е лесно да искате да ви се дарява земя , но я да видим как 90% от терените в Южен станаха частни? Дайте да видим как земята до НАП и запустелите складове станаха частни, как заводите в близост станаха частни ? Как са придобити и на кого са?

Отговори
12 4
Иво

Иво

17.06.2020 | 09:50

Не разбрах от какво е възмутен кметът - защо собственикът трябва да дарява земята си, за да се направи улица, трафопост и каквото и да било?! Какво е виновен, че този който е парцелирал терена не се е сетил, че ще има нужда от улица. И е крайно време да се търси съдебна отговорност от тези, които с лека ръка раздават разрешителните за строеж (естествено "почерпени" от инвеститора). Макар, че за по-централните части на Южен е вече късно - там безогледното презастрояване придоби колосални размери!

Отговори
8 4
СТАР ЛОВДИВЧАНИН

СТАР ЛОВДИВЧАНИН

17.06.2020 | 09:24

кметска заповед всички блокови с над 15 аартамента задължително на първи етаж да предвидят детски градини .бездруго първи етаж-над гаражите е неудобен за живеене.това е решението и общината ще изкупува от строителя градините , но блок без детска градина няма да получава стротелно разешение.КРАЙ

Отговори
0 6
Батко

Батко

17.06.2020 | 09:10

Няма пари, нали кмете ;)

Отговори
10 4

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще гласувате ли на извънредните парламентарни избори през юли?