44

Инж. Нанко Кушеков: Пробив до Водната палата и кръстовища на две нива в центъра са грешни решения

В актуализирания ОУП трябва да се оптимизират някои от транспортно-комуникационните предложения

Гръбнакът на главната комуникационно-транспортна система на Пловдив трябва да бъдат 4-те тангенти: Северна - по бул. "България", Източна - по бул. „Източен", Южна - южно от жп ареала, и Западна - по бул. "Копривщица".

 

- Инж. Кушеков, пловдивчани още водят дискусии около приемането на измененията в Общия устройствен план (ОУП). Как мислите, решава ли той визията на града в следващите 20-30 години?

- Общият устройствен план на Пловдив, дори в своя актуализиран вид, иска още усъвършенстване. В него все още има детайлни грешки, примерно много участъци, които не са решени професионално. Особено що се отнася до транспортните решения и трафика в града.  

Повтарям, че гръбнакът на главната комуникационно-транспортна система на Пловдив трябва да бъдат 4-те тангенти: Северна - по бул. "България", Източна - по бул. „Източен", Южна - южно от жп ареала, и Западна - по бул. "Копривщица". По тях може да се изведе и основният градски автомобилен транспорт.

Така центърът ще бъде облекчен от трафика

Тези тангенти от години са заложени от урбанистите, така че актуализираният план трябва да обърне особено внимание на самото им изпълнение.

Изграждането на пробива под колелото до Водната палата на бул. „Цар Борис III Обединител” и „Марица-юг” за мен е едно недопустимо решение. Първото трасе е от III клас, а второто - от IV. Така че, ако се търси вариант за бул. "Марица-юг", той може да повтори модела от "Марица-север", където решението е на вливане и отливане с еднопосочно движение. Всяка друга строителна намеса би унищожила крайречните зони с изградените съоръжения около реката.

- А какво мислите за кръстовищата на две нива? Подходящи ли са те за Пловдив? Някои експерти предлагат да се предвидят максимален брой пресичания на две нива. Според тях това е много по-реалистично и ще реши много транспорти проблеми сега и поне 50 години напред. Вие как мислите? 

- Кръстовища на две нива е допустимо да се строят само там, където се пресичат две тангенти. Това е правило в градоустройството и в Пловдив то е реализирано успешно при надлез "Родопи" ​- той е на две нива. Други възможни варианти за кръстовища на две нива са там, където се пресичат две тангенти ​-бул. „Източен“ с „България“, бул. „България“ с бул. „Копривщица“ и при пресичането на „Копривщица“ с бул. „Южен“ - в тези три локации е възможно да се строи на две нива.

Продължавам да твърдя, че кръстовищата на две нива не са подходящи за центъра на град като Пловдив. Те са нефункционални и сложни като съоръжения. По-добре е да изведем трафика в периферията на града.

- Къде виждате основните градоустройствени грешки в планирането на Пловдив? 

- Големи площи от града се оказват празни и неизползвани рационално за жилищни и промишлени нужди. В регулационните граници на града имаме изградена  инфраструктура, която ни е необходима: електрическа, ВиК, ОВ улична регулация и други. Но в същото време имаме много стари и неугледни къщи, които се явяват като резерв за строителство, а ние не ги използваме!

По същия начин имаме някои неефективни транспортни решения

Навремето, когато бях млад специалист, ми възложиха проектирането на бул. „Мария Луиза“ от църквата „Света Петка“ до жп надлеза в посока север. Обаче в годините изведнъж решиха да се прави възел на две нива. Той така и не се случи, но се получи едно удебеляване на участъка точно срещу комина на „Мото- Пфое“ - днес стои като язва. Ето как се получават грешките в транспортните решения в града. Сега едно огромно пространство стои изхабено и самото регулиране на движението в района става объркващо за шофьорите.

Друга грешка: геометрията на бул. „Източен“ е в посока север-юг. Само че незнайно защо, при пресичането му с бул. „България“ изведнъж се прави едно завиване на север. Изглежда като някаква опашка, което отново е  недопустимо като решение.

Мисля, че ще се получи смешно решение, ако кръстовището на ул. „Дунав“ и бул. „В. Априлов“ стане 5-степенно. Сега там се пресичат четири ленти, но плановете на градските власти са да се добави още една лента. Това е абсурдно! 

Освен това планът трябва да стимулира развитието на велосипедното движение. Някои от трасетата водят наникъде и трябва да се оптимизират - това може да се разпише чрез изготвянето на една добра схема за развитие на велоалеите в Пловдив.

- Зелен град ли е Пловдив според вас?

-  Не мисля или поне има още какво да се прави в тази посока. За да имаме един наистина зелен град, трябва пълна хармония между големите зелени масиви (паркове и градини), разположените линеарно дървета по улиците и в бъдеще - покривите, също трябва да се озеленят. Те са т.нар. пета фасада на града. Тя заедно с живите зелени стени по сградите ще допринесат за по-чистия въздух на Пловдив.

Тук имам още една идея - защо не помислим за създаване на зелен пояс плътно около целия град.

Предлагам той да бъде широк около 100 метра и да бъде съставен от плодни дървета, зеленчуци и други подобни видове, характерни за Тракийската низина. Този пояс ще изолира града от обработваемата земя, която го обгражда. И в същото време ще го защити от праха и другите вредни въздействия, като лятното прегряване и замърсяване. 

А колкото до тепетата, мисля, че ще е подходящо да възродим стария ресторант на Бунарджика. Също заведението, което преди години пловдивчани обичаха да посещават на върха на Сахат тепе. От тях бихме имали неповторими гледки към града в сърцето на зелените хълмове. 

- Вие повдигнахте въпроса за това, че е недопустимо да се урбанизират, т.е. застрояват, плодородните земеделски земи на Тракийската низина - там, където попада и Пловдив. Още ли защитавате тезата си?

- Така е, земята около Пловдив е най-плодородната от целия Балкански полуостров - безумие е да строим върху нея. Пловдив е като остров, заобиколен от обработваема земя, която е от високите - I, II и III, категории. Вместо да унищожаваме ценни и плодородни земеделски земи, по-добре е да изградим един сателитен жилищен квартал - само че в Родопската яка например.

И още нещо, когато един град е заобиколен от земеделска земя I-III категория, а такива примери има в районите на Тракия, Добруджа и Мизия, е необходимо да се спазва следното правило: развитието на областните градове да се запази в сегашните им регулационни граници. А евентуалното им разширение в бъдеще да е максимално с 10% през следващите 20 години от същата територия. Всички строителни обекти, извършени извън регулационните граници на областните градове, да се смятат като временно строителство - предимно сглобяемо.

Вместо това презастрояване, което наблюдаваме в Пловдив, трябва да помислим за развитието на града покрай бул. „Копривщица“. То трябва да стане задача №1 в урбанистичен план. Имам предвид развитието на бул. „Копривщица“ на север - в посока към Голямоконарско шосе. Належащо е да се реконструира точно тази зона на града, понеже това е главната връзка на Пловдив със София.

 

 

Инж. Нанко Кушеков е експерт по градоустройство и градско планиране, комуникации и транспорт. Има над 35 години проектантска, изследователска, строителна и ръководна дейност в различни проекти. Участвал е в разработването на общи градоустройствени и комуникационно-транспортни планове за над 15 града в страната и чужбина. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
7 коментара
Петков

Петков

19.05.2022 | 14:34

Не бързайте да плюете по човека а анализирайте какво ви говори и пише, иначе ще висите по тапите в Пловдив и ще ги завещаете на децата си.

Отговори
6 1
ДЕСЕВБЕ

ДЕСЕВБЕ

19.05.2022 | 11:48

За Кушеков с пълна сила важи вицът:"Като се знам какъв инженер съм, ме е страх да отида на лекар...". Кушеков щом казва, че не е ок, значи е задължително да е направи!

Отговори
0 5
Ангел Стоев

Ангел Стоев

19.05.2022 | 10:50

Пълни глупости по отношение на пробива до Водната палата! Той е жизнено необходим. Сегашното колело до Водната палата е най-голямата транспортна грешка в последните 50 години. А замърсяването на въздуха от изгорелите газове на пълзящите коли е страшно! Този човек явно не е минавал оттам.

Отговори
2 7
Супер

Супер

19.05.2022 | 07:48

Снимка за некролог . Дано скоро я използват роднините му , защото от такива специалисти новият ОУП никога няма да бъде приет .

Отговори
1 6
крадене

крадене

18.05.2022 | 16:15

След усвояването на над 44 милиона от проекта за транспорта в Пловдив при Тотев, какво се подобри? Градския транспорт ли, движението през кръстовищата ли, задръстванията ли? Защо никой не разследва тези крупни злоупотреби?

Отговори
8 1
SOS

SOS

18.05.2022 | 14:08

Поредният специалист.

Отговори
6 2
Мдаа

Мдаа

18.05.2022 | 16:58

Не го слуша главата. Голяма каша е там. Посоки, имена, ситуации и тн са му голям проблем на инжа.

Отговори
6 2

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?