Йордан Арабаджиев: БГ автопаркът е сред най-добрите в Европа, а ни наказват

Средната възраст на нашите автомобили, които извършват международни превози в рамките на ЕС, е 3 години, в Белгия - 12

 

- Г-н Арабаджиев, какво представлява „Зелената сделка” на ЕС и как тя ще засегне транспорта и услугите на превозвачите?

- Всеки малко или много е чувал за „Зелената сделка". Тя е един много сериозен ангажимент, поет от ЕК за намаляване с 90% на въглеродните емисии до 2050 година. Нещо изключително амбициозно, ако имаме предвид измененията в климата и глобалното затопляне. Всички тези промени, които виждаме в последните години, са принудили ЕК да прибегне до този ход. А как той ще се отрази на транспорта трайно и ще има ли значителни последици, тепърва ще видим. Защото транспортът заедно с енергетиката и околната среда са най-важните инструменти, през които трябва да се премине, за да се осъществят тези цели.

- Тогава „Зелената сделка" на ЕС е по-скоро бич или възможност за транспорта?

- Към днешна дата бих казал, че тя е по-скоро бич.

В деня след представянето на „Зелената сделка“ от Европейската комисия институциите представиха споразумение, което значително увеличава емисиите на въглероден окис в ЕС - т.е. 

задължиха камионите да се връщат в държавата на регистрация поне веднъж на 8 седмици, 

а първоначалното предложение беше за 4 седмици. Също така шофьорът трябва да се прибира в страната, в която е регистриран камионът му, поне веднъж на 4 седмици. За нас това е необяснимо, защото в самата стратегия за тази „Зелена сделка" трябва да се търсят механизми и варианти за намаляване на вредните емисии.

Всичко това ще ограничи страните от периферията на ЕС.

 В тази връзки считам, че „Зелената сделка" ще бъде бич за българските превозвачи. Очаквам да има много сериозен удар върху транспорта ни.

- Как „Зелената сделка” ще оскъпи услугите в сектора?

- При всички положения тя ще доведе до преструктуриране на бизнес моделите в транспорта. От една страна, България е държава с по-слаба икономика, а от друга - с изключително силен международен транспорт. Така че

няма как да не бъдем потърпевши.

И това освен че ще засегне международния ни транспорт, ще е удар по брутния вътрешен продукт на нашата икономика. 

- Не беше ли редно ЕК да  предвиди постепенно прекратяване на принципа на термичните двигатели?

- Да, при всички положения. В развитите европейски държави първо ограничиха дизеловите двигатели и се даде предимство на хибридните и електрическите.

Преди няколко месеца от Съюза на международните превозвачи направихме изследване за българския транспортен сектор и установихме, че нашите превозвачи притежават един от най-новите и екологично чисти автопаркове в Европа. Ще дам един пример: средната възраст на автомобилите, с които се извършват международни превози в рамките на ЕС, на българския автопарк е 3 години, докато на белгийския е 12 години. Така че българският транспортен сектор е инвестирал значителни средства в екологично чисти превозни средства и затова би следвало да се предвиди постепенно прекратяване на принципа на термичните двигатели. Тук искам да отбележа още един важен детайл: ЕК трябваше да направи задълбочена оценка на въздействието, как тази „Зелена сделка" би се отразила на всички държави членки на ЕС. Покрай пакета „Мобилност" от съюза хвърлихме доста усилия в тази посока. Да,

като намерения „Зелената сделка” звучи прекрасно,

но в един момент, когато се направи подобна оценка, резултатите могат да бъдат и по-различни.   

- Електрическите превозни средства са в основната на плановете на Комисията за постигане на зелена мобилност. Имат ли  те обаче перспектива у нас? 

- Тук ще изкажа едно малко по-различно виждане, без да претендирам да съм експерт еколог. Транспортът заедно с енергетиката и околната среда се очертават като стълбовете в т.нар. „Зелената сделка". Да, електрическите превозни средства не генерират въглеродни емисии заради липсата на термичен двигател. Но дали при една оценка на въздействието няма да се окаже, че ако трябва да произвеждаш електроенергията, необходима за зареждането им, няма да се получи резултат, различен от очаквания!

При всички положения трябва да търсим възможност за алтернативни източници на гориво. Това е безспорно.

И нашите превозвачи вече започнаха  да инвестират в подобни превози, с нулеви въглеродни емисии. Проблемът е, че

на пазара ни все още не се е наложил производител на електрически тежкотоварен превоз.

Само че ако тръгнем да обновяваме автопарка, ще са ни необходими сериозни вложения от страна на родните превозвачи. Тук искам да дам пример: в Белгия, ако си закупите тежкотоварен автомобил на алтернативно гориво, държавата субсидира превозвача с около 2000 евро. В Германия тези хора са освободени от тол такси. Така че, що се отнася до „Зелената сделка", ние също ще търсим подкрепа от държавата.

- Настояването на ЕК да се постигне 90-процентен спад на вредните емисии в транспортния сектор не е ли по-скоро някаква илюзия? Възможно ли е да се постигне т.нар. „пълна декарбонизация"?

- Днес сме 2020 година. За 30 години при тези темпове на развитие едва ли някой би се наел да каже със сигурност какво ще се случи. Но според мен поне на този етап стремежът за 90-процентен спад на вредните емисии в транспортния сектор е по-скоро една илюзия! 

 

Йордан Арабаджиев е роден през 1965 г. Завършил е специалност „Транспорт и енергетика" в сливенския филиал на ТУ - София. Има специализация „Транспорт". Работил е 15 години в механотехникума в Пловдив. 9 години е бил шеф на ДАИ - Пловдив. Две години е зам. изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация".

От 2014 г. е изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
polkmjn

polkmjn

04.03.2020 | 23:16

Прочетете моите поздрави от показанията на всички вас.       Казвам се Катика Каменич, оставям в Петрич в България, искам да използвам тази страхотна възможност да дам осезаемо свидетелство за това как наскоро получих заем от 60 000 евро. Търсих заем преди и те по-късно ме заблудиха. Опитах отново и срещнах жена като мен, която желаеше и желаеше да ми помогне да получа заем при 2% лихва. Казаха ми, че е кредитор и жена, на която имах доверие, затова реших да се свържа с нея и тя ми даде възможност да кандидатствам за заем от нейната компания, който лесно получих, но обяснението е, че получих добрият си кредит с добро здраве и с по-малко стрес. Ако се интересувате от заем, можете да се свържете с нея по имейл: ([email protected] или [email protected])

Отговори
0 2
polkmjn

polkmjn

04.03.2020 | 23:02

Прочетете моите поздрави от показанията на всички вас.       Казвам се Катика Каменич, оставям в Петрич в България, искам да използвам тази страхотна възможност да дам осезаемо свидетелство за това как наскоро получих заем от 60 000 евро. Търсих заем преди и те по-късно ме заблудиха. Опитах отново и срещнах жена като мен, която желаеше и желаеше да ми помогне да получа заем при 2% лихва. Казаха ми, че е кредитор и жена, на която имах доверие, затова реших да се свържа с нея и тя ми даде възможност да кандидатствам за заем от нейната компания, който лесно получих, но обяснението е, че получих добрият си кредит с добро здраве и с по-малко стрес. Ако се интересувате от заем, можете да се свържете с нея по имейл: ([email protected] или [email protected])

Отговори
0 2

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?