Следвайте ни

Кирил Търпов: Пропуснахме шанса Пловдив да стане бижуто на Европа

viber icon

- Г-н Търпов, не живеете в Пловдив, но всяка седмица сте тук. Преживяхме Европейска столица на културата - така ли си представяхте реализацията на инициативата?

- Да, преживяхме! Пловдив е любимото ми място и обичам да се връщам тук. Наблюдавайки реализацията на проекта обаче, дори не ми се излизаше да се разходя из така наречените арт пространства и локации. Беше пълен провал. Изпуснахме голяма възможност, защото инициативата можеше да направи Пловдив бижуто на Европа.

- Все повече хора смятат, че по време на инициативата пловдивските творци и представители на занаятчийските гилдии са останали в ъгъла. Вашето впечатление? 

- Не са само те останаха в ъгъла. Когато поех фондацията, имах сериозни намерения това да се превърне в голям проект, защото така трябваше да се случи. Тогавашният управителен съвет реши, че фондацията трябва да се занимава с културната програма, а не с подготовката на града за кандидатстването. Една културна програма се подготвя много лесно и бързо. За мен по-важното бе градът да се развие като инфраструктура. Точно това тогава можеше да стане лесно и бързо. Имахме правителство на ГЕРБ и местно управление на ГЕРБ. Исках да се мисли за града с проекция за бъдещето. Да се оправи водоснабдяването, да се оправят улиците, транспортът. Всичко това можеше да стане с проекти от инфраструктурните фондове на Европа. Тук трябваше да влезе и Старият град.

- Където още няма дори банкомат или кафемашина...

- Старият град е голяма болка. На практика той не работи. В събота и неделя е затворен. Моята идея бе целият отдел "Култура" да бъде разпръснат в резервата, а не да стои затворен в стаи и тавани. Имаше един прекрасен шеф на „Старинен Пловдив” -Амелия Гешева. Тя бе човекът с невероята визия как това може да стане, но замина за София.

- Хората в резервата се чувстват забравени - и от местната власт, и от София. Настояват там да има отделно кметство. Споделяте ли такава идея?

- Трябва да имат кметство плюс свое полицейско управление. Навремето работих във фонд „13 века България” и до нас бе полицейското управление. Трябва да има кметство, защото това е специфична структура. Идеята ми беше отново с помощта на европейски пари да реставрираме къщите с едно задължение от страна на собствениците - в събота и неделя да има отворен двор и една стая за туристите. Да се помогне на тези хора, за да може Старият град да се съживи. А към 2019-а той бе затворен. Туристите, ако дойдат вечерно време и сутринта си тръгнат, няма къде да отидат и какво да видят. Идеята ми бе занаятите да останат в Капана. Там да е занаятчийският център на Пловдив. А той стана кръчмарският център. Можеха заведенията да са в Стария град, където цяла България ги знаеше от предишните десетилетия. Идеята бе на големите прозорци в Капана занаятчиите да работят и да дават уроци на бабите от Скандинавия. Да бъде активен квартал на творческите индустрии. Другата ми идея бе по цялата дължина на площада, а не една трета като сега, да бъде експонирана археология, а на мястото на Партийния дом да се направи сграда на операта. Това можеше да е готово до 2015 година. Покривът на тази сграда щеше да е зелен и хората да се разхождат по него. Пощата, която в момента се руши, щеше да е културен център „Кудоглу”.

- Как го виждахте този център?

 - Сградата е красива и трябва да се запази. Огромните й помещения можеха да станат музей - да покажем всичко, което имаме. До нея Голямата базилика, а после Малката. Щеше да се оформи общ комплекс от значими и интересни за туристите обекти. В тогавашния управителен съвет на фондацията обаче имах сходни виждания за всичко това само с Анастас Бадев. Скоро след мен и той подаде оставката и нещата не се получиха. Ето ЕСК мина, но Пловдив не можа да използва възможностите да бъде оправен. Сега откритият форум на площада е като кръпка. Сградата на пощата е на Български пощи и на някакъв частник, но голяма част от нея изобщо не се използва и се руши. Имаше милиони, готови да дойдат за инфраструктура и транспорт, но не ги потърсихме. Извинявайте, но три са общините, спечелили големите транспортни проекти за 2013-2020. Това са Пловдив, Бургас и София. София и Бургас ги превърнаха в прекрасни работещи проекти, а не като тук - провал след провал по всички линии. Вижте ни рейсовете и ще разберете за какво става дума.

- А Хасково вече има електрически бусове.

- Има! Помислете си - защо един кмет в Бургас е толкова успешен! Не мога да си изкривя душата - Тотев има много грешки, но те не са само от него. Защото когато аз предложих заедно с бюджет и всичко, той ме извика и каза: Казвай какво трябва да направим! Но след това други сили ли се намесиха, той ли се промени, но всичко се осуети. Включително и контактът, който имах с него. Той беше готов и усещаше какво трябва да се направи. Първият бюджет, който направихме за 2012 година, бе за 1 милион. Общината даваше 400 хиляди лева - останалите трябваше да привлече фондацията. А те направиха така, че да са организация, която да харчи пари, а не да привлича. Това бе генералното ни разминаване в политиката на фондацията.

- Как става така, че трета година се опитваме да разберем каква заплата получава изпълнителният директор на ОФ "Пловдив 2019" и не успяваме - нито медиите, нито гражданите, нито общинските съветници?

- Фондацията трябваше да е отворена към хората, а се превърна в някаква тайна организация. В началото всички ни гледаха и целият град знаеше какво правим. Всяка седмица давах пресконференция какво мисля да правя. Младежите ни следяха, защото този проект трябва да е насочен към тях, творците и бизнеса.

- Казахте нещо важно - гражданството да се подготви за събитието. В тази връзка - имахме силни изложби като тази на „Дойче телеком” и с парчетата от Берлинската стена, но хората явно не я оцениха. Защо?

- Именно защото не бяха подготвени или бяха напомпани с други очаквания. Точно заради това, че фондацията не беше отворена, пловдивчанинът не бе готов. Той не прие ЕСК като свой проект.

- Грешка ли беше, че изпълнителните директори не минаваха през конкурс, а бяха назначавани?

- Те бяха назначавани, за да изпълняват заповедите на други хора. Имена няма да споменавам. Някои от членовете на Управителния съвет сами си подаваха оставките, като виждаха, че ще бъдат употребени. Във всеки един момент директорът на фондацията беше принуден да напусне. Аз съм правил редица световни фестивали - научил съм се на това, кое как се случва. За да кандидатствам за това място, изчетох абсолютно всичко, което има като документи от Евросъюза и е свързано с инициативата на Мелина Меркури. В началото, вместо да работим, ние трябваше да превеждаме от английски документите за членовете на управителния съвет. Не си вършихме работата, а беше "преведете ми това, преведете ми онова"! Ами защо си се хванал, като не можеш да четеш документи!

 

Диригентът Кирил Търпов е първият изпълнителен директор на Фондация Пловдив 2019. Той взе поста с конкурс през декември 2011 година в съревнование с 9 души. Изкара на ветровитото място 5 месеца и хвърли оставка.

Кореняк пловдивчанин с успешна кариера в САЩ. През 2006 година е обявен за най-успешния българин, който се занимава с изкуство в чужбина. 

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

7N56

31.12.2019 | 19:07

PALNA SKRAB,TAPASHTINA I TAK DALE

Отговори
1 0

ПОСМАЛИ МАНГО!

31.12.2019 | 17:05

ГОЛеМ СМЕХ, МАЙНИ! ЗНАЕМе ГИ ОНИЯ ДЕТО НАПРАВИЛИ У ЧУЖБИНАТА СТРАХОТНА КАРИЕРА === ПА СЕ ВЪРНАЛИ У БУЛГАРИСТАН ДА СИ ПАПКАТ АМЕРИКАНцКАТА ПЕНцИЙКА. НЕ ЛИ? СДЪВКАНИ И ИЗПЛЮТИ МЯЗАТ, НЕ ЛИ? ТА И ТОа СЕГА (цит.): "Кореняк пловдивчанин с успешна кариера в САЩ. През 2006 година е обявен за най-успешния българин, който се занимава с изкуство в чужбина. . ." АБЕ АЗ СЪМ ЧУВАЛА ЗА ЕДНО НЯКАКВОСИ КРИСТО В НЮ ЙОРК (САЩ СЪЩО?) ДЕТО ИМА ИЗВЕСТЕН УСПЕХ (А ДЖУЛИЯ КРИСТОВА?), АМА НЕЙСЕ ДЕ, ЩОМ МАРИЦАТА ТВЪРДИ ЧЕ "Е ОБЯВЕН" К'ВО МОГА ДА ВЪЗРАЗЯ, кис–кис

Отговори
2 0

Търпов - МОЗЪКЛИЯ ли?

28.12.2019 | 18:21

Щом се подписва под ИДИОТИЗМА (цит.): "...Пловдив да стане бижуто на Европа" това показва МОЗЪЧНА НЕДОСТАТЪЧНОСТ. Или НЕВЕЖЕСТВО. "Маестро", ти доколко познаваш Европа? Коя Европа? Коя прослойка във вертикалата; коя география във хоризонталата? На БУДАЛИТЕ дето се оливат как били най-старият град (?!?) на галактиката, който бил ХЕМ ДРЕБЕН ХЕМ ВЕЧЕН -сякаш щом е вечен има как да е НЕдребен- на тях им пробутвай ФИШЕЦИ И ЛОЗУНГИ. И без напъни "Пловдив да стане бижуто..." Европа си има стара, горда БИЖУтерия, айде няма нужда, избърши си пяната от Мутрата!

Отговори
2 0

Търпов ЛУУЗЪР - добре, че се махна

28.12.2019 | 17:47

На тоя мозъклия само половин изречение му е достатъчно да му лъсне диригенЦкия "интелект" със който щял бил да подобрява пловдивското ГРАДОУСТРОЙСТВО (цит.): "...на мястото на Партийния дом да се направи сграда на операта...." ДОЛО

Отговори
2 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?