2374

Инж. Марин Младенов: В Общината действат на тъмно за уличното осветление

Инж. Марин Младенов е управител на фирма за строителен надзор "Кима Консулт" ЕООД. В периода 2008-2012 г. е главен секретар на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП). През 2012-2016 г. е председател на КИИП - Регионална колегия Пловдив. 

 

- Г-н Младенов, преди 5-6 години пловдивчани се радваха на новото LED осветление по обновения тогава бул. „Васил Априлов”. Може ли да „обзаведем“ целия Пловдив с такива лампи?

-  Да се подмени цялото осветление на града с LED, е абсурдно. Това са над 20 000 улични осветителя. LED лампите са модерно решение, но освен тяхната подмяна трябва да се реконструира и цялата подземна кабелна мрежа. Мисля, че в момента няма специалист, който да се наеме да направи изчисление колко ще струва на Общината всичко това. Дори ако в сметката влизат само по-големите пловдивски улици и булеварди. 

Градът беше в подобна ситуация през 1999-а. Тогава за Европейския месец на културата само за 6 месеца от предприятие „Електроснабдяване” с помощта на Общината бе подменено цялото осветление на града с живачни и натриеви лампи. Похарчиха се около 350 000 лв. и така, преди на мода да излязат светодиодните, или т. нар. LED (светодиодни) лампи, градът се „обзаведе” с жълтите лампи - натриевите лампи с високо налягане, които и днес се виждат по много от улиците. Те намалиха поне 4-5 пъти сметките на Общината, но днес този тип енергоспестяващо осветление съвсем не е най-доброто за града.

- Кой носи вината за лошо осветените ни улици?

- Общината е тази, която трябва да зададе правилата, а всички останали да се съобразяват с тях. Затова мисля, че първо е добре на общинско ниво да се приемат специфични правила за проектиране, изпълнение и експлоатация за уличното осветление. Второ, да се направи регистър на уличното осветление, базиран на актуалния Общ  устройствен план на града. Имаме идеална електронна карта на града и върху нея трябва да се нанесат стълбовете, всяка касетка за управление, да се сложат номера на стълбовете и всичко ново да се отразява. Тогава ще се знае еди-кой си стълб се е наклонил и веднага някой отива да го оправи.

Само по този начин уличното осветление ще се поддържа постоянно и това ще има ефект върху пешеходци и шофьори.

Имам още едно предложение към градската управа - да се създаде център за уличното осветление, подобен на този, който управлява светофарите в града. Дори да се разработи програма за актуализация и модернизация на осветлението в града - улично, парково. Смятам, че специалистите от Камарата на инженерите, както и тези от Пътно управление и Пътна полиция могат успешно да участват в процеса и да го подпомогнат.

 - Как се избира уличното осветление, от какво зависи то?

- Тук правилото е уличното осветление да се избира според вида на пътното платно. От него зависи какви количествени показатели за осветеност се гонят. Едни лампи са подходящи за кварталните улици, други - за булевардите, и трети - за тези от тях, които са част от републиканската пътна мрежа.

Друг фактор при избора е икономичността. Само че да не правим основната грешка - да е по-евтино! 

Ето, ефектът на новите LED лампи е видим - имаме сравнително намалени разходи за еленергия, въпреки по-високата първоначална инвестиция. Другият им плюс е, че те имат по-висок светлинен добив и 7-10 пъти по-дълъг живот от обикновените лампи.

LED лампите имат над 100 000 часа живот - това са повече от 10 години. Само че при тях има една тънкост - цветната температура, която прави така, че лампата да свети в бяло, стигащо до синьо. Това означава, че цветната им интензивност е много висока и неудобството е, че това претоварва човешкото око, което е вредно. Шофьорът трябва да вижда светлината, не лампата.

- Кога се получава този дефект?

- Когато се поставят най-евтините LED лампи - те са едно пластмасово тяло с преобразувател, също са LED, но са вредни. Затова препоръчвам осветителните тела да се избират по-внимателно, т.е. да са с подходяща цветна температура и да осигуряват защита на шофьорите срещу заслепяване.

Проблем е, че в Пловдив все още масово се използва и т.нар. осветително тяло „кълбо“. То е евтино, има го на повечето малки улици, но е едно от най-неефективните. 60-65 процента от светлината му отива, за да свети на дърветата, фасадите на сградите и нощното небе. Светлината трябва да се насочва надолу, за да освети тротоара или алеята и улицата. Наличните „топки” за осветяване на улиците задължително трябва да се подменят. 

- Вече сменихме часовника и това вероятно пообърка графика по  пловдивските улици. Как можем хем да икономисваме от тока, хем улиците ни да са осветени и рано сутрин, и вечер, когато стават голяма част от пътнотранспортните произшествия?

- Важен момент в уличното осветление е как се управлява то, т.е. кога се включва и изключва, за да няма преразход на енергия.

Старите пловдивчани вероятно си спомнят, че навремето част от уличното осветление се е включвало ръчно. Днес това управление в по-голямата си част е автоматизирано с помощта на часовникови механизми с астрономическа шайба, монтирани в електрическите табла до трансформаторните постове и касетките за електрозахранване и управление на уличното осветление.

Техниката се развива и вече има дори годишно настройвани часовници. Те са с 365-дневна настройка, не са скъпи и могат да се монтират в касетките, които регулират управлението на уличното осветление. Варна, частично Бургас и Стара Загора вече масово  ползват това нововъведение. А между другото, то отдавна е нещо обичайно за повечето европейски градове, но Пловдив отново изостава.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
И тоя

И тоя

05.11.2021 | 18:53

Пътник за оня свят откъде се показа. Марш да си търсиш гробен парцел . Червен б0клук.

Отговори
0 5
съветник

съветник

06.11.2021 | 13:46

Хубаво е човек да мисли преди да пише ... Че не се знае кой ще отпътува първи ... А иначе мал0умници на тоя свят като тебе колкото искаш ...

Отговори
2 0
222

222

05.11.2021 | 14:39

там е работата че в общината тези работи не ги знаят, а и не ги интересува

Отговори
5 1

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?