Следвайте ни

Иво Проданов: Без добро летище няма истински туризъм

2018-а бе годината на излъганите очаквания за хотелиерите и ресторантьорите в Пловдив

viber icon

Иво Проданов е ресторантьор и хотелиер, собственик на ресторантите "Хемингуей" и „Memory”, сладкарниците Dolce Fellini, както и на арткъщи за гости "8 ½" и "Вилла Антика".

- Г-н Проданов, напоследък в Пловдив ударно се строят хотели, вероятно заради домакинството на града като Европейска столица на културата. Ще има ли бизнес за всички?

- Всеобщо схващане е, че от хотел най-лесно се печели. Ключова и съответно най-трудна е първоначалната инвестиция за строеж и обзавеждане, последващите разходи не са големи, поне докато не дойдат амортизационните. Важно е да инвестираш в добър мениджър, който да позиционира хотела добре, съответно да платиш повече на booking.com, за да рекламира обекта, и в добър екип. Само за сравнение ще кажа, че в моя хотел работят 6 души, а в ресторанта - 33-ма. Тоест при ресторантите мениджмънтът е по-сложен.

 

- При положение че средногодишната заетост на хотелите в Пловдив за миналата година е била 28%, достатъчна ли е тя, за да има печалба за всички?

- Явно да. Но има и нещо друго. Миналата година беше годината на излъганите очаквания.


Шумно се прокламираше, че ЕСК ще доведе до двоен ръст на оборотите

в ресторантьорския и хотелиерския бизнес. Министърът на туризма Николина Ангелкова обаче заяви, че се очаква ръст на туристите от 10%. По мои спомени тази цифра беше много по-напомпана преди време от местната администрация, когато се говореше за ръст от 50% и даже много повече. Очакванията обаче се ревизираха. Чакахме 80 000 души на церемонията по откриването, но и това не се случи. Вярно е, че имаше и външни обстоятелства като мразовитото време. Всички бяхме завладени от големи амбиции, не само хотелиерите, а и частни лица видяха добра пазарна ниша в годината на домакинството. Много хора инвестираха именно в това и накупиха апартаменти за бизнес. Прави ми впечатление, че строителите продават една кооперация на зелено, но вътре не живее никой. Тези предприемачи, които ще разчитат на airbnb и други подобни платформи, трябва да са наясно, че и за тази дейност се изисква мениджмънт.

 


- Не е работа туристите да стоят на тротоара пред кооперацията и да чакат хазяина да им донесе ключовете

Колко голяма заплаха са частните квартири за хотелиерите?

 

- Не са за подценяване. Статистиката отчита ръст в туристическия поток, който обаче не е видим в хотелиерството. А тези туристи трябва да са отишли някъде и най-вероятно са нощували по такива частни квартири. Разбира се, че са ни конкуренция, но няма как да я преборим засега. Лично за мен в момента по-неприятна гледка са денонощните магазини, които стават заведения вечер и нощем, без да са регистрирани като такива. Взима си човек една бутилка водка с шест чаши, компанията сяда отпред на масичката и си прекарва чудесно. Това е бич за малките заведения.

 

- Какво очаквате от ключовата 2019 година и Пловдив като Европейска столица на културата?

 

- Безспорно ръст. Но летището или по-скоро затихващите му функции много ни орязват надеждите.

Пловдив би могъл да е силен в уикенд туризма,

фестивалния и културния туризъм. Но за това ни трябва добро летище наблизо. В момента чуждестранните, платежоспособни и любознателни туристи кацат в София и ги водят на турове, еднодневни предимно, до Пловдив, а после продължават по други дестинации. Тоест ние не ги използваме пълноценно. А можеш​е да е обратно ​- да кацат в Пловдив и да отиват да разглеждат столицата за ден или два.

 
 

- Работят ли Община Пловдив, фондация "Европейска столица на културата" и бизнесът в синхрон, за да извлечем всички ползи от домакинството? Вие например сложили ли сте програмата на ЕСК в хотелските стаи?

- Не, нямаме я.


Управителката на хотела е звъняла седем пъти до фондация "Пловдив 2019",

но са ​й отговорили, че нямат разпечатани програми. Аз пък придобих правата да публикувам логото на ЕСК върху кутиите със здравословни бонбони, които произвеждам. В интерес на истината аз бях първият с подобно желание, поне така ми казаха от Фондацията.

 

- Ако бяхте министър или кмет с ресор туризъм, какво бихте променили?

- Смея да твърдя, че хотелиерският бизнес е на светло, и то защото ДДС-то му е 9%. Съвместно с Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация се борим и ресторантьорството да се облага със същата ставка и тогава няма да играем на котка и мишка с държавата. В много европейски държави това е така, защото и двата бизнеса се водят към туристическия бранш. А сега какво се получава? Натискат ни с много изисквания, софтуери, касови апарати...Подходът според мен трябва да е друг - след толкова много изисквания държавата трябва да даде нещо реципрочно. Да каже - ето, това е лицензиран софтуер, купете си го, за да излязат всички на светло и да има ясна отчетност, и в отговор намаляваме ДДС-то.


А да вляза „в обувките” на кмет с ресор туризъм? Досега не съм се замислял. Добре е, че местната администрация опитва да унифицира заведенията и да им сложи някаква цветова рамка, имам предвид тентите и сенниците, за да изглеждат добре. Ако сравним обаче цените тук, в идеалния център на града, и на Витошка в София, ще стане ясно, че тук са по-високи. Но това са приходи за общината, а и

не бива да задръстваме центъра с кафенета и заведения.


Единствено се надявам общината да намери начин да се справи с липсата на паркинг места, защото това наистина е голям проблем и решението зависи от нея.

 

- Освен в Пловдив, преди години държахте хитов ресторант и в Слънчев бряг. Защо се отказахте?

- Натиснаха ни с много високи наеми, но не беше само това. Пет години работих в Слънчев бряг, но 2017 година ми беше последната. Усещах, че ще има отлив. Туристите бяха непрекъснато мрачни, оплакваха се от неуредици, на пръв поглед дребни, но не бяха - че им взимат допълнително пари за шезлонги, че услугата не отговаря на цената, дори това, че камериерките и обслужващият персонал са непрекъснато намусени. Казваха, че предпочитат да отидат в Турция, където всички са усмихнати и услужливи. От колеги разбрах, че сезонът миналата година съвсем не е бил ОК, а за това лято прогнозите също не са оптимистични.

 

- Споменахте, че сте стартирали производство на здравословни бонбони, защо направихте завой в бизнеса си?

- Аз не съм ресторантьор или хотелиер в чистия вид. Аз съм предприемач. А

сладкарството и кулинарията са моята страст.


Започнахме производство на здравословни топчета, бонбони ​- трюфели, които се правят само от плодове без захар - папая, манго, драконов плод. Ходя в Тайланд и си ги подбирам сам. В началото тайландците ме гледаха с недоверие и все ме питаха: „Защо ще губиш от това, взимай плода, кисни го в 70% захар, той става 2,5 пъти по-тежък и обемист”. Най-накрая намерих една фабрика, където ги сушат естествено, на слънце. Всичко купувам оттам, а най-куриозното е, че пренасям суровината в България, произвеждам ги тук и пак им ги връщам като готов продукт. Това няма да трае вечно, може би ще дойде време, когато ще се наложи да изнеса производството натам.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кого бихте гласували, ако изборите бяха днес?