71
Следвайте ни

Капитан Андрея Андреев: Концесия на Летище Пловдив в този момент е предателство

viber icon

Когато ме поканиха да се върна на Летище Пловдив, го приех като повиквателна за трудова повинност в името на българската гражданска авиация 

Аз съм като онези растения, които колкото повече ги мачкаш, те повече избуяват

 

- Капитан Андреев, пуснахте голяма бомба с Вашата оставка и най-вече, че говорите открито за проблемите на Летище Пловдив. Поставяте и условия на министъра на транспорта и правителството. Какво Ви провокира да действате с тежка ръка?

- Когато бях малък и още не можех да чета, но вече мечтаех да стана летец, сестра ми Василка, която много обичам, ми четеше книгата на Борис Полевой „Повест за истинския човек“. В нея се описва подвигът на един съветски летец, който е свален, той пълзи 18 дни, за да стигне до своите, после му ампутират краката под коленете, но въпреки това той с протези преминава през всички препятствия. Първо се научава да танцува, после да лети и до края на войната е летец-изтребител. Винаги съм се стремял да бъда истински човек. Въпреки че съм имал трудности, съм го постигал. Това не е първият път, в който постъпвам така. Не е емоционално или детска постъпка, както министърът на транспорта я нарече. Свидетел съм на всички неща, които се случиха в България през последните 60 години, аз самият съм на 67 години. Всичко, което се е случило в системата на въздушния транспорт, на гражданската авиация, никак не ми харесва. Аз съм част от авиационната общност и един от авиаторите на България и затова, когато ме поканиха да се върна на Летище Пловдив, го приех като повиквателна за трудова повинност в името на България и в името на българската гражданска авиация. Тук заварих много проблеми, на които вече дадох гласност, а вашата медия първа ги отрази. Опитвах се да разговарям с министъра на транспорта, а той ми налага с кой да работя и аз обезателно трябва да се съглася. Очаквах да бъда изслушан, да го запозная с проблемите, и да бъда подкрепен в решаването им, но не - трябва да работя с еди-кой си, а после щели да ми изпратят и съветник. Тоест ще ми сложат намордник, защото аз не мога и не зная как да си решавам нещата, след като за трети път управлявам летище. И никога досега не съм се посрамил. Винаги където съм бил, успехът е бил с мен.

- Ако останете на поста изпълнителен директор, какви са спешните задачи, които сте си поставили за изпълнение?

- На първо място, както казах, трябва да се спре концесионирането на Летище Пловдив. Задължително трябва да направим и склад за ГСМ. Има процедури във връзка с квазиконцесионния договор, които трябва да предприемем като ръководство. Трябва да имаме станция на пожарната команда, разположена на точно определено място. Летището трябва да стане III „А“ категория или 0/0, за да кацат авиокомпаниите тук, а не да заобикалят Летище Пловдив. Трябва да приключим и процеса по вливане на Летище София в Летище Пловдив. Надявам се да сключим договори и с 6 нови авиокомпании, с които водя преговори, но засега няма да обявя имената им.

- Вие бяхте директор на Летище Пловдив в периода 2008-2009 г. Каква разлика намирате оттогава и сега на аеропорта?

- Тогавашните управляващи ме уволниха през октомври 2009 г. Оставих нов терминал и нов перон, имаше и повече полети, които понякога стигаха до 9-10 на ден. Тогава

оставих летището с 3 млн. лв. в сметките и над 115 души персонал.

Сега в сметките няма почти нищо, а персоналът е 78 човека. За моя изненада, липсваше и една от най-важните длъжности ​- експерт по маркетинг. Комуникацията с авиокомпаниите се е водела по някакъв заобиколен или неестествен начин или почти не се е водела. За фекалната ситуация вече казах, техниката е остаряла и скапана, системата за отопление и вентилация на терминала не работи, а идва зима. Отделно, целият терминал е в паяжини, няма склад за ГСМ, а само една цистерна, която е с омекнали гуми. Тоест картината на летището е сякаш след военни действия или други поражения. В тази обстановка започнах да работя и да си върша работата. Но се оказа, че за министъра на транспорта е по-важно да се започне незабавна концесия на летището. Освен това с вливането на Летище София в Летище Пловдив се очакват между 30 млн. лв. и 100 млн. лв. А според зам.-министъра на транспорта Александър Пулев той трябва да ми казва как и в какво да инвестирам, да се изправи летището на крака, за да дойде някой да го концесионира.

- Това ли преля чашата?

- Миналия петък бях на посещение при министъра на транспорта. Тогава разбрах, че те са на друга вълна и готвят летището за концесия по някаква схема. Но аз в схеми не съм участвал и няма да участвам. Аз като човек, като български летец и авиатор, категорично не съм съгласен да има концесия на Летище Пловдив. Затова и дадох писмено становище до министъра. Целта ми е не да напусна Летище Пловдив, защото искам да работя тук, а да предизвикам вниманието на цялата общественост и на правителството. Да се осъзнаят, да си отръскат главите и да не допускат подобни ситуации тук, както се случи с кораба при Камен бряг. Ако искат да остана, трябва да се съобразят с моите условия или да натоварят с решение на Министерски съвет министърът на транспорта да прекрати веднага процеса за концесиониране на Летище Пловдив до 2041 г., когато изтичат концесиите на Летище Варна и Летище Бургас. Само така може

да бъде съхранен интересът на държавата

в областта на въздушния транспорт и гражданската авиация. Това летище е с двойна употреба, има и военновъздушна база, а ние сега да го концесионираме... Тези, които искат да концесионират, нека да прочетат закона и ще разберат, че на концесия могат да се отдават не само цели летища, но и части от тях. Като искат да правят карго, ще им отделим място. Карго терминалът е заложен и в генералния план на летището. Но можем и заедно да участваме в такъв проект и да печелят и те, и държавното дружество, и всички ще имат полза. Ако искат летището да остане държавно, да ми дадат да го управлявам 5 години заедно с г-н Пламен Спасов, който е член на Съвета на директорите, да пратят и трети подходящ човек, който може да работи в колектив, а не като Владимир Зайков,  който, освен че е некомпетентен в областта на авиацията, е нелегитимен член. Същият използва настоящия си статус на съветник в Министерството на транспорта за манипулиране на личния състав на Летище Пловдив за лични цели, но най-вече за да полира егото си. Така че държавата, ако иска да работи с мен, да  поставя задачите. Има т.нар. квазиконцесионен договор между Министерството на транспорта и ръководството на летището, чрез който построих новия терминал. Към този договор могат да напишат няколко анекса и започваме да работим. Ако за тези 5 години аз като изпълнителен директор не изпълня поетите от мен ангажименти, с нотариално заверена декларация, директно отивам за 10 години в затвор,  който ми посочат. Но това летище трябва да бъде съхранено. На Варненското летище като бях директор, немските концесионери  започнаха да ми нареждат. Накараха ме за 1 месец да уволня 430 човека. Аз не се съгласих и напуснах сам. Сега пак ли това ще се повтаря?

- Имате ли отговор от министъра на транспорта дали приема Вашата оставка, или ще се съгласи с условията Ви?

- В понеделник министърът ми се обади и попита: Каква е тази бомба? Казах му, че няма да работя със Зайков, а той ми каза, че това са детски работи. Напомних му, че заради разликата в годините  министърът може да ми бъде син, а и не се държи адекватно, а той ми затвори телефона и до момента няма друга реакция. Но тези решения не се вземат лесно. За всички проблеми на летището и моите предложения, освен министъра,

информирах и ДАНС, защото става дума за национално летище.

А какво ще се случи оттук нататък, не зная. Като гледам, пак ще замина за чужбина, за да летя с моя самолет, който е американска конструкция. Той е сертифициран от ГВА и е само за спортни цели. Много е подходящ за любителски парашутизъм, с който години наред скачаха в Гърция, в Италия и в Румъния. Заради този самолет обаче много „ме обича“ една двойка - Христо Щерионов - шефът на ГД ГВА, и  Красимира Стоянова, шефката на политическия кабинет на министъра на транспорта. Между другото, тя е шеф на всички министри, защото е с всички партии, буквално е сивият кардинал, вечната Амбър. От 2019 г. Стоянова и Щерионов се опитват да ме спрат,  искат да ме притиснат и да ме смачкат. Написах им процедура за освидетелстване на любителски построени въздухоплавателни средства. Вече две години и половина Красимира Стоянова ме мотае, но не само мен, тази процедура я чакат и други хора. Десет пъти ходих и при Христо Щерионов, а той ми каза: „От едно място ми наредиха да си трая“. А мен ме разработваха от ДАНС и военноморското разузнаване. Това беше по времето, когато президентът Радев се кандидатираше първия път за президент. След това от ГВА бяха наредили на всички летища в България, ако Андрея Андреев кацне, дойде пеш или с автомобил, трябва да докладват. Тоест аз вече бях обявен за враг на народа. Но колкото и да ме притискат, няма да успеят. Аз съм като онези растения, които колкото повече ги мачкаш, те повече избуяват.

 

Капитан Андрея Андреев е роден на 27 септември 1954 г. Завършил е Академията за гражданска авиация в Санкт Петербург, Русия, със специалност "Инженер по експлоатация на въздушен транспорт". Има редица допълнителни квалификации в България, Холандия, Франция, Украйна, Русия, Канада. Натрупал е над 35 г. стаж в гражданската авиация и опит в различни направления на въздушния транспорт. Пилот на самолет с над 13 000 летателни часа. Авиационен експерт с международно признание. За периода 2006-2008 г. е бил директор на летището във Варна, а до септември 2009 г. - директор на аеропорта край Крумово. До 15.09. 21 г., преди да бъде назначен за втори път на поста изпълнителен директор на "Летище Пловдив" ЕАД, е бил управител на спортен клуб и консултант на международното летище Душанбе, Таджикистан. Владее руски и английски език. 

Мария Петрова

Мария Петрова

Журналист - екип "Бизнес"

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (8)

Благородството е живо

Благородството е живо

20.10.2021 | 12:28

Човек с такава професионална биография зад гърба си няма как да бъде заобиколен. Човек,който знае и може. Тези в министерството трябва да стоят прави пред него и да го гледат в очите!

Отговори
13 4
България

България

20.10.2021 | 10:40

Голям мъж… Имаме нужда от такива!

Отговори
16 5
Ххх

Ххх

20.10.2021 | 10:31

Г-н Андреев, дерзайте! Шапка Ви свалям! Вижте какво образование има министърът на транспорта, протеже на бесепаря уж Мутафчиев, НО удобен на всички политически сили! Сложен е да върви алъш-веришът с плътта на Родината. Гордея се, че все още има мъже военни, а не търговци с военно образование. Българин сте!

Отговори
17 3
авиатор

авиатор

20.10.2021 | 10:31

Браво!!!!!!

Отговори
16 4
Успех капитане

Успех капитане

20.10.2021 | 09:59

Достоен човек- БЪЛГАРИН

Отговори
20 4
Станчо

Станчо

20.10.2021 | 09:32

Точно такива хора трябват на България а не мекушави олигарси ! Ало ...министре разбра ли нещо от това ?

Отговори
24 4
Министър

Министър

20.10.2021 | 09:59

Не чете такива интервюта. Със съдържанието им го запознават безбройните му хрантутници които му крепят и топките. Андреята да си фаща шапката и чао на цялата измет. Явно тя Бг е прокълната територия и тук такива като него не виреят.

Отговори
8 7
Свобода

Свобода

20.10.2021 | 11:49

Министърчеее какви ги дробиш тук?!

Отговори
6 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво е най-важното, което новото правителство трябва да свърши в следващите месеци?