Инж. Олег Петков: Надлез вместо пробив под гарата
- 08:00, 25.02.2020
- 09:57, 25.02.2020
- 5774
- 12
Железницата от Филипово трябва да се демонтира и задръстванията на прелезите ще изчезнат
С изграждането на нов автомобилен мост над Марица и на подлез „Модър - Царевец” напълно ще се реши проблемът с трафика в посока север - юг
Бетонният мост пречеше още на влаковете с дървесина от Коми
Подлези в Пловдив не трябва да се правят. Показва го горчивият опит с наводненията на „Гладстон”, Голямоконарско шосе и в Прослав
- Г-н Петков, с актуализацията на Общ устройствен план на Пловдив отново се поставя въпросът за S-бан. Реална ли е идеята да се използва съществуващата жп линия за градски влакове с цел да се разтовари автомобилният трафик?
- По принцип всичко е възможно. Въпросът е доколко такава градска железница е необходима на Пловдив и дали тя ще бъде ефективна. През 90-те години, по времето на кмета Спас Гърневски, беше направен такъв експеримент и се видя, че железницата губеше по 400 000 неденоминирани лева. Смятам, че Пловдив с 350-хилядното население няма нужда от S-бан. За да има смисъл от градска железница, населението трябва да мине един милион. Продължавам да твърдя, както и преди години, че линията между Централна гара и Филипово е ненужна и трябва да се демонтира, а бул. „Копривщица” да се разшири. С изграждането на нов автомобилен мост над Марица и на подлез „Модър - Царевец” напълно ще се реши проблемът с трафика в посока север - юг.
- Как си представяте НКЖИ да се лиши от вече изградена инфраструктура?
- Процедурите не са толкова сложни - Община Пловдив да изпрати мотивирано искане до Министерския съвет и правителството да задължи НКЖИ да бракува и да демонтира жп линията в този участък. За шест месеца жп прелезите на бул. „Копривщица” могат да бъдат премахнати. Сега е времето това да бъде направено, тъй като се разглежда Общ устройствен план. Добре би било проектантите да разработят този вариант, да се видят плюсовете и минусите и аз съм убеден, че ще има голяма полза за трафика в Пловдив. Още повече че по проекта за модернизацията на ЖП възел Пловдив няма средства за изграждане на естакада по бул. „Копривщица”, каквато идея имаше.
- С демонтажа на железницата към Филипово няма ли да бъде ощетено обслужването на пътниците, които пътуват по тази линия?
- Абсолютно с нищо и никой няма да бъде ощетен. Не вярвам да се засегнат интересите на повече от 30-50 души, но ще се решат проблемите на хиляди, които всеки ден висят в задръствания на жп прелезите. Влаковете сутрин ще излизат от депото на Централна гара, през гара Тракия и Скутаре, сменяйки посоката, ще отиват на Филипово, през целия ден ще работят по линиите до Карлово, Долна махала, Панагюрище и вечер се прибират отново на Централна гара. Няма да има никакви допълнителни разходи и пречки. На част от пътниците ще се наложи да пътуват до Филипово, но това няма да затрудни хората, ако се преустроят автобусните линии.
Ако се премахнат неработещите светофари по бул. „Руски”,
от Централна гара до Филипово ще се стига за 12-15 минути. На гара Филипово може да се оформи хубав транспортен център, за да е удобно за обслужването на пътниците. По този начин се решават много въпроси - с жп прелезите, подлеза на Голямоконарско шосе, който се наводнява, с новия автомобилен мост над Марица, за чието изграждане се отстраняват всички пречки. Община Пловдив и НКЖИ биха могли да направят експеримент - за два или три месеца да се спрат влаковете от 7 до 19 часа в отсечката на Централна гара и Филипово и на тази база да направят анализ. Тази идея имаше още преди години транспортният специалист в Община Пловдив Стоян Ходулов, сега пенсионер. Подобни неефективни жп линии, които минаваха през кварталите, бяха затворени в София, без да има ощетени.
- Много спорове продължават да се водят за транспортен подлез под Централна гара и за запазването на Бетонния мост. Какво е вашето мнение?
- Сега, когато се изработва Общия устройствен план на Пловдив, е моментът да се изостави идеята за пробив под гарата и да се действа за изграждане на модерен надлез на мястото на Бетонния мост. Идеята за подлез под Централна гара възникна през 70-те години, когато бях млад инженер. И тогава Бетонният мост пречеше, защото габаритите му не отговаряха дори и по онова време на нужните стандарти, особено за преминаване на вагоните с дървесина, които идваха от Коми за завода в Стамболийски. Сега електровозите са принудени да свалят пантографи. След модернизацията на железницата, когато скоростните влакове ще се движат със 160 км в час, ще бъде невъзможно придвижването под съществуващия мост. В Димитровград местната власт и НКЖИ успешно решиха този проблем, като събориха стария мост и направиха нов.
Слабост на Община Пловдив е, че от години подценява железниците
като голям инвеститор, който може да реши много от транспортните проблеми на града.
- Пробивът под Централна гара вече е включен като един от обектите в европейското финансиране на проекта за модернизацията на ЖП възел. Закъсняхме ли?
- За съжаление, Общината е проспала възможността да вземе най-доброто решение. Още в началото на 90-те години лично аз съм предлагал 20 млн. лева от ЖП управление на Общината за изграждане на нов мост на мястото на Бетонния, но оттам се отнесоха с пренебрежение и генералният директор ми каза, че БДЖ няма да участва във финансирането. Затова мостът си остана в същите габарити.
- Защо досега не е построен подлезът под Централна гара?
- Видяхме, че това е почти нерешим проблем, тъй като
подпочвените води са много високи.
По тази причина, както и поради липсата на пари и тежката експлоатация на подобни съоръжения идеята за пробива под гарата замря. Тогава понижихме нивото на жп линията под Бетонния мост и решихме проблема на 75 процента, което тогава ни устройваше. Не знам защо сега се дава рестарт на тази идея. Не искам да обиждам никого, но за мен това е щуротия, защото условията вече са съвсем различни. Навремето в района на гарата имаше Транспортна болница, пощенски станции, митница, складове, работилници. Тези сгради вече ги няма и може спокойно да се проведат отчуждителни процедури и на проектантите да се постави задача да изработят варианти за автомобилен надлез на мястото на Бетонния мост в всички необходими развръзки. Не мога да си обясня защо е решено да се строи подлез, при положение че имаме горчив опит с наводненията в подлезите на ул. „Гладстон”, на Голямоконарско шосе, в Прослав и в пешеходните подлези. Подлези в Пловдив не трябва да се строят. Някой изпитва ли затруднения с Асеновградския надлез, на карловско шосе или с надлез „Родопи”? Не. По-добре е
вместо да се закопават пари под гарата, да се направи нов надлез.
- Не е ли време да се помисли за по-добри транспортни връзки към Летище Пловдив?
- Могат да се намерят европейски средства за двойна жп линия от Крумово до Асеновград, като се измени трасето и да се направи удобна жп връзка Пловдив -Летище Пловдив - Асеновград с двойна електрифицирана железопътна линия. Тогава Летището ще добие още една стойност, а и ще има удобство за студенти, ученици, туристи.
Олег Петков има 42-годишен опит в системата на железопътния и автомобилен транспорт. Завършил е транспортен факултет на Висшия машинно електротехнически институт, специалност “Експлоатация на железопътен транспорт”. През 1973 г. започва работа в Пловдив като технолог на товарна гара, диспечер в ЖП управление, зам.-началник и началник на отдел, а след това началник на ЖП упра-вление, изпълнителен директор на БДЖ АД до 2008 г. В момента е пенсионер.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни