Следвайте ни

Йордан Божилов: Ако нямаме бойна авиация, дрон може да удари атомната ни централа

viber icon

- Защо 17  г. след приемането ни в НАТО продължаваме да летим на МиГ-29 и Су-25? 

- На нас ни е необходима авиация, категорично. Има рискове, при които нейната роля е ключова. Ако например пътнически самолет се отклони от летателния си план, няма как да знаем  дали е завладян от терористи, дали има проблем на борда.

Не можем да стреляме по такъв самолет с ракета от земята.  Трябва самолет на ВВС да излети, да провери, да окаже съдействие, ако е нужно.

През 2012 г. участвах в преговорите за придобиване на самолети Ф-16 втора ръка. Цената - за 9 самолета, наземно оборудване, обучение, всички наземни средства плюс въоръжението, щеше да ни струва  700 млн. лева. Но тогава имаше сериозна атака срещу това решение - предполагам от хора, които искаха да поддържаме МиГ-29. И политиците се изплашиха. Румънците купиха този пакет, договорен от нас, и това беше началото на модернизацията на техните ВВС. Ето затова и днес летим само на МиГ-29. 

 

През 2012 г. можехме да купим девет самолета Ф-16 втора ръка само за 700 млн. лева

Вероятно ще разчитаме на руските МиГ-29 дори след пристигането на американските изтребители

Твърденията, че ще влезем във война с Русия, са несериозни

 

- Г-н Божилов, ще разберем ли какво точно се е случило и каква е причината за фаталния инцидент с МиГ-29, при който загина един от най-опитните ни военни летци майор Валентин Терзиев?

- Това е един от най-тежките инциденти във военната ни авиация в последните години. Най-важното сега е да се разбере защо е станало.

Становище обаче не може да се даде, докато не приключи проверката на Специализираната комисия за разследване на авиационни инциденти. Нейните заключения ще бъдат базирани на данните и от черната кутия, и за подготовката на полета и организацията на учението.  

Възможно е да не се намери черната кутия, в която има записи

от параметрите на полетите, разговори, команди. Но не само черната кутия се анализира, проучва се всичко - от организацията на полета до изпълнението на задачата. Дадени бяха данни, че мишената е започнала да пада по-бързо. Всичко това трябва да се анализира.  

- Появи се версия за вина на командващите учението. Визира се твърде ниската височина от 1300 м, на която е летял самолетът на майор Терзиев, твърде ниско изстреляната мишена. Имат ли основание подобни съмнения?

- В никакъв случай не трябва да се правят предварителни заключения, още по-малко да се хвърля вина, преди наистина да има по-сериозен анализ. Много са факторите, които могат да причинят проблем с полета на самолета. Категорично се противопоставям на всякакви опити от който и да е да се хвърля вина върху командването на полета, върху командването на ВВС. Това само ни разединява, вместо да търсим отговор на въпроса.  

- Загиналият пилот е изключително опитен. Доколко обаче натрупаните  проблеми  във военната ни авиация са причина за инциденти?

- Проблемите са много сериозни. Проблем е не само недостигът на летателни часове.  Самолетите са не само да летят, а и да отбраняват въздушното ни пространство. И тук

много нелицеприятни въпроси чакат отговори, но е нужно политическо и експертно мъжество.

Колко общо са полетите на МиГ-29 през тази и миналата година? Колко от тези часове са налетени от пилотите, които носят бойно дежурство? Колко самолета можем да си позволим? Колко натренирани пилоти трябва да имаме и колко ще летят на тези самолети?  

Ще продължаваме ли да извършваме дейност с тези самолети? Колко бързо може да преминем към други? Може ли да се търсят други форми на охрана и отбрана на въздушното ни пространство? Много хора се опитват да замитат тези въпроси. 

- Командирът на авиобазата в Граф Игнатиево е категоричен, че с МиГ-29 не е опасно да се лети и машините са изправни?

- Да, с МиГ-29 може да се лети. Самолетът може да извършва определени дейности по охраната на въздушното ни пространство, може да извършва и натовска дейност по еър полисинг, дежурство по охрана на въздушния ни суверенитет. МиГ-29 обаче не може да участва в съвместни операции с натовските страни. Ето къде се получава разминаването.

Много дълго време си затваряхме очите за това, че не можем да имаме всичко, което поискаме. През май месец 45-ият парламент прие амбициозен план, в който обаче е записано, че могат да се осигурят средства за 25 процента от исканото  за модернизация на армията. Това не е нито честно, нито сериозно.

- Не е ли изключително фрапиращо нашите пилоти да имат по 20-30 летателни часа на година при 180 часа за натовските им колеги? Защо за това се говори на висок глас само когато някой загине?

- Защото не е изгодно да се говори за това. Когато не сме изправени пред кризисна ситуация като сегашната, гледаме да се нагодим според общественото мнение или според други интереси.

- Вярно ли е, че щабни генерали и полковници "подяждали" и без това малкото летателни часове заради по-високи летателни надбавки, в ущърб на действащите пилоти?

- Казах, че има много въпроси, които трябва да поставим. И не всички са приятни.

Трябва открито да се каже колко пари може да заделим за армията, колко ще отидат за ВВС, колко ще отидат за летателни часове.  Не можем да си позволим всичко, което бихме пожелали. Очаквам ковид кризата да се отрази още по-неблагоприятно на военния бюджет. Какво правим с армията тогава?

- Доколко сериозен е проблемът с учебната авиация?

- Един млад пилот минава първо на витлов самолет, след това на малък реактивен, преди да мине на голям самолет. Имаме проблем с поддръжката на учебните самолети. Но ето още един въпрос, който също не се дискутира.

Много малки държави с малка авиация изпращат свои пилоти на подготовка в чужбина. Скъпо е, но може би е по-добре. Никой не оцени това у нас. Не казвам, че това е най-добрият вариант, но трябва да си дадем сметка какво можем да си позволим.

- Какво трябва да направим, преди да дойдат поръчаните американски изтребители Ф-16?

- Вариантите са няколко. Първият, като че ли най-приемлив, имаме и средствата -  продължаваме с Миг-29. Втори вариант​ - искаме нашите  съюзници да поемат натовски операции във  въздушното ни  пространство, еър полисинг. Може да бъде и смесено. Въпрос е отново на военна оценка на годността на МиГ-29 - трябва да го кажат специалистите, особено след разследването на инцидента край Шабла. Въпрос  е и на политическо решение.  

Според мен МиГ-29 ще продължи  да бъде използван, докато не пристигнат новите самолети Ф-16, а дори ще се застъпят във времето. Наши пилоти вече се обучават в САЩ.

- Решава ли се въпросът на военната ни авиация с поръчаните осем самолета Ф-16?

- Самолетите, които ще придобием, имат много повече способности. Имат например способност за ангажиране във въздушен бой с въздушни средства, но и възможност за  подпомагане от въздуха  на наземните войски, каквато е единствената задача на Су-25. А Ф-16 обединява тези две способности.

Малко са 8 самолета, трябва да мислим как ще набавяме повече. Има вариант за купуване на нови, има вариант да се наемат самолети за брой летателни часове, както правят много държави, има и вариант да се купят втора ръка самолети.

Трябва хората да разберат, че

трябва да имаме определени военни способности, които да ни гарантират сигурността.

Рисковите фактори се увеличават.  Вече летят дронове, които могат да бъдат изстреляни от хиляди километри. Трябва да имаме способност да прихванем и унищожим подобно тяло, за да не попадне примерно върху АЕЦ "Козлодуй" или друга критична инфраструктура.

- Свидетели сме на засилено дрънкане на оръжие на Русия и НАТО в Черноморския регион. Ще успеят ли партньорите ни от Алианса да гарантират сигурността в нашата ключова зона?

- Напрежението между Запада и Русия не е от вчера. Сблъскват се различни интереси, но изключвам  ситуация на военен конфликт.  Това, което някои насаждат, че ще влезем във война с Русия, просто е несериозно, заблуда е. Да, напреженията ще продължат, най-вече заради проблемите с Крим, с Източна Украйна, с намесата на Русия  в политически процеси  на западни държави, случаите с кибератаки.

Противоречията ще останат, но НАТО няма нито интерес, нито се готви за конфронтация с Русия.

Целта на НАТО е да гарантира сигурността на всяка своя страна членка, независимо откъде идва заплахата. 

 

Йордан Божилов e магистър по политология и по право. Председател на Софийски форум за сигурност. Дългогодишен служител на Министерството на отбраната в периода 1992-2013 г., като е заемал различни експертни и ръководни длъжности. В периода 2005-2009 г. ръководи международната дейност на министерството, а в периода 2010-2013 г. е началник на Политическия кабинет на министъра на отбраната.  

Хенриета Костова

Хенриета Костова

Журналист - екип „Политика“

Хенриета Георгиева е завършила Английска гимназия в Русе, ПУ „Паисий Хилендарски” и Софийския университет, специалност журналистика. От 1993 г. работи в екип Политика на в.”Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (19)

MenMen

MenMen

21.06.2021 | 20:53

Божилов, непрофесионално изказване! Навремето, пред комисията за ядрена безопасност (във връзка с необходимост от защита на АЕЦ) направих презентация, от името на командващия на ВВС. На нея ясно се разбираше, че авиацията не може да бъде въздържаш фактор - подготовката, излитането и навигацията на един МиГ-29,например, е в рамките на повече от 25 минути...През това време централата може да бъде обект на атаки, с достатъчно време за целта! Общо взето написаното е глупост в модерен стил - да твърдиш с клишета неизпълними неща!

Отговори
1 0
ангелче

ангелче

20.06.2021 | 21:19

алооооооо специалиста румънците летят още на миг 23 бе неграмотник

Отговори
3 2
Анализ

Анализ

15.06.2021 | 11:10

Извод: няма проблем българи да умират. Важното е да си траем, да не се развиваме и да наливаме пари в калпави ремонти, за да не обидим "братска" Русия.

Отговори
3 10
Бля бля

Бля бля

14.06.2021 | 13:54

Тоя сега от небето ли го пуснаха!???? Ще те сложим като чучело да гониш и плашиш дрона....тъ.пак!

Отговори
16 4
Чифутско Фърчило

Чифутско Фърчило

14.06.2021 | 11:21

Божилов Божилов Затуй сме на туй дередже от калинки и кухи лейки като тебе От дупедавци който не залагат собствените си гъ ..зове а залагат чужди за собствените си интереси И след като Другарю експерт едно дронче може да ни удари Великата ни атомна Защо бе куха лейко експертска да не си купим примерно 20 дрончета та да ни я пазят Ще качим самальотче цяло за милиарди да съ бори с едно дронче за стотачка Нещо чифутщината ти бързо излезе на челото ти като оядена въшка На гърба на чужд за теб и такива кухи лейки Български народ и 100 милиарда за въоражение са малко До мига кога чифутска куха лейко по твоя гръб и такива като теб не захвърчат по сто тояги на голо Чак тогава ще забравите за милиарди и фърчила

Отговори
20 5
Лъчо

Лъчо

14.06.2021 | 10:50

БожилOFF, а колко румънски ф-16 летят не казваш а! А що не кажеш защо румънците носят дежурството по ер-полисинг с МиГ-21!!! А? Сигур щото си пазят Ф-ките за чеиз? А ти видял ли си летяща румънска Ф-ка на някой техен празник? Няма и да видиш скoро, ЩОТО НЯМАТ И ЕДНА ЧИТАВА ОТ ТЯХ НА КОЯТО ДА СЕ ДОВЕРЯТ! АМАН ОТ КУХИ КРАТУНИ, КОИТО ПЛЕЩЯТ САМО И САМО ДА ИЗПЪКНАТ В ОЧИТЕ НА НОВИТЕ СИ ГОСПОДАРИ ОТ "КОЗЯК"!

Отговори
24 5
Ако  приемаш  съвети

Ако приемаш съвети

14.06.2021 | 11:05

Лъчо коментарите ти не са за този вестник.Не че в "Марца" няма и коментатори с добър аналитичен ум.Ама повечето тук са двойкаджии,които дават мнение за своите учители.

Отговори
6 14
Нали

Нали

14.06.2021 | 12:36

Важното е да летят и да падат добре "отремонтирани" в Русия миГове, нали Лъчо, руско мекере продажно?

Отговори
5 15
Може би

Може би

14.06.2021 | 10:43

Телевизии, интервюта, говорене, говорене ... Всеки се упражнява на чужд гръб. Експерти, сътрудници, началници..... и всеки отделно. Ами съберете се, уточнете се, каква политика в армията та тя отдавна е деполитизирана. Значи тези политизираните трябва да забравят партията си когато става въпрос за армията, защото решенията касаят целия народ а не партията им. Този такъв самолет иска, другия друг и всеки дърпа чергата към себе си а националната сигурност къде остава някъде по средата. Къде е думата, мнението на генералите -гледат си само заплатите. За тях няма ли пенсионна възраст? Водете си бележки и да се вземат подвнимание всички възникнали въпроси -удобни и неудобни, дори най-дребните.

Отговори
8 0
Хахаха

Хахаха

14.06.2021 | 10:10

Куха лейка си, бе Божилов. Ама мн куха.

Отговори
17 4
пари,пари...

пари,пари...

14.06.2021 | 08:51

Този военен експерт , който не е помирисвал военен самолет да дава акъл ?

Отговори
23 4
Мноого  научни  изказвания

Мноого научни изказвания

14.06.2021 | 10:47

И Клаузевиц не е помирисвал барут, но е най големия теоретик който се изучава в военните академии по света. За пример Минчо Златев Е можел да спори само с Брадистилов. Така че всеки трябва да си знае багажа в черепната кутия.

Отговори
5 10
пари,пари...

пари,пари...

14.06.2021 | 12:18

Направете справка за Клаузевиц и тогава пишете " компетентното " ! Май доста барут е помириса !

Отговори
11 1
Сигурно  не  знаете  че

Сигурно не знаете че

14.06.2021 | 12:45

Книгата на Клаусевиц е публикувана от съпругата му ,която не е била генерал. Тук значение има конкретния автор публикувал книгата. А вие се оказахте един едър шаран който налапа ченгелчето.

Отговори
7 2
Абе

Абе

14.06.2021 | 13:59

За кой Брадистилов говориш. За пожарникаря Весо ли. Ако е за него да. Той е ерудит. Малко му лопа дъската като на всеки симеоновец, ама нема да му придиряме чак толкова.

Отговори
4 4
Само с теория , няма как да стане !

Само с теория , няма как да стане !

14.06.2021 | 14:01

Айнщайн : Всичко , което знаем за реалността произхожда от опита и завършва с опита !

Отговори
8 0
Аферим

Аферим

14.06.2021 | 16:25

Вярата за началото на опита и края му и за изкривяване на пространството ли важи. Лично аз вярвам в хипотезите на Айнщайн. Включително и за тези хипотези които великия учен се е страхувал да оповести официално, страхувайки се да не бъде изкаран за луд от научните гилдии. Но в България има един професор който работи и има доказателства вече. В галактиката не сме само ние, но не го признаваме защото ще отрежем клона на който се развива приетата за наука наука.

Отговори
3 0
Говоря

Говоря

14.06.2021 | 16:34

За голямата балтия. Защото в днешно време има и малката балтия. Но ако по онова време си бил още във вид на сперматозоид може да ти бъде простено. Свали шапка пред големия български математик-професор Ббрадистилов и замълчи.

Отговори
3 0
нкм

нкм

14.06.2021 | 08:05

на майка ти гтза ще удари

Отговори
12 6

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво ще се случи в България след изборите на 11 юли?