Следвайте ни

Йордан Божилов: Корумпиран антимафиот №1 е тежък удар по имиджа на България

viber icon

Ако компроматите срещу премиера сработят, занапред всеки, който има техническо средство и малко познания, може да се намеси в българската политика

В системите за сигурност винаги е имало хора, които са минавали „на другата страна” 

След толкова реформи продължаваме да възпроизвеждаме МВР от времето на Народната милиция

-  Г-н Божилов, пускат ни втора порция скандални записи, за които се твърди, че гласът е на премиера Борисов. Колко още компромати ще излязат?

- Компромати ще има. За съжаление, те навлязоха много отдавна в българската политика.  Компромати като начин за удряне на опонента или пък търсене на позитиви вече са част от нашата политическа реалност и ще бъдат. Въпросът е как действат службите, как действат хората, на които се приписват въпросните записи. И как реагира обществото.

Важно е службите да изяснят кой пуска тези записи, какви са мотивите. А в случая не става въпрос за запис на кого да е, а за претендиране за запис на гласа на премиера. Трябва да се разбере дали това е истина, или са фалшификати. Има технически начини за анализ.  

 

 

- Ще научим ли истината - каква част от записите е монтаж, дали всичко е фалшиво? Ще научим ли кой стои зад компроматите - появиха се спекулации за Цветан Цветанов и Васил Божков.

- Възможни са всякакви варианти. Истината е важна както за хората, за обществото ни, така и за държавата. В случая не е уязвен само един човек, а политик, който е олицетворение на страната. Трябва да се търси начин да се изчисти този имидж. Случаят със записите има резонанс в България, но и навън. Абсолютно е възможно неправомерно да се създават различни внушения, които да се използват от противници на България в ЕС и НАТО от различни сили, включително в Европа, които не искат страната ни да получава фондове, да заема достойното си място в Европейския съюз. Случващото се може да бъде използвано за подобна цел.

Много са страните, които имат интерес и от дестабилизация на страната, и от дестабилизация на една или друга политическа формация.

При всички положения записи като изтеклите в публичното пространство са незаконни, извън морално-етичните аспекти.

 Авторът и подбудителят на записите трябва да понесат цялата строгост на закона.

Недопустимо е българската политика  да се влияе от подобни записи! Вече съществуват технологии, чрез които могат да се създават абсолютно фалшиви образи, видеа, говор, чийто фалш е много труден за разпознаване. Има изкуствен интелект, чрез който това може да става. Има начини за създаване на фалшификати, които на пръв поглед да приличат абсолютно на реалността. Гугъл е разработил на базата на изкуствения интелект система, която на базата на ключови думи пише цяла статия. И не може да разберете, че това е написано от робот. По този начин се пише дори поезия. Има видеа, генерирани с изкуствен интелект, които не могат да се отличат от истинските образи.    

Ако допуснем да се действа по този начин, то всеки, който има техническо средство и малко познания, може да се намеси в българската политика! А това е абсурдно.   

За съжаление обществото ни отдавна залита в теории на конспирацията.

 

- За разлика от записите с премиера обаче не можем да търсим конспирация в арестите на високопоставени антимафиоти. Доколко сериозни могат да са щетите от това, точно хора на високи позиции, призвани да пазят обществото от бандитите, да са им гарантирали чадър срещу подкупи?  

- В системите за сигурност винаги е имало хора, които са прекрачвали границата, които са минавали „на другата страна”. Ако вземем системата на МВР, в повечето случаи това си били граничари, полицаи. Тук с ГДБОП случаят е съвсем друг и е изключително притеснителен, тъй като става въпрос за системата за борба и превенция на наркотрафик и наркоразпространение. А това не е само национална задача, а система, която действа в рамките на Европейския съюз и на глобално ниво. Ако чужди служби са подали информация за тези хора, това означава, че

на България ще престанат да вярват службите на другите държави членки  на ЕС и НАТО.

А това е изключително лош знак.

Ако това с осигуряването на чадър наистина се е случвало, означава жесток удар по имиджа и доверието към страната ни. Не изключвам службите от партньорски страни и Европол  да спрат да ни предоставят сензитивна информация или да намалят обема <210> в опит да минимизират щетите.

 

- Но се руши и доверието в институциите вътре в държавата. След съд, прокуратура, които досега упреквахме, че не си вършат работата, сега се оказва пробита и ГДБОП. На кого българинът да има доверие?

-  В идеалния случай - на държавата, на органите. Системата за национална сигурност се гради на няколко фактора, след които най-важни са законите, средствата и хората. Ако дори един от факторите куца - законът не е добър, няма технически средства или хората са нелоялни, цялата система не функционира добре. В случая виждаме, че ръководители на най-високо ниво са преминали на другата страна. Тук възникват редица въпроси. 

 Защо служителите не минават периодично на полиграф?

Защо периодично не се правят атестати? Това са неща, които ще минимизират подобни неприятни случаи с корупционни схеми.

За съжаление президентът пропусна да върне Закона за МВР по много важен въпрос - какво МВР искаме да имаме. Продължаваме да възпроизвеждаме МВР от времето на народната милиция. Тук е проблемът, а не кой кого ще охранява.  

 

- Как според Вас трябва да се модернизира МВР?

- Много са формите. Единият подход например е създаване на т.нар. въоръжена и невъоръжена полиция, разделяне на тези функции, които нямат специфични правоналагащи задачи като контрол на транспорта. Защо полицаят там трябва да е въоръжен?! Или например при охрана на обществени мероприятия. Това трябва да са структури пак на държавната власт, но по-близо до кмета, до съответното населено място, не доброволни отряди, както предлагат някои политици.  И трябва да има една структура, която да се занимава с тежки криминални проявления, включително тероризъм, убийства. Това съществува и действа в много държави.

А ние сега имаме абсолютно централизирана, огромна по численост система, която може да бъде много по-ефективна с по-малко пари.

Навлизат нови технически средства, които трябва да бъдат вкарвани в правоохрана, правоналагане. А тук едва ли не се изнесе, че основният проблем на Закона за МВР е това, че може би се създава дублиране на НСО. А тази служба впрочем също трябва да се преразгледа тотално.

Не ни трябва и НСО 1 в този формат, в който е сега. Тази служба трябва да охранява застрашени лица. В закона фигурират какви ли не лица, по презумпция. Това също е абсурд.

На практика НСО се е превърнала в транспортна служба.

Днешното НСО е абсолютно въпроизвеждане на бившото УБО от времето на социализма - Управление за безопасност и охрана. Въпросът е трябва ли да бъдат охранявани от въоръжени служители толкова много лица. Например всеки министър е возен от  въоръжен шофьор на НСО с кола на НСО. 

У нас ситуацията не е такава, че да изисква такъв огромен брой хора държавни служители да бъдат охранявани от хора на НСО, специално обучени, които получават високи заплати. Това не ни трябва, това е излишен ресурс.      

Трябва да изчистим същността на НСО, на МВР - това ни убягва.

 

 - Докъде ще доведат трупащите се компромати? Имат ли потенциал да наклонят везните на парламентарните избори например?

- Зависи от това как хората възприемат компроматите. Зависи и от държавността, от лицата, които са въвлечени в скандалите. Трябва да имаме критично мислене към всичко, което става - това е много важно.

Ако се подвеждаме при всеки подобен случай, да, това ще има влияние на изборите. За да не се влияе обществото от компромати и скандали, трябва службите да си свършат работата, да стигнат до истината, да си върнат доверието на хората.  И този, който е нарушил закона, да бъде привлечен под отговорност. Да не забравяме как стана Брекзит - чрез манипулиране на общественото мнение. Достатъчен урок да не се поддаваме на манипулации.

 

Йордан Божилов е председател на Софийски форум за сигурност. Магистър по политология и по право. Специализирал е международни отношения и сигурност в Европейския център за изследване на сигурността „Джордж Маршал” в Германия и в Женевския център за изследване на сигурността. Дългогодишен служител в Министерството на отбраната. Бил е началник на Политическия кабинет на министъра на отбраната в периода 2010-2013 г.

Хенриета Костова

Хенриета Костова

Журналист - екип „Политика“

Хенриета Георгиева е завършила Английска гимназия в Русе, ПУ „Паисий Хилендарски” и Софийския университет, специалност журналистика. От 1993 г. работи в екип Политика на в.”Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Rosalina DE LUCIA

Rosalina DE LUCIA

30.06.2020 | 15:42

Здравейте г-жо и г-н, На този коментар обявявам новите си съобщения. Свидетелствам за получения заем и искам да благодаря на г-жа Виолайн. Имате важен проект за изпълнение, но за съжаление нямате достатъчно пари, за да започнете. Вашият бизнес е фалирал и търсите средства, за да започнете, това съобщение е за вас. Моля, свържете се с тази дама с кредитора на IBSI-BANQUE. Ето неговия имейл адрес: [email protected] Благодаря ти !

Отговори
1 0
закономерно

закономерно

29.06.2020 | 13:04

Не, това е закономерност в страната на мафията! "ГЕРБ - открито и честно управление! Гарантирано от Б. Борисов...."

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?